• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Mag hopen dat dit niet waar mag zijn??

Status
Not open for further replies.
L

lex333

Iemand op het Ziggo topic van het forum van tweakers meldt het volgende:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1348447/24

Dit is interessant; ik heb de laatste tijd regelmatig time-outs bij de Tweaknews newsserver, en dan vooral in de drukkere uren. Zowel bij SSL als de "gewone" verbindingen. Nu meldt Tweaknews mij zojuist dat ze er achter zijn gekomen dat Ziggo aan traffic shaping doet. Zou dit waar zijn, of worden andere technische problemen zo verbloemd?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/32035155


Ik mag toch hopen dat ziggo zich toch niet aan UPC praktijken gaat branden??? :oyeah:

Alex
 
Ach het bewijs dat het niet waar is, staat op tweakers een paar berichtjes lager. Iemand die ook een trage zwabberende verbinding had van Tweaknews en via een andere payserver geen enkel probleem had.
 
Ach het bewijs dat het niet waar is, staat op tweakers een paar berichtjes lager. Iemand die ook een trage zwabberende verbinding had van Tweaknews en via een andere payserver geen enkel probleem had.
Dit was één van de redenen waarom ik een paar maanden geleden overgestapt ben op Hitnews.eu en sindsdien geen problemen meer heb ondervonden. Time-outs dan hè...
Mozilla/5.0 (iPhone; U; CPU iPhone OS 2_2_1 like Mac OS X; nl-nl) AppleWebKit/525.18.1 (KHTML, like Gecko) Version/3.1.1 Mobile/5H11 Safari/525.20
 
Ik begin me af te vragen of het waar is of dat ik gewoon op een druk stuk netwerk zit :(
Mijn tweak ging heel slecht.
Astraweb gaat wat beter.
Maar waar ik net op 4 MB zat zit ik nu weer op 2MB

Als dt zo doorgaat stap ik alsnog over op KPN glasvezel
Wel jammer die cam modukes zag ik wel zitten :)
 
Wat heb je gedaan om je snelheid te verhogen, en wat heb je gedaan om uit te zoeken of je snelheids-probleem voor heel internet gold, of soms alleen voor Tweaknews?

Beetje zuur wanneer je straks via je dure glasvezel 2 Mbits/sec loopt omdat je PC, je router of het draadje naar Tweaknews niet blijkt te deugen.....

Mees de Roo
 
doe is een pathping naar je tweaknews server als je snelheid niet goed is .

doe dit als mogelijk is zonder router direct op het modem.

als er iets foutzit in de verbidning van ziggo of bij tweaknews dan zou dat in de pathping te zien moeten zijn.

tijdje geleden liepen ze beetje te klooien en ineens was mijn inet speed niet sneler dan 5mbit (en heb een dure n router + z3 (25mbit)

direct op aop haalde ik meteen wel weer mijn verbindingsnelheid.

na beetje klooien op router geen effect , pathpings gaven aan dat mijn router wat langzaam reageerde ineens , dus ik router even teruggezet naar default , opnieuw ingesteld en daaran werkte het zonder problemen erop.

*note een goede test om te kijken of het alleen bij je nieuwsserver is is ook ff speedtest.multi-kabel.net te doen en dan ff die 100mbit file downloaden. hij pakt dan vanaf de amx-is een 100mb bin file dus dat zou je altijd op je max moeten binnen kunnen halen (directe verbinding)
 
Veel van de goedkopere routers zoals b.v. de sitecoms die ziggo aan de man probeert te brengen, heeft de neiging om, afhankelijk van het gebruik wat er van gemaakt wordt, binnen één tot een paar dagen vol te lopen of uit zijn tabellen te lopen, waarna de snelheid tot vrijwel nul terugloopt.
Je kunt vaak al veel verbetering bereiken door de router helemaal geen DNS te laten doen, maar ook dan nog heb ik hier een paar netwerk-benchmarks die een router reset nodig maken.

Wanneer je metingen verricht i.v.m. snelheidsproblemen, doe die dan liefst twee keer; één keer met het systeem as-it-is en één keer met een vers opgestarte router (dus niet alleen de DHCP vernieuwen, maar een volle herstart).

Een hardware reset naar fabrieks-instellingen zou voor een (via de wizard o.i.d. goed ingesteld modem) eigenlijk niets uit moeten maken, tenzij je zelf de instellingen verziekt hebt, of er zoveel firewall regels zijn aangemaakt dat het arme apparaat het niet meer bijbeent. Denk er daarbij aan dat ook UPnP indien aanwezig en aangezet aan die regels kan zitten klooien (en vergeten ze op te ruimen).

Mees de Roo
 
Ik heb vandaag meerdere dingen geprobeerd .
Uiteraard sluit ik alles eerst uit voor ik ga wijzen.

Ik heb mn pc rechtstreeks en niet rechtstreeks speedtests laten doen op speedtest.net.
Ik heb met ssl zonder ssl via tweaknews en astraweb gedownload.
Ik heb combinaties geprobeerd de html poort geprobeerd.
Op een speedtest haal ik tussen de 45 max en min 30 mbit.
Mijn nieuwsgroepn gaan af en toe omhoog tot snelheden van 3.5 mb via astraweb ,maar blijven vaak onder de 2 MB die ik op mijn 20 mbit haal.
Verder heb ik meerdere hd formaten binnen gehaald.
En varierend 4 tot 16 sporen open gezet.

Natuurlijk ga ik na 1 dag niet een overhaaste beslissing nemen het is nu natuurlijk weekend en als het alleen dan traag is en op de piek momenten kan ik er mee leven.

Mijn vermoeden is dat inderdaad de hele snelheid weg zakt.
Al schijnt het via tweaknews erger te zijn via astraweb heb ik echt even 5 MB gezien.

Ik blijf het in de gaten houden ,maar feit is dat mijn verbinding eerst strak 2.3 MB was en nu is 1 MB ook niet meer raar.
 
Ok, je PC, router, modem, ziggo-kabelnet combinatie is dus blijkens de snelheidstests in staat dicht bij de maximale snelheid die bij je abbonnement hoort te functioneren.

Je probleem zit dus in de specifieke newstransfer, naar twee specifieke newsservers. Die twee servers verschillen dusdanig, dat zij zelf de hoofdverdachten zijn voor de trage afhandeling (wanneer iets anders de bottleneck was zouden ze immers allebei vrijwel even traag moeten zijn).

Je kunt nu alleen nog maar proberen de zaak aan jouw kant te optimaliseren.

Ik heb daarvoor 3 suggesties om uit te testen:

1. Gebruik de router niet als DNS server (je ziet dan 192.168.0.1 of 192.168.1.1 op je PC's als DNS server staan; voer met de hand externe servers uit het Ziggo-domain of nog verder in).
2. Draai op je PC een patch om meer halfopen poorten gelijktijdig aan te kunnen ( https://www.lvllord.de/download.php?url=en/EvID4226Patch223d-en.zip ).
3. Optimaliseer op je PC de TCP/IP instellingen ( https://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe ).

Waarschuwing: een dergelijk geoptimaliseerde PC in een local netwerk kan uitermate hinderlijk zijn voor de overige netwerkgebruikers en zelfs voor de overige taken op diezelfde PC.

Heb je er overigens aan gedacht dat je PC niet alleen in staat moet zijn om news met 40 Mbits/sec binnen te halen, maar dat na een hoopvol begin permanent (inclusief overhead) ook kwijt moet kunnen raken op disk? Hoe snel en gedefragmenteerd is de disk die je daarvoor gebruikt?

Mees de Roo
 
Nu Tweaknews, paar weken geleden download2day ..

(is trouwens een bericht van 2 juni.....2009)

Als een usenet aanbieder het 'even' niet aankan, ligt het aan ziggo !
er begint een patroon te ontstaan :)

bij d2d begon het als klein berichtje ergens, dat verschillende mensen problemen hadden met de verbinding, d2d had géén storing, lag aan ziggo !
het werd opgeblazen en haalde zelfs frontpage bij tweakers,
Ziggo kapt usenet af...

en in het eigen log van d2d vol trots : Upgrade servers, nu nog betere verbindingen

week erna .. configuratie foutje, d2d had zelf iets verkeerd gedaan, maar dat werd 'vergeten' te vertellen aan de buitenwereld :no:

ik gebruik nu een jaar of 8 usenet,via ziggo & payserver van eweka en hitnews...
nog NOOIT een drop gehad die op shaping leek, wel eens een tijdje ( minuut of 10 ) minder snel, maar altijd op 100% verbindingen gehad.

Wat het ergste aan dit soort berichten is, is dat het WEER aan ziggo ligt, en er niet verder gekeken wordt of het niet aan de persoon zelf ligt
( ohnee, is een tweaker - die heeft er verstand van, hij gebruikt een overpriced server )
Ziggo laat best steken vallen, en ze zullen hier en daar beter moeten communiceren, maar vooralsnog kun je ze niet beschuldigen van shaping op usenet / torrents, zoals upc wel doet

( wacht met trots op de anonieme opmerking ziggokontlikker in mijn boxje)
 
Last edited by a moderator:
Status
Not open for further replies.
Back
Top