Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Storingen Digitale TV bij Ziggo

Mededelingen

Storingen Digitale TV bij Ziggo Storingen die (vermoedelijk) meerdere digitale-TV gebruikers in het hele Ziggo gebied treffen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 november 2009, 18:17
JW-NHS's schermafbeelding
JW-NHS JW-NHS is offline
Senior Member

DTV: 22 en 26PFL5604H FW.078 met resp. Neotion en SMiT
Standaard

Dat is niet juist, de BER (BitErrorRate) is een zeer belangrijke informatie. Als die altijd op NUL staat heb je een goede indicatie.
Extra info over de kwaliteit is dan aardig, maar heeft dan geen toegevoegde waarde als de BER op NUL staat.

Bij mijn Sat-ontvanger kijk ik altijd naar de BER als er iets niet goed gaat, en dan weet ik of de schotel optimaal uitgericht staat.
En als het een keer echt slecht weer is zie je de BER omhoogschieten, en tegelijk komen dan de blokjes, of erger nog: totale uitval.

Groet,
JW
Oud 25 november 2009, 21:11
Excalibur's schermafbeelding
Excalibur Excalibur is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Abonnement: Alles-In-Een Plus / Modem: Motorola SBV5121
DTV: Humax IR-FOX C
Standaard

BER is een leuke en handige indicatie, ook dat zegt echter niet alles. Eigenlijk zou je en de signaalkwaliteit in combinatie met de BER moeten zien.

Een lagere signaalkwaliteit kan nog steeds een BER van 0 opleveren, maar een verminderde signaalkwaliteit, ondanks dat de BER nog op 0 staat, kan al wel een indicatie zijn dat er ergens een probleem zit. Zonder die informatie kan je dus enkel gissen naar de signaalkwaliteit daar dit niet te herleiden is uit de sterkte en/of de BER.

Het blijft in mijn optiek dus een manco van de hardware/software dat men dergelijk belangrijke informatie niet toont. Beter had men ervoor kunnen kiezen om de sterkte weg te laten, en de kwaliteit te tonen.

Oud 25 november 2009, 21:18
ArChie's schermafbeelding
ArChie ArChie is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
BER is een leuke en handige indicatie, ook dat zegt echter niet alles. Eigenlijk zou je en de signaalkwaliteit in combinatie met de BER moeten zien.

Een lagere signaalkwaliteit kan nog steeds een BER van 0 opleveren, maar een verminderde signaalkwaliteit, ondanks dat de BER nog op 0 staat, kan al wel een indicatie zijn dat er ergens een probleem zit. Zonder die informatie kan je dus enkel gissen naar de signaalkwaliteit daar dit niet te herleiden is uit de sterkte en/of de BER.

Het blijft in mijn optiek dus een manco van de hardware/software dat men dergelijk belangrijke informatie niet toont. Beter had men ervoor kunnen kiezen om de sterkte weg te laten, en de kwaliteit te tonen.
Mijn ervaring is dat dit net andersom is. Lage BER waarden zijn nog steeds te herstellen zodat dit geen consequenties heeft voor de signaal kwaliteit die dan op 100% blijft staan. Zodra de BER waarde echter boven de 100 komt (als ik het mij goed herinner) begint de signaal kwaliteit in te zakken. Dat is tenminste het gedrag van de Humax IR-FOX C bij de diverse signaal probleem periodes die ik hier heb mogen ervaren.
Oud 25 november 2009, 22:49
Excalibur's schermafbeelding
Excalibur Excalibur is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Abonnement: Alles-In-Een Plus / Modem: Motorola SBV5121
DTV: Humax IR-FOX C
Standaard

Daar zeg je zowaar wat, zou ook goed kunnen.

Ik denk in elk geval dat we het erover eens zijn dat de signaalsterkte een waarde is die eigenlijk niet echt informatie bied waar je iets aan hebt, daar het niets over de kwaliteit en/of de BER verteld. De signaalkwaliteit en BER zijn dan wel weer waarden die van belang kunnen zijn. Ofwel, zou men beter de sterkte weg kunnen laten en de kwaliteit tonen.

Oud 26 november 2009, 21:40
catastrofus's schermafbeelding
catastrofus catastrofus is nu online
Senior Member

Ziggo Internet: AI1+/EPC3212/RT-AC87U
DTV: TV-plus + ongecertificeerd spul
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht
Daar zeg je zowaar wat, zou ook goed kunnen.

Ik denk in elk geval dat we het erover eens zijn dat de signaalsterkte een waarde is die eigenlijk niet echt informatie bied waar je iets aan hebt, daar het niets over de kwaliteit en/of de BER verteld. De signaalkwaliteit en BER zijn dan wel weer waarden die van belang kunnen zijn. Ofwel, zou men beter de sterkte weg kunnen laten en de kwaliteit tonen.
[off-topic]
Bij de meeste satontvangers dus niet denk ik. Want als de sterkte instort, vanwege zwaar onweer, stortregen e.d., komt (evt) de BER naar voren. De sterkte van het signaal bepaald dan voor mij de kwaliteit.
Stel ik zit RTL7 te kijken, dan is bij normaal weer de sterkte 14 dB. Gaat het onweren dan kan de sterkte zakken naar bijv 6, 7 of 8 dB en dan dus gaat de BER meespelen. Zolang de BER 0 is kan er prima gekeken worden. Dit is wat JW-NHS waarschijnlijk wilde zeggen.
[/off-topic]

Gert.

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Storingen Digitale TV bij Ziggo

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten