• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo gaat CI+ ondersteunen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee, zoals ik al zei negeert een standaard DVB CI CAM de CI+ instructies. Pas als Ziggo besluit om moedwillig het Irdeto protocol te wijzigen zodat de Alphacrypt Classic CAM er niet meer mee overweg kan dan gaat de boel op zwart. En dat zal dus volgens de uitspraken van Vos over een anderhalf jaar gaan gebeuren.
Het blijft lastige materie! :cool:
En het blijft iets wat we voor het overgrote deel moeten afwachten.
 
Het blijft lastige materie! :cool:
En het blijft iets wat we voor het overgrote deel moeten afwachten.

Inderdaad :roll:
Het probleem daarbij zit in het feit dat er op een redelijk hoog abstractie niveau over deze materie gesproken wordet, en dat is heel lastig te volgen als je niet zeer goed ingevoerd bent in deze materie en onmiddellijk doorziet wat daarmee bedoeld wordt.
Ook ik heb daar grote moeite mee, visueel ingesteld als ik ben.

Het zou mooi zijn als iemand eens een Flow-Chart zou maken waarin je ziet wat er gebeurt als je de verschillende opties in kaart brengt.
Voelt iemand zich hiertoe geroepen :?: ..... :wink:

Groet,
JW
 
Het blijft lastige materie!
De concepten zijn echt niet zo lastig als het lijkt. Probleem is dat de meesten denken dat het signaal van een kanaal verandert met CI+ en dat is dus niet het geval. CI+ is geen protocol tussen ontvanger en de headend, maar een beschrijving van een interface tussen een apparaat met CI+ slot en de daarin behorende CI+ CAM. Als extraatje kan aan die CI+ CAM vanuit de headend instructies worden verstuurd.

Ik ga er vanuit dat je weet wat encryptie is, dat er meerdere encryptie algoritmes mogelijk zijn en dat je een sleutel nodig hebt om de encryptie te verwijderen zodat je weer de originele data terug krijgt. In de DVB wereld is er gekozen voor één bepaald encryptie algoritme dat is vastgelegd in de Common Scrambling Algorithm (DVB-CSA) specificatie. Overal dus dezelfde encryptie methode, maar het versturen van de benodigde decryptie sleutels verschilt per Conditional Access System (CAS). Het is de taak van het CAS om jouw ontvanger toegang te geven tot die sleutels. Het Irdeto CAS doet dat op een bepaalde manier en bijvoorbeeld het Conax CAS op een iets andere manier waardoor die twee niet compatible met elkaar zijn.

De componenten (video stream, audio stream, etc) van een kanaal gaan door de CSA encrypter en de decryptie sleutels worden via het (Irdeto) CAS naar de ontvangers van de abonnees verstuurd. Als jij aan de condities voldoet om te mogen kijken (Conditional Access) dan kan de ontvanger bij de decryptie sleutel om het kanaal te kunnen decrypten. Dat decrypten neemt de CAM voor zijn rekening en daarbij maakt het niet uit of we het nu hebben over een standaard DVB CI CAM, een softCAM of een CI+ CAM, dit concept blijft hetzelfde. De enige voorwaarde is dat de CAM geschikt is voor het door de digitale TV provider gekozen CAS en overweg kan met de smartcard van de privider. Dus bij Ziggo moet het een CAM zijn die het Irdeto protocol begrijpt en ook de door de smartcard vereiste CAM key ondersteunt. Daarom brengt Ziggo straks dus een voor de Ziggo smartcard geschikte Irdeto CI+ CAM uit.

Bij de invoering van die CI+ CAM verandert er dus niets aan het Irdeto protocol en de CSA encryptie methode van de kanalen. De voor Ziggo geschikte Irdeto CI+ CAM verwerkt het inkomende signaal op dezelfde manier als de AlphaCrypt Classic CAM of de Irdeto SoftCell softCAM in de losse kabel ontvangers, namelijk door de CSA encryptie te verwijderen op basis van de door het Irdeto CAS verzonden decryptie sleutels bij het kanaal dat je wilt bekijken.

En nu komt pas het verschil, Ziggo kan namelijk bij een kanaal aangeven dat het alleen de CI+ CAM mag verlaten met encryptie. Dat is niet de CSA encryptie waarmee het de CI+ CAM binnen kwam, maar de data wordt door de CI+ CAM opnieuw van encryptie voorzien waarvoor tussen de CI+ CAM en het apparaat met CI+ slot decryptie sleutels worden afgesproken. Dat afspreken van die decryptie sleutels werkt niet in een apparaat met een standaard DVB CI slot, dus kan zo'n apparaat niets het signaal met encryptie dat uit de CI+ CAM komt. Als Ziggo niet bij een kanaal opgeeft dat het de CI+ CAM alleen mag verlaten met encryptie, dan gaat de CI+ CAM het kanaal dus niet opnieuw encrypten. Dat laatste wordt backwards compatible mode genoemd omdat het kanaal de CAM verlaat zonder encryptie net zoals bij een AlphaCrypt Classic CAM en een apparaat met standaard DVB CI slot dus op de normale manier het signaal zonder encryptie kan verwerken.

De Alphacrypt Classic CAM herkent die CI+ instructies niet voor het opnieuw encrypten van het kanaal, sterker nog het bezit niet eens de functionaliteit om kanalen opnieuw te encrypten. Standaard DVB CI CAM's kunnen namelijk alleen maar CSA decryptie uitvoeren.
 
Nee, zoals ik al zei negeert een standaard DVB CI CAM de CI+ instructies. Pas als Ziggo besluit om moedwillig het Irdeto protocol te wijzigen zodat de Alphacrypt Classic CAM er niet meer mee overweg kan dan gaat de boel op zwart. En dat zal dus volgens de uitspraken van Vos over een anderhalf jaar gaan gebeuren.
In jouw bewoordingen gaat dit zeker over anderhalf jaar gebeuren. De bewoordingen van Vos waren meer dat dat zeker niet binnen anderhalf jaar zal gebeuren, en dat hij over een langere termijn niets kan zeggen. Hieronder maar weer eens de letterlijke tekst...

Vraag: Is er iets te zeggen van wat de levensduur van die Alphacrypt methode zal zijn?

Anderhalf, twee jaar durf ik wel te stellen dat het niet zo zal zijn dat dat ding in één keer buiten werking is, dat kan ik me gewoon niet voorstellen. En zelfs áls het mocht gebeuren dan zullen we in ieder geval voor die mensen die getroffen worden daardoor, zullen we kijken of we een oplossing kunnen verzinnen. In welke zin weet ik nog niet, maar dat zullen we doen. Vooralsnog, en dan heb ik het toch echt over een termijn van anderhalf tot twee jaar zie ik niet in het verschiet dat er iets zou gebeuren waardoor die Alphacrypt module niet meer zou werken. [...]Ze hoeven zich zeker de eerste anderhalf jaar geen zorgen te maken. Wat daarna gebeurt... Ik bedoel, ik weet het niet.
 
In jouw bewoordingen gaat dit zeker over anderhalf jaar gebeuren. De bewoordingen van Vos waren meer dat dat zeker niet binnen anderhalf jaar zal gebeuren, en dat hij over een langere termijn niets kan zeggen.
Dat had ik misschien iets anders moeten formuleren. Punt is dat ik het altijd vreemd heb gevonden dat Vos voor het blijven functioneren van de AlphaCrypt Classic CAM een minimale periode heeft afgegeven. Vos kan dat alleen doen als er binnen Ziggo is afgesproken van de AlphaCrypt Classic CAM nog anderhalf jaar gedoogd wordt en dan wordt het Irdeto protocol zodanig gewijzigd dat de AlphaCrypt Classic CAM niet meer werkt. In neem tenminste aan dat Vos geen glazen bol heeft waarin hij kan zien dat er pas over anderhalf jaar een Irdeto protocol update nodig is vanwege een Irdeto hack.
 
De Alphacrypt Classic CAM herkent die CI+ instructies niet voor het opnieuw encrypten van het kanaal, sterker nog het bezit niet eens de functionaliteit om kanalen opnieuw te encrypten. Standaard DVB CI CAM's kunnen namelijk alleen maar CSA decryptie uitvoeren.

Ok, duidelijk verhaal. Dat laatste encryptie stuk is de "handshake" tussen apparatuur waar ik wel eens over gehoord heb.

Maar de Alphacrypt CI CAM gaat de "instructie" om het opnieuw te encrypten bij het verlaten van het apparaat negeren. (Simpelweg omdat de Alphacrypt CI CAM het niet kan.)
En dus kan Ziggo de CI+ instructie meegeven aan een kanaal waardoor de CI+ apparatuur weet dat het nog een keer encrypt en door het ontvangende apparaat (bij zo'n tv is dat geloof ik allemaal binnen de tv) weer decrypt kan worden?

En Ziggo kan ook zo'n CI+ instructie meegeven zonder dat daardoor mijn Alphacrypt niet meer werkt? Als dat zo is kan men dus CI+ rustig invoeren en stopt de CI toegang/decryptie pas wanneer Ziggo besluit CI toegang/decryptie expliciet onmogelijk te maken.
 
Ok, duidelijk verhaal. Dat laatste encryptie stuk is de "handshake" tussen apparatuur waar ik wel eens over gehoord heb.
Dat laatste stuk encryptie kan je vergelijken met de HDCP beveiliging van een HDMI verbinding. Alleen wanneer de content dat vereist zal de HDCP beveiliging (middels encryptie) van een HDMI verbinding aangezet worden.

Maar de Alphacrypt CI CAM gaat de "instructie" om het opnieuw te encrypten bij het verlaten van het apparaat negeren. (Simpelweg omdat de Alphacrypt CI CAM het niet kan.)
Niet bij het verlaten van het apparaat, maar bij het verlaten van de CAM.

Nogmaals (versimpelde voorstelling van zaken):
- het kanaal met CSA encryptie komt de CAM binnen;
- het apparaat (lees TV) vertelt tegen de CAM dat de gebruiker het kanaal wil bekijken;
- de CAM vraagt aan de smartcard of de gebruiker het kanaal mag bekijken;
- de CAM zoekt de bij het kanaal behorende decryptie sleutel stream op;
- de CAM verwijdert de CSA encryptie van het kanaal;
- de CAM geeft de kanaal data zonder encryptie door aan het apparaat (lees TV) met CI slot.

In geval van de CI+ CAM komen daar nog een paar stappen bij:
- het kanaal met CSA encryptie komt de CI+ CAM binnen;
- het apparaat (lees TV) vertelt tegen de CI+ CAM dat de gebruiker het kanaal wil bekijken;
- de CI+ CAM vraagt aan de smartcard of de gebruiker het kanaal mag bekijken;
- de CI+ CAM zoekt de bij het kanaal behorende sleutel stream op;
- de CI+ CAM controleert aan de hand van de Service Information of het kanaal opnieuw van encryptie moet worden voorzien;
- de CI+ CAM spreekt met het apparaat (lees TV) decryptie sleutels af als het kanaal van decryptie moet worden voorzien;
- de CI+ CAM verwijdert de CSA encryptie van het kanaal;
- de CI+ CAM encrypt dat kanaal opnieuw als het kanaal van encryptie moet worden voorzien;
- de CI+ CAM geeft de kanaal data met encryptie door aan het apparaat (lees TV) met CI slot als het kanaal opnieuw van encryptie moest worden voorzien.

Als in het laatste geval het apparaat (lees TV) een standaard DVB CI slot heeft en de kanaal data moest opnieuw van encryptie worden voorzien, dan kan het apparaat geen kaas maken van de encrypted kanaal data die uit de CAM komt en kan het kanaal dus niet worden weergegeven. Als het apparaat echter een CI+ slot heeft dan zal het apparaat de encryptie weer verwijderen met de afgesproken sleutels tussen CI+ CAM en het apparaat.

En Ziggo kan ook zo'n CI+ instructie meegeven zonder dat daardoor mijn Alphacrypt niet meer werkt? Als dat zo is kan men dus CI+ rustig invoeren en stopt de CI toegang/decryptie pas wanneer Ziggo besluit CI toegang/decryptie expliciet onmogelijk te maken.
Juist.
 
Dank! Ik denk dat dit een toelichting is waar vele mede forummers wel wat aan hebben.

Ik weet dat het al eens uitgelegd is, maar dit is wel heel erg netjes stapsgewijs gedaan! :thumb up:
 
Helemaal mee eens, Archie heeft het duidelijk weergegeven: een volledige invoering van CI+ vergt CI+ aan beide zijden: de CAM en de ontvanger. Hij zegt terecht dat ALS Ziggo besluit om de extra kanaalencryptie toe te voegen, en je hebt een TV met gewone CAM, dat het signaal dan opnieuw geencrypt is op een wijze waar je TV niks mee kan. Ergo geen beeld. Maar het werkt ook andersom (en dat is van belang voor die forumlezers die alvast een CI+ TV gekocht hebben...): Als een CI+ TV een kanaal ontvangt waarvan het ziet dat de 'extra kanaalencryptie vlag' aanstaat, maar het signaal dat van de CAM komt is NIET geencrypteerd (want het is een gewone Alphacrypt CAM...) dan zal de TV besluiten dat het signaal onterecht gedecrypteerd is, en zal dus alsnog geen beeld geven!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan