• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

1080i & Component & Philips -> beeldranden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sorry :oops: voor de verwarring, maar het betreft de 30PF9975/12. (https://www.p4c.philips.com/files/3/30pf9975_12/30pf9975_12_dfu_nld.pdf)

zoals op pagina 17 bovenaan is te lezen:

EXT 5, Y-Pb-Pr, 480p, 576p, 1080i;



Inderdaad alle mogelijke zoom-combinaties van TV en PVR getest. Alleen op 480p, 576p een correct beeld. En inderdaad met een Component-kabel aangesloten.

Ik zit trouwens net te bekijken dat deze (goedkope) kabel wel eens het probleem zou kunnen zijn.... ( https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/27644309#27644309 ) Ook hier lijkt het een sync-probleem te zijn. Toch maar eens met de kabels experimenteren....



Deze TV is helemaal niet "HD ready". Het is een TV ontworpen in de tijd dat er van HDTV's (inclusief de door de commercie uitgevonden kreet "HD ready") op de Nederlandse markt nog geen sprake was. Dit toestel mag ook helemaal niet HD heten (in welke variant dan ook), omdat het niet over een HDMI of DVI aansluiting beschikt. Het feit dat de component-ingangen van het toestel wel een 1080i signaal accepteren verandert daar niets aan.

Verder valt mij op dat de beeldverhoudingen niet correct zijn. TFT schermen hebben vierkante pixels, en zodoende heeft het paneel met 1280x768 pixels in dit toestel een aspect ratio van 15:9, en niet de vereiste verhouding 16:9. Het is daarom uitgesloten dat dit toestel een videosignaal met een aspect ratio van 16:9 beeldvullend en zonder vervorming of cropping weer kan geven. Eigenlijk is het daarmee einde verhaal. Het blijft voor mij onduidelijk waarom het 1080i signaal van de Humax met verticale zwarte stroken wordt weergegeven, maar ik vermoed dat het toestel 1080i signalen zonder overscan weergeeft, en 576p signalen met overscan, zoals trouwens veel moderne (echte HD) toestellen ook (kunnen) doen, omdat overscan bij HDTV feitelijk overbodig is. Bekijk ook eens wat er gebeurt als je Eurosport HD ontvangt op de Humax. Ik vermoed dat je dan geen zwarte stroken ziet. Maar hoe je het ook wendt of keert, een correcte weergave van 16:9 HD signaalbronnen op dit toestel is uitgesloten. Dat is geen opinie van mij, maar een mathematische zekerheid.
 
Deze TV is helemaal niet "HD ready". Het is een TV ontworpen in de tijd dat er van HDTV's (inclusief de door de commercie uitgevonden kreet "HD ready") op de Nederlandse markt nog geen sprake was. Dit toestel mag ook ..... Verder valt mij op dat de beeldverhoudingen niet correct zijn. ...... Het blijft voor mij onduidelijk waarom het 1080i signaal van de Humax met verticale zwarte stroken wordt weergegeven, .....

Qua beelverhoudingen heb je inderdaad gelijk, 't is geen native 16:9 verhouding, en daarmee geen "HD" paneel.

Ik heb er nog geen tijd voor gehad, maar ik ga nog experimenteren met een goede kabel, aangezien het er visueel uitziet dat de overgang tussen beeld en zwarte balkjes relatief fel is (wat er volgens mij op wijst dat er meerdere verticale beeldlijnen op dezelfde plek worden afgebeeld). De slechte kwaliteit kabel leidt misschien tot "afknijpen" van het Y-luminantie-gedeelte bij een 1080i signaal. Ik laat de uitslag nog wel weten...

Zoals in mijn eerste bericht al aangegeven, heb ik 3 jaar lang een 1080i progressive signaal uit de xbox360 op de TV aangesloten gehad. Zonder problemen. 't Is dus de Humax, of de kabel....
 
Zoals in mijn eerste bericht al aangegeven, heb ik 3 jaar lang een 1080i progressive signaal uit de xbox360 op de TV aangesloten gehad. Zonder problemen. 't Is dus de Humax, of de kabel....

Nee, ik heb juist proberen uit te leggen dat je die conclusie niet kunt trekken. Heb je nu ook in plaats van mij tegen te spreken het door mij voorgestelde experiment gedaan en gekeken hoe Eurosport HD eruit ziet (wel liefst tijdens een native HD uitzending)?

Het punt is dat er bij SD uitzendingen vaak zwarte randen links en rechts aanwezig zijn, en die zitten in het videosignaal zélf. Als de Humax is ingesteld op 576i/576p zie je die randen niet vanwege de overscan die het TV-toestel gebruikt. Ga je echter een SD signaal door de Humax laten upscalen, en geef je dit weer op een toestel dat bij 1080(i/p) geen overscan gebruikt, dan zie je dus inderdaad wél die zwarte stroken links en rechts. De Humax doet dan dus niets verkeerd.

Het feit dat je drie jaar lang met een 1080i signaal uit een Xbox geen problemen hebt gezien bewijst niets. Als die Xbox een videosignaal genereert zonder zwarte randen en je geeft dat zonder overscan weer, dan zul je ook geen zwarte randen zien, zo simpel is dat.

Overigens, 1080i is niet progressive maar interlaced. Waar dacht je anders dat die i voor stond?
 
Nee, ik heb juist proberen uit te leggen dat je die conclusie niet kunt trekken. Heb je nu ook in plaats van mij tegen te spreken het door mij voorgestelde experiment gedaan en gekeken hoe Eurosport HD eruit ziet (wel liefst tijdens een native HD uitzending)?

Sorry dat ik niet exact gedaan hebt wat je me opdroeg.:no: Maar zoals ik eigenlijk had verwacht, maakt dit bij Europsport HD ook geen verschil....

Overigens om op een van je vorige vragen terug te komen, dit toestel accepteert geen 720p op de component-ingang.

De volgende observaties doen wel terzake:
Ook bij het afbeelden van een foto in 1080i mode, net zoals het bootscherm van de Humax overigens, zijn de balkjes te zien zijn. Het probleem staat m.i. dus los van welke zender-signaal-type (HD/SD) dan ook.

Tevens treedt het verschijnsel op, dat in een fractie van een seconde de balkjes tevoorschijn komen, na het inschakelen of overschakelen van de TV naar de EXT5 (Component). Er is dus een korte tijd waarin het beeld "Goed" wordt afgebeeld.

Daarnaast heb ik een andere kabel gebruikt, maar ook dat maakt geen enkel verschil.
Het moet dus te maken hebben met incompatible signaal overdracht op 1080i mode tussen de Humax en de Philips.

Het feit dat je drie jaar lang met een 1080i signaal uit een Xbox geen problemen hebt gezien bewijst niets. Als die Xbox een videosignaal genereert zonder zwarte randen en je geeft dat zonder overscan weer, dan zul je ook geen zwarte randen zien, zo simpel is dat.

Dit bewijst wel degelijk, dat de TV wel met een "goed" Component 1080i signaal om weet te gaan, zoals geleverd door de Xbox360. "Goed" uitgedrukt in termen van "beeldvullend" (met of zonder overscan dan wel...). Ik verwacht dan ook dat de Humax een dergelijke signaal afgeeft, want blijkbaar is dit gebruikelijk.


Het kan natuurlijk altijd nog dat
  • De TV een "Goed" 1080i signaal vereist
    • EN dat de xbox360 dat signaal leverde
    • EN dat de HUMAX een andere kwaliteit uitstuurd die (net) buiten de specificatie van de Philips-input valt.
Een ding is duidelijk: OF de TV accepteerd buiten (Component) spec op 1080i OF de Humax voldoet niet aan de grenzen van de specificatie. In deze vertrouw ik nog iets meer op de valide output van de xbox360 die blijkbaar binnen spec van de TV valt.

Overigens, 1080i is niet progressive maar interlaced. Waar dacht je anders dat die i voor stond?

Aha nu snap ik ook waarom het beeld op 1080i staat te knipperen, en op 576p niet.:wink:
 
Tja, dan weet ik het ook niet meer. Je kunt een bugrapportje maken en hier op het forum in de Bug & Wish list voor de Humax 5050C posten, maar ik denk dat je nul op het request krijgt. Er zijn verder geen meldingen over een niet goed werkende component uitgang op de Humax 5050C, en anoniem heeft hier ook wel eens opgemerkt dat bij metingen aan de componentuitgang ten behoeve van de certificatie destijds geen bijzonderheden zijn opgevallen.
 
Hoi,

Ik zag jullie berichten op het forum.
Ik heb precies dezelfde combinatie en ben opzoek naar een oplossing.
Kan iemand laten weten of het probleem is opgelost/ wat nu de status is?
En zo niet, welke instellingen nu uiteindelijk de beste zijn/ voor gekozen is.

Heeft iemand trouwens ooit gedacht om via de VGA (met HDMI/DVI naar VGA converter) de aansluiting te maken? Heb geen idee trouwens of dit het probleem oplost.

Graag een reactie
 
Hoi,

Ik zag jullie berichten op het forum.
Ik heb precies dezelfde combinatie en ben opzoek naar een oplossing.
Kan iemand laten weten of het probleem is opgelost/ wat nu de status is?
En zo niet, welke instellingen nu uiteindelijk de beste zijn/ voor gekozen is.

Heeft iemand trouwens ooit gedacht om via de VGA (met HDMI/DVI naar VGA converter) de aansluiting te maken? Heb geen idee trouwens of dit het probleem oplost.

Graag een reactie

Hoi WerSat,

het "probleem" is nog niet opgelost.

Ik ben blij te horen dat het blijkbaar toch in de combinatie zit van beide toestellen en dat het niet exemplarisch is. Ik verdenk de Humax nog steeds van een signaal-uitvoer op 1080i welke "net" niet goed is.

Ik gebruik nu de combinatie 576p output (V-Format) van de Humax over de Component-aansluiting. Ook omdat ik de indruk heb, dat via 1080i het beeld knipperde ('t is tenslotte interlaced). Op 576p ben ik trouwens goed tevreden over de beeldkwaliteit. Het kwaliteitsverschil tussen HD/SD uitzendingen is duidelijk waar te nemen.

Overigens mis je via 576p zo'n 2-3% aan pixels link & rechts tgv overscan. Dat is goed te controleren, door de calibratieplaatjes van https://www.tigerdave.com/images/testpatterns/ op de Humax te zetten, en met de foto-viewer te bekijken. Op 1080i zie je dat ze volledig te zien zijn (met balkjes). Op 576p output mist aan de linker- en rechter kant wat informatie (overscan).

Ik gebruik de VGA aansluiting nu voor mijn Xbox360.

HDMI->DVI->VGA zal niet werken denk ik. HDMI is digitaal, VGA is analoog. DVI->VGA werkt namelijk alleen als de DVI ook een analoog signaal uitstuurt; en dat gaat niet, omdat HDMI alleen digitaal "is".
Een DVI-aansluiting van een laptop kan bijvoorbeeld wel naar VGA & ook naar HDMI, aangezien die analoog & digitaal kan geven. (zie ook wikipedia).

Heb jij nog aanwijzingen of "oplossingen"?

Op https://www.etn.dds.nl/ heb ik wat afbeeldingen staan.


Met vriendelijke groet,
etn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Software update?

Niet dat jullie er waarschijnlijk wat aan hebben, maar het is (bij mij) wel bekend dat (wat oudere) Philips (LCD) TV's vaker dan gemiddeld compatibiliteits problemen hebben (hadden) met digitale bronnen.
Kijk b.v. maar eens naar (oudere) posts in de topics over de Samsung 360 HD decoder.
Ook heb ik al vaker het e.e.a. gelezen over DVD spelers die niet "lekker" met een Philips wilden werken (groen scherm e.d.).
Dus misschien (waarschijnlijk) is er geen oplossing.
Heb je al eens gezocht of er misschien een software update voor jullie TV is :?:. Ik heb in het verleden vaker gelezen dat hierdoor problemen opgelost zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan