Nieuw forum

Status
Niet open voor verdere reacties.
Frames zijn in deze tijd van het internet dan ook echt not done. :)

Omdat jullie een relatief simpele banner hebben lijkt het me beter om de code van deze zo op te bouwen dat deze ge-include kunnen worden in de code van het forum. Op deze manier zijn ze gewoon onderdeel van het forum en zijn de zelfs zichtbaar wanneer iemand op een directe link naar een topic klikt.

Nu zijn er vast wel mensen die hier ook nadelen over kunnen noemen, maar ik heb het een aantal maal op deze manier opgelost en vind het vele malen netter dan frames. ;)

Een Wrapped-Forum in Joomla is wel makkelijk omdat de hele menu-structuur dan behouden blijft, ook als je die aanpast en de forum-gebruikers kunnen dan makkelijk even doorklikken naar nieuwsberichten en andere zaken. Maar als er nadelen opduiken (waar ik er zelf ook al enkele van genoemd heb) had ik zelf ook al het idee om de layout van het forum wat te wijzigen en de "kop" hiervan (ongeveer) gelijk te maken aan het cms zodat je wel terug kunt klikken naar de homepage, maar eigenlijk los draait. Dat kost echter wat puzzelen, maar is wel te doen en heeft als nadeel dat bij een update van forum je goed in de gaten moet houden dat je css en andere code compatible is .... Maar dat gaat allemaal wel opgelost worden in de komende tijd. Maar we moeten wel alles op zijn tijd doen, er is eerst nog genoeg normale administratie zoals oude artikelen verplaatsen naar de juiste nieuwe groepen. Dat willen we eerst klaar hebben voordat we verder gaan met de 'finetuning'. (grote problemen natuurlijk wel eerst oplossen)
 
Bij jullie vorige phpnuke was het forum natuurlijk gewoon een module, dus dat is makkelijk :)

Ik had nog niet gezien dat jullie joomla gebruikten. Je zou dan de header van joomla kunnen includen in de forum code. Dit is voor Joomla 1.0.x makkelijk te doen. Maar zo te zien gebruiken jullie Joomla 1.5 en daar zijn dit soort 'hacks' een stuk moeilijker te doen helaas :(

P.S. Wat ik alwel heb ondervonden is dat, soms wanneer ik een reactie geplaatst heb het frame niet goed resized en ik niet meer naar boven kan scrollen in de post. Oftwel het frame begint halverwege de post en moet via het menu opnieuw naar forum om verder te kunnen navigeren.
 
P.S. Wat ik alwel heb ondervonden is dat, soms wanneer ik een reactie geplaatst heb het frame niet goed resized en ik niet meer naar boven kan scrollen in de post. Oftwel het frame begint halverwege de post en moet via het menu opnieuw naar forum om verder te kunnen navigeren.
Die heb ik ook al meerdere keren gezien.
 
Toegegeven dat phpBB overzichtelijker overkomt. Dat we daar niet over zouden hebben nagedacht is speculatief. Dat we geen rekening zouden houden met gebruikers is evenzeer speculatief.

Er zijn vele plussen en minnen aan de keuze van je omgeving. Ooit b.v. afgevraagd waarom je voor de hele grote fora vrijwel geen phpBB ziet ? Ooit zelf onderhoud gepleegd ? We menen dat door de instelmogelijkheden en inrichting van een vBulletin een heel eind aan de gebruikerswensen tegemoet kan worden gekomen. We zijn daar ook nog lang niet mee uitgestoeid. Natuurlijk is er een gewenning nodig aan een omgeving waarin veel meer kan worden ingesteld. Daar kunnen we elkaar mee helpen. Als het idd zoals jij stelt "hopeloos" zou zijn dan hebben we een probleem en ga je weer op zoek naar iets anders, waar ongetwijfeld wederom iemand slechte ervaringen mee zal hebben, net zoals met phpBB.

Overigens vraag ik me serieus af of slecht of terug lopende fora alleen maar door vBulletin worden veroorzaakt.

Probeer gewoon serieus en constructief mee te werken aan het welslagen van dit forum.

Ook ik moet toegeven dat ik niet erg gecharmeerd ben van de "forum-opmaak".
Het is vreselijk druk en onoverzichtelijk. Ik zit hier voor een "gigantisch" 22 inch scherm en ben al blij als ik 2 berichten tegelijk in beeld krijg.
Meer dan 30% van mijn beeld in Opera wordt in beslag genomen door een logo, een menu en onderaan een gigantisch grote balk welke alleen maar wordt gebruikt voor 2 groene knopjes. :-s
Kunnen deze knoppen geen plek boven in het scherm vinden zodat de berichten tot onderaan het scherm doorlopen zoals bijv. hier: www.n95users.com/forum/

Ik hoop dat dit als constructief wordt gezien. :-)
Een forum is in eerste instantie bedoeld om te lezen en moet dus overzichtelijk een prettig leesbaar zijn.

Mvg Eric
 
Ook ik moet toegeven dat ik niet erg gecharmeerd ben van de "forum-opmaak".
Het is vreselijk druk en onoverzichtelijk. Ik zit hier voor een "gigantisch" 22 inch scherm en ben al blij als ik 2 berichten tegelijk in beeld krijg.
Meer dan 30% van mijn beeld in Opera wordt in beslag genomen door een logo, een menu en onderaan een gigantisch grote balk welke alleen maar wordt gebruikt voor 2 groene knopjes. :-s
Kunnen deze knoppen geen plek boven in het scherm vinden zodat de berichten tot onderaan het scherm doorlopen zoals bijv. hier: www.n95users.com/forum/

Ik hoop dat dit als constructief wordt gezien. :-)
Een forum is in eerste instantie bedoeld om te lezen en moet dus overzichtelijk een prettig leesbaar zijn.

Mvg Eric

Ps: ook het mee omhoog scrollen van het logo en menu zoals bij het n95 forum geeft veel meer overzicht dan de statische manier die hier wordt toegepast.
 
Kunnen deze knoppen geen plek boven in het scherm vinden zodat de berichten tot onderaan het scherm doorlopen zoals bijv. hier: www.n95users.com/forum/
Bij het N95 hebben ze het onderste Joomla frame inclusief de bijbehorende groene "knopjes" op de Forum pagina gewoon laten vervallen. Misschien heeft het laten vervallen van dat onderste Joomla frame op de forum pagina ook wel een gunstig effect op de scroll problematiek van het forum dat in een aantal discussies aan de orde komt.
 
Het N95 forum gebruikt ook geen frames. Hier is zoals ik al eerder aangaf de bovenste menubalk gewoon meegenomen in de code van het forum.

Ik raad de heren die over de website gaan aan om eens naar een oplossing als onderstaand te kijken. Op die manier is vBulletin namelijk geintregreerd met joomla en zijn frames niet meer nodig.
https://forum.bbpixel.com/index.php?act=home&view=product
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We worden met de dag wijzer. Thx voor de tips, scheelt een boel zoekwerk. Ook Cees had trouwens al aangegeven dat we van die frames afmoeten. Als ik de klachten bij elkaar optel dan kom ik op dit moment op 2 hot issues : frames en overzichtelijkheid.
 
Het N95 forum gebruikt ook geen frames. Hier is zoals ik al eerder aangaf de bovenste menubalk gewoon meegenomen in de code van het forum.

Ik raad de heren die over de website gaan aan om eens naar een oplossing als onderstaand te kijken. Op die manier is vBulletin namelijk geintregreerd met joomla en zijn frames niet meer nodig.
https://forum.bbpixel.com/index.php?act=home&view=product

Die oplossing (integratie joomla en vbulletin) is meer bedoeld om de gebruikers-database te koppelen. Daar zijn (betere) oplossingen voor, die we ook al in testmode gedraaid hebben. Aangezien bij ons joomla alleen voor nieuwsberichten gebruikt wordt is het inloggen daarin niet nodig.

Het feit dat we het forum in wrapped-mode (I-Frame) toonden leek in eerste instantie handig omdat je dan alle joomla-knoppen en links blijft houden waardoor je makkelijk kunt navigeren, maar is niet verplicht, het kan ook los zoals dat N95 forum. De nadelen van wrapped-mode blijken toch bij verschillende types browser anders uit te pakken. Dat is natuurlijk niet acceptabel.

Ik heb Joomla nu anders ingesteld waardoor het forum gewoon los wordt geopend in hetzelfde venster zodra je het forum kiest vanuit Joomla. Alleen mis je nu vanaf de 'bovenkant' van het forum de mogelijkheid om direct naar de homepage terug te keren, dat ziet er nu nog niet mooi uit. Om dit op te lossen moeten we het template aanpassen zodat bovenaan het forum ook dezelfde layout komt als op de joomla homepage. Dat zal binnenkort gebeuren, maar eerst hebben een aantal andere zaken voorrang. Zoals het opruimen en combineren van de oude forumgroepen naar de nieuwe. Nadat de berichten op het juiste nieuwe plekje neergezet zijn zal het een stuk overzichtelijker worden.

Overigens (de tip is vaker gegeven, dus misschien overbodig voor de meeste lezers) kun je de forumgroepen ook inklappen met icoontje rechts bij een forum, dan wordt de lijst wat korter.

Dus nog heel even geduld voordat alles er pico-bello uitziet, maar er wordt hard aan gewerkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan