• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

signaal naar HD recorder

Status
Niet open voor verdere reacties.
W

wildwilly

Ik heb een samsung decoder met 2 scart aansluitingen, een gaat naar de tv en een naar een HD recorder, alleen op de HD recorder heb ik een zeer slecht analoog signaal hetgeen ik niet begrijp, dit zou toch gewoon een digitaal signaal moeten zijn?
 
Scart is analoog. Maar het zou op zich een goed signaal moeten zijn.
 
analoog? oh maar het signaal naar de tv gaat ook via een scart........

signaal is dramatisch naar de HD recorder en weet niet waar ik moet beginnen, heb mn twijfels over de decoder........
 
analoog? oh maar het signaal naar de tv gaat ook via een scart........

signaal is dramatisch naar de HD recorder en weet niet waar ik moet beginnen, heb mn twijfels over de decoder........

Je decoder heeft twee SCART aansluitingen zoals je weet. Die leveren allebei een analoog signaal, maar niet hetzelfde signaal. SCART AV1, waar je normaal de TV op aansluit, levert een (goed) RGB signaal, als je dat althans hebt ingesteld in het setup menu.

De tweede SCART, AV2, is eigenlijk alleen bedoeld voor aansluiting van óf (a) een videorecorder (die bijna niemand meer gebruikt), óf (b) een DVD speler.

Deze tweede SCART is niet echt geschikt voor aansluiting van een DVD recorder als je tenminste prijs stelt op goede opnamen, en toch doen veel mensen dat, met slechte opnamen tot gevolg. Hoe komt dit? Wel, heel simpel, de tweede SCART op de decoder accepteert wel RGB input, maar levert geen RGB output, terwijl de meeste DVD/HDD recorders juist wel werken met RGB input.

Wat moet je nu doen? Heel simpel: de bekabeling veranderen. Je DVD recorder heeft als het goed is aan de achterzijde ook twee SCART aansluitingen, en die zitten er niet voor niets. De clou is dat je het RGB signaal dat je decoder levert via SCART AV1 gaat doorlussen naar de TV via je DVD/HDD recorder. Daarvoor heb je slechts twee RGB SCART kabels nodig, en die sluit je dan als volgt aan:

DECODER[AV1]=====[RGB IN]RECORDER[RGB OUT]=====[AV1]TV

Let hierbij wel op dat de twee SCART aansluitingen achterop de recorder NIET uitwisselbaar zijn: er is één SCART aansluiting die RGB input accepteert en één SCART aansluiting die RGB output levert. De tweede SCART aansluiting op de decoder laat je ongebruikt!

Ben je hiermee klaar? Nou dat ligt eraan. Bij veel recorders moet je in het setup menu ook nog de nodige instellingen maken om te zorgen dat de recorder daadwerkelijk het kwalitatief hoogwaardige RGB signaal gaat opnemen en niet het minderwaardige composiet signaal. Ook moet je soms expliciet instellen dat de recorder bij weergave RGB output levert. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je recorder, daar staat het allemaal in beschreven. Ook de aansluiting van een decoder met doorlussen zoals hier uitgelegd staat meestal in de handleiding beschreven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ok, bedankt voor je uitgebreide uitleg, best logisch eigenlijk deze aansluiting maakte je vroeger ook met de aloude videorecorder........(analoog signaal)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan