• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

nieuw tv en sommige kanalen zien er niet uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
I

ict-boy

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Philips pfl5322 prachtige tv en het beeld prachtig bij het afspelen van een dvd. Bij de Nederlandse kanalen is het beeld ook goed bij live shop ziet het er niet uit en bij discovery (alle versies) is het beeld minder maar niet zo blokkerig als bij live shop (gelukkig kijk ik er niet altijd naar). Ik heb een humax fox decoder die ik ingesteld heb op 16:9. De kabel vanaf de splitter naar de decoder is nog geen 2 meter dus daar ligt het niet aan. De decoder terug zetten naar fabrieksinstellingen helpt ook niet. Iemand een idee of moet ik het gewoon maar voor lief nemen. :(
 
Sommige zenders worden gewoon met een lagere kwaliteit aangeboden/uitgezonden, vooral lifeshop en nog wat andere zenders. Vooral als je een goede TV hebt gekocht valt dat nu extra op vergeleken met een oude/kleinere TV.

Als je een slecht antenne signal zou hebben zie je dat vooral door blokken en stilstaand beeld. Je kunt controleren door de signaalkwaliteit op te vragen op zo'n 'verdacht' kanaal: zet het kanaal op dan de menuknop, dan kies je status, dan signaalontvangst.
De signaalsterkte is niet interessant, het gaat om kwaliteit, die normaal 100% moet zijn en de BER [E-6] die op nul moet blijven. Als dat zo is, is er met je signaal niets aan de hand en ligt het dus aan het aangeboden programma als het wazig of blokkerig is.
 
Goed antwoord, Cees, ik zie nl. hetzelfde en dacht in het begin ook zoals ict-boy, maar toen ik naar de buren ging en daar hetzelfde zag was ik gerustgesteld.
Zo'n kanaal (of Regio22 of zo) moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden en dan gaan ze daar geen dure camera's voor aanschaffen natuurlijk.

Nog een vraagje voor ict-boy, waarom kijk je in godsnaam naar live-shop, dat is toch gewoon kanaalvervuiling of ben ik de enige die daar zo over denkt?
Zelfs het MK informatiekanaal is intressanter :o

Kortom, ict-boy, je bent niet alleen, voor wat dat waard is.
Hans.
 
@hmolen

Ik keek even naar tijdens het zappen maar het viel me gewoon op dat dat kanaal vele malen slechter is dan de rest. Qua vervuiling heb je helemaal gelijk er zijn betere zenders.

@cees

Kwaliteit is overal 100% het ligt dus aan de lagere kwaliteit van het uitgezonden kanaal. Je bent dus de dupe van het kopen van een goede tv. Kan multikabel sommige kanalen versterken of is dit niet mogelijk?
Het lijkt me namelijk dat de zenders waar veel mensen naar kijken alle rtl en de publieke omroepen veel scherper zijn dan de overige. Discovery mag van mij dan ook wel wat beter gemaakt worden.
 
ict-boy zei:
Kan multikabel sommige kanalen versterken of is dit niet mogelijk?
Het lijkt me namelijk dat de zenders waar veel mensen naar kijken alle rtl en de publieke omroepen veel scherper zijn dan de overige. Discovery mag van mij dan ook wel wat beter gemaakt worden.

Ze kunnen niet beter gemaakt worden dan de kwaliteit waarin ze aangeleverd worden. "Versterken" of zo heeft dus geen zin. Een aantal (nederlandse) kanalen worden met een hoge bitrate direct via glasvezel vanuit met mediacentrum in Hilversum aangevoerd, die zijn door hun hogere bitrate dan mooier dan de overige kanalen die via een andere weg binnenkomen (satelliet of zo). Als ze niet door de "makers" beter aangeleverd worden of als dit te duur wordt zal dat denk ik niet beter worden. In die gevallen heb je dus dezelfde kwaliteit als dat je via de satelliet zou kijken. Maar troost is misschien dat de kwaliteit van de zenders via de kabel vele malen beter is dan dat je dit via bijvoorbeeld digitenne zou kunnen krijgen.
 
Dat is nu net het probleem. We krijgen tegenwoordig niet meer dezelfde kwaliteit geleverd als de kwaliteit van het bronsignaal dat Casema krijgt aangeleverd. Casema schroeft in de multiplexers de originele bitrate van veel kanalen terug naar een lagere bitrate om zo meer kanalen in een Transport Stream te kunnen persen. Helaas komt tegenwoordig het digitale TV signaal voor de Multikabel abonnees uit de multiplexers van Casema dus ook hier is de beeldkwaliteit vermindert t.o.v. de beeldkwaliteit die we vroeger van Multikabel kregen omdat Multikabel niet aan bitrate beperking deed. Ook @Home als één van andere Zesko kabelbedrijven doet dit bij mijn weten niet wat wel blijkt uit bitrate metingen die de maker van de digitale kabeltelevisie website af en toe maakt in vergelijking met de bitrate zoals die bij Casema/Multikabel klanten binnenkomt.

Casema beperkt de bitrate door MPEG informatie uit te filteren uit het originele bronsignaal. Simpel gezegd er wordt MPEG data weggelaten, een techniek waarbij ze het signaal niet opnieuw moeten MPEG encoderen. Die bitrate beperking kunnen ze procentueel per digitaal kanaal instellen. Het weglaten van MPEG data gaat ten koste van de details in beeld en het beeld wordt er onrustiger/schokkiger door. Naar mate het LCD/Plasma TV scherm groter wordt ga je dit soort kwaliteitsverlies meer zien, maar als je er oog voor hebt kan je het ook al waarnemen met een kleiner formaat CRT TV. Door de toegepaste bitrate beperkings techniek heeft dat invloed op zowel de lage als de hoge bitrate kanalen. Van een hoge bitrate kanaal gaat dus net zo goed de beeldkwaliteit achteruit door de bitrate beperking waarin de mate afhankelijk is van de procentuele instelling voor het kanaal in de multiplexer.

Op basis van de laatste bitrate meting die ik destijds heb gemaakt van het digitale TV signaal zoals dat door Multikabel zelf werd doorgegeven heb ik een vergelijking gemaakt hoe dat nu is sinds dat signaal bij Casema vandaan komt voor de kanalen die destijds bij Multikabel een constante bitrate hadden. Voor nagenoeg alle kanalen in onderstaand overzicht geldt dat het niet langer een constante bitrate is, maar een variabele bitrate is geworden. Een eerste teken dat Casema aan het bronsignaal zit te rommelen. Dit geldt ook voor de hoge bitrate kanalen in dit overzicht die door de afrondingen gelijk lijken te zijn aan constante bitrate die ze destijds bij Multikabel hadden. Dat geeft alleen maar aan dat Casema bij die kanalen de bitrate beperking niet volledig uit heeft gezet, maar toch nog steeds een lage procentuele bitrate beperking toepast. Bij volledig uit is de bitrate immers constant en niet licht variabel.

bitratevergelijkingmultps2.jpg


Overigens blijkt het beperken van de bitrate door Casema in veel gevallen niet noodzakelijk te zijn als Casema de kanalen wat handiger over de Transport Stream zou verdelen. Onderzoek van de vrije ruimte in de Transport Streams wijst namelijk het volgende uit:

Code:
TS  1 ->  9,5 mbps
TS  2 ->  5,6 mbps
TS  3 ->  3,6 mbps
TS  4 -> 12,5 mbps
TS  5 ->  8,9 mbps
TS  6 ->  7,5 mbps
TS  7 -> 11,5 mbps
TS  8 ->  1,2 mbps
TS  9 ->  3,7 mbps
TS 10 ->  5,1 mbps
TS 11 ->  6,3 mbps
TS 12 ->  7,7 mbps
TS 13 ->  5,8 mbps
TS 14 ->  5,1 mbps
TS 15 ->  4,7 mbps
TS 16 ->  0,4 mbps
TS 17 ->  2,0 mbps
TS 18 ->  3,5 mbps
TS 19 ->  1,4 mbps
TS 20 ->  0,9 mbps
TS 21 -> 10,5 mbps
TS 22 -> 10,9 mbps
TS 23 ->  9,7 mbps
TS 24 -> 15,4 mbps

Het lijkt er echter op dat Casema er standaard vanuit gaat dat de klanten het niet merken en dus standaard de bitrate beperking op de kanalen aan zet in plaats van dit alleen toe te passen op een zo beperkt mogelijk aantal kanalen wanneer er echt sprake is van ruimte gebrek in een Transport Stream.

Helaas kan je door deze acties van Casema dus niet langer zeggen dat een kanaal dat van origine bij Casema binnenkomt met een hoge bitrate ook altijd een goede beeldkwaliteit zal hebben als aan de klanten wordt doorgegeven. Dat is tegenwoordig namelijk afhankelijk van de procentuele bitrate beperking die ze op het kanaal toepassen. Toen we net over gingen op het signaal van Casema werden de Nederlandse publieke kanalen veel meer geknepen dan nu het geval is. Normaal is de bitrate van die publieke kanalen afgerond zo'n 8.2 mbps (constant), maar dat was toen nog maar 7.4 mbps. Na publicatie van die meting heeft Casema die instelling snel aangepast zodat het tegenwoordig weer zo'n 8.2 mbps al is het nog steeds licht variabel in plaats van constant.

Als klanten van de Zesko kabelbedrijven hebben we dus de pech dat ons signaal tegenwoordig door Casema gemaakt wordt. Zouden we zijn toegevoegd aan het netwerk van @Home dan was er aan de beeldkwaliteit niet veel veranderd. In de toekomst blijven dit twee aparte kopstations die ieder een deel van het netwerk bedienen, dus we kunnen alleen maar hopen dat er bij Casema ooit nog een keer besloten wordt om niet langer te rommelen aan de bitrate zodat we dan net als de @Home klanten van de Zesko kabelbedrijven weer de originele bitrate/beeldkwaliteit van het bronsignaal krijgen.
 
En na dit geweldige epistel denk ik dat dit ook ter sprake zou moeten komen in de gesprekken van de MGV en MK.
 
Ok, ik was iets overenthousiast. :roll:
 
ict-boy zei:
Discovery mag van mij dan ook wel wat beter gemaakt worden.
Inderdaad is de kwaliteit hiervan maar zeer matig.
De kanalen van Discovery en Animal Planet worden dan ook uitgezonden in de lage resolutie van 544x576 inplaats van volledig PAL 720(704)x576!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan