Ervaringen topic Ubee EVW3200 WiFi-modemrouter Ziggo (Deel 2)

kan je dat scriptje sharen, en evt aanpassen dat ie ook remote management en primary network bridge uncomment? :)

Bij deze. Het script gaat er vanuit dat je modem op 192.168.178.1 zit. Zoniet, dan even aanpassen.

Overigens is het vervelende van deze optie dat je twee IP adressen in beslag neemt (1 op je modem, 1 op je router) dus ik heb inmiddels maar een verzoek ingediend bij de klantenservice om de router-functie volledig uit te schakelen.

Code:
// ==UserScript==
// @name        ziggo wi-fi modem
// @namespace   https://ziggo.nl
// @description Enable Bridge Options
// @include     http://192.168.178.1/RgOptions.asp
// @version     1
// @grant       none
// ==/UserScript==

	var ziggoNew = document.getElementById('main_page');
	ziggoNew.innerHTML = 
	'<div class="description">'
	+'<h1>Gateway</h1>'
	+'<h3>Options - <font color=red>hidden options enabled by Greasemonkey. Be careful.</font></h3>'
	+'This page allows configuration of advanced features of the broadband gateway.'
	+'</div>'
    +'<form action=/goform/RgOptions method=POST name="RgOptions">'
	+'<table>'
	+'<tr>'
	+'<td>WAN Blocking</td><td><input type="CheckBox" name="cbWanBlocking" value="0x10" ><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td>ICMP Blocking</td><td><input type="CheckBox" name="foxIcmpFiltering" value="0x1" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td>Ipsec PassThrough</td><td><input type="CheckBox" name="cbIpsecPassThrough" value="0x20" CHECKED ><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td>PPTP PassThrough</td><td><input type="CheckBox" name="cbPptpPassThrough" value="0x40" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td>Multicast Enable</td><td><input type="CheckBox" name="cbOptMulticast" value="0x20000" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td>UPnP Enable</td><td><input type="CheckBox" name="cbOptUPnP" value="0x200000" CHECKED ><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td colspan=2 align=left>NAT ALG Status</td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> RSVP</td><td><input type="CheckBox" name="RSVP" value="0x1" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> FTP</td><td><input type="CheckBox" name="FTP" value="0x2" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> TFTP</td><td><input type="CheckBox" name="TFTP" value="0x4" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> Kerb88</td><td><input type="CheckBox" name="Kerb88" value="0x8" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> NetBios</td><td><input type="CheckBox" name="NetBios" value="0x10" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> IKE</td><td><input type="CheckBox" name="IKE" value="0x20" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> RTSP</td><td><input type="CheckBox" name="RTSP" value="0x40" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> Kerb1293</td><td><input type="CheckBox" name="Kerb1293" value="0x80" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> H225</td><td><input type="CheckBox" name="H225" value="0x100" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> PPTP</td><td><input type="CheckBox" name="PPTP" value="0x200" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> MSN</td><td><input type="CheckBox" name="MSN" value="0x400" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> SIP</td><td><input type="CheckBox" name="SIP" value="0x800" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> ICQ</td><td><input type="CheckBox" name="ICQ" value="0x1000" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> IRC666x</td><td><input type="CheckBox" name="IRC666x" value="0x2000" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> ICQTalk</td><td><input type="CheckBox" name="ICQTalk" value="0x4000" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> Net2Phone</td><td><input type="CheckBox" name="Net2Phone" value="0x8000" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> IRC7000</td><td><input type="CheckBox" name="IRC7000" value="0x10000" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td> IRC8000</td><td><input type="CheckBox" name="IRC8000" value="0x20000" CHECKED><i>Enable</i></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td colspan=2 align=middle><input type="Submit" value="Apply" align="MIDDLE" onClick="ApplyRgOpButton()">'
	+'<input type="hidden" name="ApplyRgOpAction" value="0"></td>'
	+'</tr>'
	+'<tr><td colspan=2><table>'
	+'<td>'
	+'<table>'
	+'<tbody>'
	+'<tr>'
	+'<td align=left>PassThrough Mac Addresses (example: 01:23:45:67:89:AB)</td>'
	+'<tr>'
	+'<td>'
	+'<input type="text" name="NewMacAddress" size="17" maxlength="31" value="">'
	+'<input type="Submit" value="Add Mac Address" align="left" onClick="AddMacAddress();">'
	+'</td>'
	+'</tr>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td>'
	+'<select name="cbPassThroughMacAddresses" size=5><option value="">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</select>'
	+'Addresses entered: 0/32'
	+'</td>'
	+'</tr>'
	+'<tr>'
	+'<td>'
	+'<input type="Submit" value="Remove Mac Address" align="left" onClick="RemoveMacAddress();">'
	+'<input type="Submit" value="Clear All" align="left" onClick="ClearAllMac();">'
	+'<input type="hidden" name="MacAddressAction" value=0>'
	+'</td>'
	+'</tr>'
	+'</tbody>'
	+'</table>'
	+'</td>'
	+'</table></td></tr>'
	+'</table>'
	+'</form>'
	+'</div>';

Voor remote management zul je deze HTML code in het script moeten opnemen:

Code:
<tr>
<td>Remote Config Management</td><td><input type="CheckBox" name="cbRemoteManagement" value="0x80" ><i>Enable</i></td>
</tr>

Voor wie Greasemonkey niet kent:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/greasemonkey/
 
Posten porting problem Ubee?

Hallo allemaal,

Is het toegestaan om hier een post te plaatsen over mijn ervaringen (en probleem) met het forwarden van poorten op de Ubee met nieuwe firmware?
Of dien ik hiervoor een aparte thread aan te maken op dit forum?

Ik heb al zeer veel geprobeerd en onderzocht maar heb nu geen ideeën meer, dus hoop op wat nuttige tips.

Nou, ik hoor het wel, bedankt alvast!
 
probleem

sinds de nieuwe frimware op de ubee klap mijn pc zn verbinding regelmatig weg zonder opgaaf van reden na het starten van me pc heeft ie 10 minuten gewoon probleem loos conectie na 10 minuten knalt ie der uit dan reset in me netwerk kaart gewoon en even kabel der uit daarna der weer in en dit moet ik soms gewoon 4 of 5 keer doen voor de verbinding wel actief blijft

ik word het ziek van dat ding had met dat domme kabelmodempje van motorola nergens last van maar sidns die ubee alleen maar gezeur met me tp-link router en het netwerk wat regelmatig heel maar van slag raak moet ik router weer resetten naar fabrieks setting en de ubee ook weer helemaal.

ik heb de settings van de tp link wel apart staan in een bin file die hij zelf makt maar de ubee kan dit niet
waardoor ik weer een rits forwards moet maken kan iemand uit leggen hoe ik dat *** ding gewoon al los kabel modem kan laten lopen en de tp link de rest kan laten regelen
 
sinds de nieuwe frimware op de ubee klapt mijn pc z'n verbinding regelmatig weg zonder opgaaf van reden. Na het starten van m'n pc heeft-ie 10 minuten gewoon probleemloos connectie; na 10 minuten knalt-ie er uit, dan reset. In m'n netwerkkaart gewoon en even kabel eruit daarna er weer in en dit moet ik soms gewoon 4 of 5 keer doen voor de verbinding wel actief blijft.

Ik word het ziek van dat ding. Had met dat domme kabelmodempje van Motorola nergens last van maar sidns die ubee alleen maar gezeur met me tp-link router en het netwerk wat regelmatig helemaal van slag raakt moet ik router weer resetten naar fabrieksinstellingen en de ubee ook weer helemaal.

ik heb de settings van de tp-link wel apart staan in een bin file die hij zelf maakt maar de ubee kan dit niet, waardoor ik weer een rits forwards moet maken kan iemand uit leggen hoe ik dat *** ding gewoon als los kabelmodem kan laten lopen en de tp link de rest kan laten regelen?

Off-topic: Ik heb eerst even het Nederlands van je post gecorrigeerd (zie citaat), anders begrijpen de mensen het wellicht niet.

Nu on-topic: Je hebt een kabelprobleem. En dan met name voor je netwerkkabel(s). Die zijn óf te lang, óf van de verkeerde klasse (geen CAT-5E of CAT6), óf allebei. Dit resulteert er in, dat je modem en je router (c.q. je modem en je PC, c.q. je router en je PC, met andere woorden: je bedrade netwerkapparatuur) het niet eens kunnen worden over de te gebruiken link speed. De Ubee wil je router (en je PC) op 1000Mbit/sec laten werken (1Gbps), maar dat gaat kennelijk niet goed. Daarom word je teruggezet naar 100Mbps. In het geval van een érg onstabiele verbinding, kan het zelfs voorkomen dat je verbinding er eerst helemaal 'uitknalt'. Je zult dan inderdaad je kabel moeten losmaken en weer moeten vastmaken, voordat het allemaal werkt.

Als je het probleem écht wilt oplossen, zul je dus eigenlijk eerst moeten kijken in hoeverre je netwerkapparatuur geschikt is voor gigabit-verbindingen. Check éérst of je netwerkkabel van de aangegeven klasse is, en ook of deze niet te lang is. Dit laatste is met name voor CAT5E van belang; de kabel mag in dat geval de 20 meter lengte NIET overschrijden, anders wordt een juiste werking op 1000Mbps (1Gbps) niet gegarandeerd.
Als je de kabels niet wilt of kunt vervangen kun je proberen of je in je PC de 'Link Speed' instelling van je netwerkkaard vast kunt zetten op 100Mbps. Ter informatie: het eindeloze geschakel tussen de twee snelheden kan voor sommige routers teveel worden; daarom moet jij zo vaak je router herstarten.

Het instellen van je Ubee op de modem-only stand kan ten slotte telefonisch: één telefoontje naar de Ziggo klantenservice is daarvoor genoeg. Maar let op mijn woorden: als je zónder het bovenstaande te controleren/corrigeren, de overschakeling laat verwezenlijken, dan kom je gegarandeerd van een koude kermis thuis…

Overigens: als je dit probleem niet had met je Motorola, maar wel met je Ubee, dan versterkt dit mijn vermoeden voor wat betreft je netwerkkabels. Het probleem is namelijk dat de Motorola geen gigabit-snelheden kón halen, dus heeft zich dit ook nooit in je netwerk geuit.
 
Port forwarden werkt niet

Hallo allemaal,

Is het toegestaan om hier een post te plaatsen over mijn ervaringen (en probleem) met het forwarden van poorten op de Ubee met nieuwe firmware?
Of dien ik hiervoor een aparte thread aan te maken op dit forum?

Ik heb al zeer veel geprobeerd en onderzocht maar heb nu geen ideeën meer, dus hoop op wat nuttige tips.

Nou, ik hoor het wel, bedankt alvast!

Hallo allemaal,

Geen afwijzend bericht gehoord nog, dus hier komt m'n probleem met verzoek om advies. Ik heb inmiddels al 2 keer met de Ziggo-helpdesk gebeld, veel instellingen geprobeerd, kennissen geraadpleegd, maar ik kom er niet uit.

Systeem: windows 7 ultimate, ziggo ubee wifi-modem met nieuwe firmware. Computer rechtstreeks aangesloten op het modem.

Probleem: kan geen verbinding maken met bepaalde Java-applicatie tenzij ik mijn Firewall in de Ubee-modem op "low" of op "off" zet.
Hierbij mijn vragen.

* Firewall in stand low komt overeen met stand 'aan' van de oude firmware, heb ik gelezen hier op het forum. Maar dan zie ik in beeld staan "no ports restricted". En dat voelt niet echt aan als veilig. Is het echt zo dat er dan nog wel degelijk bescherming is, of staan al m'n poorten dan gewoon open voor de buitenwereld?

* Bij het Forwarden van poorten binnen 'Gateway' -> 'Forwarding' moet ik onder andere Local IP en External IP invullen. Over External IP hoor ik tegenstrijdige verhalen (Forum vs Ziggo helpdesk). Moet ik daar nu 0.0.0.0 invullen, of moet ik naar internet gaan, mijn externe ip-adres googlen, en dat invullen daar?

* De applicatie die ik wil gebruiken, heeft poort 4000 nodig. Graag wil ik de firewall op medium of high zetten en dan via port forwarding poort 4000 openzetten.

De leverancier van het pakket TWS schrijft ook iets over poort 1024: "What protocols and ports should my ISP allow? TWS connects to our servers via port 4000 using a source port in the publicly addressable space above port 1024. Our servers listen on port 4000; TWS will not function on any other port. For users behind firewalls, the installed version includes provisions for using a specified outbound port. Both inbound and outbound ports need to be permissioned for TWS to function properly. IB accepts connections on port 4000 from inbound traffic from ports 1024 or higher. This is required for connection to our servers. If you are using a firewall, these ports will need to be provided for within its configuration. Contact your network administrator for more information."

En iemand op internet schrijft:
gw1.ibllc.com toestaan of ip-adress 208.245.107.3
ports 4000 and 4001 open zetten

En verder
The way forward here in Zone Alarm is to define a Trusted Zone for this IP range, in order to allow IB/TWS Workstation to access arbitrary server ports within the range: 208.245.107.0 - 208.245.107.15
i.e. IP+netmask 208.245.107.0/255.255.255.240 a.k.a. 208.245.107.0/28.

Maar dat lijkt me meer voor een softwarematige firewall op je computer zelf in plaats van op je modem.
Welke instelling moet ik nu precies gebruiken en wat moet ik doen als dat OOK niet werkt?
Ik heb met external ip 0.0.0.0 al geprobeerd natuurlijk en met mijn eigen ip-adres om poort 4000, en om poort 4000 - 4001 open te zetten, en los van elkaar, dus 4000 en 4001 elk in een aparte regel.

* Niets werkt, en in mijn log zie ik ook geen enkele regel verschijnen.
Zou ik normaal moeten kunnen zien dat een Java-applicatie probeert via poort 4000 te communiceren terwijl dat niet lukt?

Lang verhaal, bedankt voor het doornemen, en hopelijk heeft een van jullie een tip.

Groetjes!
 
ik heb de settings van de tp link wel apart staan in een bin file die hij zelf makt maar de ubee kan dit niet

Gewoon de handleiding lezen. Daar staat precies hoe je de setting moet wegschrijven. (En ook zonder handleiding moet dat eigenlijk voor zich spreken.)
Ik heb het zelf ook wel eens gedaan: Settings wegschrijven, modem naar fabrieksinstellingen resetten, dan weer inloggen en settings terug zetten. Alle forwards, achtwoorden etc staan er dan weer.
Maar omdat deze optie om settings te bewaren zo duidelijk aanwezig is, vraag ik me af of je serieus naar de problemen gekeken hebt.
 
* Firewall in stand low komt overeen met stand 'aan' van de oude firmware, heb ik gelezen hier op het forum. Maar dan zie ik in beeld staan "no ports restricted". En dat voelt niet echt aan als veilig. Is het echt zo dat er dan nog wel degelijk bescherming is, of staan al m'n poorten dan gewoon open voor de buitenwereld?
De firewall doet meer dan alleen poorten blokkeren. Een aantal bekende manieren van inbreken worden nog steeds in low gedetecteerd en tegengehouden. (Portscan, segmented packages etc)

En elke IPv4 router heeft een NAT firewall. d.w.z. als je niet expliciet een poort in de settings doorschakelt, dan kan verkeer van buiten er toch al niet in.
Wat medium en high doen, is voorkomen dat poorten van binnen uit open gezet worden. Maar bijna hetzelfde kun je doen op de port filtering page. Daar kun je ook een range poorten dicht gooien.
 
Even een update met de nieuwe 9.9.5010 firmware die vandaag bij me binnen kwam. Alle settings zijn behouden (MAC filtering, portforwardings, portfiltering, wifi setup etc). Het enig nieuwe is de toegevoegde WifiSpot functionaliteit. Ik krijg pas eind juli een WifiSpot, dus testen kan ik het nog niet. Wel alvast een paar schreenshots.

Onderaan de hoofdpagina zijn het aantal verbonden WifiSpot gebruikers zichtbaar.:

Ubee_WifiSpots_mainpage_zps3f0d348a.png


In de advanced settings is er een WifiSpot tab bijgekomen:

WifiSpots_zpsb8842e67.png


Hier staan de nadere details over de WifiSpot.

Augustus 2013: Ik heb inmiddels firmware 9.9.5011 en de WifiSpots. De naam hotspot is in deze firmware veranderd in WifiSpot. Ook blijft het mogelijk de 5GHz te gebruiken met ingeschakelde WifiSpot. De WifiSpot gebruikt dan gewoon ook 5 GHz.

November 2014: Firmware 9.9.6004 geeft nu de optie om bepaalde apparaten op grond van het mac-ades de toegang te blokkeren. (Afbeelding hierboven aangepast)
 
Laatst bewerkt:
Ubee verbindings probleem

Het lag zo als ik zelf al vermoeden wel aan de router binnen de ubee want sinds ik ziggo heb gevraagd die router/wifi functie uit te zetten in mijn ubee modem is het een dom modem en loopt de tp-link goed en me pc ook en der in aal de kabbeling niks veranderd.

Indeling kabels is vanaf het begin al zo geweest.


Dus vanaf
Ubee ----> Tp-link CAT5-E
Tp-Link ----> Sitecom 8poorts GB switch CAT5-E dit rechtstreeks ene Wandgoot in.

Wandgoot outlet ---> pc CAT5-E

Sinds router uitstaat in de ubee nergens meer last van zelfs de doorvoer lijk hoger ik haal nu 98 Mb/s in de ziggo speedtest waar ik met beide routers nog amper 78 Mb/s haalden met een PING van 115ms waar deze nu tussen de 11 en 15ms zit
 
Terug
Bovenaan