• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Slechter beeld sinds HD eindregie RTL ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
H

hallotjes

Af en toe valt het op dat op de rtl zenders de bewegingen niet helemaal vloeiend lopen, vooral te zien in gezichten. Nu op RTL4 bij "ik wed dat ik", maar ook op RTL7 vanochtend.

Meer mensen hier last van?
 
Dit was mij gisteren ook al opgevallen (RTL4 en 5). Maar ik meende dit fenomeen ook op Net 5 te zien.
 
Bibberig beeld RTL4

Ik heb hier ook af en toe last van en dan vooral op RTL4 en wel bij het programma "de slimste". Omdat het op mijn TV boven is d8 ik eigenlijk dat het aan de kabel lag.
Het beeld irriteert niet dusdaning dat ik de kabel ga vervangen.
 
ik zelf dacht eerst omdat ze nu aan HD gaan beginnen (al bezig zijn als test) er nu eenzelfde schakeling gebruikt wordt als bij de NPO, maar dat kan niet want de rtl's zijn wel super zuiver en scherp . . . .
 
ik zelf dacht eerst omdat ze nu aan HD gaan beginnen (al bezig zijn als test) er nu eenzelfde schakeling gebruikt wordt als bij de NPO, maar dat kan niet want de rtl's zijn wel super zuiver en scherp . . . .
Dit is zo sinds augustus, ongeveer nadat het probleem van de gekartelde ondertiteling op RTL 7 is opgelost. Het komt zoals je al dacht door de up- en downconversies naar en van HD. De beeldkwaliteit is sindsdien ook licht achteruitgegaan, het was altijd zeer goed bij RTL en nu is het iets minder scherp. Ik heb nog oude opnames op de Humax en dan is het verschil goed te zien.
 
Mij nog niet zo erg op gevallen maar ga er eens op letten. Het is in iedergeval niet zo rampzalig als bij de NPO. Heen hardheid in letters enzo en "digitale kleuren"

Jammer dat HDTV ten koste moet gaan voor de normale kijkers in nederland :cry:

Is dit op alle rtl's of enkel 7/8 die als eerste beginnen met HD? De laatste twee kijk ik zelden naar.
 
Dat bibberige is gelukkig niet altijd. Beeld lijkt inderdaad soms iets softer, maar kan ook aan de uitzending liggen, of gewoon omdat ik nu weet dat er geupscaled wordt.

Al vraag ik me af wat dit eigenlijk in de praktijk betekend, elke lcd/plasma scaled uitzich al up, en geeft dermate veel verlies dat dit niet zo meer opvalt. Enkel de CRT kijkers zullen die duidelijk zien.
Al blijft het zo dat dit naar mijn mening absoluut niet mag, zoals je zelf al zegt goed te zien is NIET de bedoeling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@haas
Je hebt inderdaad gelijk, RTL gaat ook voor SD door de upscaler :cry:
Het beeld is inderdaad een stuk softer in vergelijk met de SBS zenders. Ook zie ik de typische 16/9 -> 4/3 switch-over die in twee stappen gaat (eerst verticaal uitrekken dan horizontaal) die ook de NPO gebruikt. Dit komt omdat 4/3 in 1080i niet mogelijk is wat een extra stap geeft.

Nu alleen nog de sbs zenders en tv kijken met dvd kwaliteit is voorbij voor de nederlandse zenders :cry:
 
Af en toe valt het op dat op de rtl zenders de bewegingen niet helemaal vloeiend lopen, vooral te zien in gezichten. Nu op RTL4 bij "ik wed dat ik", maar ook op RTL7 vanochtend.

Meer mensen hier last van?

Ja inderdaad het is mij ook opgevallen dat de beelden af en toe stotteren, overigens wordt op de storingspagina niets aangegeven over deze storing.
Hopelijk wordt er nog iets aan gedaan door Ziggo omdat digitaal kijken zo wel verstoord wordt en de mensen dan weer analoog MOETEN gaan kijken. Lijkt me niet al te beste reclame voor ziggo. Bovendien hebben we net een nieuwe tv, en nu lijkt het net of de tv niet helemaal lekker is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan