• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Koppelen Ziggo Ubee en Asus RT-n66u en beide wifi gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
T

TwanVenlo

Beste Ziggo vrienden,

Momenteel heb ik een Asus RT-n66u wireless router gekoppeld aan het Ziggo Ubee modem. Van de Asus heb ik alleen het wifi gedeelte geactiveerd.

Helaas heb ik op zolder te weinig zend/ontvangvermogen en moet ik de configuratie wijzigen.

Graag wil ik nu van beide het Wifi gedeelte activeren, allebei hetzelfde SSID geven en het Ubee modem op de onderste verdieping gebruiken en de Asus op zolder.

Kan dit en aan welke instellingen moet ik dan denken. Alles moet, vanwege de printer en NAS, wel één netwerk blijven.

Alvast super dank voor de hulp!!!
 
Een voorzetje, voor het koppelen van 2 wifi routers aan elkaar:

Kabel uit eerste router bij Asus op de LAN-poort (ipv WAN). Deze 2e router werkt dan als switch en geeft geen eigen IP-adressen uit. Dat doet de eerste router. De DHCP-server moet uitgeschakeld zijn op de tweede router. Het IP-adres van de 2e router (om het menu op te roepen) moet in dezelfde reeks komen te liggen als de eerste. Bijv. 192.168.178.222
 
Volgens mij ligt het IP uit het voorbeeld in de DHCP range van de Ubee.
Je moet een IP kiezen buiten die range om conflicten te voorkomen.
B.v. 192.168.178.5
 
Dat kan, Mesa57, ik heb zelf geen wifi modem dus ik kan het niet checken. Maar mijn eigen routers hebben een DHCP-client reeks van 100 tot 200. Kies dus voor de tweede router een getal boven of onder die reeks, maar niet 0 of 1.

Als TS trouwens een powerline/homeplug gaat gebruiken om de afstand tussen de 2 apparaten makkelijk te overbruggen, ben ik benieuwd naar het resultaat daarvan.
https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=44496
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De Ubee begint default bij 10 en deelt 64 adressen uit. (Dus tot 74) Dus alles vanaf 75 moet veilig zijn. :wink:

Of gewoon dat adres reserveren.
 
Beste Ziggo vrienden,

Allereerst hartelijk dank voor de input, voel me al redelijk gesteund in deze zoektocht.

Beide modems kan ik koppelen middels een kabel, op zolder heb ik momenteel een PC draaien welke middels een UTP kabel is verbonden aan de Asus.

Helaas heb ik een iets specifiekere input nodig, wat ik nu lees begrijp ik een beetje maar gaat mij niet helpen. Mooiste zou een persoon zijn met een werkende configuratie die mij de screenshots door stuurt.

Kan natuurlijk ook screenshots naar iemand toe sturen die mij dan aangeeft waar ik e.e.a. moet aanpassen.

Alvast dank!!!
 
Ik heb thuis een nog iets ingewikkeldere configuratie (ik heb 3 routers staan, waarvan er 1 DHCP server is). Of het sturen van screenshots gaat helpen weet ik niet, maar hier een uitleg.
Je moet even een paar zaken weten.
Een router met wifi bestaat eigenlijk uit 3 apparaten, namelijk een DHCP server (die deelt de IP adressen uit binnen je netwerk), een switch (1 ingang en meerdere uitgangen) en Wifi access point. En een router heeft 1 WAN poort (de ingang) en 4 LAN poorten (de uitgangen). Je Ziggo modem is naast een Wifi router ook een modem om je via de kabel met het internet te verbinden.
Bij bijna iedere consumenten router kan de DHCP server uitgezet worden. Je router wordt dan een eigenlijk een draadloze switch. De WAN-poort wordt dan onbruikbaar, omdat je de kabel van de voorgaande router in 1 van de 4 LAN poorten moet doen.
In jouw geval moet je het volgende doen.
Je eigen router moet een draadloze switch worden. Ga hiervoor naar de WEB interface van de router en zet de DHCP server uit. Vervolgens haal je de kabel uit de WAN poort en doe deze in de eerste LAN poort. De andere 3 zijn vrij om te gebruiken. Doe nu een kabel in 1 van die poorten en verbind dit met je PC. Zet nu je router en PC uit en herstart je Ziggo modem. Als deze weer werkt, doe dan je eigen router weer aan. Als die werkt je PC ook weer. Als het goed is krijgt je PC nu een IP adres in de range 192.168.178.***. Je hebt nu 1 netwerk met 2 Wifi toegangs punten.
Het is niet nodig om beide apparaten dezelfde SSID te geven, maar het mag wel. Wifi apparaten maken verbinding met de sterkste zender.
Je maakt gebruik van een NAS en printer. Het is aan te bevelen om deze een vast IP adres te geven via de WEB interface van het Ziggo modem (dit is je DHCP server). Het advies is dit adres te kiezen buiten de zogenaamde DHCP range, maar ze mogen ook in die range liggen. Dit zal geen conflict veroorzaken zoals men vaak schrijft, alleen zal de DHCP range sneller vol zijn. De DHCP server deelt IP-adressen namelijk uit op basis van het MAC adres van een apparaat. Als dit MAC adres voorkomt in de tabel met vaste adressen, zal het apparaat dat IP-adres krijgen, anders krijgt hij er een uit de DHCP rangne.
Conflicten krijg je als je in een apparaat zelf een IP-adres vastlegt en als dit IP-adres ook al door de DHCP server uitgegeven is.
 
Super uitleg!!!

Hartelijk dank voor deze uitgebreide en duidelijke uitleg.
Ga dit morgen uitvoeren en hou je op de hoogte!!!
Thanks...
 
Koppeling uitgevoerd

Hallo,

Het is gedeeltelijk gelukt. Heb alles gedaan zoals gezegd en toen ook nog het stappenplan router achter router uitgevoerd.
Printerinstellingen (IP adres) gewijzigd op de pc en laptop, ook dit werkt prima.
De NAS, Sonos en mediaspeler doen het echter (nog) niet. Heb deze bekabeld aangesloten op het Ubee modem, en moest daarvoor een sticker verwijderen. Waarschijnlijk werkt LAN 2 tot en met 4 helemaal niet.
Dit ga ik morgen uitzoeken.
Heeft iemand nog tips, zeker over het Ubee modem, dan hoor ik het graag.
Groetjes en alvast dank.
 
Uhh, dat stappenplan hebben we hier niet genoemd ?
Als je dat uitvoert kunnen apparaten die je op de Asus aansluit niet communiceren met apparaten die je op de Ubee aansluit ....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan