Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo-Gebruikers.nl > Overige onderwerpen > Linux

Mededelingen

Linux Hulp en informatie over Linux

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 november 2009, 15:12
patrick-linux's schermafbeelding
patrick-linux patrick-linux is offline
Junior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spartagek Bekijk bericht
Ik heb een paar weken Ubuntu 9.10 gebruikt, maar uiteindelijk was de ondersteuning voor mijn printer ( pixma ) dusdanig afwezig dat ik teruggegaan ben naar Win7

Overall was ik redelijk te spreken over Ubuntu, maar vanalles "net niet" voor mij.
< kan natuurlijk aan mij liggen, wat ik zeker niet uitsluit >
Canon vind ik sowieso een kutmerk. Linux-ondersteuning heeft Canon sowieso nog nooit van gehoord. Merken die zeer goede Linux-ondersteuning hebben zijn bijvoorbeeld HP en Samsung. De drivers van HP zitten standaard al in Ubuntu en deze printers werken dan ook al zonder ook maar een driver te hoeven installeren. Ook heeft HP een speciale website gemaakt voor hun Linux-drivers waar je de laatste nieuwe versie kunt downloaden van hun drivers en kunt zien welke printers ondersteund worden. Ik heb zelf een printer van Samsung gekocht en bij deze printer werd zelfs CD geleverd met de Linux-drivers erop.
Oud 11 november 2009, 16:27
Spartagek's schermafbeelding
Spartagek Spartagek is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Op de terugweg naar Ziggo
DTV: Horizon + Extra box en CI+
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrick-linux Bekijk bericht
Canon vind ik sowieso een kutmerk. Linux-ondersteuning heeft Canon sowieso nog nooit van gehoord. Merken die zeer goede Linux-ondersteuning hebben zijn bijvoorbeeld HP en Samsung. De drivers van HP zitten standaard al in Ubuntu en deze printers werken dan ook al zonder ook maar een driver te hoeven installeren. Ook heeft HP een speciale website gemaakt voor hun Linux-drivers waar je de laatste nieuwe versie kunt downloaden van hun drivers en kunt zien welke printers ondersteund worden. Ik heb zelf een printer van Samsung gekocht en bij deze printer werd zelfs CD geleverd met de Linux-drivers erop.
Tja... zo kan je het ook vertellen.

Ubuntu had redelijk ondersteuning, alleen de cdprint functie werkte niet zo goed.

Canon is geen merk, kwalitatief staan ze een stuk hoger dan HP en Samsung.
Linux drivers zijn gewoon beschikbaar, dus je rant is nergens voor nodig
maar gezien je 'naamvoering' zal ik wel tegen een muur lopen, en veel commentaar krijgen hierop, aangezien linux fanboys nog snel op de teentjes getrapt zijn
Oud 11 november 2009, 18:10
Isis's schermafbeelding
Isis Isis is offline
Senior Member

DTV: Samsung DVB-9401R
Standaard

Even Googelen op 'canon linux drivers' bracht mij op deze Canon site. Er zijn dus wel degelijk Linux drivers voor Canon.
Oud 11 november 2009, 20:49
patrick-linux's schermafbeelding
patrick-linux patrick-linux is offline
Junior Member

Standaard

Citaat:
Tja... zo kan je het ook vertellen.

Ubuntu had redelijk ondersteuning, alleen de cdprint functie werkte niet zo goed.

Canon is geen merk, kwalitatief staan ze een stuk hoger dan HP en Samsung.
maar gezien je 'naamvoering' zal ik wel tegen een muur lopen, en veel commentaar krijgen hierop, aangezien linux fanboys nog snel op de teentjes getrapt zijn
Mijn eigen ervaringen met Canon zijn echt uitermate ***. Bij ieder bedrijf waar ik heb gewerkt en waar ik heb stage gelopen hoefde je nog niet eens over Canon te beginnen, want dan kreeg je al meteen te horen dat je een fatsoenlijk merk printer moet kopen. Vrienden en kennissen die een Canon hebben gehad zeggen ook allemaal "Eens, maar nooit meer." Ik ken eigenlijk maar één iemand die wel nog steeds bij Canon gebruikt.

Over de Linux-drivers heb je dan inderdaad gelijk. Blijkbaar leveren ze nu wel eindelijk eens een keer Linux-drivers voor een aantal producten.

Als je ziet hoe Windows-fanboys te keer gaan als er iets negatiefs over hun besturingssysteem wordt gezegd is ook niet meer normaal. Dit geldt overigens voor alle soorten fanboys. Fanboys zijn altijd snel op hun teentjes getrapt, of dat nu een Linux-fanboy, een Apple-fanboy, een Windows-fanboy, een console-fanboy, een Sony-fanboy, een Renault-fanboy of wat voor een fanboy dan ook is. Een normale [wat-dan-ook]-gebruiker zal echt niet zo snel op zijn teentjes zijn getrapt.
Oud 11 november 2009, 23:22
Isis's schermafbeelding
Isis Isis is offline
Senior Member

Standaard

Ik heb geen persoonlijke ervaringen met Canon-printers, wel met camera's en die zijn goed. Vriendin van mij heeft een Prixma en is daar uitermate tevreden over. Overigens is zij twee jaar geleden over gestapt op Ubuntu, toen waren er nog geen drivers. Het printergedeelte werkte wel, maar het scangedeelte niet. Vorige jaar is de Australische divisie van Canon met Linux drivers gekomen; nu blijkbaar heel Canon. Is nog maar sinds kort dus.
Oud 12 november 2009, 00:26
CrT's schermafbeelding
CrT CrT is offline
Junior Member

Ziggo Internet: alles-in-een
DTV: Humax
Standaard

Citaat:
Het is goed dat er iets van herkenning bij Canon is voor wat betreft het bestaan van Linux maar het enkele gegeven dat er drivers zijn is niet bij voorbaat reden voor blijdschap.

Zo zullen de drivers 'gesloten' zijn (dat is standaard, niet enkel bij Canon) wat problemen met ondersteuning in de toekomst kan betekenen. Is de driver volledig ten op zichte van de drivers voor andere besturingssystemen ("alleen de cdprint functie werkte niet zo goed")? Zelfs als de driver niet meer is dan een Windows driver met een jasje er omheen, hoeft nog niet alle functionaliteit meegenomen te zijn. En als het onderhuids een Windows driver is, is dat dan een van een Windows versie die nog lang ondersteund wordt?

Werkt de installatie van de driver leuk met de package manager samen? Kan je bijvoorbeeld een repository toevoegen van de printerfabrikant en verder via de package manager de installatie afhandelen en de driver up to dat houden? Ter vergelijking: mijn Brother printer driver moet ik eerst op internet opzoeken en dan met "--force-all" mijn systeem in poken.

Ik weet niks van de kwaliteit van Canon printers, ik denk dat ze in het algemeen goede producten maken. Naar mijn mening laat de 'klant bejegening' bij Canon wel te wensen over: je mag blij zijn dat je hun producten kunt aanschaffen en verder moet je vooral niet zeuren. De verkrijgbaarheid van printer drivers van Canon is nieuw(s) voor mij; positief maar nog te vroeg om te zeggen dat een 'rant' nergens voor nodig is.

ps.
Citaat:
gezien je 'naamvoering' zal ik wel tegen een muur lopen, en veel commentaar krijgen hierop, aangezien linux fanboys
Tja, wat te denken van 'naamvoering'. Ben jij een voetbalfanboy of een classicus die geestelijk gestoord is? Hekel aan Gazelle fietsen?
Oud 12 november 2009, 11:01
Spartagek's schermafbeelding
Spartagek Spartagek is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Op de terugweg naar Ziggo
DTV: Horizon + Extra box en CI+
Standaard

Nee CrT jouw naam trekt zalen

MAar over de Canon, ik had een automatische discovery, en het printen werkte goed ( ghostscript )
maar via het printermenu kon ik drivers laten installeren, en daarbij werden zowel de canon als het scangedeelte geinitialiseerd.

het probleem wat ik had is de toewijzing van de printtray, in de software.
erachteraan kwamen copy en edit lijstjes om conf.nogiets aan te passen, en xml bestanden van de ene map naar de andere te verplaatsen

in in dat opzicht ben ik een echte dos / windows klikker - niet te veel werk ik wil printen
Oud 12 november 2009, 12:54
Isis's schermafbeelding
Isis Isis is offline
Senior Member

Standaard

De linux drivers zijn backward engineer open source. Daarnaast is het geen schil om een windows driver heen; dat is alleen bij drivers voor draadloos internet het geval.
SonyEricssonW995/R1EA Browser/NetFront/3.4 Profile/MIDP-2.1 Configuration/CLDC-1.1 JavaPlatform/JP-8.4.2
Oud 18 november 2009, 00:14
ludimax's schermafbeelding
ludimax ludimax is offline
Member

Ziggo Internet: AIE-Extra / Ubee / Atom-based CentOS router
DTV: Cisco 8455 ITV / HD-pakket
Standaard

Op mijn server draait CentOS 5.4, afgeleide van Red Hat Enterprise 5.4. Werkt uitstekend.
Als Desktop maak ik gebruik van Mac OSX 10.6.2.
Op het werk ook een paar honderd CentOS 5 machines (werk voor een grote ISP), zou niet anders willen.

Waarom CentOS?
Afgeleid van Red Hat Enterprise, maar zonder de licentiekosten. Red Hat heeft een goede naam met releasen van software packages, ze maken niet gebruik van bleeding edge software versies. Package management met yum of rhn (spacewalk) werkt prima. Verder heel belangrijk, een release wordt 7 jaar ge-support met updates.
Oud 23 november 2009, 11:03
il-bastardo's schermafbeelding
il-bastardo il-bastardo is offline
Junior Member

Ziggo Internet: basis
DTV: humax sd
Standaard ubuntu

Ubuntu 9.10 (kernel 2.6.31)
op een dualboot laptop,maar zal vista verwijderen,heb een hekel gekregen aan windows.
maar nog wel een probleem met me printer brother dcp 385c,die wil niet installeren.
alles verloopt snel en goed,ga niet terug naar windhoos.
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo-Gebruikers.nl > Overige onderwerpen > Linux

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten