• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

geen zenders meer te sorteren op Sony tv (alphacrypt)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraag me af of er al mensen zijn die geprobeerd hebben de firmware via de USB terug te zetten en of er inderdaad een foutmelding komt.
 
Sony

Als ik de berichten lees nemen volgens mij veel mensen Ziggo kwalijk dat er nieuwe firmware in hun Sony TV is gezet. Hoewel de rol van Ziggo dubieus is, lijkt Ziggo mij niet verantwoordelijk.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij biedt Ziggo een netwerk (infrastuctuur) en content aan. Net als bijvoorbeeld een internet provider. Firmware voor een Sony TV kan echter alleen door Sony worden aangepast en aangeboden. Sony heeft de rechten op de firmware (een TV stack is niet open source). Alleen zij kunnen aanpassingen maken en dit releasen. Wat bijzonder is, is dat -voor zover we weten- deze release alleen via het Ziggo netwerk is uitgerold.

Het lijkt me terecht dat mensen niet blij zijn met de nieuwe firmware, omdat deze functionaliteit weghaalt. De TV werkt dus niet meer zoals beschreven in de handleiding en is niet meer het product waar de aanschaf op is gebaseerd. Je kan dus zeggen dat hij 'kapot' is. Ok kan je bij de leverancier eisen dat hij wordt omgeruild voor een werkend model. Als de gebruikers dit massaal zouden doen houden dit soort fratsen wel op.
 
Welk bedrijf test er nu op een netwerk dat ook toegankelijk is voor klanten? Ziggo heeft toch ook niet eerst aan alle klanten een brief verzonden met de waarschuwing dat ze willen testen met firmware updates en dat het daarom verstandig is om dergelijke functionaliteit in de TV uit te zetten om te voorkomen dat zij ongevraagd buggy test firmware installeren? Zal Ziggo het leuk vinden als hun bankier met hun bankrekening gaat testen waarbij er misschien wel wat fout kan gaan?

Waaruit concludeer jij dat het om een test software versie gaat? Het zou toch ook zomaar een roll-out van de finale 'ziggo-gecertificeerde' software versie kunnen zijn?

Edit: Het valt mij op dat alle meldingen uit het voormalige @Home gebied komen (wellicht toch een test, alleen op @home gebied?). Zijn er ook mensen uit voormalig Casema en/of Multikabel gebied die de nieuwe firmware 'cadeau' hebben gekregen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Twigger, hier hetzelfde probleem.
Sinds gisteravond kan ik de zenders ook niet meer in volgorde zetten. En ik heb eindeloos zitten zoeken waar dat aan lag.
De software staat nu bij mij ook op 1.538EA en ik heb geprobeerd de TV terug te flashen(naar aanleiding van een tip elders hier in deze treat) maar hij geeft hierbij aan dat dit niet lukt omdat de versie die er nu op zit nieuwer is. (misschien de heximalen maar aanpassen van de firmware?)
Ik heb een KDL-40W5500 met ook een AlphaCrypt.
Bij mij kan ik tevens LNA niet meer aanzetten, als de TV uit is geweest staat LNA gewoon weer uit.

Ik ervaar dit ook als zeer vervelend, want mijn eigen volgorde van zenders was beter dan de baggervolgorde van Ziggo.
Denk dat ik maar eens een mail stuur naar Ziggo dat ze maar eens een nieuwe firmware ter beschikking stellen als download, of gaat deze vlieger bij voorbaat al niet op?
 
Waaruit concludeer jij dat het om een test software versie gaat? Het zou toch ook zomaar een roll-out van de finale 'ziggo-gecertificeerde' software versie kunnen zijn?
Als je de ervaringen van de klanten met deze firmware versie doorleest dan mag ik toch hopen dat dit niet de officiële roll-out gaat worden als die klanten binnen de korste keren al diverse problemen aantreffen in die nieuwe firmware en dan heb ik het niet over de vaste kanalen lijst. Wat hebben ze dan in vredesnaam getest aan die nieuwe firmware voordat ze over gingen tot de roll-out?

Edit: Het valt mij op dat alle meldingen uit het voormalige @Home gebied komen (wellicht toch een test, alleen op @home gebied?). Zijn er ook mensen uit voormalig Casema en/of Multikabel gebied die de nieuwe firmware 'cadeau' hebben gekregen?
Die firmware download kanalen voor de TV's waarmee ze aan het testen zijn komen alleen voor in Ziggo/@Home gebied. In de DVB Service Informatie voor Ziggo/Casema/Multikabel zijn deze verwijzigingen naar de download kanalen niet aanwezig.

Verder lijkt het mij normaal dat klanten eerst een waarschuwing krijgen voordat ze aan een dergelijke roll-out operatie gaan beginnen waarbij duidelijk wordt gemaakt welke types wel en niet (automatisch) van firmware updates voorzien worden zodat een klant nog de afweging kan maken om dergelijke functionaliteit uit te zetten. Als dit wel de roll-out van een officiële nieuwe firmware voor de Sony TV's is dan vind ik het een behoorlijk arrogante manier van handelen van Ziggo en Sony.
 
Als ik de berichten lees nemen volgens mij veel mensen Ziggo kwalijk dat er nieuwe firmware in hun Sony TV is gezet. Hoewel de rol van Ziggo dubieus is, lijkt Ziggo mij niet verantwoordelijk.
Ziggo is verantwoordelijk voor hetgeen zij versturen via hun netwerk, vooral als het vermoedelijk om het testen van de firmware update functionaliteit voor "gecertificeerde" TV's gaat. Ziggo faciliteert immers die (test) firmware download kanalen. Het is niet zo dat Sony even op eigen houtje een (test) firmware download kanaal bij Ziggo aanmaakt. Testen doe je niet in een omgeving waar ook de hardware bij onwetende klanten geraakt kan worden. De gevolgen mogen duidelijk zijn.
 
Denk dat ik maar eens een mail stuur naar Ziggo dat ze maar eens een nieuwe firmware ter beschikking stellen als download, of gaat deze vlieger bij voorbaat al niet op?
Ik denk dat je dan een antwoord gaat krijgen van een helpdesk medewerker die waarschijnlijk van niets weet aangezien de technici wel meer dingen achter houden. In dit geval zou ik er voor kiezen om de Chief Technology Officer (CTO) van Ziggo verantwoordelijk te stellen via een mail of brief. En aangezien de TV duur genoeg is zou je eens kunnen gaan praten met de rechtsbijstandsverzekering mocht je die hebben.
 
Twigger, hier hetzelfde probleem.
Sinds gisteravond kan ik de zenders ook niet meer in volgorde zetten. En ik heb eindeloos zitten zoeken waar dat aan lag.
De software staat nu bij mij ook op 1.538EA en ik heb geprobeerd de TV terug te flashen(naar aanleiding van een tip elders hier in deze treat) maar hij geeft hierbij aan dat dit niet lukt omdat de versie die er nu op zit nieuwer is. (misschien de heximalen maar aanpassen van de firmware?)
Ik heb een KDL-40W5500 met ook een AlphaCrypt.
Bij mij kan ik tevens LNA niet meer aanzetten, als de TV uit is geweest staat LNA gewoon weer uit.

Ik ervaar dit ook als zeer vervelend, want mijn eigen volgorde van zenders was beter dan de baggervolgorde van Ziggo.
Denk dat ik maar eens een mail stuur naar Ziggo dat ze maar eens een nieuwe firmware ter beschikking stellen als download, of gaat deze vlieger bij voorbaat al niet op?


Hmmm, erg vervelend dat je dus inderdaad de Sony TV dus niet kan flashen met een oudere versie FW...

Maar als ik jou was zou ik niet gaan hacken in FW om de versie aan te passen, probeer het eerst via een andere weg op te lossen, voordat je een nieuw probleem hebt: een TV die het helemaal niet meer doet!
 
Tijdje niet op dit forum gelezen en nu kom ik hier weer terecht via een link naar dit topic op GoT.
Ten eerste ben ik blij dat ik de auto-systeem update op mijn W5500 uit heb staan. (Overigens staat er in de handleiding uitgelegd wat die verschillende updatefuncties inhouden, dus daarover valt weinig te discussiëren)
Ten tweede is er door dit voorval wel een bepaalde duidelijkheid gekomen. Het lijkt er in ieder geval op dat de W55xx/W57xx serie onderdeel uitmaakt van het certificeringstraject (dit is daar in ieder geval een eerste hard bewijs van). Ook blijkt dat Sony/Ziggo van plan zijn om voor "oudere" modellen uit deze series de nieuwe Ziggo-compliant firmware "beschikbaar te stellen" cq door de strot te duwen. De mensen die met een reeds aangeschafte W55xx/W57xx dus met smart op CI+ zitten te wachten kunnen er dus vrij zeker van zijn dat het voor hun allemaal zal werken...

...onder de voorwaarden van Ziggo. Ziggo heeft hier weer een mooie blijk van incompetentie gegeven door testsofware op het gebruikersnetwerk te publiceren.
Of moet dit gezien worden als een blijk van kwaadwillendheid? Een mogelijkheid is natuurlijk dat ze alle te certificeren toestellen voorafgaand aan de daadwerkelijke invoering van CI+ gauw een firmware update te verteren geven. Vervolgens kan dan met veel bravoure gezegd worden dat óók de modellen die aangekocht waren voor het einde van het testtraject zullen werken. Tegen de tijd dat de doorsnee consumenten doorkrijgen dat er in de tussentijd met de functionaliteit van hun toestel is geknoeid, is het al te laat.

Misschien moet er vanuit deze gebruikersgroep eens actie ondernomen worden om te kijken in hoeverre dit alles wel geoorloofd is. Het door Ziggo zonder notificatie veranderen van functionaliteit, of überhaupt iets wijzigen aan een toestel dat geen eigendom is van Ziggo noch ook maar iets met Ziggo te maken heeft. Het lijkt me namelijk dat het aan laten staan van de auto-update optie geen vrijbrief mag zijn voor een derde om allerlei zaken in mijn toestel te wijzigen, ook al is dat in overleg met de fabrikant. De fabrikant is immers ook geen eigenaar meer van het toestel zodra het in mijn bezit is.
Het uitzoeken wat wel en niet mag en het aan de kaak stellen van dit soort zaken lijkt me dan ook een uitgelezen taak voor een programma al Kassa of Radar.

Tot slot een kleine analogie. Verkeer en Waterstaat draagt zorg voor het wegennetwerk. Het is begrijpelijk dat V&W controle wil houden over wat er op "hun" wegen gebeurt. Het wordt al minder begrijpelijk als V&W wegen zo gaat aanleggen dat alleen door V&W goedgekeurde voertuigen erop kunnen rijden. Het is echter totaal onacceptabel als ik 's morgens in mijn auto stap en er achter kom dat V&W buiten mijn kennis om mijn auto heeft aangepast naar hun wensen. Dit is wat Ziggo hier doet. I call it overstepping your boundaries.
Kom me niet aan met opmerkingen over RDW en APK keuringen, kentekenbewijzen en dat soort zaken, ten eerste is het slechts een analogie, geen rechtstreekse vergelijking, ten tweede dienen dat soort richtlijnen een algemeen belang (veiligheid), wat bij Ziggo absoluut niet het geval is.
 
@Ronny1970

Heb je mijn bericht ook gelezen over het ondertiteling probleem dat erbij gekomen is sinds die firmware update?

Is hier te lezen, er staat ook bij hoe je het kan oplossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan