Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > CI+

Mededelingen

CI+ Nieuws, algemene vragen en opmerkingen over CI+ modules en CI+ geschikte TV's
(specifieke posts over bepaalde merken TV's of CI+ CAMS in de eigen subforums)

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 november 2009, 12:20
Henk2304's schermafbeelding
Henk2304 Henk2304 is offline
Senior Member

DTV: Samsung LE32C350 met Ziggo CI+ CAM (Smit); Samsung SMT-C7140; Samsung UE46C6000 met KPN iTV
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jalu Bekijk bericht
Kortgezegd: je kunt dus beter géén CI+ geschikte TV kopen, dan kun je een Alphacrypt gebruiken en loop je geen risico op ingrepen in de firmware(en dus de functionaliteit) van je TV door Ziggo.
Nee, je loopt dan alleen maar het risico dat deze blijkbaar niet-ondersteunde technologie op termijn (?) helemaal niet meer werkt. Nou ja, wie dan leeft wie dan zorgt ...
Oud 30 november 2009, 13:14
JW-NHS's schermafbeelding
JW-NHS JW-NHS is offline
Senior Member

DTV: 22 en 26PFL5604H FW.078 met resp. Neotion en SMiT
Standaard

Niet alleen Ziggo legt beperkingen op, ook bij onze Oosterburen zie je dat.
Het is, in elk geval op dit moment bedoeld om te voorkomen dat er kopiën gemaakt kunnen worden via opname van HD content (films) op een Harddisk- of DVD recorder.
Wellicht komt er wel een keer een TV met ingebouwde HD-recorder die zodanig geprogrammeerd en versleuteld is dat je alleen zelf op je eigen TV kunt kijken naar een eerder opgenomen programma. En dat kan ook nog eens aan een tijd gebonden zijn.
Streamen naar een PC of DVD wordt dan onmogelijk gemaakt.

Groet,
JW
Oud 30 november 2009, 13:26
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member

Ziggo Internet: Alles in één basis
DTV: DM-8000 SSCT Ziggo en FTA Sat
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk2304 Bekijk bericht
Nee, je loopt dan alleen maar het risico dat deze blijkbaar niet-ondersteunde technologie op termijn (?) helemaal niet meer werkt. Nou ja, wie dan leeft wie dan zorgt ...
Hoe groter de groep klanten is die zich niet door Ziggo de wet laat voorschrijven, hoe beter. Wat jij doet (ondanks je bezwaren toch maar voor CI+ kiezen omdat je bang bent anders in de toekomst ooit zonder beeld te zitten) is precies wat Ziggo graag wil. Als er een substantieel aandeel van de Ziggo abonnees ervoor kiest om zich niet door Ziggo te laten inperken dan zal Ziggo zich het wel uit zijn hoofd laten om deze klanten het kijken onmogelijk te maken. Dáárom is het zaak de klanten van Ziggo duidelijk te vertellen wat de technische mogelijkheden van CI+ allemaal zijn. Want alle dingen die ik al eerder heb genoemd worden mogelijk dankzij CI+, tot het onbruikbaar maken van een CI+ gecertificeerde TV voor andere aanbieders aan toe. Om het nog maar niet te hebben over beperkingen als zelf je zenderlijst niet mogen aanpassen en bovenal: het ACHTERAF toevoegen van beperkingen aan de door jou gekochte TV. Geen enkele functionaliteit van je TV is gegarandeerd, als Ziggo het opeens in zijn hoofd haalt dat een Ziggo gecertificeerde TV niet met analoge apparaten mag kunnen werken dan forceren ze zo maar een software-update die de Scart ingangen uitschakelt. Draai je de update niet? Prima, maar dan werkt de CI+ module niet meer in je TV...

Of het ooit zover zal komen? De tijd zal het leren, maar ik neem het risico niet en raad ook iedereen met klem af om dat wel te doen. CI+ is een technologie die geen succes verdient, en eigenlijk zou de consumentenbond gewoon net als in Duitsland moeten oproepen tot een boycot van deze technologie waarmee de consument aan de media-goden wordt overgeleverd. Op zijn minst zouden fabrikanten de keuze moeten bieden tussen een CI+ of een reguliere, onbeperkte CI-sleuf. En zouden de CI+ beperkingen in grote letters op de doos en in reclame-uitingen vermeld moeten worden. Want men maakt nu misbruik van de onwetendheid (en de nonchalance) van de gemiddelde consument.
Oud 30 november 2009, 13:41
JW-NHS's schermafbeelding
JW-NHS JW-NHS is offline
Senior Member

DTV: 22 en 26PFL5604H FW.078 met resp. Neotion en SMiT
Standaard

Citaat:
..... CI+ is een technologie die geen succes verdient, en eigenlijk zou de consumentenbond gewoon net als in Duitsland moeten oproepen tot een boycot van deze technologie waarmee de consument aan de media-goden wordt overgeleverd. Op zijn minst zouden fabrikanten de keuze moeten bieden tussen een CI+ of een reguliere, onbeperkte CI-sleuf. En zouden de CI+ beperkingen in grote letters op de doos en in reclame-uitingen vermeld moeten worden. Want men maakt nu misbruik van de onwetendheid (en de nonchalance) van de gemiddelde consument.
Is dat bij onze Oosterburen gebeurd? En zo ja, wat heeft dat uitgehaald?
Svp links die dit onderbouwen

Zelf ben ik een techneut die er geen moeite mee heeft dat er CI+ gekomen is. Met name het feit dat er op deze manier een halt wordt toegeroepen aan piraterij ondersteun ik van harte.
En ik vind het buitengewoon plezierig dat ik, om HD TV te kijken geen STB nodig heb, en aan één afstandsbediening voldoende heb. En mijn wederhelft is daar nóg blijer mee
Mijn Philips HD met CI+ werkt nu naar volle tevredenheid

Groet,
JW
Oud 30 november 2009, 16:17
Senior Member

DTV: Samsung LE32C350 met Ziggo CI+ CAM (Smit); Samsung SMT-C7140; Samsung UE46C6000 met KPN iTV
Standaard

Citaat:
Hoe groter de groep klanten is die zich niet door Ziggo de wet laat voorschrijven, hoe beter. Wat jij doet (ondanks je bezwaren toch maar voor CI+ kiezen omdat je bang bent anders in de toekomst ooit zonder beeld te zitten) is precies wat Ziggo graag wil.
Ik vermoed dat veruit de grootste groep klanten zich hier helemaal niet druk over maakt. Ze kopen gewoon een nieuwe TV en als de verkoper er geen settopbox of PVR bij kan verkopen (bv. omdat de klant niet een extra kastje of afstandbediening wil) zal de verkoper vast wijzen op de mogelijkheid van een Ditigtale Televisie Module (zoals dat ding officieël heet, staat niet eens een verwijzing naar CI+ in, die staat tussen een heleboel andere pictogrammen alleen op de doos van de TV en van de DTM). Kost net geen 80 euro en er is vast wat te regelen in de vorm van korting op het hele bedrag. Of jij nu een boycotactie wil of niet doet daar niets aan af. De meeste Ziggo-klanten kennen dit forum waarschijnlijk toch niet dus zo'n actie gaat helemaal aan hen voorbij. Zelfs als Consumentenbod, Kassa en/of Radar er al aandacht aan zouden besteden is het nog twijfelachtig of dat een groot publiek zou bereiken, daar is het waarschijnlijk te technisch voor. En dan nog: "Mogelijke kopieerbeveiliging op een TV? Wat moet ik me daar nou bij voorstellen? Als 't nou nog op m'n videorecorder was, maar daar heb ik toch geen DTM voor nodig meneer/mevrouw de verkoper?" ...
Ook ik heb niet direct voor CI+ gekozen, maar omdat ik toevallig toch een TV had met zo'n CI+-slot heb ik er ook maar een DTM bij gekocht. En dat gaat volgens mij steeds vaker gebeuren, een groot deel van de Philips TV's heeft zo'n slot. Werkt allemaal lekker makkelijk en certificering is hopelijk aanstaande. En ik ben nergens bang voor (althans niet op dit gebied), want voor mijn nog niet gecertificeerde TV een Alphacrypt of een DTM kopen is allebei een gok, eigen risico en zo. En, zoals ik al aangaf, de tijd zal het leren ...
Oud 30 november 2009, 16:19
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JW-NHS Bekijk bericht
Is dat bij onze Oosterburen gebeurd? En zo ja, wat heeft dat uitgehaald?
Svp links die dit onderbouwen

Zelf ben ik een techneut die er geen moeite mee heeft dat er CI+ gekomen is. Met name het feit dat er op deze manier een halt wordt toegeroepen aan piraterij ondersteun ik van harte.
En ik vind het buitengewoon plezierig dat ik, om HD TV te kijken geen STB nodig heb, en aan één afstandsbediening voldoende heb. En mijn wederhelft is daar nóg blijer mee
Mijn Philips HD met CI+ werkt nu naar volle tevredenheid

Groet,
JW
Precies
Oud 30 november 2009, 18:45
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JW-NHS Bekijk bericht
pom:

Groet,
JW
De vraag is in hoeverre je methoden om piraterij tegen te gaan accepteert als deze ook grove inbreuken maken op je rechten als betalende klant. Als mede-techneut kan ik je zeggen dat de mogelijkheden van CI+ daarin veel te ver gaan. Als betalende klant wil ik gewoon het recht hebben om een opname van een uitzending te maken en deze voor mijzelf te bewaren op een DVD. Zoals dat al sinds de opkomst van de videorecorder het geval is. CI+ is het instrument wat er straks voor gaat zorgen dat deze mogelijkheid mij als consument ontzegd gaat worden. Niet om piraterij te bestrijden (dat is slechts de kapstok om het verhaal aan op te hangen) maar omdat de aanbieder(in dit geval Ziggo) mij liever een abonnement of een fee-per-view wil rekenen om het programma op een ander tijdstip te zien als dat waarop het oorspronkelijk wordt uitgezonden.

En wees nu eens eerlijk, hoeveel content is er nu werkelijk bij Ziggo en de andere kabelaars te zien dat niet allang via illegale weg te verkrijgen is? Ik weet het antwoord op die vraag wel: vrijwel niets.

CI+ gaat niet over piraterij. CI+ gaat over billing en addressering van de klant en zijn kijkgedrag; over iedere keer betalen als je een film of programma terug wilt zien. En over het de klant onmogelijk maken dit betalen-per-view te omzeilen. Het bewijs hiervoor wordt onomstotelijk geleverd door concurrent kabelaanbieder CaiWay, die het hele basispakket gewoon ongecodeerd in DVB-C op de kabel zet. Maar dat wil Ziggo niet, want dan ontstaat er een hele categorie klanten voor wie het overstappen op een duurder betaalpakket de aanschaf van een nieuwe decoder betekent en die dus de stap naar dat betaalpakket een stuk minder snel zullen nemen. Net zoals het altijd was in het analoge tijdperk, maar Ziggo ziet nu een uitgelezen kans om zijn klant in de tang te nemen.

Nú kun je nog een fysiek medium kopen (een DVD of een Bluray) maar dat is er in de toekomst ook niet meer bij. De entertainmentindustrie wil dolgraag af van alle vormen van decentrale opslag van content om zo de hele keten tot in de huiskamer van de consument onder controle te houden. CI+ is in dit opzicht het paard van Troje.

CI+ is daarnaast overbodig als technische oplossing, CI is een bewezen systeem waar de kinderziektes allang uit zijn, en dan heb je ook geen set-top-box meer nodig bij de TV, én is het niet Ziggo die bepaalt wat er met een TV of een set-top-box allemaal mogelijk is en vooral wat niet. En het niet kunnen skippen van reclame in een opname of het helemaal blokkeren van een opname heeft niets te maken met het bestrijden van piraterij. Slechts met het kunstmatig in stand houden van businessmodellen die door de tijd en de technologie achterhaald zijn... Stel je een krant voor die zijn inhoud alleen prijsgeeft na alle reclame eerste te hebben doorgelezen en die na één keer lezen(of wanneer de buren tijdens je vakantie de krant uit je brievenbus halen en mee naar huis nemen...) vanzelf uit elkaar valt, dat is wat Ziggo (e.a.) nu probeert te bereiken met de invoer van technieken als CI+ en de set-top-box certificering...

Wat de Oosterburen betreft: google maar eens op HD+ en boycot.

Het meest cynische: DRM en CI+ zijn beperkende technieken die in de praktijk de consument júist in de richting van piraterij drijven.

Laatst gewijzigd door Jalu; 30 november 2009 om 19:54
Oud 30 november 2009, 20:58
Senior Member

Standaard

Citaat:
De vraag is in hoeverre je methoden om piraterij tegen te gaan accepteert als deze ook grove inbreuken maken op je rechten als betalende klant. Als mede-techneut kan ik je zeggen dat de mogelijkheden van CI+ daarin veel te ver gaan. Als betalende klant wil ik gewoon het recht hebben om een opname van een uitzending te maken en deze voor mijzelf te bewaren op een DVD. Zoals dat al sinds de opkomst van de videorecorder het geval is.
Zucht ... Als mede-techneut ken je vast de term "FUD" wel en anders wordt het tijd dat je de betekenis daarvan maar eens Bingt.
Op dit moment kun je via CI+ alleen rechtstreeks kijken naar digitale programma's. Voor opnemen via CI+ is (nog?) geen apparatuur beschikbaar, en of dat er komt moeten we afwachten. Voorlopig probeer je CI+ te bestrijden met argumenten die er nu nog niet toe doen. Dat moet jij weten, maar ik -en anderen- zijn tevreden met zoals het nu gaat. Bovendien: je hebt keuzevrijheid dus als Ziggo jou niet bevalt kies je toch voor een andere aanbieder.
Oud 30 november 2009, 21:44
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk2304 Bekijk bericht
Zucht ... Als mede-techneut ken je vast de term "FUD" wel en anders wordt het tijd dat je de betekenis daarvan maar eens Bingt.
Op dit moment kun je via CI+ alleen rechtstreeks kijken naar digitale programma's. Voor opnemen via CI+ is (nog?) geen apparatuur beschikbaar, en of dat er komt moeten we afwachten. Voorlopig probeer je CI+ te bestrijden met argumenten die er nu nog niet toe doen. Dat moet jij weten, maar ik -en anderen- zijn tevreden met zoals het nu gaat. Bovendien: je hebt keuzevrijheid dus als Ziggo jou niet bevalt kies je toch voor een andere aanbieder.
Zucht. Je leest niet welke argumenten ik tegen CI+ aanvoer, en die gaan VEEL verder dan alleen het niet kunnen opnemen. Beperkingen trouwens die ook opgaan voor de gecertificeerde Ziggo PVR's.

CI+ is overbodig, en alleen bedoeld om de rechten en mogelijkheden van de klant zoveel mogelijk in te perken. DAT zijn mijn bezwaren tegen CI+.

En dat die argumenten NU nog niet opgaan betekent niet dat ze dat in de toekomst niet zullen gaan doen. Sterker nog, je kunt er vergif op innemen dat de beperkingen steeds verder ingevoerd zullen gaan worden als CI+ aan marktpenetratie wint. Dáárom is het zaak om mensen NU te waarschuwen voor de gevaren van CI+. En dat is geen FUD maar de harde realiteit.
Oud 30 november 2009, 22:00
Senior Member

Standaard

Citaat:
Zucht. Je leest niet welke argumenten ik tegen CI+ aanvoer, en die gaan VEEL verder dan alleen het niet kunnen opnemen. Beperkingen trouwens die ook opgaan voor de gecertificeerde Ziggo PVR's.

CI+ is overbodig, en alleen bedoeld om de rechten en mogelijkheden van de klant zoveel mogelijk in te perken. DAT zijn mijn bezwaren tegen CI+.

En dat die argumenten NU nog niet opgaan betekent niet dat ze dat in de toekomst niet zullen gaan doen. Sterker nog, je kunt er vergif op innemen dat de beperkingen steeds verder ingevoerd zullen gaan worden als CI+ aan marktpenetratie wint. Dáárom is het zaak om mensen NU te waarschuwen voor de gevaren van CI+. En dat is geen FUD maar de harde realiteit.
Wat jij wilt.

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > CI+

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten