• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

oude laptop snel, nieuwe langzaam speedtest

Status
Niet open voor verdere reacties.
T

trippel

Hallo,
ik heb van de week een nieuwe Acer E5 711 gekocht. De oude (Toshiba L670) is 5 jaar oud, gebruik ik ook en staat tegenover de nieuwe op dezelfde tafel en is behoorlijk snel (75/80 download) volgens speedtest van Ziggo.
De nieuwe Acer haalt maar nauwelijks 35/40 download volgens speedtest van Ziggo. Ik heb een Ubee modem/wifi van Ziggo.
In de Toshiba zit een oudere prossecor in de nieuwe Acer een Intel i15.
Wat zou hier het probleem zijn. Je zou toch zeggen dat een nieuwe laptop met een betere prossecor sneller is.
Heeft iemand een tip?
Alvast bedankt.
 
Het gaat denk ik niet zozeer om de snelheid van de processor als wel om de snelheid van de Wifi kaart. Wellicht werkt de nieuwe laptop op een wat oudere Wifi standaard. Bijvoorbeeld G ipv N.

Een andere oorzaak kan nog zijn dat er een virusscanner op de nieuwe laptop actief is die al het netwerkverkeer scant en daarom vertraging oplevert.

Je kunt misschien eens proberen beide laptops met een netwerkkabel aan te sluiten en dan te testen wat de snelheid is.
 
De specs in de laptop volgens Acer:


Network & Communication:
Wireless LAN StandardIEEE 802.11 b/g/n
Ethernet TechnologyGigabit Ethernet
 
2.4 ghz vs 5 ghz?

De Acer E5-771 heb ik ook. Die heeft alleen 2.4 ghz wifi dmv een Realtek RTL87232BE.
Ik heb ook een oudere Toshiba laptop die een 5 ghz intel wifi kaartje heeft.
Die laatste is op wifi veel sneller.
 
Mijn oudere Toshiba L670 heeft ook geen 5 GHZ ondersteuning en heeft net als de nieuwe Acer E5 771 53KT ook een Realtek kaartje (RTL8191SE). Beiden Wireless LAN StandardIEEE 802.11 b/g/n. Het modem wifimodem Ubee WVE321B staat op mix b.g.n. omdat mijn printer Wireless LAN StandardIEEE 802.11 g is.
Ik heb meteen Mcfee eraf gegooid en heb free Avira geïnstalleerd. Met de kabel haal ik de snelheid van mijn "alles in 1 plus van Ziggo" (90 Mbps download en upload is oké). Draadloos met de oude laptop Toshiba rond 70Mbps download en met de nieuwe Acer amper 40 Mbps. Staan naast elkaar op een tafel ong. 4 meter van het wifimodem.
Kabel is geen optie.
Ik zou alleen erg graag willen weten waarom er zoveel downloadverschil is met eigenlijk bijna identieke specificaties.
Heeft iemand misschien nog een tip.
 
Het kaartje in de Acer ondersteunt maar één spatial stream en die in de Toshiba twee. Als er in de Acer toch twee antennes aanwezig zijn (nu slechts één aangesloten) zou je kunnen overwegen het kaartje te vervangen.
 
Hartelijk dank voor jullie info. Ben zelf onervaren in dit soort dingen.
Hoe kom je er achter of de Acer 2 antennes heeft? Is dit ergens te zien of te lezen? Beschikt hij maar over 1 antenne welk kaartje kan ik dan het beste kopen, wat kost zoiets en kan ik dat in de Acer laptop doen?
gr.
 
Voordat je iets gaat kopen, heb je uberhaupt last van de langzamere download? Anders kun je natuurlijk ook overwegen het zo te laten.
 
Voordat je iets gaat kopen, heb je uberhaupt last van de langzamere download? Anders kun je natuurlijk ook overwegen het zo te laten.

Precies, en als je de de mogelijkheid hebt zou ik zeker via een kabel internetten, is altijd optimaal wat betreft snelheid.:thumb up:
 
Aan de kabel in niet zo'n goede optie voor mij. Het is een klein appartement (gelijkvloers) en dan moet ik de deuren open laten staan met een kabel over de grond terwijl het modem eigenlijk maar 4 mtr verderop in de meterkast staat.
Natuurlijk kan ik het met deze snelheid doen maar het is zo frustrerend dat er in de twee laptops die naast elkaar staan zo'n groot verschil (het dubbele) in download snelheid zit met dezelfde abo van Ziggo alles in 1 plus.
Is er echt geen oplossing voor de Acer?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan