Ziggo Gebruikers  - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum

Ga terug   Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Storingen Digitale TV bij Ziggo

Mededelingen

Storingen Digitale TV bij Ziggo Storingen die (vermoedelijk) meerdere digitale-TV gebruikers in het hele Ziggo gebied treffen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 november 2009, 09:42
ArChie's schermafbeelding
ArChie ArChie is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GolfTouch Bekijk bericht
Zonder nu heel technisch te gaan worden betreffende de 100Hz kabel. Het heeft niets te maken met de frequenties die er als kabelsignaal doorheen gaan cq moeten. Het heeft te maken met het ontstoren.
Ik heb even snel gezocht naar COAX kabel en "100 Hz" aangezien ik me ook geen voorstelling kan maken waar die term "100 Hz" nu precies goed voor is in relatie tot de kwaliteit van een kabel en hoe dat dan technisch tot uiting zou moeten komen. Waar ik voornamelijk iets vind over "100 Hz" is bij de webshops en bij één webshop ging men zelfs zo ver om aan te geven dat die "100 Hz" kabel speciaal geschikt zou zijn voor "100 Hz" TV's. Met andere woorden: die webshop heeft al helemaal het buskruit niet uitgevonden.

Bij de kabel fabrikanten zelf kan ik zo snel ook niets terugvinden over "100 Hz" bij de COAX kabels. Zou je mij een technische website kunnen wijzen die deze "100 Hz" terminologie uitlegt in relatie tot COAX kabels want ik wil graag weten wat dat dan inhoud.
Oud 7 november 2009, 10:28
GolfTouch's schermafbeelding
GolfTouch GolfTouch is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Connect&Play Max | Modem: Technicolor | Router: TP-link C9 | Switch: D-Link DGS-1016D & 2x 1008D
DTV: CI+ 1.3 Interactief UE55HU7500L | 2x Humax 5050 & IR-FOX | 2x Horizon Box | Anysee E30TC+
Standaard

@Archie:
Er zullen niet zo snel technische websites van fabrikanten te vinden zijn op het net.
De hele term 100hz kabel kwam opzetten toen de eerste 100hz tv’s op de markt kwamen.
Deze zouden gevoeliger zijn voor storingen en interferenties. Vooral bij het gebruik van “slechte” coaxkabels zou deze storingen eerder optreden. Bij mijn 100hz breedbeeld tv van Philips in 2001 zat standaard zo’n kabel geleverd.
Het is zo gezegd niet meer dan een normale (extra) afgeschermde kabel met aan beide zijde een ferrietkraal.
Omdat vooral het digitale signaal erg gevoelig is voor storingen van buitenaf (zenders, digitenne, etc) wordt een goed afgeschermde kabel en metalen connectoren geadviseerd.
Men zou opgeven dat het gebruik van zo’n 100hz kabel hetzelfde effect zou hebben.
Ik kan geen officiële testen online vinden die aantonen dat het gebruik van een 100hz kabel ook daadwerkelijk beter is en minder storingen doorlaat.

De stelregel is sowieso dat de gehele coaxinstallatie perfect afgeschermd moet zijn zodat ongewenste signalen (uit de lucht en uit andere apparatuur) niet kunnen “binnentreden” in de kabel.
Oud 7 november 2009, 12:43
ArChie ArChie is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Er zullen niet zo snel technische websites van fabrikanten te vinden zijn op het net.
De hele term 100hz kabel kwam opzetten toen de eerste 100hz tv’s op de markt kwamen.
Ik bedoelde uiteraard niet een technische website van een fabrikant. Met mijn eerdere opmerking over de websites van fabrikanten doelde ik op het ontbreken van een "100 Hz" aanduiding bij de COAX antenne kabels op hun websites. Als aan de "100 Hz" COAX antenne kabel techniek een bepaalde specificatie ten grondslag zou liggen dan neem ik aan dat een kabel fabrikant ook vol trots dat zou melden op zijn website. Er wordt immers genoeg betaald voor gold-plated, oxy- pure kabels met ferrietkernen, dus waarom zou die "100 Hz" vermelding dan alleen gebezigd worden door webshops en winkeliers?

Met mijn vraag om een technische website doelde ik daarom meer op een website waar een specificatie te downloaden is van de "100 Hz" techniek voor COAX antenne kabels zodat ik een referentie heb aan welke karakteristieken een kabel moet voldoen om dat predicaat te mogen dragen.

Hz is een maatstaf voor een frequentie en bij 100 Hz TV's gaat het om de verversingsfrequentie van het weergegeven beeld. Normaal is die verversingsfrequentie 50 Hz en bij 100 Hz wordt dat verdubbeld. Dat heeft verder niets te maken met het signaal zoals dat via de antenne aansluiting wordt aangeleverd aangezien de karakteristieken van dat signaal worden bepaald door de apparatuur van de aanleverende partij (het kabelbedrijf) en niet door de apparatuur van de afnemende partij (in dit geval dus de TV). Daarom gaf ik eerder al aan dat een evenuteel verband tussen een TV met een verversingsfrequentie van 100 Hz en een "100 Hz" COAX antenne kabel nergens op berust. Meer een praatje van een verkoper die wat termen heeft gehoord, maar eigenlijk geen idee heeft waarover hij het heeft. Een verzonnen argument om een niet technische koper ervan te overtuigen dat deze een wat duurdere COAX antenne kabel nodig heeft.

Citaat:
Deze zouden gevoeliger zijn voor storingen en interferenties. Vooral bij het gebruik van “slechte” coaxkabels zou deze storingen eerder optreden.
Dat er gebruik gemaakt moet worden van kwalitatief goede en goed afgeschermde COAX materialen om storingen als gevolg van interferentie te voorkomen is bekend. Er zijn voldoende COAX materialen te koop die gewoon via de www.kabelkeur.nl website worden aangeprezen inclusief kabels. Ik zie daar ook geen expliciete vermelding dat kopers er goed aan doen om een "100 Hz" exemplaar te kopen als ze toch gaan vernieuwen. Gewoon een goed afgeschermde kabel van Hirschmann of Technetix met goede connectoren is prima en overal te koop.

Vooralsnog schaar ik de aanduiding "100 Hz" bij COAX antenne kabels daarom nog onder dezelfde nietszeggende termen die bijvoorbeeld fabrikanten van vochtinbrengende crémes worden gebruikt om hun producten aan de man te brengen. Ik kan er niets mee.
Oud 7 november 2009, 18:40
AvanCade's schermafbeelding
AvanCade AvanCade is offline
Junior Member

Standaard

Het vervangen van de bekabeling heeft geen enkel effect gehad. Ik heb de oude bekabeling gebruikt en nu heb ik ineens wel prima beeld op NED3 HD. Zonder bakje of andere onzin.
Oud 8 november 2009, 08:17
TNT's schermafbeelding
TNT TNT is offline
Member

DTV: Humax 5050C
Standaard

Ik heb hetzelfde probleem.
Postcode 6051 (Maasbracht, onder Roermond).
In de huiskamer staat een Humax 5050c: geen probleem.
Op de slaapkamer de Cisco: wel een probleem.

NL 1, 2 en alle andere zenders op zowel Tuner 1 als 2:

Signaal: 0%
Kwaliteit: 100%
Signaal lock: ja
BER: 0,0E-6

Bij NL 3 (HD):

Signaal: 0%
Kwaliteit: 0%
Signaal lock: nee (?)
BER: 0,0E-6

Ik zal vandaag de Cisco eens in de huiskamer aansluiten op dezelfde bekabeling als de Humax (alles Hirschmann). In de slaapkamer is de aansluitdoos van de Gamma, de rest (kabel en versterker) van Hirschmann of bijgeleverd bij de Cisco (Coax en Scart).

TNT
Oud 9 november 2009, 17:02
home33's schermafbeelding
home33 home33 is offline
Junior Member

Ziggo Internet: de snelste
DTV: humax 5050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvanCade Bekijk bericht
Het vervangen van de bekabeling heeft geen enkel effect gehad. Ik heb de oude bekabeling gebruikt en nu heb ik ineens wel prima beeld op NED3 HD. Zonder bakje of andere onzin.
moet zeggen dat ik afgelopen week géén storingen meer heb gehad, en niks veranderd. Er moet ergens extern iets veranderd zijn lijkt me.
Oud 22 november 2009, 10:25
home33's schermafbeelding
home33 home33 is offline
Junior Member

Ziggo Internet: de snelste
DTV: humax 5050
Standaard

gisteren was het weer erg slecht op Ned 3HD en moeten overschakelen naar 73,terwijl het de laatste tijd geen probleem was.
Oud 22 november 2009, 10:44
Eduard08's schermafbeelding
Eduard08 Eduard08 is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles-in-1 min 1
DTV: Humax 5000HD/Samsung DCB H380R
Standaard Ned3HD, weersinvloeden en kabel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door home33 Bekijk bericht
gisteren was het weer erg slecht op Ned 3HD en moeten overschakelen naar 73,terwijl het de laatste tijd geen probleem was.
Ik heb door de tijden heen de conclusie getrokken dat weersinvloeden zich niet beperken tot de ether, maar ook invloed hebben op kabelsignaal. Naast temperatuur, vochtigheid en uiteraard de kwalteit van de gebruikte kabel lijken bij helder weer en hoge druk ook kabelsignalen krachtiger door te komen.
Of trap ik hier een open deur in? Op dit gebied ben ik een leek en valt voor mij nog wel wat te leren.
Oud 22 november 2009, 10:52
Eduard08's schermafbeelding
Eduard08 Eduard08 is offline
Senior Member

Ziggo Internet: Alles-in-1 min 1
DTV: Humax 5000HD/Samsung DCB H380R
Standaard

Citaat:
Dat is een extra afgeschermde kabel met een ferrietkern aan beide zijde.
Verder kan ik hier niets over zeggen of het zal werken.

Ik wel: ik heb door de jaren heen gemerkt dat er nogal wat verschil kan zitten tussen dit soort kabels m.b.t. de geleiding. Zo is er nog wel eens zo'n kabel in een hoek onder in de kast terechtgekomen.
Het is - uiteraard - even zeer van belang hoe de bedrading van binnen is opgebouwd. Vervelend is dat je dat niet kunt zien, je kunt alleen uitproberen welke het beste geleidt.
Oud 22 november 2009, 11:41
ArChie ArChie is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard08 Bekijk bericht
Ik heb door de tijden heen de conclusie getrokken dat weersinvloeden zich niet beperken tot de ether, maar ook invloed hebben op kabelsignaal. Naast temperatuur, vochtigheid en uiteraard de kwalteit van de gebruikte kabel lijken bij helder weer en hoge druk ook kabelsignalen krachtiger door te komen.
Of trap ik hier een open deur in? Op dit gebied ben ik een leek en valt voor mij nog wel wat te leren.
Ik heb hetzelfde gevoel. Ik ben ook geen signalen expert, dus meer dan een gevoel is het niet. Sinds hier in Ziggo/Multikabel gebied Interactieve TV mogelijk is controleer ik regelmatig de 130 en 138 MHz frequenties om te zien hoe de VOD content wordt doorgegeven. Die twee frequenties worden toegepast met QAM-256 i.p.v. QAM-64 zodat er een hogere totale bitrate in die Transport Streams beschikbaar is voor het doorgeven van bestelde programma's. Bij QAM-64 is de totale bitrate per Transport Stream zo'n 38 Mbps en bij QAM-256 is dat zo'n 50 Mbps.

Nadeel van QAM-256 is dat dit veel gevoeliger is voor verstoringen. De BER loopt bij de minste afwijkingen enorm op. Bij toepassingen waarbij de ontvanger om een resend van de data kan vragen, zoals kabel Internet, merk je er niet zoveel van als de data via de Transport Stream niet helemaal lekker binnenkomt. Bij TV toepassingen is er echter sprake van broadcasting technieken waarbij verloren gegane data niet opnieuw verzonden wordt en dus onmiddelijk merkbaar wordt als storingen in het beeld en/of geluid.

Nu ik gedurende langere tijd het signaal op die 130 en 138 MHz in de gaten heb gehouden valt mij op dat in de winter en herfst periode de signaal kwaliteit richting de 90% gaat terwijl die in het voorjaar en de zomer periode regelmatig tot de 30 à 40% inzakt waardoor een VOD programma gewoon niet meer te bekijken valt. Misschien dat de door Ziggo gebruikte versterkers, QAM modulators of andere apparatuur niet goed tegen de warmte kunnen waardoor ze vaker steken laten vallen?
Discussie gesloten

Ziggo Gebruikers - Grootste onafhankelijke Ziggo Forum > Ziggo TV en Radio > Storingen Digitale TV bij Ziggo

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten