• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

verzoek tot publicatie van extra Ziggo eisen voor CI+ certificering door Ziggo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Er is overigens nog een probleem voor Ziggo met het openbaar maken van de specificaties via een vergelijkbaar document als https://www.nordig.org/pdf/NorDig-Unified_ver_2.1.pdf. Ze kunnen dan namelijk niet meer de fabrikanten dwingen om gedwee bij Ziggo aan te kloppen als die apparatuur willen uitbrengen dat compatible is met het Ziggo signaal. Met een dergelijk document zou een fabrikant misschien wel eens kunnen beslissen dat ze geen behoefte hebben aan Ziggo "certificering" en alleen die dingen uit de specificatie implementeren om minimaal compatible te kunnen zijn met met Ziggo signaal. En voor de rest kiest die fabrikant dan voor een eigen invulling van functionaliteiten. Het is niet voor niets dat veel fabrikanten al veel langer compatible DVB-C apparatuur voor de landen van de NorDig groep uitbrengen terwijl men die DVB-C functionaliteit maar verbergt als de gebruiker Nederland als land kiest.
 
Ik wens je veel succes Hein en hoop voor jou (en alle andere forumleden) op een bevredigend antwoord van anoniem, maar ik vrees dat je aan "een dood paard" trekt.
Lees de reactie van ArChie. Ik kan je verzekeren dat hij (naar mijn mening) het meest kritische forumlid met de grootste kennis van zaken op dit forum is!

Bedankt voor je steun. Ook ik ben van mening dat ArChie een positief kritische en technisch zeer onderlegd forumlid is. Maar daar waar hij opzoek is naar een meer technische, gedetaileerde beschrijving van de door Ziggo extra toegevoegde descriptors, ben ik alleen opzoek naar de functionele eisen.

Ziggo stelt dat zij naast al deze technische eisen, welke hun worden opgedrongen door de content leveranciers, ook een onbekend aantal functionele eisen aan de CI+ apparatuur. Het gaat mij vooral om deze functionele eisen.
 
Bedankt voor je steun. Ook ik ben van mening dat ArChie een positief kritische en technisch zeer onderlegd forumlid is. Maar daar waar hij opzoek is naar een meer technische, gedetaileerde beschrijving van de door Ziggo extra toegevoegde descriptors, ben ik alleen opzoek naar de functionele eisen.

Ziggo stelt dat zij naast al deze technische eisen, welke hun worden opgedrongen door de content leveranciers, ook een onbekend aantal functionele eisen aan de CI+ apparatuur. Het gaat mij vooral om deze functionele eisen.

Je hebt natuurlijk gelijk. Ik ben ook een leek (oeps, ik moet voor mezelf praten). Ziggo zou idd tenminste de functionele eisen moeten publiceren. Het is sowieso in mijn ogen te gek voor woorden dat Ziggo voor ons (de consument) bepaalt wat functioneel goed voor ons is.

Technisch gezien kan ik me overigens wel het eea voorstellen, hoewel openheid daarin ze ook niet zou misstaan.
 
Maar daar waar hij opzoek is naar een meer technische, gedetaileerde beschrijving van de door Ziggo extra toegevoegde descriptors, ben ik alleen opzoek naar de functionele eisen.
Het valt wel mee met de technische detaillering in het document https://www.nordig.org/pdf/NorDig-Unified_ver_2.1.pdf dat ik als voorbeeld geef. Van allerlei basis zaken wordt aangegeven hoe ontvangers en TV's met geïntegreerde DVB tuners daarmee om moeten gaan. Bijvoorbeeld van ondertiteling wordt duidelijk aangegeven dat apparatuur rekening dient te houden met het verschil tussen normale en doven en slechthorenden ondertiteling. En wat te doen als één van beiden ontbreekt. Ook wordt duidelijk aangegeven welke frequentie gebieden er ondersteund moeten worden met welke bandbreedte en andere DVB-C parameters. Zaken waarbij fabrikanten als Sony in het verleden nog wel eens de mist mee in gingen omdat ze dezefde frequentie rasters als voor analoge TV toepasten. De toe te passen frequentie scan methode wordt beschreven (zoeken op netwerk ID is immers niet standaard). Ook worden soorten MPEG signalen aangegeven waar de apparatuur mee om moeten gaan, EPG, teletext, eisen voor PVR's, kanaalnummering, Common Interfaces en ga zo maar door.

Voor de echte technische details wordt dan verwezen naar de standaard specificaties van ondermeer www.dvb.org. Een opsomming dus van verplichte en optionele functionaliteit en in feite een specificatie van het signaal zoals door de digitale TV providers van de NorDig groep kan worden verstuurd naar de apparatuur van de fabrikanten.
 
Beste Ziggo (beste anoniem),

In het kader van openheid en duidenlijkheid zou ik het erg op prijs stellen als Ziggo de extra eisen zou publiceren die zij stellen aan fabrikanten van CI+ apparatuur om in aanmerking komen voor een Ziggo Ci+ Certificatie.

Ik denk dat dit voor veel mensen helderheid biedt in welke basis functies Ziggo vindt dat aanwezig zou moeten zijn op een CI+ apparaat.

Via de verschillende fora en berichten hier op druppelen wel verschillende zaken door (Ziggo zender nummers, EPG Cacke grote, zap snelheden etc) maar een totaal overzicht is er niet.

Ziggo zegt dat ze met deze extra eisen het beste voor heeft met haar klanten, maar deze klanten weten nu niet precies welke eisen er nu namens hun gesteld worden. Het zou idd zo kunnen zijn dat veel van deze eisen idd goed zijn voor klanten en de acceptatie van CI+. Maar het zou ook zo maar kunnen zijn dat hier zaken tussen zitten die juist als zeer beperkend bestempeld kunnen worden (zoals de mogelijke/vermeende eis tot niet kunnen sorteren van zenders)

Vandaar mijn oproep om de volledige lijst met eisen te publiceren zodat een ieder deze kan lezen. Dit kan volgens mij gewoon precies het zelfde document zijn dat ook aan Samsung, Sony, LG, Philips etc is overhandigd.

Mocht dit document al beschikbaar zijn dan zou ik graag willen weten waar deze dan te downloaden is.

Met vriendelijke groeten,

Hein Rigolo

Waar wil jij ernaar toe?

Wat ik vermoed is dat je benieuwd ben welke beperkingen Ziggo oplegt aan de leveranciers, ik ook.

Thuis staat bij mij een Samsun LE40B650, ik zal vanavond een voor de lol na een reset de land instellingen aanpassen en hem op UK of dergelijke zetten. Is nagaan of de eventuele beperkingen aan een land zijn gebonden. Al weet ik nu nog niet om welke beperkingen het gaat, maar die zijn er vast.
 
Waar wil jij ernaar toe?
Wat ik vermoed is dat je benieuwd ben welke beperkingen Ziggo oplegt aan de leveranciers.

Het gaat mij niet over een beperking, of een toevoeging maar gewoon simpel wat de functionele eisen zijn. Dan is het verder aan een ieder om te bepalen of dat een toevoeging is of een beperking. Maar op dit moment is het niet duidelijk welke eisen er nu gesteld worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan