Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo Algemeen > Ziggo Algemeen

Mededelingen

Ziggo Algemeen Discussies over Algemene Ziggo-zaken, zoals helpdesk en andere niet specifiek aan TV/Internet/Telefonie gekoppelde onderwerpen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 november 2009, 01:01
Esy ®'s schermafbeelding
Esy ® Esy ® is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles in 1 Extra - Cisco EPC3928
DTV: Humax iRHD-5200C / Samsung UE46F8000
Standaard Waarom lees ik nergens wat over de Ziggo storing van afgelopen maandagavond?

Half West-Friesland zat van 18.15 uur tot ca. 22.30 zonder telefoon, tv, radio en internet.

Eigenlijk ben ik best wel nieuwsgierig wat er gaande was.
Lees ik er nu overheen?
Ik voorspel een geboortegolf komend jaar augustus.
Oud 26 november 2009, 01:24
tja's schermafbeelding
tja tja is offline
Senior Member

Ziggo Internet: A-i-1 Plus, Modem: Ubee
DTV: LG 32LD350 (zonder CAM); Cisco 8455, Ziggo IPTV pilot, Humax Fox C
Standaard

Wat dacht je van blikseminslag op een aantal kritieke lokaties? Het schijnt daar maandag nogal gespookt te hebben...
Oud 26 november 2009, 08:52
prodix's schermafbeelding
prodix prodix is offline
Senior Member

Ziggo Internet: AI1 Extra + TV Extra / Ubee (wachtend op alternatief)
DTV: EU40B6000 met Neotion / EU37Fxxx met Smit / Humax 5300C / Anysee / iR-FOX
Standaard

Dan was het dus dermate klein dat er dan niet nog veel hier een melding hebben/hadden gemaakt.
Oud 26 november 2009, 09:18
Excalibur's schermafbeelding
Excalibur Excalibur is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Abonnement: Alles-In-Een Plus / Modem: Motorola SBV5121
DTV: Humax IR-FOX C
Standaard

Als het inderdaad een storing is geweest van die omvang dan blijft het erg rustig hier op het forum omtrend die storing. Je bent de eerste hier die er een topic over opent, dus wellicht dat het toch meegevallen is met de omvang.

Oud 26 november 2009, 10:12
Esy ®'s schermafbeelding
Esy ® Esy ® is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tja Bekijk bericht
Wat dacht je van blikseminslag op een aantal kritieke lokaties? Het schijnt daar maandag nogal gespookt te hebben...
Mwa, we hebben wel een paar onweersbuien gehad ja.

Maar puur uit technische interesse, wat kan er nu zo kwetsbaar zijn in zo'n netwerk dat alles eruit ploft.
Echt een inslag in een antennemast, schotels, of bijv. aardlekschakelaars van CMTS-en (als die er al in zitten) die uit slaan..?

Eigenlijk bevreemde het mij dat ik er nergens wat over las. Niet op de Ziggo website, geen forumleden die zich afvroegen wat er aan de hand was.
Alleen het Journaal 24 maakte onderin de 'ticker' melding dat alles weer opgelost was mbt de Ziggo storing.

Kreeg haast het gevoel dat er een club hackers de infrastructuur van de diverse providers aan het uittesten waren. Eerst Vodafone, paar dagen later het netwerk van KPN en even later Ziggo.

In ieder geval bedankt voor je antwoord!
Oud 26 november 2009, 10:14
Esy ®'s schermafbeelding
Esy ® Esy ® is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
Als het inderdaad een storing is geweest van die omvang dan blijft het erg rustig hier op het forum omtrend die storing. Je bent de eerste hier die er een topic over opent, dus wellicht dat het toch meegevallen is met de omvang.
Dat bevreemdde mij idd ook.
Als ik het goed begrijp lag de hele hoek tussen Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen? ruim 4 uur plat.
Oud 26 november 2009, 10:19
Senior Member

Standaard

Op zich kan een blikseminslag aardig wat schade doen. Inslag in een EV veroorzaakt alleen dat een straat (of een deel ervan) plat ligt, een inslag in een groepsversterker of wijkcentrum (of hoger) laat gelijk een groot gebied uitvallen.

En als op een dergelijk niveau om een of andere reden de spanning wegvalt door een inslag op het electra netwerk dan houd het ook al gauw op.

Oud 26 november 2009, 10:32
Esy ®'s schermafbeelding
Esy ® Esy ® is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Op zich kan een blikseminslag aardig wat schade doen. Inslag in een EV veroorzaakt alleen dat een straat (of een deel ervan) plat ligt, een inslag in een groepsversterker of wijkcentrum (of hoger) laat gelijk een groot gebied uitvallen.

En als op een dergelijk niveau om een of andere reden de spanning wegvalt door een inslag op het electra netwerk dan houd het ook al gauw op.
Dat laatste kan ook een oorzaak zijn. Als een gebied met zo'n 150.000 inwoners plat gaat is het hoogstwaarschijnlijk niet zo'n metalen kast welke in de wijk staan.
Overigens heb ik in de regio nooit grotere dingen van Ziggo gezien dan die metalen kasten van 2x2x0,5 meter. Ergens zullen ze wel gebouwen hebben met grotere installaties maar het lijkt mij dat die in stevige gebouwen staan zoals de KPN centrales en niet meteen kwetsbaar voor een onweersklapje.
Oud 26 november 2009, 10:45
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esy ® Bekijk bericht
Ergens zullen ze wel gebouwen hebben met grotere installaties maar het lijkt mij dat die in stevige gebouwen staan zoals de KPN centrales en niet meteen kwetsbaar voor een onweersklapje.
Deze gebouwen zijn er volgens mij ook wel, maar een groot gebouw is net zo kwetsbaar cq kwetsbaarder voor inslag dan een kleine kast ergens in de wijk.
Juist de reden dat alle grote/hoge gebouwen voorzien zijn bliksemafleiders.

En het hoeft niet altijd in het gebouw in te slaan. Als het ergens op een hoogspanningskabel en/of trafo huis inslaat is gewoon een groot gebied tijdelijk spanningsloos. En als daar een grote node van Ziggo in staat zit een nog veel groter gebied zonder radio/tv/internet/telefonie.

En ik heb in het verleden tijdens mijn opleiding foto's gezien van de KPN telefooncentrale in Heerenveen die was getroffen door een zware en directe blikseminslag. Gebouw was voorzien van bliksemafleiding, maar een dergelijke klap ook daarmee niet goed afgeleid worden. Hele centrale in puin, alle apparatuur gefrituurd, en de grote bossen (tientallen tot honderden aderparen) kabel waren samengesmolten tot een grote koperleiding met wat restjes gesmolten kunstof...

Oud 26 november 2009, 10:50
Esy ®'s schermafbeelding
Esy ® Esy ® is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Deze gebouwen zijn er volgens mij ook wel, maar een groot gebouw is net zo kwetsbaar cq kwetsbaarder voor inslag dan een kleine kast ergens in de wijk.
Juist de reden dat alle grote/hoge gebouwen voorzien zijn bliksemafleiders.

En het hoeft niet altijd in het gebouw in te slaan. Als het ergens op een hoogspanningskabel en/of trafo huis inslaat is gewoon een groot gebied tijdelijk spanningsloos. En als daar een grote node van Ziggo in staat zit een nog veel groter gebied zonder radio/tv/internet/telefonie.

En ik heb in het verleden tijdens mijn opleiding foto's gezien van de KPN telefooncentrale in Heerenveen die was getroffen door een zware en directe blikseminslag. Gebouw was voorzien van bliksemafleiding, maar een dergelijke klap ook daarmee niet goed afgeleid worden. Hele centrale in puin, alle apparatuur gefrituurd, en de grote bossen (tientallen tot honderden aderparen) kabel waren samengesmolten tot een grote koperleiding met wat restjes gesmolten kunstof...
Dat moet een imposant gezicht geweest zijn.

Nouja, wat hier het probleem was zullen we wel nooit achter komen maar ik vind het netjes dat Ziggo de boel weer betrekkelijk gauw aan de praat had.
Je knijpt hem toch altijd een beetje. "Zullen ze er morgen wel eens een monteur op af sturen en kan ik wel werken morgenochtend?"

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo Algemeen > Ziggo Algemeen

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten