Overweeg je een grotere harddisk te plaatsen?


  • Totaal aantal stemmers
    519
  • Opiniepeiling gesloten .
als ik alleen sd zenders opneem, heb ik dan ook 2 keer zoveel opslag op die 320 Gb disk als ik nu op 160Gb heb?

Een sd programma neemt inderdaad minder ruimte in dan een hd programma, zie ook deze pagina:

Hoeveel uur kan ik op de vaste schijf opnemen?

Dit is een vraag die niet simpel te beantwoorden is. Allereerst hangt dit af van de indeling van de vaste schijf. Tijdens het formatteren van de vaste schijf kan gekozen worden hoeveel ruimte er wordt gereserveerd voor TV-opnames.
Verder is de capaciteit afhankelijk van de kwaliteit van de opgenomen programma's. Die kwaliteit wordt bepaald door de zogenaamde bit-rate van de opnamebron. Opnames met een lage bit-rate nemen minder ruimte in beslag op de vaste schijf dan programma's met een hoge bit-rate. Dus hoe beter de kwaliteit is van de zenders die u opneemt, hoe minder er op de schijf past. Bij een gemiddelde uitzendkwaliteit kan er ongeveer 60 tot 80 uur TV worden opgenomen op de 320 Gbyte vaste schijf van de iHDR-5050c.
 
Als je op de Humax een sdzender opneemt, neemt dit dan net zoveel ruimte op de HD in beslag als bij bijvoorbeeld de Samsung DCB-P850RS PVR of reserveert het net zoveel ruimte las een HDtv-uitzending van de zelfde tijdsduur? Met andere woorden, als ik alleen sd zenders opneem, heb ik dan ook 2 keer zoveel opslag op die 320 Gb disk als ik nu op 160Gb heb?

Ik heb even snel 2 opnames van 1 minuut gedaan op de 5050.
Eurosport HD: Ong. 99 MB.
Eurosport : Ong. 34 MB.

1 minuut met de iPVR9200c.
Eurosport: ong. 33 MB

De Samsung P850R heeft ongeveer dezelfde waardes als de 9200.

Zoals je ziet nemen ze dus vrijwel gelijk op op SD kwaliteit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even snel 2 opnames van 1 minuut gedaan op de 5050.
Eurosport HD: Ong. 99 MB.
Eurosport : Ong. 34 MB.

1 minuut met de iPVR9200c.
Eurosport: ong. 33 MB

De Samsung P850R heeft ongeveer dezelfde waardes als de 9200.

Zoals je ziet nemen ze dus vrijwel gelijk op op SD kwaliteit.

Klopt, want 33 Megabyte = 264 Megabit per 60 seconden, is dus 4.4 Megabit per seconden wat weer ongeveer de bitrate van een (goede kwaliteit) SD stream is.
Zowel de 9200/850 en de 5050 nemen gewoon de stream op en de grootte op harddisk van hetzelfde programma is dus op al die kastjes gelijk.
 
Ik heb even snel 2 opnames van 1 minuut gedaan op de 5050.
Eurosport HD: Ong. 99 MB.
Eurosport : Ong. 34 MB.

1 minuut met de iPVR9200c.
Eurosport: ong. 33 MB

De Samsung P850R heeft ongeveer dezelfde waardes als de 9200.

Zoals je ziet nemen ze dus vrijwel gelijk op op SD kwaliteit.

Bedankt voor de proef en je antwoord. Tevens dank aan de anderen die gereageerd hebben op mijn vraag.
 
Tot op heden nog geen problemen ondervonden met de grotere harddisk.
Heb intussen behoorlijk wat opgenomen en gekeken. Vooral HD opnames.
Tot op heden ben ik zeer tevreden met de grotere schijf.


Ik ben ook nog steeds erg tevreden over de grotere harddisc. Ik ben er eigenlijk al helemaal aan gewend dat hij erin zit, en hij werkt perfect.
Koel, geruisloos en energiezuinig.:cool:
 
Ik ben ook nog steeds erg tevreden over de grotere harddisc. Ik ben er eigenlijk al helemaal aan gewend dat hij erin zit, en hij werkt perfect.
Koel, geruisloos en energiezuinig.:cool:
Inderdaad, mijn 5050C draait tegenwoordig ook de nodige overuurtjes en dat zonder een kik te geven.
Ik ben dus heel tevreden en zo'n grote investering was die 1 TB schijf ook nog niet eens.

De oude schijf doet nu dienst als backupschijf in een externe behuizing van Packard Bell die ik nog had liggen.
 
Inderdaad, mijn 5050C draait tegenwoordig ook de nodige overuurtjes en dat zonder een kik te geven.
Ik ben dus heel tevreden en zo'n grote investering was die 1 TB schijf ook nog niet eens.

De oude schijf doet nu dienst als backupschijf in een externe behuizing van Packard Bell die ik nog had liggen.

Gelukkig zijn die nieuwe schijven niet zo heel duur meer.
Echter heb ik inderdaad wel die 320GB nog liggen. Misschien een idee om een externe behuizing daarvoor te kopen. Wil deze wel goed apart houden mocht de 5050 defect raken. Terug sturen met een 1TB is niet zo'n goed idee denk ik.
 
terug sturen met een 1TB lijkt mij niet zo'n goed idee, denk ik.

Nee, dat lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Daar zou ik even mee wachten.:mrgreen:


Ik heb de originele schijf netjes opgeborgen in bubbel-plasic, in een grote bruine enveloppe, waar de 1 TB versie mee is verzonden naar mijn huis. Mocht het ooit nodig zijn, dan zet ik de schijf weer netjes terug als ik hem weer terug moet sturen voor garantie.

Maar ik denk dat tegen die tijd dat de 1TB schijf defect zal raken, je al lang weer een andere PVR zal hebben. Ik denk dat zelfs eerder de fan volledig versleten zal zijn dan de harde schijf. Ik zou eens in de tijd wel even het fannetje in de gaten houden of hij nog wel voldoende snel draait en of hij niet vol is gelopen met stof.
 
Ik bewaar ze ook voor het geval dat.
Maar maak je svp niet zo druk om de fan. :wink: Je haalt dit nu al enkele malen aan. Die fan blijft gewoon draaien hoor. Mocht hij er mee ophouden dan kom je daar snel genoeg achter. Een harddisk gaat echt niet zo snel kapot als deze een keer te warm wordt. Daarbij kost deze ook vrijwel niets. :)
 
Ik kan er niks aan doen dat ik de "fan" af en toe even aan haal, want ik ben een groot voorstander van een goede koeling. :cool:
Ik heb ook de gehele 5050 van binnen gecontroleerd op wat nou precies warm wordt of niet. De voedingselco's blijven helemaal koud, wat erg gunstig is. De processor met koelblok wordt wel warm, maar niet zo heet dat je hem niet aan kan raken. Ook de kleinere elco's rond de processor blijven mooi koel. Al met al is niks verontrustend in de 5050 om je zorgen over te maken. Ik heb al geregeld apparaten van een te hoge temperatuursdood gered door alles te controleren en evt zake zoals elco's/koelprofielen en fans aan te passen. Als je toch ziet hoeveel prutswerk er in diverse apparaten zit, en hoeveel slechte solderingen, en hoe slecht er rekening is gehouding met de koeling en/of warmte-afvoer/ventilatie van een apparaat, dan ga je op een gegeven moment alles wel controleren of alles wel degelijk en kwalitatief goed in elkaar steekt.

Al met al ziet de 5050 er keurig uit van binnen en blijft alles keurig koel. Maar wel je fannetje af en toe blijven controleren. Denk erom. :cool::mrgreen:
 
Terug
Bovenaan