Caiway komt met 3 nieuwe HDTV zenders

Status
Niet open voor verdere reacties.
CayWay beats Ziggo: ja, maar...

Ik wil ook best graag meer zenders in HD, maar niet 'HD alleen omdat het HD is'...
Ik heb (deels via satelliet) gekeken naar zenders als VOOM HD, LuxeHD en MelodyZen, en kan daar nou niet echt warm voor lopen. Wel vind ik het jammer dat BravaHDTV nu weer weg is bij Ziggo. Ik ben weliswaar geen opera liefhebber, maar er waren af en toe toch aardige uitzendingen te zien...

En daarbij: Ziggo heeft vorige maand getracht meer ruimte op het net te krijgen door een aantal impopulaire zenders van het analoog af te smijten. Juist om bandbreedte te krijgen om meer HD te kunnen aanbieden. Maar daartegen hebben ze nu een proces aan de broek gekregen van de programmaraden: alsof die weten waarnaar wij willen kijken. En dat terwijl Caiway al jaren geleden vrijwel alle analoge zenders eraf gehaald heeft en dus ruimte zat heeft op het netwerk... Dat kun je blijkbaar als kleintje wel, maar als grote provider niet :-(

En dat analoog inkrimpen gaat nog een lastige zaak worden hoor, er is nu al zoveel herrie over. Ziggo moet France 2 en Rai en TVE analoog terugzetten en dus populaire kanalen uit het analoog aanbod halen. Wat denk je dat er gebeurt als ze naar 25 analoog terug willen, en dat is hard nodig in feite!

Overigens heeft Ziggo in vergelijk met UPC nog altijd een veel groter aanbod maar dat grote aantal Digitale SD kanalen kan wel eens momenteel 'ten koste gaan van meer HD'.... want ook dat is weer een feitje.
 
Het is wat minder schandalig dan het klinkt, omdat je maar een paar dubbeltjes betaald voor de zendrechten van die 60 zenders bij elkaar, het merendeel is onderhoud voor de kabel. Analoog zou dan, alleen gekeken naar het zenderaanbod, maar een paar cent goedkoper zijn dan digitaal. Logisch dat ze het dan gelijk houden, dat maakt het simpel en de drempel lager om digitaal te gaan kijken.

Ik vrees dat je je daar in vergist. Het gaat niet om een paar dubbeltjes... Ik weet uit ervaring dat dat eerder om enkele euro's aan uitzendrechten gaat. En sommige HD zenders vragen zelfs exorbitant hoge bedragen als 'fixed fee' plus een fors bedrag per abonnee.
En reken maar dat ook de Nederlandse omroepen (en zeker de commerciëlen) met de collectebus langskomen als ze hun zender in HD gaan aanbieden!
 
En reken maar dat ook de Nederlandse omroepen (en zeker de commerciëlen) met de collectebus langskomen als ze hun zender in HD gaan aanbieden!


Ik ga er vanuit dat de publieke nederlandse zender vrij doorgegeven worden. Deze publieke zenders worden al over gesubsidieerd, helemaal als je in ogenschouw neemt wat er vanuit de overheid al naar deze partijen verdwijnt aan belastinggeld. Daarnaast ga ik er vanuit dat Ziggo het HD abonnement ruim gecalculeerd heeft. de 3.95 die je daar nu per maand voor betaald moet voldoende zijn om nog een aantal zenders toe te voegen.

 
Ik vrees dat je je daar in vergist. Het gaat niet om een paar dubbeltjes... Ik weet uit ervaring dat dat eerder om enkele euro's aan uitzendrechten gaat. En sommige HD zenders vragen zelfs exorbitant hoge bedragen als 'fixed fee' plus een fors bedrag per abonnee.
En reken maar dat ook de Nederlandse omroepen (en zeker de commerciëlen) met de collectebus langskomen als ze hun zender in HD gaan aanbieden!

Ik baseer mijn uitspraak op de oude Casema site. Voorheen stond daar uitgesplitst hoe het abonnementsgeld voor RTV was samengesteld (de prijs was toen iets tussen €15,- en €16,-. Daarvan was ongeveer €14,- voor onderhoud van de kabel en andere lasten als klantenservice (en een "redelijke winstmarge").

Natuurlijk is het nu anders, maar ik kan me niet voorstellen dat we van die 40 à 50 cent naar enkele euro's zijn gegaan aan zendrechten per abonnee. Ik geef gelijk toe dat ik geen exacte of recente cijfers heb, maar mijn aanname is niet helemaal ongefundeerd.
 
Ik vrees dat je je daar in vergist. Het gaat niet om een paar dubbeltjes... Ik weet uit ervaring dat dat eerder om enkele euro's aan uitzendrechten gaat. En sommige HD zenders vragen zelfs exorbitant hoge bedragen als 'fixed fee' plus een fors bedrag per abonnee.
Er zijn dure kanalen, er zijn kanalen die betalen voor doorgifte en de rest zit daar tussen in. Casema heeft destijds op de eigen website uiteengezet wat de kosten waren voor het standaard (analoog/digitaal) pakket aan radio en TV kanalen en dat bedrag kwam even uit mijn hoofd niet hoger dan een euro of 2. De rest van het basis tarief waren kosten voor onderhoud, investeringen en een redelijke winst marge (waarbij in het midden werd gelaten wat dan redelijk was). Als je even zoekt op dit forum dan moet een copy van die Casema informatie nog wel in een bericht van mij uit het verleden terug te vinden zijn.
 
Ik baseer mijn uitspraak op de oude Casema site. Voorheen stond daar uitgesplitst hoe het abonnementsgeld voor RTV was samengesteld (de prijs was toen iets tussen €15,- en €16,-. Daarvan was ongeveer €14,- voor onderhoud van de kabel en andere lasten als klantenservice (en een "redelijke winstmarge").

Natuurlijk is het nu anders, maar ik kan me niet voorstellen dat we van die 40 à 50 cent naar enkele euro's zijn gegaan aan zendrechten per abonnee. Ik geef gelijk toe dat ik geen exacte of recente cijfers heb, maar mijn aanname is niet helemaal ongefundeerd.
Ik zie nu dat ik eerst even verder had moeten lezen voordat ik reageerde. In ieder geval hebben wij het over dezelfde informatie op die oude Casema website.

Even gezocht en dit was letterlijk die informatie:
Opbouw tarief Standaard RTV-pakket
In het tarief voor het Standaardabonnement van bijvoorbeeld € 15,90 incl. BTW per maand zit een bedrag van circa € 1,40 inclusief BTW voor de directe content-kosten. Deze content-kosten bevatten de vergoedingen voor programma’s en vergoedingen die betaald moeten worden aan de diverse rechtenorganisaties zoals Buma, Agicoa, Sena en dergelijke.

Het overige deel van het tarief betreft de kosten voor de aansluiting op het netwerk, het onderhoud van het netwerk, de ontvangst van de programma’s en de distributie naar alle aansluitingen plus een redelijke vergoeding voor het geïnvesteerde vermogen. Verder betreft het de kosten van de klantenservice, helpdesk, technische service en dergelijke.

Originele bericht van 05-01-2008
 
Ik zie nu dat ik eerst even verder had moeten lezen voordat ik reageerde. In ieder geval hebben wij het over dezelfde informatie op die oude Casema website.

Even gezocht en dit was letterlijk die informatie:


Originele bericht van 05-01-2008

Dus: het was toen al € 1.40, en het gaat dan over 40 analoge zenders. Terwijl we het hadden over de 60 zenders in het digitale basispakket.
 
Dus: het was toen al € 1.40, en het gaat dan over 40 analoge zenders. Terwijl we het hadden over de 60 zenders in het digitale basispakket.
Nope. Dat waren de content kosten van alle kanalen in het basis pakket, dus zowel analoog als digitaal. Voor alle duidelijkheid: Dit waren de prijzen van 1,5 jaar geleden net op het moment dat Casema en Multikabel samengingen onder Zesko en in die tijd hadden wel al digitale TV.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan