• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

EK voetbal in Superkwaliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vier meter is denk ik de gemiddelde kijk-afstand, maar als ik opsta om wat te drinken te pakken loop ik er vlak langs. Het smeart ook op 30 cm afstand niet.
Misschien heb je een televisie met een wat trage reactietijd waardoor je deze "waas" op alle zenders hebt en het je nu niet opvalt. Of misschien ben je er gewoon niet gevoelig voor. De smearing zit nou eenmaal echt in het signaal en geen televisie of decoder kan dit er uit halen.

Zie ook de screens van Eric, vooral de laatste twee: https://www.hardware.info/nl-NL/news/ymickpqZwpyacJY/Nederland_1_HD_van_start_met_EK_voetbal/
 
De smearing zit nou eenmaal echt in het signaal en geen televisie of decoder kan dit er uit halen.
Weten jullie zeker dat het niet in de bron (oostenrijk/zwitserland) zit, want het lijkt of ik dit ook met mijn SD ontvanger zie. Nu heb ik maar een 32inch HD-Ready scherm en het zou ook door het scherm zelf kunnen komen, maar ik zie een vergelijkbaar iets als wat jullie beschrijven bij snel bewegende beelden.
 
nog een reaktie van de opvolger van het NOB

Hallo Bert,

Graag gedaan. Overigens beschrijft de link naar het EBU document precies waar het om gaat en wat NPO ook volgt.

Wij (Technicolor, NOB bestaat als naam niet meer) maken gebruik van high performance cross en up convertors die gebruik maken van Teranex algoritmes. Dit is toch wel een van de beter clubs die algoritmes voor up/cross convertors heeft geschreven. Deze hardware houdt uiteraard rekening met het de-interlacen, een heel erg belangrijk apsect van up/cross conversie tussen interlaced en progressive materiaal.

De discussie is natuurlijk zeker niet aleen de aanlevering, maar ook de STB's en schermen die op verschillende manier performen. Zoals je ook leest op het forum zijn sommige gebruikers erg tevreden terwijl andere helemaal niet tevreden zijn.

Groet


Hieruit moge blijken dat hij als lezer inmiddels de weg naar Ziggo forum heeft gevonden! Welkom hier!

Wat ik uit het EBU document lees is dat het broadcasten van sport beelden in HD nog in de kinderschoenen staat. Zo kunnen we volges mij vaststellen dat e statische beelden (close ups) tussendoor waanzinnig mooi zijn maar dat met name het pannen met groothoek nog allerlei problemen oplevert, omdat het nu eenmaal digitaal werk betreft. De algoritmes zullen metertijd beter worden.

Feit is dat de wide angle pans een beeld oplevert dat identiek lijkt aan SD, dit is met name te zien in de definitie van het gras en de belettering op de shirts.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat dit ook gevolgen voor de regie heeft. Als er minder wordt gepanned en meer met vaste shots zou worden gewerkt zal de beleving minder dynamisch zijn maar de resolutie en definitie beter
 
Weten jullie zeker dat het niet in de bron (oostenrijk/zwitserland) zit, want het lijkt of ik dit ook met mijn SD ontvanger zie. Nu heb ik maar een 32inch HD-Ready scherm en het zou ook door het scherm zelf kunnen komen, maar ik zie een vergelijkbaar iets als wat jullie beschrijven bij snel bewegende beelden.
Ik hoop dat Eric hierop antwoord kan geven. Maar ook het SD beeld gaat door de encoders van Technicolor (of de verantwoordelijke partij).
 
Weten jullie zeker dat het niet in de bron (oostenrijk/zwitserland) zit, want het lijkt of ik dit ook met mijn SD ontvanger zie. Nu heb ik maar een 32inch HD-Ready scherm en het zou ook door het scherm zelf kunnen komen, maar ik zie een vergelijkbaar iets als wat jullie beschrijven bij snel bewegende beelden.
Je beeldscherm doet natuurlijk ook een enorme hoeveelheid "image processing" om het beeld te deinterlacen.
Als ik hier de SD voetbaluitzendingen bekijk op mijn "good old" high res CRT PAL monitor dan is het beeld echt uitstekend zonder enige vorm van smearing.
Wel logisch ook, want het interlaced beeld kan direct zonder verdere bewerkingen getoond worden. :wink:
 
Je beeldscherm doet natuurlijk ook een enorme hoeveelheid "image processing" om het beeld te deinterlacen.
Als ik hier de SD voetbaluitzendingen bekijk op mijn "good old" high res CRT PAL monitor dan is het beeld echt uitstekend zonder enige vorm van smearing.
Wel logisch ook, want het interlaced beeld kan direct zonder verdere bewerkingen getoond worden. :wink:

Dat ligt er helemaal maar aan hoe je je beeldscherm instelt. Ik test regelatig TV's voor diverse publicaties en zonder uitzondering is het altijd aan te raden om - zeker als je digitaal kijkt - alle beeldverbetering uit te schakelen.

Verder is het absoluut zo dat de smearing in het signaal zit, zie ook de screenshots op onze site. Dat zijn gewoon directe captures van de 720p MPEG stream waarbij bij het decoderen geen de-interlacing ingeschakeld was (wat dus ook niet moet bij een 720p signaal, voor alle duidelijkheid).

Zoals de persoon van Technicolor al aangeeft gebruiken zij Axon scalers / deinterlacers met twee HQV chips met Terenex software, en naar mijn stellige overtuiging moet daarmee toe beter resultaat te behalen zijn dan we nu zien.

Aan de andere kant verlies je bij interlaced materiaal (het 1080i bronsignaal) ALTIJD temporele scherpte bij bewegingen. Daar is niets aan te doen, zelfs niet met de beste deinterlacer. Staat het beeld echter stil (overzichtshot tijdens bijvoorbeeld de aftrap) dan is er met per pixel motion adaptive deinterlacing een supergoede 1080i -> 720p conversie te doen. Het verschil tussen de enorm scherpe beelden als de camera stilstaat, en de vervaging die optreedt bij beweging, is hierdoor extra goed zichtbaar.

Dat laat echter onverlet dat de smearing niet nodig zou zijn op het moment dat de deinterlacer overschakelt naar alternate field rendering op het moment dat de motion adaptive methode niet werkt vanwege teveel beweging in het signaal.
 
De vraag blijft dus waar de smearing ontstaat.....

bij de kabel exploitant?
tijdens de conversie van 1080i naar 720p bij de NOB?
bij de verzending uit Oostenrijk/Zwitserland?
bij de opname?
 
Dat ligt er helemaal maar aan hoe je je beeldscherm instelt. Ik test regelatig TV's voor diverse publicaties en zonder uitzondering is het altijd aan te raden om - zeker als je digitaal kijkt - alle beeldverbetering uit te schakelen.
Alle moderne LCD/Plasma displays kunnen nu eenmaal geen interlace beeld weergeven dus zal er altijd behoorlijk geprocessed (=deinterlaced) moeten worden.
 
Alle moderne LCD/Plasma displays kunnen nu eenmaal geen interlace beeld weergeven dus zal er altijd behoorlijk geprocessed (=deinterlaced) moeten worden.

Ja, als het aangeleverde signaal interlaced is. Maar dat is dus niet zo, want het komt in 720p (p=progressive) de huiskamer binnen. Je TV hoeft het beeld dus alleen te upscalen naar de echte resolutie van je scherm (b.v. 1366*768 of 1920*1080).

@Bert: De smearing ontstaat 99% zeker bij Technicolor. Ik durf niet 100% te zeggen, want het 1080i bronsignaal kan ik niet ontvangen, maar het gebeurt bij de deinerlacing, en daarbij dus bij Technicolor.

De kabelmaatschappijen veranderen niets aan het signaal, zij geven het direct door. En als jij thuis je settopbox op 720p output hebt staan (je moet hem dus niet op 1080i zetten!) dan verandert je settopbox ook niets aan het signaal waardoor de smearing veroorzaakt kan worden.
 
Zoals de persoon van Technicolor al aangeeft gebruiken zij Axon scalers / deinterlacers met twee HQV chips met Terenex software, en naar mijn stellige overtuiging moet daarmee toe beter resultaat te behalen zijn dan we nu zien.
Eric, denk je dat het zou kunnen liggen aan het totaal niet deinterlacen zoals ik een [post=103053]paar posts terug[/post] voorstelde?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan