• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo gaat CI+ ondersteunen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het hele principe van trusted/not-trusted is in het leven geroepen om bepaalde apparaten waarvan bekend is dat ze zich niet (meer) aan de regels houden (bijvoorbeeld Film1 kan wel worden opgenomen terwijl de CAM eigenlijk instructies krijgt dat het niet mag) terug te trekken uit de white list/ op te nemen in de black list. Zo is de beveiliging weer gewaarborgd en de betreffende decoder dient nieuwe firmware/software te krijgen die zich weer wel aan de regels houdt en waar ook een nieuw certificaat bij zit. Dit certificaat is niet ge-blacklist en de decoder gaat zijn werk daarom ook weer gewoon doen.
Wat je hier beschrijft is het intrekken van een certificate door de CI Plus Trust Authority (TA) waarbij sprake kan zijn van rechtzaken vanwege het overtreden van de regels. Zie het volgende CI Plus document voor meer informatie over deze vorm van revocation:
https://www.ci-plus.com/data/CI_Plus_DEVICE_INTERIM_LICENSE_AGREEMENT_2008_12_16r1.pdf

Dergelijke apparaten komen terecht op de Root-of-Trust Certificate Revocation List (ROCRL) die door de service operator (lees Ziggo) verspreid wordt via het Conditional Access System (CAS). De service operator heeft de mogelijkheid om apparaten in de ROCRL toch toe te staan door die apparaten op te nemen in de Service Operator Certificate White-List (SOCWL). De SOCWL overruled de ROCRL.

De service operator mag ook een eigen revocation lijst aanleggen wat de Service Operator Certificate Revocation List (SOCRL) genoemd wordt, waarmee de service operator dus kan bepalen in welke apparaten de CI+CAM niet zal functioneren. Daarbij is geen sprake van rechtzaken. Gewoon "Denial of Service" van bepaalde apparaten door de service operator. De CI Plus Specification 1.2 verwoordt dit als volgt:
A CRL is created by, or on request of, a Service Operator specifically for their operation. This allows a host device to be revoked for a given Service Operator and be functional for others.

Zie ook paragraaf 5.5 uit de CI Plus Specification 1.2 voor meer informatie over Revocation:
https://www.ci-plus.com/data/ci_plus_specification_v1.2.pdf

Meer informatie over de ROCRL, SOCRL en SOCWL is terug te vinden in het Supplementary CI Plus specification 1.2 document:
https://www.ci-plus.com/data/Supplementary_CI_Plus_specification_v1.2.pdf
 
CI+ "certificatie"

De eerste Tv's met CI+ zijn inmiddels te koop. Waarom laat Ziggo nu weer op zich wachten? Met het vakantiegeld en belastingteruggave opkomst danwel reeds ontvangen, zullen er genoeg mensen willen weten wat nu wel en wat nu niet "gecertificeerd" is door Ziggo.
Gezien het feit dat Ziggo een voortrekker rol in deze hele CI+ zaak heeft zou t wel eens later dan juni dit jaar kunnen worden vrees ik.
Maar uitgaande dat CI+ een wereld standaard is, mag ik aannemen dat het testen en certificeren waar nu zoveel belang aangehecht wordt een kwestie is van over en weer (kabelaar, CI+ CAM producent en tv producent) de software op elkaar afstemmen.
Of zie ik dit nu weer te simpel?
 
Zo geef je Ziggo de complete macht over wat wel en niet mag.. dit is een "stinkend" systeem !
Niet alleen Ziggo. CI+ wordt in de zomer ook in Duitsland door kabelproviders geintroduceerd. Dit kan best in korte tijd snel uitgroeien.
 
De eerste Tv's met CI+ zijn inmiddels te koop. Waarom laat Ziggo nu weer op zich wachten? Met het vakantiegeld en belastingteruggave opkomst danwel reeds ontvangen, zullen er genoeg mensen willen weten wat nu wel en wat nu niet "gecertificeerd" is door Ziggo.
Gezien het feit dat Ziggo een voortrekker rol in deze hele CI+ zaak heeft zou t wel eens later dan juni dit jaar kunnen worden vrees ik.
Maar uitgaande dat CI+ een wereld standaard is, mag ik aannemen dat het testen en certificeren waar nu zoveel belang aangehecht wordt een kwestie is van over en weer (kabelaar, CI+ CAM producent en tv producent) de software op elkaar afstemmen.
Of zie ik dit nu weer te simpel? dit is JUIST

De CI+ toestellen die op dit moment te koop zijn, zijn (nog) niet door Ziggo gecertificeerd. In juni zullen 2 fabrikanten met modellen op de markt komen die WEL gecertificeerd zijn.
 
De CI+ toestellen die op dit moment te koop zijn, zijn (nog) niet door Ziggo gecertificeerd. In juni zullen 2 fabrikanten met modellen op de markt komen die WEL gecertificeerd zijn.

Je wilt dus zeggen dat Philips op dit moment CI+ TV's verkoopt (bv het paradepaardje de cinema 21:9 (9954), 8404 en 9604) en dat die voorlopig niet gecertificeerd worden. Heeel apart. :no: Kan het me niet voorstellen aangezien Philips al op de doos heeft staan supported by Ziggo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je wilt dus zeggen dat Philips op dit moment CI+ TV's verkoopt (bv het paradepaardje de cinema 21:9 (9954), 8404 en 9604) en dat die voorlopig niet gecertificeerd worden. Heeel apart. :no: Kan het me niet voorstellen aangezien Philips al op de doos heeft staan supported by Ziggo.

Philips is NIET gecertificeerd en mag GEEN Ziggo logo voeren, om daarmee de indruk te wekken dat deze modellen gecertificeerd zijn.
 
Philips is NIET gecertificeerd en mag GEEN Ziggo logo voeren, om daarmee de indruk te wekken dat deze modellen gecertificeerd zijn.

Ik heb zelf hier de volgende tv staan: Philips 32PFL5604H . Deze heb ik gekocht bij www.goedkopen.nl (link) . Hierbij staat duidelijk bij "GECERTIFICEERDE DVB-C HDTV TUNER
voor ZIGGO CI+"

Maar ik begrijp dus dat deze nog helemaal niet gelicentieerd is. Het toestel heeft wel CI+ hardware, is er nog een kans dat dit toestel in de toekomst wél gelicentieerd wordt? En als het toestel niet gelicentieerd is/wordt, betekent dit direct dat (ondanks de CI+ hardware) de CI+ CAM modules die in de toekomst geleverd worden NIET werken?(Of zou het wel kunnen werken , maar niet ondersteund)
 
Op de doos van die nieuwe Philips Cinema TV staat in het lijstje van DVB-C Compatibility doodleuk 'NLD Ziggo', dus dat lijkt me niet zo'n slechte gok.

Adejong zei:
Ik heb zelf hier de volgende tv staan: Philips 32PFL5604H . Deze heb ik gekocht bij www.goedkopen.nl (link) . Hierbij staat duidelijk bij "GECERTIFICEERDE DVB-C HDTV TUNER
voor ZIGGO CI+"

Maar ik begrijp dus dat deze nog helemaal niet gelicentieerd is. Het toestel heeft wel CI+ hardware, is er nog een kans dat dit toestel in de toekomst wél gelicentieerd wordt? En als het toestel niet gelicentieerd is/wordt, betekent dit direct dat (ondanks de CI+ hardware) de CI+ CAM modules die in de toekomst geleverd worden NIET werken?(Of zou het wel kunnen werken , maar niet ondersteund)

Dit gaat heel erg interessant worden. Philips zet dingen op zijn verpakking die hier door een Ziggo medewerker keihard worden tegengesproken.
Voer voor juristen zou ik denken. Overigens blijf ik van mening dat ik het belachelijk vind dat Ziggo zegt Tv's te certificeren. Dit zou beteken dat andere TV's op eigen risico aangesloten worden. 't Moet niet gekker worden. Ziggo moet een zodanige standaard leveren ook op CI+ gebied dat 99,5% van de TV's op de markt probleemloos werken.
Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar de motivatie van Ziggo als ze straks met die gewraakte lijst van gecertificeerde TV's en/of producenten komen. Waarom die wel, maar met name waarom die anderen (Philips begrijp ik nu) (nog) niet!!!!!!!!:mrgreen::evil:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan