• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Snelheid nieuwsserver?

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

CeeS

Nu de capaciteitsproblemen in Heerhugowaard e.o. verbeterd zijn (afgelopen vrijdag is daar iets aangepast en deze week nog een vervolgactie) een inventarisatie hoe het downloaden van de newsserver momenteel beleefd wordt.

Zelf merk ik dat ik 'savonds een veel lagere snelheid heb dan overdag. Dat ligt niet aan mijn verbinding zelf, maar lijkt te liggen aan de lijnen richting de newsserver, want de server zelf heeft nog capaciteit over.

Vandaar de oproep om hier eens wat testjes te plaatsen:

- tijdstip
- snelheid
- programma
- hoeveel stream je gebruikt bij downloaden
- postcode

Ook dus als je goede snelheden haalt graag een rapportje.
 
Hallo CeeS,

ik zit nu te downloaden uit a.b. x, snelheid rond de 1300 KB/s, programma
Grabit, 4 streams, postcode 1689 MK.
Mijn router een Eminent EM4422 (met draadjes).
Ik klaag helemaal niet als ik de ellende van andere mensen zie die er geweest is.
Ik heb de afgelopen maanden altijd een goede snelheid gehad, gemiddeld een uurtje voor een DVD van 4,7 en 23 Gb in een nacht tijd.
Over het algemeen download ik altijd in de avonduren.

Groetjes,
Cees
 
snelheid

Ik heb sinds vorige week woensdag een heel slechte verbinding, 1/5 snelheid van mijn power abbo. Heb al 4x gebeld naar Multikabel, ze zijn er mee bezig maar het duurt nu toch wel heel lang. Het vreemde is dat mijn buurman(zelfde abbo) wel zijn snelheid haalt! Ik hoop dat ze een beetje haast maken om de problemen op te lossen!
 
S,ochtends 6 uur snelheid 1600 KB
S,avonds na 7 uur 450 a 500 KB
Met Grabbit
X-tra Abbo
Heerhugowaard 1703
Dus zakt aardig in, ook na de oplossing van afgelopen vrijdag nog niet een goede snelheid met diversen speedtests en stresstesten
max is zo,n beetje 1600 KB met het nulbestand op de vroege uurtjes.

Wel veel beter dan afgelopen weken maar nog niet helemaal oke.
Met router of direct aangesloten zelfde waardes.
 
's Morgens 1400+ 08-11-2007 07u27
1400k.png

's Avonds 400+ 14-11-2007 21u45
400k.png


a.b.games
alt.binz
4 threads
powerbundel
1785 Den Helder

Linksys wrt54g met thibor fw. Haalde vorige maand met dezelfde setup ook 's avonds nog 1400+. Wat opvalt is dat de grafiek als een streepje is. Weinig schommelingen in de snelheid.
 
Download van de nieuwsserver loopt nog steeds flink terug naarmate de dag vordert:

's morgens 1300 kB/sec en zit in het begin van de avond op een schamele 300 kB/sec. Het lijkt dat de performanceverbetering van vrijdag j.l. niet veel geholpen heeft. Vóór de 20e deze maand staat echter wederom een verbetering voor de deur.

Als men hierna nog steeds in gebreke blijft donder ik mijn hele powerbundel de deur uit en ga terug naar mijn oude vertrouwde ADSL.

Ik begin het nu een beetje spuugzat te worden

postcode 1701 Heerhugowaard
powerbundel
 
martinbeens zei:
Als men hierna nog steeds in gebreke blijft
Tsja, dat is moeilijk hard te maken.....

Mijn verbinding zelf is bijvoorbeeld prima. Ik heb continue een test lopen waarbij ik elke 10 minuten van 6 testservers tegelijk een bestand ophaal. De beloofde 12Mbit haal ik altijd dan, ofwel mijn verbinding is prima. Maar als ik tijdens "spitsuur" een speedtest op maar 1 zo'n test-site doe haal ik de snelheid niet. Dat is dus niet het probleem van mijn verbinding/snelheid, maar van die speedtest-server of lijnen er naartoe die de drukte niet aankan en zijn capactiteit verdeelt over de gebruikers ervan.

Bij de newsserver zie je zo'n beetje hetzelfde gebeuren. Tijdens de rustige uren haal ik mijn hele bandbreedte ook op de newsserver, maar gedurende de avond en in het weekeinde ook overdag zakt de snelheid in tot 3 tot 7 Mbit, terwijl mijn volledige verbinding goed blijft als ik van meer servers tegelijk test.
De nieuwsserver zelf is ook niet het probleem, want die zit nog lang niet vol. Blijkbaar zijn de lijntjes er naartoe vol waardoor iedereen een beetje minder krijgt. Maar aangezien je geen gegarandeerde snelheid hebt van een bepaalde server kun je moeilijk stellen dat Multikabel "in gebreke" blijft als je verbinding zelf wel goed is.

Hopelijk wordt dit probleem wel opgelost voor de interne-multikabel servers als het inderdaad een capaciteitsgebrek is op de lijntjes tussen bepaalde regio's en het serverpark in Alkmaar. Voor externe servers waarbij de "wegversmalling" buiten het Multikabel-gebied zit kan Multikabel daar niets aan doen.
 
Nou Cees, daar denk ik toch iets anders over hoor. Met begrip mijnerzijds en alle respect voor je heldere uitleg vindt ik toch dat multikabel zijn beloofde snelheid niet waarmaakt. Ik als powerbundel abonnee komt bij lange na niet aan de snelheid zoals notabene op de eerste pagina van multikabel staat vermeld. Ook wordt er geen melding gemaakt van "niet gegarandeerde snelheid" zodat ik verwacht dat ik krijg wat er staat.

Uiteraard zijn er (technische) redenen te bedenken ( zoals je zelf al aangeeft) waardoor het internetverkeer minder snel verloopt. Ik, als abonnee, heb hier niets mee van doen en wil alleen de door mij betaalde snelheid. Hier betaal ik immers voor?

Om deze reden handhaaf ikvoorlopig mijn standpunt dat multikabel tot op heden zijn belofte niet nakomt.
 
martinbeens zei:
Ik, als abonnee, heb hier niets mee van doen en wil alleen de door mij betaalde snelheid. Hier betaal ik immers voor?
Tot op zekere hoogte heb je natuurlijk gelijk, maar alles wat "buiten" de verantwoordelijkheid van Multikabel ligt, kun jij geen aanspraak op maken. Als jij iets van een site in Timboektoe (of elders in Nederland) ophaalt en die site heeft zelf een bandbreedte probleem kan het best zijn dat jij je snelheid daar vandaan niet haalt. Dat kan je Multikabel nooit aanrekenen en kun je nooit hardmaken bij een conflict over rekeningen en zo.
Maar voor de 'interne diensten' zou je dat wel mogen verwachten, dat ben ik met je eens, omdat ze daar wel invloed op hebben. Tenzij expliciet voor die dienst genoemd wordt dat er geen garantie op gegeven wordt.
 
Ik kan mij helemaal vinden in je uitleg, Cees. Ik begrijp dat mijn provider nooit een snelheidsgarantie kan geven in het geval dat
data van een externe ( timboektoe.. :lol: ) partij afkomstig is.

De reden van posten in dit topic is dat mijn klacht gebaseerd is op de snelheid van onze nieuwsserver. Hier zijn volgens mij geen externe partijen bij betrokken. Feit blijft dat de snelheid in elkaar dondert naarmate de dag vordert ( en weer beter wordt als het later wordt)

Dank trouwens voor de moeite die je steeds neemt om te reageren op mijn berichten.

Zoals gezegd wacht ik de komende update van 20 nov a.s nog even af.

vriendelijke groet,

Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan