Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > CI+

Mededelingen

CI+ Nieuws, algemene vragen en opmerkingen over CI+ modules en CI+ geschikte TV's
(specifieke posts over bepaalde merken TV's of CI+ CAMS in de eigen subforums)

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 november 2009, 23:21
digitalekabeltelevisie's schermafbeelding
digitalekabeltelevisie digitalekabeltelevisie is offline
Senior Member

Standaard Host service shunning test

Ziggo is aan het testen met Host service shunning. Hiermee kan het gebruik van AlphaCrypt CAM in CI+ toestellen geblokkeerd worden.

Host service shunning betekent dat een CI+ toestel opdracht krijgt alleen beeld te geven als er een CI+ cam gebruikt wordt. Als er een andere CAM gebruikt wordt zal de TV geen beeld geven, ook al kan deze CAM het signaal wel gewoon decrypten. Het is ook mogelijk om aan te geven welke merken (brands) CI+ Cam gebruikt mogen worden, andere merken CI+ CAM zullen dan ook niet werken.

Ziggo heeft al eerder aangekondigd het gebruik van de Alphacrypt in CI+ toestellen te gaan blokkeren.

In Transportstream 28 bij Ziggo Oost zit nu een service (zender) met de naam "host shunning". Hierbij worden expliciet twee brands van CAM gebruikt die toegestaan worden. Helaas is nergens een lijst te vinden van geregistreerde brand_id's, dus het blijft raden welke van de ids 0x5B0c en 0x383f overeenkomt met Neotion en welke met Smit.

Er is een tweede testservice "Hsv2" waarbij de brand_ids niet worden gespecificeerd.

Oud 27 november 2009, 07:46
rweersch's schermafbeelding
rweersch rweersch is offline
Senior Member

Ziggo Internet: AiE Basic, Ubee
DTV: Humax 5100C en CI+
Standaard

Spijtig. Ik heb er alle begrip voor dat Ziggo ervoro kiest om de Alphacrypt niet actief te supporten. Maar om de module actief te gaan tegenwerken vind ik zeer kwalijk.
Oud 27 november 2009, 09:06
mesa57's schermafbeelding
mesa57 mesa57 is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Ai1 Extra met Ubee EVM3200 en DIR 868L
DTV: CI+ Cam (Sony) / Humax 5000/5300 / Cisco 8455
Standaard

Het gaat om (niet Ziggo) cam's in een CI+ slot. Dat was door Ziggo ook al lang zo aangekondigd. Een alphacrypt in een CI slot wordt niet geblokkeerd.
Oud 27 november 2009, 09:18
Senior Member

Standaard

Snap ik, maar dat betekent nog steeds dat Alphacrypt modules (in een CI+ slot) actief geblokkeerd worden.
Oud 27 november 2009, 11:04
Henk2304's schermafbeelding
Henk2304 Henk2304 is offline
Senior Member

DTV: Samsung LE32C350 met Ziggo CI+ CAM (Smit); Samsung SMT-C7140; Samsung UE46C6000 met KPN iTV
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rweersch Bekijk bericht
Snap ik, maar dat betekent nog steeds dat Alphacrypt modules (in een CI+ slot) actief geblokkeerd worden.
Dat klopt, maar voor zover ik de discussies en mededelingen van Ziggo gevolgd heb heeft Ziggo steeds aangegeven dat Alphacrypt modules in CI+-TV's geblokkeerd zouden gaan worden, vanaf begin december 2009 zelfs als ik 't goed heb. Als je dan toch een Alphacrypt in zo'n toestel aanschaft is dat voor eigen risico. Eigen risico is het ook als je een CI+-CAM aanschaft en in een niet-gecertificeerde TV stopt, zoals ik gedaan heb bij mijn Philips; alleen daar heb ik nog de verwachting (op basis van wat er de laatste tijd allemaal gebeurd) dat 't nog goedkomt en voor de Alphacrypt was van 't allereerste begin al duidelijk dat die binnen afzienbare tijd geblokkeerd zouden gaan worden in CI+-TV's.
Oud 27 november 2009, 11:28
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member

Ziggo Internet: Alles in één basis
DTV: DM-8000 SSCT Ziggo en FTA Sat
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk2304 Bekijk bericht
Dat klopt, maar voor zover ik de discussies en mededelingen van Ziggo gevolgd heb heeft Ziggo steeds aangegeven dat Alphacrypt modules in CI+-TV's geblokkeerd zouden gaan worden, vanaf begin december 2009 zelfs als ik 't goed heb.
Dit is niet waar, men heeft in eerste instantie te kennen gegeven het gebruik van de Alphacrypt niet actief te gaan blokkeren. Zonder voorbehoud.
Citaat:
Als je dan toch een Alphacrypt in zo'n toestel aanschaft is dat voor eigen risico. Eigen risico is het ook als je een CI+-CAM aanschaft en in een niet-gecertificeerde TV stopt, zoals ik gedaan heb bij mijn Philips; alleen daar heb ik nog de verwachting (op basis van wat er de laatste tijd allemaal gebeurd) dat 't nog goedkomt en voor de Alphacrypt was van 't allereerste begin al duidelijk dat die binnen afzienbare tijd geblokkeerd zouden gaan worden in CI+-TV's.
Is het nu nog niet duidelijk welke extreme beperkingen er allemaal in CI+ ingebouwd zitten? Het actief blokkeren van CI+ modules van andere merken bijvoorbeeld? Ziggo schrijft straks dwingend voor welke hardware er wel en niet gebruikt mag worden, en dat gaat heel ver; zo gaat de contentaanbieder een actieve invloed uitoefenen op de markt van consumenten-apparatuur... Men zou bijvoorbeeld al heel snel televisies met analoge aansluitingen een CI+ certificatie kunnen weigeren en een extra beveiliging in de HDMI aansluitingen kunnen vereisen waardoor je op een Ziggo CI+ gecertificeerde TV géén Digitenne- of satellietontvanger meer kunt aansluiten en zo niet meer kunt overstappen naar de concurrent. De mogelijkheden die CI+ biedt(zeker icm. het Ziggo certificeringssysteem voor TV's) gaan ontzettend ver(de mogelijkheden gaan zelfs verder dan de mogelijkheden die UPC nu heeft!), en men tuint er schijnbaar met open ogen in.
Oud 27 november 2009, 11:40
Senior Member

Standaard

Helemaal een met Jalu.

@Henk2304: wat extra krom is, is dat de Alphacrypt alleen op CI+ TV's geblokkeerd gaat worden. Op je gewone CI TV kun je 'm voorlopig gewoon blijven gebruiken.

Ik vind dat Ziggo zeer inconsistent in het beleid is. Of je staat iets toe c.q. gedoogt iets, of je "verbiedt" het. Maar niet halfslachtig toestaan afhankelijk van de hardware.
Oud 27 november 2009, 11:43
double0dennis's schermafbeelding
double0dennis double0dennis is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Internet Z2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jalu Bekijk bericht
Men zou bijvoorbeeld al heel snel televisies met analoge aansluitingen een CI+ certificatie kunnen weigeren en een extra beveiliging in de HDMI aansluitingen kunnen vereisen waardoor je op een Ziggo CI+ gecertificeerde TV géén Digitenne- of satellietontvanger meer kunt aansluiten en zo niet meer kunt overstappen naar de concurrent. De mogelijkheden die CI+ biedt(zeker icm. het Ziggo certificeringssysteem voor TV's) gaan ontzettend ver(de mogelijkheden gaan zelfs verder dan de mogelijkheden die UPC nu heeft!), en men tuint er schijnbaar met open ogen in.
Het scenario wat je hier schetst lijkt mij wat overdreven. Als Ziggo met hun certificering fabrikanten zou gaan dwingen om apparatuur zo te gaan ontwikkelen dat concurrenten niet meer kunnen leveren, dan krijgen ze gegarandeerd last van de NMa of de Eurocommissaris mededinging.

Bovendien, als de fabrikanten al meegaan in de verregaande eisen van Ziggo, dan maken ze er veelal een aparte configuratie van. Neem bijvoorbeeld het veelbesproken sorteerprobleem van digitale zenders. Stel je een ander land in, dan werkt de sorteerfunctie ineens weer. Voor de Nederlandse markt zijn er nu al twee configuraties: cable en terrestrial.

Ik ben het met je eens dat de beperkingen, die via CI+ opgelegd kunnen worden, te ver gaan. Maar ik maak me meer zorgen over beperkingen bij het opnemen en afspelen van content en het kunnen skippen van reclame. Dat zijn namelijk reële gevaren die we extragratis bij CI+ krijgen. Daar zou volop aandacht aan besteed moeten worden.
Oud 27 november 2009, 11:46
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rweersch Bekijk bericht

Ik vind dat Ziggo zeer inconsistent in het beleid is. Of je staat iets toe c.q. gedoogt iets, of je "verbiedt" het. Maar niet halfslachtig toestaan afhankelijk van de hardware.
Oh, maar dat is wel verklaarbaar: als men nu alle Alphacrypt modules en aanverwante apparatuur in één keer onbruikbaar zou maken (voor zover technisch mogelijk) dan zou de storm van kritiek niet te overzien zijn. Men hoopt gewoon dat apparatuur met CI zonder '+' langzaam uitsterft en de consument zo langzamerhand gewend raakt aan dit soort beperkingen. Gaat men dit soort beperkingen plotseling invoeren dan steigert de consument wél en kun je er vergif op innemen dat de invoering mislukt.
Oud 27 november 2009, 11:55
Jalu's schermafbeelding
Jalu Jalu is offline
Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door double0dennis Bekijk bericht

Ik ben het met je eens dat de beperkingen, die via CI+ opgelegd kunnen worden, te ver gaan. Maar ik maak me meer zorgen over beperkingen bij het opnemen en afspelen van content en het kunnen skippen van reclame. Dat zijn namelijk reële gevaren die we extragratis bij CI+ krijgen. Daar zou volop aandacht aan besteed moeten worden.
Nou ja, de mogelijkheden die ik schets worden technisch realiseerbaar door de invoering van CI+ en het is essentiëel om de consument nu al te wijzen op de gevaren van CI+(Want Ziggo zal altijd de grenzen opzoeken van wat wettelijk mogelijk is!).

Het is wat dat betreft ook wel een erg doorzichtige truc om een ingeperkte versie van DVB-CI de toevoeging '+' te geven, men probeert het te brengen of het een verbeterde versie is van CI. Het tegendeel is natuurlijk waar, CI+ druist faliekant in tegen de oorspronkelijke beweegredenen waarom CI is ontwikkeld, namelijk het bieden van de vrijheid om zelf apparatuur te kiezen voor het gebruiken van content.

Klein voorbeeldje ter illustratie wat er gebeurt als de contentprovider alle touwtjes op het gebied van hardware in handen heeft: als je in Groot-Brittanië voor Sky een PVR koopt moet je een abonnement betalen (van ik dacht 10 pond per maand!) alleen om de PVR mogelijkheden te mogen gebruiken. Geen abo, dan werkt de harde schijf in je PVR gewoon niet...

Wat betreft de EC of de NMA, wat doen die nu tegen de blokkade van de markt voor niet goedgekeurde Ziggo set-top-boxen? Sommige niet-goedgekeurde boxen werken nu weliswaar dankzij reverse-engineering wel, maar dat is zeker niet dankzij Ziggo, integendeel. Nogmaals, Ziggo zal altijd de grenzen van de wet opzoeken.

Laatst gewijzigd door Jalu; 27 november 2009 om 12:23
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Digitale Irdeto kabelontvangers > CI+

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten