• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

hoge ber waarde bepaalde packets

  • Onderwerp starter tweety61
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
T

tweety61

Hallo even een vraag/ melding.
Ik heb sinds een tijd een ongekend hoge ber waarde voor een aantal zenders in het digitaal totaal pakket.
Het rare is dat het alleen een paar freq betreft en wel:426Mhz (brt1,2,etc ber: > 70, 444Mhz (cnn tv flevoland,etc ber > 180 452Mhz (bbc1,2,3 etc ber > 1800.
Het moge duidelijk zijn de engelse zenders komen dus met horten en stoten binnen het lijken meer dia's die vertoond worden dan een normaal beeld.
En ja ik heb de tuner al gereset, hij heeft al helemaal alleen op het aop gezeten en ja hoor ik heb hem ook bij de buurman neergezet.
Daar aangeloten ligt de waarde lager (+/- 800 voor 452Mhz)
En ja ook de tuner van de buurman bij mij neergezet en geconstateerd dat deze dezelfde problemen heeft bij mij thuis.
Het allervreemst is het feit dat de freq hieronder en erboven een ber hebben van 0 dus 428Mhz ber =0 460 Mhz ber =0
aangezien de tuner van de buurman iets jonger is dan de mijne verklaart dat deze net geen problemen heeft met de ber van 700.
Mijn tuner heeft ook daar duidelijk minder problemen.
Indien de tuner direct en zonder de rest dus modem en de gehele klimbim eruit op het aop wordt aangesloten is de ber waarde zelfs hoger voor 452Mhz ligt deze rond 2300.
Hieruit kan ik opmaken dat mijn eigen antenne distributie systeem wel degelijk is opgezet.
Ik heb dit gemeld donderdag 4-12 en ik kreeg de melding dat ik binnen 48 uur werd gebeld door een expert.
Deze moet nog bellen, maar ik wacht even rustig af want immers dit was 5 en 6 dec en die mensen hebben waarschijnlijk ook kinderen die sinterklaas vieren.
Het analoge pakket vertoond voor zover geen bijzonderheden, probleem is ook dat genoemde freq niet in het analoge ontvanger deel zitten van de tuner, nog de s kanalen (uhf kan21 =470Mhz)
Het is nu even afwachten wat er gaat gebeuren.
O ja het betreft hier een @home tv digitaal aansluiting in tilburg zuid

Gr pieter van den Bosch
 
re,re

Inmiddels een aantal dagen verder wederom gebeld werd verteld dat ze mij gebeld hadden.
Echter ik moest een 06 nummer opgeven en daar wordt onherroepelijk oproep gemist in vermeld, dus kan ik er van uitgaan dat dit niet is gebeurd.
Er was zo zei men een "taak" aangemaakt.
Leuk natuurlijk zo'n "taak" aanmaken maar als het alleen in het pc'tje gezet wordt en er fysiek niets mee wordt gedaan kan het nog leuk worden.
Vanavond dus maar weer even bellen.
Wordt het helemaal niets dan mischien vragen voor wederom een naamsverandering en slogan:

Ziekko een alles in niet pakket bestaande uit belleniet,interniet en diginiet
 
Klinkt als interferentie waar je last van hebt.

Weet je zeker dat alle bekabeling bij je thuis in orde is en voldoende afgeschermd is? (alles (kabels, connectors etc) dient een afscherming van minimaal 75dB te hebben om interferentie te voorkomen.
 
re,re

Kijk en dat is dus weer de kracht van de Postbank.
Als het verhaal dus echt gelezen was had je dus kunnen "lezen" dat dit dus is gebeurd.
Sterker nog de gehele decoder heeft een verhuizing gehad naar een andere plaats (buurman) waar ook deze problemen zich voordoen echter in een wat minder ernstige vorm.
En tevens is de decoder van de buurman bij mij geplaatst met als resultaat dezelfde problemen.
En als je leest zie je dat achter mijn eigen "kabelsysteem" de problemen iets minder worden dus die afscherming zit echt wel goed hier.
Een ding heb je wel gelijk het is waarschijnlijk interferentie echter deze straalt vermoedelijk al in op de hoofdkast waar de onderverdeling van de woningen zitten.
Het is nu alleen de vraag hoelang het duurt voordat die mensen dat aan hun verstand gebracht kan worden.
Immers onder de "klanten" zitten geen techneuten, deze bevinden zich alleen bij de helpdesk onder de naam "expert" !!!!
Gr Pieter
 
Het testen bij een buurman is net zo betrouwbaar als de installatie van de buurman. Hiermee wil ik niet zeggen dat hij geen goede installatie heeft, maar als test heb je er niet veel aan. Je hebt dan nog steeds een binnenshuis installatie die je parten kan spelen. Net als het wisselend van decoders weinig tot niets zegt aangezien het een signaalprobleem betreft.

Je geeft aan de decoder direct op het AOP aangesloten te hebben en dat de BER waarde dan zelfs stijgt. Dit staat haaks op wat zou moeten gebeuren en lijkt sterk op een kabelprobleem. De BER zou direct op het AOP nooit hoger mogen worden, hooguit gelijk moeten blijven. Met wat voor kabel (lengte, kwaliteit, connectoren) heb je de decoder rechtstreeks op het AOP aangesloten?
 
re,re

Hallo Excalibur,
Alhoewel je gelijk hebt dat de installatie van de buurman niet geweldig hoeft te zijn, was dit in mijn test situatie ook niet van belang omdat ook hier direct op het aop is gemeten.
De kabels zijn oa. coax12,koka799, en belden 919 alle 1mtr lang en aangesloten stekkers koswi en kokwi van hirschman.
Tevens zijn er nog wat testen gedaan met de huis tuin en keuken kabletjes welke meestal geleverd worden bj een tv of zo.
In geen van de gevallen was er een verbetering of vermindering in kwaliteit waar te nemen.
Het enige wat wel gezegd mag worden is dat bij het testen bij de buurman deze waarde dus wel lager lag (800 ipv 2000).
Aangezien ik zelf in een elektrotechnische groothandel werkzaam ben als electronica advisieur.
Kan ik je dus ook wel het een en ander vertellen over splitters,multitaps e.d.
Om het even technisch te maken in de onderverdeling van de huizen wordt gebruik gemaakt van multitaps meestal 8 voudig of meer deze beginnen met een aftappunt van 18,5dB en lopen terug tot 12,5 dB daarnaast hebben ze nog een z.g. loop through van 6db.
Het verschil tussen mijn buurman en ik (3 deuren) ligt omgerekend op +/- 8dB
Laten we nu even ervan uitgaan dat de interferentie van buitenaf in de kast "instraalt" en dus niet via de kabel binnenkomt (b.v. kabel niet goed aangesloten of F-connector niet goed in multitap gedraaid)
Stel nou dat mijn aansluiting op de tap is aangesloten op 6db en van mijn buurman 3 deuren verder op 14,5 dan kom ik uit op een verschil van jawel 8,5dB
Angezien de multitap bedoelt is om signaal verschillen te vereffenen is dus nu duidelijk dat het antennesignaal zelf dus nagenoeg niet verschilt van elkaar, echter omdat we in dit geval even uitgaan van een slecht aangesloten stekker in de verdeelkast zelf en dat deze aansluiting dus last heeft van iets wat in de buurt straalt. komt dit dus binnenwaaien op deze multitap echter wel met dezelfde verzwakkingen die de multitap heeft dus,
Omdat de buurman op het aftappunt 14,5dB zit en ik op 6dB.
Blijft er bij mij dus 8,5dB meer overeind dan bij de buurman.
Dit is in elk geval een verklaarbare reden en verklaart ook de verschillen tussen de woningen.
Kijk en dat zijn nou redeneringen die je kunt maken als je toch wel over enige ervaring beschikt in deze materie.
Ik zou willen dat ik beschikte over de dig analyzer van tektronics echter € 100,000 is nou net wat ik even niet kan wisselen.
Had ik dat wel dan was dit vrijwel meteen opgelost.
Maar zoals al eerder vermeld Ziggo klanten zijn dus geen experts en weten dus niets af van dit toch wel heel technisch vernuft (volgens Ziggo dan)
Overigens heb ik dus vanavond weer gebeld en na een halfuur zijn we nu zover dat er een nieuwe "UMU" wordt gestuurd.
Dat ik door een "expert" zou worden gebeld binnen 48 uur had niet gezegd mogen worden ook niet 72 of 96 uur.
Volgens zeggen staat mijn taak nog wel "open" en mij is dus heel, heel duidelijk verteld dat ik dus echt nog gebeld wordt, echter binnen welke termijn kon men geen antwoord op geven.
De "UMU" zou zeer waarschijnlijk over +/- 5 dagen wel eens in huis kunnen vallen.
Wat ik dan nog wel kan zeggen dat als ik dit soort kunstjes bij mijn klanten zou flikken, ik een kort leven zou hebben en dus absoluut niet geaccepteerd wordt door mijn klanten.
Stel je voor een klant van mij moet in het centrum van tilburg binnen drie dagen een appartementencomplex voorzien van antenne dozen besteld deze bij mij en na een week heeft ie nog niets ontvangen en als hij belt zeg ik doodleuk " ze zijn onderweg" dacht niet dat dat goed ging komen of wel?.
Wat ik nu wel even ga doen is even bijhouden wanneer ik gebeld heb hoeveel keer en uiteindelijk wanneer het duidelijk is geworden waar het nu fout gaat.
Als klanten bij ons een vreemde situatie tegenkomen dan proberen wij nog diezelfde dag uit te vinden in elk geval wat er verkeerd gaat en waar.
Om op die manier verkeerde aansluitingen en verkeerd gebruik uit te sluiten.
En dat noemen wij bij ons "Service"

Gr Pieter
 
Heel mooi en technisch verhaal.
Indien de tuner direct en zonder de rest dus modem en de gehele klimbim eruit op het aop wordt aangesloten is de ber waarde zelfs hoger voor 452Mhz ligt deze rond 2300.
Verklaart echter nog steeds niet waarom jij in je eigen situatie een hogere BER had direct op het AOP tov niet direct op het AOP. Dit staat haaks op het geheel. Wanneer je de decoder direct op het AOP aansluiten zou de BER hooguit gelijk moeten blijven, maar zeker niet hoger mogen worden.

En hoe kom jij aan 8dB verschil tussen jezelf en de buurman? Waarmee heb je dat gemeten?
 
RE,RE

Hallo Excalibur,
Het feit dat de ber waarde hoger is op het aop dan achter de installatie (lees ook antenneversterker), kan te maken hebben met de aard van interferentie welke binnenkomt en zal waarschijnlijk te wijten zijn aan filtering of demping binnen de antenneversterker.
De verschillen zijn ook helemaal niet groot, tevens is het zo dat die ber waarde aardig fluctueerd (tussen 1800 en 2300) het werkelijke verschil is dan ook best lastig te bepalen.
Om dit echt te meten zou je 2 tuners tegelijkertijd op hetzelfde moment de ber waarde weer moeten laten geven.
Het "meten" van het verschil van 8dB is niet helemaal juist en eigenlijk dan toch weer wel.
In een digitaal domein kan men niet werkelijk spreken over dB verzwakking of demping.
Echter in een analoog domein dus wel.
Niet helemaal zeker maar het zou best toch kunnen zijn dat de hoeveelheid "analoge" storing die op de kabel binnenkomt toch enigzins gerelativeerd is aan de ber waarde.
immers indien ik op welk product dan ook bv fiets in een windtunnel ik bv een wind produceer van bv 10m/s en ik vermenigvuldig dit met 3 (30m/s) dan heb ik daar als fietser er toch 3 keer zoveel last van? (of voordeel afhankelijk van de richting)
Terugkomend ik zit duidelijk op een ander aftappunt dan mijn buurman, om kabellengteverschillen e.d. op te heffen wordt dit gedaan zodat uiteindelijk het signaal overal ongeveer even sterk is.
Als mijn route nou naar de storing toe korter is (kortere kabel, andere multitap), dan heb ik er toch meer last van?
In mijn ogen heel erg verklaarbaar

Gr Pieter
 
Ik snap heel goed wat je bedoelt en waar je met je verhaal heen wilt.

Als jij ervan overtuigd bent dat er bij jou absoluut geen probleem zit dan moet je contact opnemen met ziggo, dan kunnen we hier weinig voor je doen en kunnen we je ook niet helpen bij je probleem.

Over die 8dB verschil, ik had het niet over analoog of digitaal, maar over hoe en waarmee jij die 8dB signaalverschil gemeten hebt. Daarbij is het een digitaal signaal over een analoge draaggolf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan