• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ieder uur reset? en 4:3 beeldverhouding.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Veel mensen geven blijkbaar de voorkeur aan dat lelijke, opgerekte beeld en nog meer mensen hebben het niet eens in de gaten dat het opgerekt is...
Ik snap dat ook niet zo, maar vraag me dan wel af aan wie al die HD-tv's met hun superieure beeldkwaliteit zijn besteed als half Nederland zonder morren naar een vertekende, lelijke Linda de Mol zit te kijken.
Mijn stelling: De overgang naar breedbeeldtelevisie vergroot de acceptatie van overgewicht :mrgreen:
 
Wat de meeste mensen ook niet snappen is dat de commerciele kanalen waar o.a. Linda de Mol op te zien is al sinds een paar jaar volledig in breedbeeld uitzend :shock: en waar je dus zeker geen uitgerekte beelden hebt.
Dit in tegenstelling tot herhaalkanalen zoals Hilversum Best, Misdaadnet, MGM etc...

Veel mensen geven blijkbaar de voorkeur aan dat lelijke, opgerekte beeld en nog meer mensen hebben het niet eens in de gaten dat het opgerekt is...
Ik snap dat ook niet zo, maar vraag me dan wel af aan wie al die HD-tv's met hun superieure beeldkwaliteit zijn besteed als half Nederland zonder morren naar een vertekende, lelijke Linda de Mol zit te kijken.
 
Beeldverhoudingen Humax 5050C

Als men de Humax5050 instelt op auto. beeldverhouding, dan heb je links en rechts op het Tv scherm zwarte balken bij een 4:3 uitzending.
Is het niet zo dat het TV scherm dan automatsche gecorrigeerd moet worden in een beeldvullend scherm.
 
Nee, want dan zou het beeld vertekend zijn. Daar moet je dus zelf voor kiezen.
 
Als men de Humax5050 instelt op auto. beeldverhouding, dan heb je links en rechts op het Tv scherm zwarte balken bij een 4:3 uitzending.
Is het niet zo dat het TV scherm dan automatsche gecorrigeerd moet worden in een beeldvullend scherm.

Bij Sony's TV werkt de automatische omschakeling (auto format) alleen via SCART.

De Humax kan het automatisch, alleen zijn de twee beschikbare methodes om een 4:3 beeld schermvullend te maken niet echt bruikbaar.

Je kunt kiezen tussen fatty-vision of gescalpeerde hoofden en buiten het beeld vallende ondertiteling.

TV's hebben ook nog een derde optie (bij Sony noemen ze dat smart zoom),
in die modus worden alleen de randen van het beeld uitgerekt.

Het zou mooi zijn als de Humax dat ook kon (staat volgens mij al in de wish-list)
 
Bij Sony's TV werkt de automatische omschakeling (auto format) alleen via SCART.
Nee, dat klopt niet. Het wordt vaak beweerd maar het berust op een misverstand. Sony TV's detecteren ook via HDMI correct een met het signaal meegestuurde signalering van de aspectratio (i.e., het onderscheid tussen 4:3 full frame en 16:9 anamorf). Dit werkt echter alleen met 576i en 576p signalen via HDMI. Bij 720p en 1080i, 1080p signalen via HDMI wordt ervan uitgegaan dat het beeld altijd 16:9 full frame niet-anamorf is, en dit is technisch correct. Er is namelijk helemaal geen 4:3 beeldverhouding gedefinieerd bij HDTV, en dus kan dit ook niet gesignaleerd worden.
 
Nee, dat klopt niet. Het wordt vaak beweerd maar het berust op een misverstand. Sony TV's detecteren ook via HDMI correct een met het signaal meegestuurde signalering van de aspectratio (i.e., het onderscheid tussen 4:3 full frame en 16:9 anamorf). Dit werkt echter alleen met 576i en 576p signalen via HDMI.

Vreemd, ik heb het op twee Sony toestellen geprobeerd (W2000 en D3000 serie) maar "auto format" werkt niet via HDMI!

Een nadeel is dat die signalering alleen werkt in stand "vformat = original" want zover ik weet worden die bits niet meegestuurd met een upscaled SD signaal, en dat heeft weer als gevolg dat je bij het switchen tussen HD en SD zenders constant te maken krijgt met een HDMI handshake.

Zelfs al zou het werken dan nog heb ik het probleem dat de Humax de stand "vformat = original" niet weet vast te houden.
Na het bezoeken van een HD zender blijft deze altijd op 1080i staan.

Dat gebeurt alleen als ik het beeld van de Humax via m'n receiver (Sony STR- DA2400ES) laat lopen. Is een bug in de Humax want met de PS3 (BD / DVD Upscaler Off) werkt het wel goed.


De beste oplossing is het probleem bij de bron aan te pakken, maw een "smart stretch" voor 4:3 content op de Humax.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De ontvanger "wake upt" elk uur heel even om de keys voor de smartcard te ontvangen. Op deze wijze zul je geen nare E19-meldingen etc. te zien krijgen bij het opstarten van de ontvanger.

Mmmmm, dit betwijfel ik... Ik heb namelijk dezelfde 'klachten': klok verdwijnt, de rode led gaat uit en gaat weer aan. Als ik in de buurt van de 5050 sta zie ik ook dat het icoontje 1080i even oplicht en de klok komt weer tevoorschijn. Ik heb gebeld met Humax en zij herkennen dit fenomeen niet!!!! Aangezien de 5050 van mij toe net een maandje oud was, hebben ze er wel een melding van gemaakt, gekoppeld aan het serienummer van mijn 5050. Voor de rest doet de 5050 het bij mij prima! Een heel enkele keer heb ik een groen flikkerend scherm, maar dat is makkelijk te verhelpen (even uit en dan weer aan). Het opnemen gaat prima, dus.... ik heb verder geen klachten!! (Knock on wood....!!!!)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan