Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Nieuws

Mededelingen

Nieuws Nieuwsberichten over digitale TV en Radio en zenderwijzigingen bij Ziggo

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 november 2009, 21:46
rn.mast@zonnet.nl's schermafbeelding
rn.mast@zonnet.nl rn.mast@zonnet.nl is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rn.mast@zonnet.nl Bekijk bericht
Blijkbaar heeft één van de getuigen andere bovenleidingen gezien dan ik...
Sinds 22 september is het blijkbaar in HD:

http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/rail-a...p-nederland-2/

Zou ik die gezien hebben, of is er nog een uitzending geupscaled uitgezonden...

Ik zal nog 'ns kijken.
Oud 27 november 2009, 21:51
catastrofus's schermafbeelding
catastrofus catastrofus is nu online
Senior Member

Ziggo Internet: AI1+/EPC3212/RT-AC87U
DTV: TV-plus + ongecertificeerd spul
Standaard

Citaat:
Sinds 22 september is het blijkbaar in HD:

http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/rail-a...p-nederland-2/

Zou ik die gezien hebben, of is er nog een uitzending geupscaled uitgezonden...
Zeker je bericht gewijzigd, zag toch echt de opmerking van je over het verschil in perceptie...

Gert.
Oud 27 november 2009, 22:03
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door catastrofus Bekijk bericht
Ok, jouw mening dus. Dat mag uiteraard. Wanneer is het bij jou HD dan? Als de bovenleiding 1 pixel is ipv 3?
HD blijft scherp als je naar je toestel toeloopt. Veel praatprogramma's bekijk ik op ongeveer 3,5 meter op een scherm van een meter. Geupscaled SD van SBS-6, Veronica en RTL is op die afstand op mijn Sony-toestel prachtig (mits film-mode interlace). Zodra de uitzending overgaat op video-mode interlace wordt de upscaling van het toestel waziger dan de upscalers van de Nederlandse HD-zenders presteren. Maar de kijk-afstand van geupscaled film-mode SD van SBS-6 is vergelijkbaar met de optimale afstand van Ned 1 HD Pauw & Witteman. Op die afstand zie je alle rimpels optimaal.

De truc in moderne upscalers zit 'm erin dat er bij regelmatige trappetjes een rechte lijn wordt getrokken en dat is lastig bij snelle bewegingen in gezichten.
Oud 27 november 2009, 22:19
Senior Member

Standaard

Citaat:
HD blijft scherp als je naar je toestel toeloopt. Veel praatprogramma's bekijk ik op ongeveer 3,5 meter op een scherm van een meter. Geupscaled SD van SBS-6, Veronica en RTL is op die afstand op mijn Sony-toestel prachtig (mits film-mode interlace). Zodra de uitzending overgaat op video-mode interlace wordt de upscaling van het toestel waziger dan de upscalers van de Nederlandse HD-zenders presteren. Maar de kijk-afstand van geupscaled film-mode SD van SBS-6 is vergelijkbaar met de optimale afstand van Ned 1 HD Pauw & Witteman. Op die afstand zie je alle rimpels optimaal.

De truc in moderne upscalers zit 'm erin dat er bij regelmatige trappetjes een rechte lijn wordt getrokken en dat is lastig bij snelle bewegingen in gezichten.
'film-mode interlace' ?? 'video-mode interlace' ??
Als ik kijk naar een wedstrijd op Sky Sport HD 1/2 zie ik soms ook wat 'gesmeer' van het beeld. Dat komt door de immer toegepaste compressie denk ik dan maar want het beeld is (bij de meeste uitzendingen) daadwerkelijk HD.

Gert.
Oud 27 november 2009, 22:32
Senior Member

Standaard

Citaat:
'film-mode interlace' ?? 'video-mode interlace' ??
Als ik kijk naar een wedstrijd op Sky Sport HD 1/2 zie ik soms ook wat 'gesmeer' van het beeld. Dat komt door de immer toegepaste compressie denk ik dan maar want het beeld is (bij de meeste uitzendingen) daadwerkelijk HD.

Gert.
Film-mode interlace wordt bij veel films gebruikt, en geeft met 25 beelden per seconde een knipper-effect dat sommige Pioneer-bezitters prachtig en authentiek voor een film vinden.

Sport wordt meestal uitgezonden in 50 halfbeelden. (video-mode interlace).

En de smeer zie ik ook bij HD-sport. Namelijk zodra de (kleine) voetbal zo snel over het veld geschoten wordt dat de motionflow het niet bij kan houden. Maar dat gaat dan met ongeveer 50 uitgesmeerde voetballetjes per seconde.
Oud 27 november 2009, 22:47
Senior Member

Standaard

Citaat:
Film-mode interlace wordt bij veel films gebruikt, en geeft met 25 beelden per seconde een knipper-effect dat sommige Pioneer-bezitters prachtig en authentiek voor een film vinden.

Sport wordt meestal uitgezonden in 50 halfbeelden. (video-mode interlace).

En de smeer zie ik ook bij HD-sport. Namelijk zodra de (kleine) voetbal zo snel over het veld geschoten wordt dat de motionflow het niet bij kan houden. Maar dat gaat dan met ongeveer 50 uitgesmeerde voetballetjes per seconde.
Ok dan, ik waardeer je bijdrage (ondanks dat ik er geen snars van snap eigenlijk (knippereffect bij 25 Hz (wat goed is) en '50 uitgesmeerde voetballetjes per seconde' (wat minder goed is))) zie ik nog steeds, volgens mij, HD uitzendingen van de treintjes (rail away, voor de kijkers die al weg zijn), dus dan zal ik het wel mis hebben.

Gert.
Oud 27 november 2009, 22:53
Senior Member

Standaard

Citaat:
zie ik nog steeds, volgens mij, HD uitzendingen van de treintjes (rail away, voor de kijkers die al weg zijn), dus dan zal ik het wel mis hebben.

Gert.
Ik herinner mij een duim van een machinist die me ook aan HD-kwaliteit deed denken. Ik zat er bot bovenop. Maar de bovenleiding was (op mijn toestel?) niet altijd even overtuigend.
Oud 27 november 2009, 23:24
MrDroopy's schermafbeelding
MrDroopy MrDroopy is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Connect&Play Max | Ziggo CH7465LG Connect Box | d-link dir-855
DTV: Horizon | Humax 5200c | Cisco 8455 | Samsung dcb-h360r | FireDTV
Standaard

Interlace is interlace bij pal sd uitzendingen, simpelweg 50 halfbeelden per seconde. Er is geen verschil daar tussen film en video, of manieren om te deinterlacen. Filmmateriaal wordt van 24 naar 25 beelden per seconde gezet en zal dus bij een geinterlaced 50hz signaal twee halfbeelden geven die simpelweg over elkaar te plakken zijn. Voor "video", kortom 50hz bronmateriaal zullen de halfbeelden niet bij elkaar horen en zal dus bij bijvoorbeeld voetbal de bal op de helft van de beeldlijnen zich op plaats x bevinden en de andere helft op plaats y. Je krijgt dan rare zigzagpatronen als je dat zonder meer samenplakt. Door geavanceerde software kan het originele beeld in grote mate hersteld worden door rekening te houden met bewegingen in het beeld. De professionele upscalers bij de content providers en in high-end tv's doen dat uiteraard veel beter dan de goedkopere en gewone consumer-grade tv's. Je film-mode en video-mode slaan neem ik aan op instellingen op je tv. De high-end upscalers zullen dynamisch per frame en zelfs tot op pixel niveau vaststellen welk algoritme daar het beste resultaat geeft. In dat geval bestaat er dus geen film- of videomode aangezien dat feitelijk van pixel tot pixel kan omschakelen.

Het trieste aan het verhaal is wel dat het keurige progressive signaal daarna weer geinterlaced wordt om op 1080i uitgezonden te worden. Ook die zal je tv weer moeten deinterlacen. Met name hd-ready toestellen hebben dan een extra probleem aangezien de originele 576 pal beeldlijnen, na uitgezonden te zijn als 1080 beeldlijnen weer terug getransponeerd moeten worden naar 720 beeldlijnen. De vertikale scherpte van het beeld heeft daar zeker onder te lijden. Het effectief effect van een geupscalede uitzending op een hd-ready toestel is dan ook discutabel voor wat betreft de vertikale scherpte. Horizontaal win je gelukkig wel bijna 80% aan pixels.
Wel wordt door het uitzenden in 1080i een beeldlijn van 1920 pixels afgebeeld op 1280 beeldpunten. Dit betekent dat je hier door pixelmapping ook nog wat aan scherpte verliest.
De effectieve werkelijke winst van de professionele upscalers wordt in dat geval nog steeds niet 1 op 1 doorgegeven aan het toestel.

Moraal van het verhaal: Om uberhaupt positief effect te hebben van upscalers, dien je feitelijk een full-hd scherm te hebben. Wel profiteren goedkopere schermen van de batterij beeldverbeteraars die in de professionele upscalers aan het werk zijn. Het zal veelal wel een perceptie opleveren van een beter/scherper beeld, dus nog steeds een positieve uitkomst. Echte winst komt pas bij native HD uitzendingen. Door het volledig uitschakelen van upscalerstappen en uitsluitend interlacing zal het beeld spectaculair kunnen verbeteren. Het blijft echter interlaced dus de kwaliteit van het scherm, lees deinterlacing software, blijft van grote invloed. De Philips 9xxx schermen hebben bijvoorbeeld pixelperfect HD aan boord, wat tot op pixelniveau beeldverbetering/deinterlacing ondersteund. Op dergelijke schermen zul je bij SD materiaal eigenlijk nooit "trappetjes" of pixelization zien. Ook 1080i materiaal wordt op dergelijke schermen tot dicht bij 1080p kwaliteit getrokken, afhankelijk van scene in dynamiek in het materiaal. Bij een instap model scherm wordt nagenoeg niets aan het signaal gedaan, anders dan een vaste deinterlacing routine voor het gehele beeld. Dit is uiteraard terug te zien bij het uiteindelijke beeld en, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zeker ook voor native-HD uitzendingen.

Zoals bluray kijkers weten is er nog steeds een groot verschil tussen progressive native hd materiaal en 1080i interlaced tv materiaal. Pas bij native 1080p uitzendingen zul je dus het uiterste uit je scherm halen. Dit zal voor gewone broadcast niet zo snel komen maar als on-demand materiaal is dat technisch al veel sneller mogelijk.
Oud 27 november 2009, 23:27
MrDroopy's schermafbeelding
MrDroopy MrDroopy is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Connect&Play Max | Ziggo CH7465LG Connect Box | d-link dir-855
DTV: Horizon | Humax 5200c | Cisco 8455 | Samsung dcb-h360r | FireDTV
Standaard

overigens zijn niet alle delen van rail away in native hd uitgezonden. Denken dat je naar een geupscaled signaal zat te kijken kan dus evengoed waar zijn als de veronderstelling dat je native hd aanschouwt.
Oud 27 november 2009, 23:47
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrDroopy Bekijk bericht
Wel profiteren goedkopere schermen van de batterij beeldverbeteraars die in de professionele upscalers aan het werk zijn. Het zal veelal wel een perceptie opleveren van een beter/scherper beeld, dus nog steeds een positieve uitkomst.
Ik liet me eerst ook afschrikken door de 576i/1080i conversie, en hoe lelijk dat er van dichtbij uitziet. Maar van een afstandje waarop je de SD-content toch zou bekijken is het beeld van de huid van de presentatoren toch scherper dan via de upscaler van mijn toch relatief dure Sony Z5500. Of Philips het beter doet heb ik niet beoordeeld. Wel las ik elders dat ook daarbij de upscalers van de publieke omroep scherper lijken.
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Nieuws

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten