Kan deze web site ook een IPv6 adres krijgen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

grunnsat

Forum Gebruiker
Berichten
1.053
Vraag aan de webmaster van het Ziggo Gebruikers Forum: het lijkt er op dat jullie hosting organisatie (prolocation.net) ook IPv6 ondersteund. Kunnen jullie eens nagaan of dit forum ook met IPv6 kan werken? Dan zou het forum nog eerder op IPv6 over zijn dan de Ziggo gebruikers.
 
Grunnsat, op elke pagina van dit forum staat (rechts)onderaan een keuze 'email ons'.
Via die keuze bereik je de forumbeheerders beter en sneller.
 
Dank je TheGrouch, het mailtje is verstuurd. Ik zal het antwoord hier ook vermelden.
 
Ik zal het antwoord hier ook vermelden.
Dan zal ik gelijk hier maar antwoorden :wink:

We zullen op een gegeven moment wel IPv6 gaan gebruiken. Dat de hosting provider het heeft wil nog niet zeggen dat het direct 'klaar' staat voor gebruik. Op dit moment is er nog geen IPv6 geconfigureerd op onze server, maar dat zal ooit wel gaan gebeuren. Veel toegevoegde waarde heeft het nu niet omdat er geen IPv6-only gebruikers zijn die niet via IPv4 op onze site kunnen komen. Wellicht nemen we dit gelijk mee als we de forum software gaan aanpassen in de loop van dit jaar.
 
Veel dank voor je antwoord CeeS.

Ik neem aan dat de server op Linux draait, want bij Windows draait IPv6 altijd (tenzij je allerlei rare toeren uithaalt om het uit te zetten). Het starten van IPv6 lijkt slechts één regeltje te zijn. Lijkt allemaal niet zo moeilijk. Jullie zullen wel een eigen IPv6 adres moeten aanvragen logischerwijze.

Ik weet niet wat je verstaat onder 'toegevoegde waarde', maar ik ben bang dat vele webmasters zoiets zullen zeggen. Daar kan ik heel duidelijk in zijn, voor de werking van de website heeft het geen toegevoegde waarde. Maar daar gaat het ook helemaal niet over. Het internet moet over op IPv6. Punt.

Het voordeel om het zo snel mogelijk te doen is dat Ziggo dan nog niet over is op IPv6. De weinige Ziggo klanten met een IPv6 tunnel kunnen dan testen of alles goed werkt. Als je wacht met IPv6 te activeren tot na dat Ziggo IPv6 ook geactiveerd heeft, dan zul je zien dat zo'n 75% van de gebruikers met IPv6 binnenkomt. Heb je dan een probleem, dan heb je meteen een groot probleem.
 
Ja de server draait uiteraard onder linux (uptime na de laatste reboot is vandaag 805 dagen) en het activeren van IPv6 is uiteraard geen enkel probleem, maar staat nu 'uit'. Dat kan allemaal wel geactiveerd worden en een ip-adres is ook geen probleem voor onze hosting provider. Ik heb zelf al jarenlang een IPv6 tunnel thuis en veel van mijn verbindingen gaan via de tunnel inmiddels zonder dat ik het merk (alleen de RTT is wat langer dan via IPv4 vanwege de tunnel-omweg) dus weet waar het over gaat. Maar je moet dus nog even geduld hebben, ik verwacht het in elk geval dit jaar nog wel, misschien wel deze zomer.
 
Als je Firefox gebruikt als browser, dan kun je de add-on ShowIP laden. Die laat je rechts onderin zien met welk IP adres en officiële hostnaam je verbonden bent, natuurlijk ook bij IPv6.

Google laat zien dat het IPv6 verkeer naar hun servers dit jaar gestegen is van 2,5% naar 3,5%. Dat lijkt heel weinig, maar het is een relatieve toename van 40%, en als je na gaat hoe weinig IPv6 aansluitingen er zijn in de wereld (Nederland 1% !!), dan gaat het toch hard.
 
Wat bedoel je met "welke bedoel je", dat is wel een beetje een heel erg summiere vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan