Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > CI+

Mededelingen

CI+ Nieuws, algemene vragen en opmerkingen over CI+ modules en CI+ geschikte TV's
(specifieke posts over bepaalde merken TV's of CI+ CAMS in de eigen subforums)

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 november 2009, 13:27
ArChie's schermafbeelding
ArChie ArChie is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BenJ Bekijk bericht
Nu het "uur U" lijkt te naderen, laaien ook de zorgen weer op. Dat Alphacrypt in CI+ sloten de nek wordt omgedraaid is iets waar Ziggo geen twijfel over heeft laten bestaan.
Dat ben ik niet met je eens. In april 2008 is het zeer actieve topic Ziggo gaat CI+ ondersteunen geopend hier op het forum. In dat topic is vanaf het begin door onder andere mij diverse keren de expliciete vraag gesteld of Ziggo gebruik ging maken van de beperking om het gebruik van de AlphaCrypt Classic CAM in CI+ sloten uit te schakelen. Op die diverse keren herhaalde vraag is door de Ziggo medewerkers in dat topic nooit antwoord gegeven. Ook in het interview dat Gradus Vos in april 2009 heeft gegeven is nooit expliciet aangegeven dat zijn uitspraken over het niet actief weren van de Alphacrypt Classic CAM geen betrekking hadden op de combinatie van de AlphaCrypt Classic CAM in een CI+ slot of alleen betrekking hadden op het gebruik van de AlphaCrypt Classic CAM in een standaard DVB CI slot. Pas begin augustus 2009 kwam van een Ziggo medewerker de mededeling dat Ziggo de AlphaCrypt Classic CAM zou gaan weren in een CI+ slot. Meer dan jaar na de aanvang van dit topic en laten we het topic op Gathering of Tweakers niet vergeten dat dat gelijktijdig met het topic alhier liep.

Ziggo heeft er dus in mijn beleving zeer lang twijfel over laten bestaan terwijl ik toch genoeg keer heb aangegeven dat klanten mogelijk onwetend over dit soort beperkingsmogelijkheden een AlphaCrypt Classic CAM hebben aangeschaft voor hun TV met CI+ slot en straks dus alsnog een CI+ CAM moeten gaan aanschaffen op het moment dat Ziggo de Host Service Shunning actief maakt. En laten we ook niet vergeten dat lang niet alle klanten op forums komen dus dat het een taak is van Ziggo om via zoveel mogelijk media de klanten ervoor te waarschuwen dat zij met een dergelijke beperking komen.

Citaat:
Waar we nog steeds geen duidelijkheid over krijgen is wat er nu allemaal mogelijk is met CI+ en wat er van ingezet gaat worden. Voedsel te over voor speculatie. Is het een fruitmesje of een zwaard? Ziggo komt niet verder dan dat de content providers dit vereisen en suggereren daarmee slechts een mesje. Door verdere informatie te onthouden wordt het echter een zwaard van Damocles en zal iedere stap met argusogen worden bekeken.

Iedere beperking die hier in de toekomst uit voortvloeit zal worden gezien als bewijs dat het om een wapen gaat en de weerstand alleen maar doen toenemen en dit verder doen escaleren.

Het is aan Ziggo om de toon te zetten voor de dialoog over DTV.
Zou het eigenlijk ook niet een taak moeten zijn van de MGV/ZGV om daar duidelijkheid over te krijgen en dus de minimale uitspraken van Ziggo over dit soort zaken te onderzoeken zodat er kritische vragen over gesteld kunnen worden? Waarom moeten de Ziggo klanten wel met CI+ beperkingen op alle kanalen worden geconfronteerd, terwijl er voor zover bekend bij Caiway geen CI+ beperkingen op alle kanalen worden geactiveerd? Ziggo en Caiway hebben toch te maken met nagenoeg dezelfde zenders en die zenders stellen dan toch dezelfde beperkende eisen aan al hun afnemers? Wat schieten al die zenders ermee op om bij Ziggo te eisen dat er zoveel mogelijk CI+ beperkingen worden aangezet zoals Ziggo suggereerd, terwijl een groot deel van die zenders bij Caiway zonder encryptie op de kabel zitten zodat je niet eens een CAM en/of smartcard nodig hebt om hun programma's te copiëren? Volledige tegenstellingen en ook in het Ziggo CI+ beperkingen beleid zijn gaten te schieten als je bedenkt dat tot dusver alle HD/SD zenders zijn op te nemen op de door hen goedgekeurde PVR's en de programma's bij de meeste PVR's zo zijn te copiëren. Waarom moet er dan voor apparatuur met CI+ slot wel zeer zware beperkingen worden toegepast? Vragen waarop mijns inziens maar geen eerlijke antwoorden willen komen, alleen maar tegenstrijdige verklaringen.
Oud 27 november 2009, 13:32
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member

Ziggo Internet: Alles in één basis
DTV: DM-8000 SSCT Ziggo en FTA Sat
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArChie Bekijk bericht
Waarom moet er dan voor apparatuur met CI+ slot wel zeer zware beperkingen worden toegepast? Vragen waarop mijns inziens maar geen eerlijke antwoorden willen komen, alleen maar tegenstrijdige verklaringen.
Wat dus een hoop zou moeten doen vrezen over de toekomstige mogelijkheden van Ziggo gecertificeerde apparaten, waarop Ziggo op ieder moment functionaliteit kan uitschakelen en nieuwe beperkingen kan invoeren door middel van een geforceerde software update. Precies die reden waarom ik dus niet een door Ziggo gecertificeerd apparaat wil.

Dit verklaart natuurlijk ook meteen de 'radiostilte' van Ziggo omtrent deze zaken. Men wil zo 'stiekum' mogelijk met dit soort beperkingen omgaan, omdat men ook bij Ziggo heus wel beseft dat de consument helemaal niet op dit soort beperkingen zit te wachten en dat men, door duidelijk aan de consument te laten weten wat men van plan is, weleens een heleboel (potentiële) klanten zou kunnen zien vertrekken.

Laatst gewijzigd door Jalu; 27 november 2009 om 13:39
Oud 27 november 2009, 13:38
JW-NHS's schermafbeelding
JW-NHS JW-NHS is offline
Senior Member

DTV: 22 en 26PFL5604H FW.078 met resp. Neotion en SMiT
Standaard

In de "Ziggo Cisco/Samsung boxen" zit ook geen CI+ slot, daar moet dus een andere CAM in, bij mijn weten een Alphacrypt. Of zit daar wat anders in?
Die gaat dus niet op slot.

Groet,
JW
Oud 27 november 2009, 13:41
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JW-NHS Bekijk bericht
In de "Ziggo Cisco/Samsung boxen" zit ook geen CI+ slot, daar moet dus een andere CAM in, bij mijn weten een Alphacrypt. Of zit daar wat anders in?
Die gaat dus niet op slot.

Groet,
JW
In de gecertificeerde boxen zit geen CAM-slot, de Conditional Access module is daar softwarematig en in de box zit alleen een eenvoudige kaartlezer. Alle beperkende mogelijkheden van CI+ zijn dus kinderlijk eenvoudig puur via een software-update(!) toe te voegen aan de gecertificeerde kabel-ontvangers(ook de PVR's). Dit besef lijkt nog weinig door te dringen bij de gemiddelde Ziggo klant.

Getuige dit forum ís het in de praktijk al eens voorgekomen: plotsklaps werd door een software-update de S-Video uitgang van de Cisco iTV decoder uitgeschakeld, met als argument dat de betreffende uitgang illegaal kopiëren zou kunnen faciliteren...
Oud 27 november 2009, 13:48
ArChie's schermafbeelding
ArChie ArChie is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jalu Bekijk bericht
In de gecertificeerde boxen zit geen CAM-slot, de Conditional Access module is daar softwarematig en in de box zit alleen een eenvoudige kaartlezer. Alle beperkende mogelijkheden van CI+ zijn dus kinderlijk eenvoudig puur via een software-update(!) toe te voegen aan de gecertificeerde kabel-ontvangers(ook de PVR's). Dit besef lijkt nog weinig door te dringen bij de gemiddelde Ziggo klant.
In ieder geval zit al een deel van de mogelijke CI+ beperkingen ook in de PVR's voordat er nog maar sprake was van CI+. Ook over die door Ziggo geëiste beperkingsmogelijkheden in de firmware van de PVR's vind je niets terug in de handleidingen van de PVR's of uitleg op de Ziggo website. We weten ondertussen dat Ziggo bij de PVR's de mogelijkheid heeft om vanuit de headend kanalen uit te sluiten van opname of kanalen alleen met encryptie te laten opnemen, maar of ze nog meer beperkingen hebben laten inbouwen daar kunnen wij als klanten alleen maar naar gissen.
Oud 27 november 2009, 16:15
BenJ's schermafbeelding
BenJ BenJ is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Ai1 Plus - Arris702
DTV: Panasonic TU-DC40RD
Standaard

Citaat:
.....Pas begin augustus 2009 kwam van een Ziggo medewerker de mededeling dat Ziggo de AlphaCrypt Classic CAM zou gaan weren in een CI+ slot. Meer dan jaar na de aanvang van dit topic en laten we het topic......
Dit illustreert idd de mededeelzaamheid van Ziggo. Iets wat al de nodigde bange voorgevoelens aanwakkerde mbt informatie voorziening in het vervolgtraject. De beloftes voor een andere aanpak door Ziggo, luisteren naar de klant enz. enz. komen niet tot resultaten. Iets zinnigs terugzeggen komt ieg weinig van terecht.

Citaat:
.....En laten we ook niet vergeten dat lang niet alle klanten op forums komen dus dat het een taak is van Ziggo om via zoveel mogelijk media de klanten ervoor te waarschuwen dat zij met een dergelijke beperking komen.
Zeker een punt van aandacht. Maar zolang er überhaupt geen info komt of slechts versluierd wordt.... Je weet zelf hoe Ziggo en het gros der bedrijven zich naar buiten presenteert. "Leuke" zaken worden breed uitgemeten, vervelende consequenties worden op zijn gunstigst gemaskeerd, laat staan dat men zichzelf in een negatief daglicht stelt.

Citaat:
Zou het eigenlijk ook niet een taak moeten zijn van de MGV/ZGV om daar duidelijkheid over te krijgen en dus de minimale uitspraken van Ziggo over dit soort zaken te onderzoeken......
Je vraag was wat minder suggestief geweest als je hem anders had gesteld. De MGV/ZGV rekent het nl. per definitie tot haar taak en is er ook continue over bezig.

Klagen, smeken, dreigen met de nodige aanvaringen en zelfs ruzies. Het komt gewoon niet verder dan "politiek" correcte antwoorden, vergeten vragen, niet begrepen vragen, enz, enz.
Weliswaar "scoor" je dan op andere issues, maar tot de kern van de zaak komt het niet. Voor mijn gevoel bestaat Ziggo uit een conglomeraat van koninkrijkjes. Velen die je spreekt zijn het ook nog eens met je eens. Het lijkt wel of er geen centrale regie bestaat, want ook zij komen amper verder. Telkenmale wordt begrip gevraagd, het bedrijf is zo groot geworden en we moeten onze draai nog vinden.
Van ons model als intermediair is niet veel meer over. Meer en meer acteren we vanuit de oppositie.

Eerlijk gezegd hebben we het zolangzamerhand wel een beetje gehad. Recentelijk nog een mail uitgezet dat we op deze manier niet meer door willen gaan. Men begreep het eigenlijk niet, men deed toch zo zijn best en het ging toch al zo veel beter? Best doen en beter dat wel, maar bij lange na nog niet het niveau dat wenselijk/nodig is.

Afijn we mogen weer een gesprek tegemoet zien, heb net de agenda opgestuurd, vnl. zaken die al heel lang open staan.
ZGV 054 : Overzicht van alle STB's incl. voorziene firmware updates
ZGV 055 : Informatie CI+
ZGV 056 : Houdbaarheid CI apparatuur
ZGV 057 : Informatie mbt certificering

Citaat:
....Vragen waarop mijns inziens maar geen eerlijke antwoorden willen komen, alleen maar tegenstrijdige verklaringen.
Ik neem aan dat je met "eerlijk" oprecht bedoelt. Dat gevoel mis ik nl ook. Nu heb ik nog steeds het idee dat als er iets uitkomt het is "afgedwongen", liever had men helemaal niets gezegd. Toch vindt men van zichzelf dat men behoorlijk "open" is.
Tegenstrijdige verklaringen ervaren wij wat minder, het blijft gewoon vaag. Helaas is de som van 2 halve waarheden nog steeds niet gelijk aan de volle waarheid. (Kan ook resulteren in een volle onwaarheid of als resultaat "niets" opleveren). Wij opteren nog steeds voor complete antwoorden.

Laatst gewijzigd door BenJ; 27 november 2009 om 16:20 Reden: Typo's
Oud 27 november 2009, 20:43
anoniem's schermafbeelding
anoniem anoniem is offline
Ziggo Official

DTV: ALL
Standaard

Vanaf de introductie van CI+ heeft Ziggo op de website informatie gegeven over het gebruik CI(+) module in combinatie met CI+ TV's.
Dit is de primaire plaats waar deze informatie te vinden is.
Voor degenen die de informatie nog willen nalezen:

https://www.ziggo.nl/#producten/tele...i-plus/vragen/

Het is dus zeker niet dat de informatie alleen maar verstrekt is via het forum.

Voorts heeft het forum in het 'gereviseerde CI+ topic' ook toelichting gegeven op basis van informatie van ziggo:

Waar moet je op letten:
Er zijn veel televisies op de markt waar een CAM-aansluiting in opgenomen is. Het gaat hierbij vaak om een zogenaamde CI slot (dus zonder de +), een eerdere versie van de nu geïntroduceerde CI+ aansluiting in nieuwe televisies.
Wil je gebruik maken van de nieuwe CI+ technologie? Dan moet je bij aankoop van een nieuwe televisie goed opletten dat deze ook geschikt is voor deze nieuwe technologie en voorzien is van het CI+ logo (zie bovenaan deze post). Verder garandeert Ziggo alleen een goede werking van de CI+ modules op TV's die door Ziggo getest zijn op een goede werking op het Ziggo netwerk. De Alphacrypt standaard CI-modules zijn bij Ziggo niet geschikt om in CI+ TV's gebruikt te worden. Ziggo heeft laten weten dat hoewel deze op dit moment nog wel blijken te werken, ze niet meer zullen functioneren wanneer de CI+ CAMS voldoende leverbaar zijn in de winkel. In een CI+ geschikte televisie zal dus alleen een CI+ CAM werken.

(http://ziggo-gebruikers.nl/forum/sho...35&postcount=1)

Laatst gewijzigd door anoniem; 27 november 2009 om 21:10
Oud 28 november 2009, 13:34
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member

Standaard

Kortgezegd: je kunt dus beter géén CI+ geschikte TV kopen, dan kun je een Alphacrypt gebruiken en loop je geen risico op ingrepen in de firmware(en dus de functionaliteit) van je TV door Ziggo.

Verder betekent een eerdere versie van CI hier gewoon de oorspronkelijke versie die bedoeld was om de klant vrijheid te geven in de keuze van zijn hardware, niet om die keuze juist fors in te perken.

De + van CI+ is alleen maar een + voor Ziggo. Voor de consument is het een grote - (min, dus).

Dit antwoord is trouwens hilarisch:

Citaat:
Waarom werkt een oude televisie met CI NIET met de CI+ module of vice versa?
Om verwarring in de toekomst te voorkomen kunnen de nieuwe CI+ televisies alleen gebruik maken van de CI+ module. De CI+ televisies werken naast de CI+ module natuurlijk ook met de door ons gecertificeerde digitale ontvangers.
Dus een alphacrypt werkt straks niet meer in een CI+ televisie om "verwarring" te voorkomen.

Oh, en deze is ook leuk:
Citaat:
Wat gebeurt er met de oude CAM technologie?
Ziggo ondersteunt deze technologie niet, maar wij blokkeren het gebruik ervan niet actief op dit moment.
Let vooral op de "famous last words" in dit antwoord...

Nee, het antwoord op de vraag waar Ziggo met CI+ naar toe wil in de toekomst zul je niet krijgen van Ziggo. Maar je kunt genoeg concluderen uit de afgedwongen spaarzame antwoorden die Ziggo her en der geeft.

Laatst gewijzigd door Jalu; 28 november 2009 om 13:52
Oud 30 november 2009, 06:55
rweersch's schermafbeelding
rweersch rweersch is offline
Senior Member

Ziggo Internet: AiE Basic, Ubee
DTV: Humax 5100C en CI+
Standaard

Zodra Ziggo teveel voor Big Brother gaat spelen, is de keuze voor mij simpel: dan ga ik weer terug naar satelliet: goedkoper, meer HD-zenders, en ik ben baas over mijn apparatuur. Sowieso heb ik me de laatste maanden kapot geërgerd aan de Ziggo klantenservice (of beter: het gebrek eraan) wat betreft de Samsung 270R. Ik ben benieuwd wat het openbreken van de kabelmarkt in april teweeg gaat brengen, anders ga ik weer een schotel aan de gevel schroeven.

Laatst gewijzigd door rweersch; 30 november 2009 om 13:19
Oud 30 november 2009, 12:16
Henk2304's schermafbeelding
Henk2304 Henk2304 is offline
Senior Member

DTV: Samsung LE32C350 met Ziggo CI+ CAM (Smit); Samsung SMT-C7140; Samsung UE46C6000 met KPN iTV
Standaard

Citaat:
In ieder geval zit al een deel van de mogelijke CI+ beperkingen ook in de PVR's voordat er nog maar sprake was van CI+. Ook over die door Ziggo geëiste beperkingsmogelijkheden in de firmware van de PVR's vind je niets terug in de handleidingen van de PVR's of uitleg op de Ziggo website. We weten ondertussen dat Ziggo bij de PVR's de mogelijkheid heeft om vanuit de headend kanalen uit te sluiten van opname of kanalen alleen met encryptie te laten opnemen, maar of ze nog meer beperkingen hebben laten inbouwen daar kunnen wij als klanten alleen maar naar gissen.
Ik vermoedde al zoiets maar had tot voor kort geen enkele ervaring met digitale TV. Een half jaar geleden zat ik nog te wachten op dat Interactieve TV van KPN bij ons beschikbaar zou komen, want ik heb al jaren Internet plus Bellen van hun. Ik heb echter geen zin in een los kastje (PVR) met bijbehorende afstandsbediening (en wil eigenlijk BBC1/2 ook niet graag missen). Deze zomer kocht ik een nieuwe TV en daar bleek een CI+-slot in te zitten. Daarmee kan ik nu digitaal TV-kijken op een manier die mij bevalt.
Als ik deze discussie op mij in laat werken kom ik tot de conclusie dat de huidige (Ziggo gecertificeerde) PVR's (al dan niet met HD) al lang zijn uitgerust met de door Ziggo (of hun leveranciers) geëiste (beperkende) mogelijkheden en dat CI+ Ziggo alleen maar dezelfde mogelijkheden biedt. CI+ biedt gebruikers volgens mij meer keuzevrijheid bij de aanschaf van apparatuur: je bent niet meer gebonden aan een settopbox/PVR van je kabelboer (zoals bij KPN en UPC en wie weet wat die allemaal voor beperkingen kennen/gaan invoeren). Je hoeft alleen maar te letten op een CI+-exemplaar met (Ziggo-)certificering. Ga je b.v. verhuizen naar het CAIWAY gebied dan hoef je alleen maar een andere SmartCard (als je gecodeerde programma's wilt ontvangen).

Voorlopig zijn alleen nog maar CI+-TV's zonder opnamemogelijkheden gecertificeerd dus de discussie over beperkingen met opname is nog wat voorbarig, hoewel het gevaar -zo je wilt- er natuurlijk wel inzit, maar blijkbaar niet anders dan bij gecertificeerde PVR's.
Ik geeft toe: ook het gebruik van Alphacrypt geeft de gebruiker keuzevrijheid maar is blijkbaar voor eigen risico (want niet gecertificeerd), niet alleen op CI+-TV's maar op alle apparatuur waarop je de Ziggo-kabel aansluit; of dat voldoende naar dealers en gebruikers is gecommuniceerd kan ik niet goed beoordelen.
Let wel: ik ben geen voorstander van beperkingen en ook geen Ziggo-aanhanger. Op dit moment ben ik echter tevreden met wat ik heb en wat er allemaal nog komt of niet zie ik dan wel weer. Ik vermoed dat als de ene digitale TV-aanbieder z'n klanten beperkingen oplegt anderen snel zullen volgen; het duurt waarschijnlijk nog jaren voordat er van echte concurrentie op de kabel sprake zal zijn (als de kabel in z'n huidige vorm dan nog bestaat) ...

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > CI+

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten