• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Merkwaardige bug voorbode van verbod om HDTV via HDMI/DVI te kijken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Dick99999

Deze bug gaat over TV kijken via de iHDR-5200C, niet over opnemen. Mijn Hitachi TV is via een DVI-D verloop kabel aangesloten op de HDMI uitgang van de 5200C.

De bug is dat ik regelmatig een zwart HDMI beeld krijg wel met geluid. Als ik dan even naar NL 1,2 of 3 ga, verschijnt het beeld en kan ik weer terug naar het kanaal dat ik wil zien. Het maakt niet uit of het bewuste kanaal wel of geen HD kanaal is.
De bug ontstaat overigens als de TV op een andere ingang heeft gestaan, bv om analoog te kijken als de humax 2 kanalen opneemt.

Nu de voorbode. Ik heb de TV ook via s-video en scart geprobeerd. Als het HDMI kanaal zwart is, verschijnt op het s-video en op het SCART kanaal de volgende boodschap:
"U kunt dit programma niet via de HDMI aansluiting bekijken omdat uw TV geen digitale kijkrechtenbescerming ondersteunt (HDCP).Verwijder de HDMI kabel en sluit de TV met een scart kabel of composite video connector aan zodat u standaardkwaliteit kunt kijken."
">


M.a.w. Zou je in de toekomst, of bij 'reparatie' van de bug, inderdaad geen TV kunnen kijken via HDMI/DVI, als de TV geen bescherming heeft? Ook voor niet-HD kanalen? Dat betekent dan toch ook dat je geen HD kwaliteit kan bekijken via de Humax 9200C? (of dat je een nieuwe TV moet kopen?)

== bewerkt SCART en scherm afbeelding toegevoegd
== goede model genoemd, inderdaad iHDR 5200C
 
Laatst bewerkt door een moderator:
%s/9200/5200/g

Omdat je andere keren wel via HDMI kunt kijken lijkt mij dit een handshake probleem (komt bij andere decoders ook voor, helaas). Als je TV over een component (YPbPr) ingang beschikt kun je die gebruiken: geen HDCP dus ook geen problemen :grin:
 
Volgens mij heeft de 5200C (en 9200c) geen component video, in ieder geval niet zichtbaar. Of zit dit verborgen op de Scart plug?
 
De handleiding en specificaties van dit apparaat staan (nog) niet op de Ziggo site, ik ging er eigenlijk vanuit dat hij wel over component zou beschikken. :oops:

Ik ben bang dat er dan niet veel opties overblijven: een nieuwe TV, een andere PVR, of ermee leren leven (in de hoop dat er nog eens een firmware-update komt die het probleem oplost).
 
..............Ik ben bang dat er dan niet veel opties overblijven: een nieuwe TV, een andere PVR, of ermee leren leven ................
Als dat zo is zouden Humax en Ziggo dan niet een hele grote waarschuwing op de doos, handleiding en website moeten plaatsen zoiets als HD alleen te bekijken op TV's met digitale kijkrechtenbescerming (HDCP). Ik dacht even dat mijn DVI misschien niet ondersteund zou worden. Maar de handleiding geeft op pagina op pag 9 (zie https://www.myhumax.nl/support5200c.htm) :
"Televisie met de DVI-connector; Voor een uitstekende beeldkwaliteit sluit u het product en de televisie aan met een HDMI-kabel en een HDMI-naar-DVI-convertor voor video en een RCA-kabel (audio L/R) voor audio."
De term HDCP komt in de handleiding niet voor. De doos vermeldt groot "Kijken en opnemen in HDTV-kwaliteit". Kortom ik houd de foutmelding (zie eerste bericht) dat je niet via HDMI mag kijken, voor een bug. Maar moet ik nu naar Ziggo of naar Humax gaan?

== nagekomen: ik vond net in de handleiding:"Programma's die worden beperkt door DRM (Digital Rights Management), kunnen niet worden
bekeken via de HDMI-kabel. Sluit het apparaat aan met de SCART-kabel of de composite-kabel."
Dat klopt overigens niet. De melding verschijnt namelijk ook op niet-HD kanalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar, correct me if i am wrong, niet om het een of ander hoor, volgens mij is de 9200c gewoon een sd ontvanger.
Daar kan je toch geen hd kwaliteit mee kijken, laat staan de hd kanalen mee ontvangen?
 
Met veel excuses, ik bedoel de iHDR-5200C en heb dat veranderd in mijn berichten. Ik ben overgestapt van een 9200C vandaar. die heeft inderdaad geen HD en ook geen HDMI. Dank je.
 
M.a.w. Zou je in de toekomst, of bij 'reparatie' van de bug, inderdaad geen TV kunnen kijken via HDMI/DVI, als de TV geen bescherming heeft?

Inderdaad:
HDCP staat voor High bandwidth Digital Content Protection. Dit is een door de filmindustrie bedacht beveiligingssysteem om illegaal kopieren tegen te gaan. Het komt erop neer dat een decoder met HDCP alleen informatie doorgeeft aan een HDTV apparaat dat óók HDCP ondersteunt. Houd dit daarom in de gaten! DVI aansluitingen zijn soms voorzien van HDCP, HDMI aansluitingen zijn altijd beveiligd met HDCP.

Soms lees je dat tv's geen beeld geven vanaf een hd-decoder/pvr via hdmi en na een herstart van of de tv, of de decoder wel.
Dan is de hdcp handshake in eerste instantie mislukt en na de herstart wel.

Hier heeft ziggo trouwens geen invloed op.
 
Volgens mij heeft de 5200C (en 9200c) geen component video, in ieder geval niet zichtbaar. Of zit dit verborgen op de Scart plug?

Nee, de 5200C levert geen component output, ook niet via SCART. Component via SCART is trouwens geen officiële standaard, hoewel sommige 'no name' DVD spelers inderdaad ingesteld kunnen worden om via SCART component output in plaats van RGB output te leveren. De policy (van Ziggo? of van Humax?) is dat component wordt uitgefaseerd. Nieuwe decoders zullen niet meer voorzien worden van een component interface.

De bug die je signaleert is inderdaad een bug, die absoluut niet op zou mogen treden. Dit is gewoon een variant op het beruchte HDMI handshake probleem van de 5050C. Ik lees op een Brits forum ook al veel klachten over HDMI handshake problemen met de Britse HDR FOX-T2 PVR, die op hetzelfde moederbord is gebaseerd als de 5200C. Je kunt je borst dus vast nat maken.

Alle moderne (HD)TV's met een HDMI interface ondersteunen HDCP, ook al staat daarover niets in de handleiding. Dit is obligaat voor displays met HDMI input (maar niet voor DVI).

Er is echter naar mijn mening iets veel ernstigers aan de hand met de 5200C, daarmee bedoel ik de opmerking die je inmiddels zelf ook al had gevonden in de handleiding. Ik heb toen de 5200C verkrijgbaar werd er direct al op gewezen, wat de consequenties daarvan zijn, maar daar heeft geen hond op gereageerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...........Er is echter naar mijn mening iets veel ernstigers aan de hand met de 5200C, daarmee bedoel ik de opmerking die je inmiddels zelf ook al had gevonden in de handleiding. Ik heb toen de 5200C verkrijgbaar werd er direct al op gewezen, wat de consequenties daarvan zijn, maar daar heeft geen hond op gereageerd.
Inderdaad (ernstig en geen hond :sleep:) en voor de zekerheid is hier de Engelse quote:
"Programmes restricted by DRM (Digital Rights Management) may not be viewed via the HDMI cable.Connect using the SCART or composite cable."
Als dat waar is behoort dat op de doos te staan en Ziggo dient mensen te waarschuwen dat je met deze decoder niet naar beschermd materiaal kan kijken in HD kwaliteit (zoals films en voetbal?). Ook niet als de TV wel kijkrechten beschermd! In de schermaanwijzing (zie eerste bericht)staat ook nog dat je de HDMI kabel moet verwijderen! Dit kan allemaal toch niet waar zijn?

Maar nu dat gecombineerd met:
..... Het komt erop neer dat een decoder met HDCP alleen informatie doorgeeft aan een HDTV apparaat dat óók HDCP ondersteunt.
Dit gedrag vertoont de Humax 5200 nu precies. Dus je kan ook niet naar gewone uitzendingen kijken als de TV via een HDMI kabel verbonden is en die TV geen rechten bescherming heeft zoals veelal DVI. (De bug zorgt er ook voor dat dit met een truc wel kan).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan