• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Sony KDL32T3000 en Alphacrypt

  • Onderwerp starter stephanfransens
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
S

stephanfransens

Hallo,

Is er iemand die ervaring heeft met een Sony KDL32T3000 en het gebruik van een Aphacrypt Classic CAM? Ik kijk nu nog via een losse decoder (Humax IR-FOX C) maar ga me daar steeds meer aan irriteren (bijvoorbeeld zapsnelheid en EPG die vaak niet klopt).

Ik kan op het forum heel veel vinden over deze CAM module en verschillende TV's waar het wel of niet voor zou moeten werken, maar niet specifiek dit type.

Alvast bedankt.
 
Dank je. Geeft wat meer duidelijkheid.

Groeten
 
De 3000 serie was de eerste serie van Sony waarin modellen zaten die waren uitgerust met een DVB-C tuner en een Common Interface (CI) slot. Afhankelijk van het model beschikte de TV ook over een HD compatible MPEG chipset. Als een dergelijke HD compatible MPEG chipset ontbreekt dan kan de TV namelijk alleen SD kanalen weergeven. De T3000 modellen kunnen daarom zelf geen HD kanalen weergeven. Als je die kanalen ook wilt zien dan heb je een externe HDTV kabel ontvanger nodig.

De ervaringen van kopers van deze 3000 serie modellen hebben geleerd dat er in de eerste DVB-C implementatie van Sony nogal wat bugs zitten die Sony niet van plan is om te gaan oplossen. Een deel van de bugs verschillen per model, maar er zijn ook bugs die in al die 3000 serie modellen voorkomen. De communicatie problemen tussen Sony TV en AlphaCrypt Classic CAM komen alleen voor bij de modellen die ook HD kanalen kunnen weergeven, dus dat speelt niet voor jouw T3000. De afstemmingsproblemen gelden echter voor alle modellen uit de 3000 serie wat in ieder geval tot uitting komt als er digitale TV kanalen op de 396 MHz frequentie worden doorgegeven die de Sony TV's uit deze 3000 serie niet weten te vinden. Gezien het gedrag dat velen bij problemen met deze TV's beschrijven heb ik ook het vermoeden dat de automatische fijnafstemming voor analoge kanalen door Sony ook gebruikt wordt bij het afstemmen op de frequenties voor de digitale kanalen wat roet in het eten gooit, vooral als er ook nog eens sprake is van interferentie problemen.

Mijn ouders hebben een T3000 en wonen in Ziggo/Multikabel gebied. Uiteraard heb ik dus mijn AlphaCrypt Classic CAM in combinatie met hun TV getest. De TV weet alle digitale TV kanalen die in Ziggo/Multikabel gebied worden doorgegeven gewoon te vinden. In Ziggo/Multikabel gebied wordt de 396 MHz frequentie namelijk (nog) niet gebruikt voor de doorgifte van digitale kanalen. Dat wil echter niet zeggen dat dit in de toekomst ook zo blijft. Een paar maanden geleden heeft Ziggo het kabel frequentie plan voor het Ziggo/Multikabel gebied namelijk zodanig aangepast dat het frequentie raster voor de digitale kanalen nu ook de 396 MHz als een beschikbare frequentie mogelijk maakt. Het zou dus zomaar kunnen dat ook die frequentie voor digitale TV kanalen in gebruik genomen gaat worden en dan kan de T3000 die kanalen niet vinden vanwege de afstemmingsbug die Sony niet wil oplossen.

De T3000 vindt dus alle kanalen in Ziggo/Multikabel gebied, inclusief de HD kanalen hoewel het beeld van die HD kanalen niet weer gegeven kan worden. Het geluid is wel hoorbaar. Dergelijke kanalen zouden dus eigenlijk niet in de kanalenlijst getoond moeten worden. De 3000 serie van Sony ondersteunt niet het kanalen nummeringssyteem van Ziggo. Dat heeft dus als nadeel dat na het scannen naar kanalen alle kanalen in de juiste volgorde gezet moeten worden. Het voordeel is dat je volledig vrij bent in de indeling van de kanalen en ook kanalen uit de lijst kan gooien die toch niet in je pakket zitten. Het vervelende is echter dat de kanalen sorteer functionaliteit van de T3000 niet bepaald uitblinkt in handigheid. Je kan bijvoorbeeld niet meerdere kanalen tegelijkertijd verplaatsen waardoor het sorteren wat sneller afgerond zou zijn.

Andere functionaliteit die ontbreekt is dat de TV niet automatisch de door Ziggo gemaakte wijzigingen aan de kanalenlijst verwerkt. Dit heeft dus als consequentie dat je na die wijzigingen opnieuw moet scannen en dus ook opnieuw alle kanalen in volgorde zal moeten zetten. Ook moet je er dus voor zorgen dat je op de één of andere manier op de hoogte blijft van de kanalen wijzigingen die Ziggo uitvoert. Welke kanalen wijzigingen wel of niet interessant zijn hangt natuurlijk af van de kanalen die in je pakket zitten zodat je niet bij iedere Ziggo update opnieuw moet scannen en sorteren, maar het gaat ongetwijfeld voorkomen.

Pas bij het weergeven van de digitale kanalen moet AlphaCrypt Classic CAM in de TV zitten. Je kan dus eerst eens beginnen met het scannen en sorteren van de digitale kanalen waarna je ook een paar kanalen kan weergeven omdat Ziggo geen encryptie toepast op die kanalen. Dat geeft je direct een aardige indruk van de werking en de beperkingen van de T3000. Voer bij de Quick Scan opties alle parameters in die je kan invullen met de gegevens die je ook in de Humax IR-FOX C moet invullen, dus netwerk ID 8888, netwerk frequentie 514 MHz en symbol rate 6875. De TV zou dan alles moeten vinden. Als er kanalen niet gevonden worden kan je ervan uit gaan dat je signaal problemen hebt.

Nederland 1, de Ziggo promo kanalen, Regio 22 en nog wat andere lokale kanalen zijn zonder AlphaCrypt Classic CAM te bekijken in Ziggo/Multikabel gebied. Daarmee kan je dus een vergelijking maken tussen TV en IR-FOX C. Ook de EPG werkt en is gevuld. Eigenaardigheden die je dan direct zullen opvallen is dat Sony er voor gekozen heeft om de kanaal informatie tijdens het zappen bovenaan het scherm weer te geven i.p.v. onderaan zoals wij dat gewend zijn. Ook wordt de uitgebreide beschrijving van een programma afgekapt tot één pagina. En zo zijn er meer zaken die je voor de eventuele aanschaf van de AlphaCrypt Classic CAM al kan vinden tijdens het uitproberen.

Ik heb geen problemen ervaren met het gebruik van de AlphaCrypt Classic CAM in die T3000. Bij het inschakelen van de TV kan het wat langer duren voordat het eerste kanaal wordt weergegeven omdat de TV in standby stand de smartcard niet bijwerkt, maar dat hebben sommige aanbevolen kabel ontvangers ook. Even een paar tellen wachten en er is beeld. Persoonlijk zap ik bij digitale TV altijd op basis van de EPG informatie omdat het nu eenmaal wat langer duurt voordat een digitaal kanaal kan worden weergegeven dan bij analoge TV. Ook bij de T3000 werkt dat goed.

Het grootste nadeel van de AlphaCrypt Classic CAM is dat Ziggo fel tegen het gebruik daarvan is. Jij als klant doet niets verkeerd aangezien je gewoon je abonnement betaald en beschikt over een smartcard, maar je gaat tegen de wil van Ziggo in dus kan je rekenen op de nodige tegenwerking van de kant van Ziggo. Houdt er daarom bij voorbaat rekening mee dat de AlphaCrypt Classic CAM nog maar een beperkte tijd zal werken waarna je alsnog verplicht wordt om een externe kabel ontvanger aan te schaffen. Ziggo zou je tegemoet kunnen komen door de CI+ CAM ook te laten functioneren in een standaard DVB CI slot op kanalen die geen extra CI+ beperkingen eisen, maar dat weigert Ziggo.
 
Bedankt Archie, veel duidelijker kan iemand het niet maken.

Alles afwegend denk ik dat ik toch een CAM ga aanschaffen omdat het dus gewoon moet werken. Het is inmiddels bekend dat niemand weet hoelang het nog gaat werken, maar dat zien we dan wel.

Thx :thumb up:
 
Alles afwegend denk ik dat ik toch een CAM ga aanschaffen omdat het dus gewoon moet werken. Het is inmiddels bekend dat niemand weet hoelang het nog gaat werken, maar dat zien we dan wel.
Zoals ik in mijn reactie al aangaf kan je al een hoop uitproberen voordat je overgaat tot de aankoop van de AlphaCrypt Classic CAM. Ga daar dus eerst mee aan de slag. Mocht je namelijk nu al geen kanalen weten te vinden of de interface valt je tegen dan heeft het weinig zin om de AlphaCrypt Classic CAM aan te schaffen omdat die daar niets aan verandert. Nog een tip: Zet in digitale TV modus zoveel mogelijk van die beeldverbeteraars uit. Mijn ervaring is dat het beeld van de kanalen op de T3000 met die beeldverbeteraars aan er eerder slechter op wordt dan beter.
 
Alphacrypt Classic

Als ik het goed begrijp kan ik dus in het Multikabel - ziggo gebied de combinatie KDL-32D3000 en AlphaCrypt Classic prima gebruiken, met uitzondering van de 396Mhz kanalen en de HD zenders? Ofwel: die "396-kanalen" boeien me niet en Ned 1, 2 en 3 kan ik ik gwoon in niet-HD kijken? Als dat zo is ga ik er een kopen!
 
Als ik het goed begrijp kan ik dus in het Multikabel - ziggo gebied de combinatie KDL-32D3000 en AlphaCrypt Classic prima gebruiken, met uitzondering van de 396Mhz kanalen en de HD zenders? Ofwel: die "396-kanalen" boeien me niet en Ned 1, 2 en 3 kan ik ik gwoon in niet-HD kijken? Als dat zo is ga ik er een kopen!

Ja, dat is zo (ik doe het zelf al ruim 2 jaar..., met een 32D3000 en Alphacrypt CAM digitaal kijken).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan