M
meesdroo
Het is bij storingsproblemen vaak voorgekomen dat gevraagd wordt gegevens van het Modem uit te lezen. Men wordt dan verwezen naar:
http://192.168.100.1/
eventueel met gebruiker "admin" en password "motorola" wanneer het een Motorola modem betreft.
Je hoort dan vaak de klacht dat het modem niet uitgelezen kan worden. Van sommige specifieke modems (Arris TM702 DOCSIS 3.0) gaat zelfs het verhaal dat dit alleen lukt wanneer het modem niet met de kabel verbonden is.
:!: Deze verhalen zijn over het algemeen NIET waar! :!:
Uit onderzoek is gebleken dat uitsluitend de voormalige @Home modems Arris TM401, TM402, TM450 en TM501 niet online uitleesbaar zijn; in standby (wanneer die knop niet ge-disabled is) of wanneer de kabel-verbinding is losgenomen kan uitlezen altijd.
In alle andere onderzochte gevallen bleken diverse vormen van Firewalls, zowel in de router als op de aangesloten PC's de schuldige. Vooral op de PC is dat soms moeilijk te vinden.
Naast Windows Firewall heb je daar niet alleen allerlei personal firewalls, die soms ingebouwd zitten in z.g.n. security suites, maar (via vhpov) bereikte mij nu ook een voorbeeld waar Kaspersky Antivirus versie 2010, (dus NIET Kaspersky Internet Security waar wél expliciet een firewall bij zit) via het z.g.n. Anti-Virus NDIS filter (een service toevoeging aan de Network Adapter) uitlezen van het modem blokkeerde.
Het is heel goed mogelijk dat ook andere Anti-Virus software gelijksoortige problemen veroorzaakt.
Wanneer je dus voor verbindingsproblemen wordt gevraagd om gegevens van het modem uit te lezen, en dat levert problemen op, houdt je dan aan de volgende regels:
1. Controleer allereerst of zich, om welke reden dan ook, een proxy tussen jou en het net bevindt; ga naar:
https://www.all-nettools.com/toolbox/proxy-test.php? of
https://www.broadband-help.com/tools/clientInfo.aspx
Staat daar bij "you came via" or "proxy name" een andere naam dan die van je router, dan moet je die proxy uitschakelen, of voor je modem een expliciete uitzondering maken (zie: https://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/cmtips/trancache.html#sidestep voor andere oplossingen)
2. Zet de firewall in de router geheel uit, of beter nog, sluit de PC via een kabel DIRECT aan op het modem. Er is een indicatie dat een vers opgestarte router en/of PC minder problemen zou geven dan één die al langere tijd in de lucht is.
3. Zet Windows Firewall en alle andere (personal) firewalls (ook in de vorm van security suites) op die PC geheel uit.
4. Zet alle real-time Antivirus protectie/programma's op die PC geheel uit.
Wanneer 3. en/of 4. problemen oplevert (sommige anti-virus en firewall software is erger dan de virussen en trojans die ze moeten bestrijden) kun je ook proberen de (Windows) PC in veilige modus MET netwerkondersteuning op te starten (F8 tijdens het booten enige malen indrukken).
Een andere optie (voor de iets meer gevorderden) is om aan het WAN interface van de router of LINUX PC (tijdelijk) een alias (secondary IP-adres) uit het blok 192.168.100.0/24 (b.v. 192.168.100.20, Netmask 255.255.255.0) toe te wijzen. Ook onder Windows kan aan de PC via een registry editing truc waarschijnlijk een alias worden toegekend; zie:
https://support.microsoft.com/kb/q156772/
De documentatie is in het engels; registry editing is alleen voor enigszins gevorderden (of je moet het niet erg vinden Windows opnieuw te installeren).
Tijdelijk kan hetzelfde gedaan worden via het "Add" commando op het "advanced" IP-settings tabblad van de TCP/IP(4) settings van de netwerkadapter.
Er is trouwens voor de bezitters van een extra hub of switch en een extra PC ook de mogelijkheid om bovenstaande configuratie te simuleren. Je sluit dan aan modem>>>switch/hub>>>router en verbindt, bij werkend netwerk, de uitlezende PC aan de switch/hub, met een fixed IP-adres van 192.168.100.20, Netmask 255.255.255.0, Gateway 192.168.0.1 en bij voorkeur het MAC adres gekloond van de router (anders is er een risico dat de modem-bridging gaat proberen te kiezen tussen router en PC). Deze configuratie is inmiddels getest als werkend.
Wanneer die mogelijkheden ontbreken (of te hoog gegrepen zijn) is het tenslotte ook nog mogelijk het WAN interface van de router, of (bij directe aansluiting) de ethernet aansluiting van de PC, hardcoded op IP-adres 192.168.100.20, Netmask 255.255.255.0, Gateway 192.168.100.1 te zetten. Internet werkt dan niet meer, maar het modem hoort bereikbaar te zijn (niet vergeten DHCP terug te zetten na de uitlezing!)
Tenslotte is het (soms) mogelijk modems die daar toe in staat (en door de ISP niet geblokkeerd) zijn uit te lezen via snmp (simple network management protocol).
a. Installeer zo nodig de nieuwste Java (by sun)
b. download:
https://homepage.ntlworld.com/robin.d...iag.zip?030720
c. pak het bestand uit (b.v. naar /docsdiag)
d. start 2kXP-win.cmd (= command-prompt)
e. ga naar directory /docsdiag (= de plaats waar docsdiag is uitgepakt)
f. type daar in: java -jar docsdiag.jar
Een volledige documentatie van de beschikbare commando's in het engels (wanneer dat engels echt een probleem is, zullen we het proberen te vertalen) vind je hier:
https://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/docsdiag/
Snmp gebruikt UDP poorten 161 en (voor snmp-traps) 162.
Deze poorten worden vaak geblokkeerd (zeker buiten het LAN) omdat zij een veiligheids-risico kunnen vormen. Kijk dit na in Windows Firewall en/of andere personal firewall of zelfs anti-virus programma's; schakel ze zonodig uit en vergeet niet ze naderhand asap weer aan te zetten.
Let op de waarschuwing in de documentatie dat sommige providers snmp opzettelijk blokkeren, en hoe je dat kunt testen.
Het Arris TM702 DOCSIS 3.0 modem is een geval op zichzelf. Ping bij problemen altijd dit modem. Wanneer dat niet lukt is het modem (nog) niet goed aangesloten. Wanneer die ping wel lukt gewoon blijven proberen (Browser opnieuw opstarten, PC opniew opstarten) - soms werkt het en soms niet, (voorlopig) zonder duidelijke oorzaak.
:!: Let er op dat dit alles alléén bedoeld is om het modem uit te lezen.
Doe dit alleen met PC's die helemaal bijgewerkt zijn wat betreft security-updates.
Zet wanneer dat gebeurd is alle computer-beveiligingen zo snel mogelijk weer aan! :!:
Gegevens waar op dit forum bij storingsproblemen vaak naar gevraagd worden zijn overigens:
:?: a. Downstream Power Level(s) (in dBmV)
:?: b. Downstream Signal to Noise (S/N of SNR) Ratio(s) (in dB)
:?: c. Upstream Power Level (in dBmV)
:?: d. Total Correctable Codewords (getal; indien aanwezig)
:?: e. Total Uncorrectable Codewords (getal; indien aanwezig)
:?: f. Het modem log (met, afhankelijk van het probleem, interesse in T3, T4 en DHCP meldingen)
Acceptabele signaal-, S/N en andere waarden voor cable-modems vind je later in deze draad:
https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=191386&postcount=62
Je kunt behandeling van je probleem vaak versnellen door die gegevens zo vroeg mogelijk ter beschikking te stellen.
Vergeet daarbij vooral ook niet ongebruikelijke patronen van de status-lampjes te melden.:!:
Mees de Roo
http://192.168.100.1/
eventueel met gebruiker "admin" en password "motorola" wanneer het een Motorola modem betreft.
Je hoort dan vaak de klacht dat het modem niet uitgelezen kan worden. Van sommige specifieke modems (Arris TM702 DOCSIS 3.0) gaat zelfs het verhaal dat dit alleen lukt wanneer het modem niet met de kabel verbonden is.
:!: Deze verhalen zijn over het algemeen NIET waar! :!:
Uit onderzoek is gebleken dat uitsluitend de voormalige @Home modems Arris TM401, TM402, TM450 en TM501 niet online uitleesbaar zijn; in standby (wanneer die knop niet ge-disabled is) of wanneer de kabel-verbinding is losgenomen kan uitlezen altijd.
In alle andere onderzochte gevallen bleken diverse vormen van Firewalls, zowel in de router als op de aangesloten PC's de schuldige. Vooral op de PC is dat soms moeilijk te vinden.
Naast Windows Firewall heb je daar niet alleen allerlei personal firewalls, die soms ingebouwd zitten in z.g.n. security suites, maar (via vhpov) bereikte mij nu ook een voorbeeld waar Kaspersky Antivirus versie 2010, (dus NIET Kaspersky Internet Security waar wél expliciet een firewall bij zit) via het z.g.n. Anti-Virus NDIS filter (een service toevoeging aan de Network Adapter) uitlezen van het modem blokkeerde.
Het is heel goed mogelijk dat ook andere Anti-Virus software gelijksoortige problemen veroorzaakt.
Wanneer je dus voor verbindingsproblemen wordt gevraagd om gegevens van het modem uit te lezen, en dat levert problemen op, houdt je dan aan de volgende regels:
1. Controleer allereerst of zich, om welke reden dan ook, een proxy tussen jou en het net bevindt; ga naar:
https://www.all-nettools.com/toolbox/proxy-test.php? of
https://www.broadband-help.com/tools/clientInfo.aspx
Staat daar bij "you came via" or "proxy name" een andere naam dan die van je router, dan moet je die proxy uitschakelen, of voor je modem een expliciete uitzondering maken (zie: https://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/cmtips/trancache.html#sidestep voor andere oplossingen)
2. Zet de firewall in de router geheel uit, of beter nog, sluit de PC via een kabel DIRECT aan op het modem. Er is een indicatie dat een vers opgestarte router en/of PC minder problemen zou geven dan één die al langere tijd in de lucht is.
3. Zet Windows Firewall en alle andere (personal) firewalls (ook in de vorm van security suites) op die PC geheel uit.
4. Zet alle real-time Antivirus protectie/programma's op die PC geheel uit.
Wanneer 3. en/of 4. problemen oplevert (sommige anti-virus en firewall software is erger dan de virussen en trojans die ze moeten bestrijden) kun je ook proberen de (Windows) PC in veilige modus MET netwerkondersteuning op te starten (F8 tijdens het booten enige malen indrukken).
Een andere optie (voor de iets meer gevorderden) is om aan het WAN interface van de router of LINUX PC (tijdelijk) een alias (secondary IP-adres) uit het blok 192.168.100.0/24 (b.v. 192.168.100.20, Netmask 255.255.255.0) toe te wijzen. Ook onder Windows kan aan de PC via een registry editing truc waarschijnlijk een alias worden toegekend; zie:
https://support.microsoft.com/kb/q156772/
De documentatie is in het engels; registry editing is alleen voor enigszins gevorderden (of je moet het niet erg vinden Windows opnieuw te installeren).
Tijdelijk kan hetzelfde gedaan worden via het "Add" commando op het "advanced" IP-settings tabblad van de TCP/IP(4) settings van de netwerkadapter.
Er is trouwens voor de bezitters van een extra hub of switch en een extra PC ook de mogelijkheid om bovenstaande configuratie te simuleren. Je sluit dan aan modem>>>switch/hub>>>router en verbindt, bij werkend netwerk, de uitlezende PC aan de switch/hub, met een fixed IP-adres van 192.168.100.20, Netmask 255.255.255.0, Gateway 192.168.0.1 en bij voorkeur het MAC adres gekloond van de router (anders is er een risico dat de modem-bridging gaat proberen te kiezen tussen router en PC). Deze configuratie is inmiddels getest als werkend.
Wanneer die mogelijkheden ontbreken (of te hoog gegrepen zijn) is het tenslotte ook nog mogelijk het WAN interface van de router, of (bij directe aansluiting) de ethernet aansluiting van de PC, hardcoded op IP-adres 192.168.100.20, Netmask 255.255.255.0, Gateway 192.168.100.1 te zetten. Internet werkt dan niet meer, maar het modem hoort bereikbaar te zijn (niet vergeten DHCP terug te zetten na de uitlezing!)
Tenslotte is het (soms) mogelijk modems die daar toe in staat (en door de ISP niet geblokkeerd) zijn uit te lezen via snmp (simple network management protocol).
a. Installeer zo nodig de nieuwste Java (by sun)
b. download:
https://homepage.ntlworld.com/robin.d...iag.zip?030720
c. pak het bestand uit (b.v. naar /docsdiag)
d. start 2kXP-win.cmd (= command-prompt)
e. ga naar directory /docsdiag (= de plaats waar docsdiag is uitgepakt)
f. type daar in: java -jar docsdiag.jar
Een volledige documentatie van de beschikbare commando's in het engels (wanneer dat engels echt een probleem is, zullen we het proberen te vertalen) vind je hier:
https://homepage.ntlworld.com/robin.d.h.walker/docsdiag/
Snmp gebruikt UDP poorten 161 en (voor snmp-traps) 162.
Deze poorten worden vaak geblokkeerd (zeker buiten het LAN) omdat zij een veiligheids-risico kunnen vormen. Kijk dit na in Windows Firewall en/of andere personal firewall of zelfs anti-virus programma's; schakel ze zonodig uit en vergeet niet ze naderhand asap weer aan te zetten.
Let op de waarschuwing in de documentatie dat sommige providers snmp opzettelijk blokkeren, en hoe je dat kunt testen.
Het Arris TM702 DOCSIS 3.0 modem is een geval op zichzelf. Ping bij problemen altijd dit modem. Wanneer dat niet lukt is het modem (nog) niet goed aangesloten. Wanneer die ping wel lukt gewoon blijven proberen (Browser opnieuw opstarten, PC opniew opstarten) - soms werkt het en soms niet, (voorlopig) zonder duidelijke oorzaak.
:!: Let er op dat dit alles alléén bedoeld is om het modem uit te lezen.
Doe dit alleen met PC's die helemaal bijgewerkt zijn wat betreft security-updates.
Zet wanneer dat gebeurd is alle computer-beveiligingen zo snel mogelijk weer aan! :!:
Gegevens waar op dit forum bij storingsproblemen vaak naar gevraagd worden zijn overigens:
:?: a. Downstream Power Level(s) (in dBmV)
:?: b. Downstream Signal to Noise (S/N of SNR) Ratio(s) (in dB)
:?: c. Upstream Power Level (in dBmV)
:?: d. Total Correctable Codewords (getal; indien aanwezig)
:?: e. Total Uncorrectable Codewords (getal; indien aanwezig)
:?: f. Het modem log (met, afhankelijk van het probleem, interesse in T3, T4 en DHCP meldingen)
Acceptabele signaal-, S/N en andere waarden voor cable-modems vind je later in deze draad:
https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showpost.php?p=191386&postcount=62
Je kunt behandeling van je probleem vaak versnellen door die gegevens zo vroeg mogelijk ter beschikking te stellen.
Vergeet daarbij vooral ook niet ongebruikelijke patronen van de status-lampjes te melden.:!:
Mees de Roo
Laatst bewerkt door een moderator: