• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Eigenaardigheid in ondertiteling publieke omroep

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

Mart

Met enige regelmaat mist er een "pootje" bij de letters p, j, y en g op de bovenste regel bij uitzendingen op de publieke omroep. Het beeld erachter lijkt normaal, m.a.w. geen beeldcorruptie met 'blokjes'. Nu is dit allemaal niet zo erg, het leidt hooguit wat af, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig waardoor dit fenomeen veroorzaakt is. Mijns inziens kan het op de volgende plaatsen ontstaan:

  • Bij het toevoegen van de ondertiteling in Hilversum
  • Bij het transcoderen door Ziggo/West
  • Bij het decoderen bij mij thuis door de Siemens.
In het eerste geval zou iedereen dit moeten kunnen constateren, maar ik heb hier nog niemand over gehoord. In het tweede geval zou iedereen gevoed door Ziggo/West dit hebben en in het laatste geval alle Siemens gebruikers.
Mijn vraag is heeft iemand ook wel eens missende pootjes gezien? Of beter nog weet iemand waar deze veroorzaakt worden?
 
Zou je misschien een screenshot kunnen maken van wat je bedoelt?
 
Zou je misschien een screenshot kunnen maken van wat je bedoelt?
Als ik er eentje in een opname heb zal ik hem posten, maar het is een sporadisch fenomeen en er is geen pijl op te trekken wanneer het optreedt.

*EDIT*:

In een oude opname gevonden:
screenlb1mi4.jpg


Close up:

screenlb2ux6.jpg


Hier is nog een deel zichtbaar, soms is het hele pootje weg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gebruik je de Siemens PVR misschien in 4:3 letterbox mode?

Soms kan het daarbij namelijk voorkomen dat het downscalen naar het letterbox formaat niet helemaal goed gaat.
Het lijkt er op zo'n moment dan op dat er beeldlijnen verloren gaan (net als een soort slecht uitgevoerde resize functie) waardoor het beeld er dan wat blokkerig uit komt te zien.
Vooral duidelijk zichtbaar bij ondertitels en logo's

Door even heen en weer te zappen of een menu op te roepen kun je dat dan meestal weer verhelpen.
Zelf zie ik dit nog maar heel af en toe gebeuren.

Edit:
Ik zie nu pas de screenshots, dit is een ander probleem zo te zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gekke is dat dit alleen bij de publieke zenders is.

<speculeermodus>:wink:
Als ik even de stoute schoenen aantrek en een ongefundeerde conclusie mag trekken, dan zou ik zeggen dat dit komt doordat de publieke omroepen op constante bitrate worden aangeleverd aan Ziggo/West en tegen het advies van Cisco wordt er uit de stream data verwijderd, en laat nou net dat beetje detailering dat wordt weggesneden een pootje van de ondertiteling zijn. In dat geval zouden veel meer mensen dit hebben, of ze het zien is een tweede, want het valt niet altijd op.
</speculeermodus>
 
Ja het was mij ook opgevallen, ik kijk met de aloude Samsung DCB 9401R.
Of het alleen de publieke zenders zijn, daar heb ik niet op gelet.
 
Ja het was mij ook opgevallen, ik kijk met de aloude Samsung DCB 9401R.
Of het alleen de publieke zenders zijn, daar heb ik niet op gelet.

Bedankt voor je antwoord, hierdoor kan ik al twee mogelijke oorzaken doorstrepen. Het is niet uniek voor de Siemens, en ook niet uniek voor het voormalig Casema netwerk. Het meest voor de hand ligt nu dat het al mis gaat bij de bron, maar dan zouden ook analoge kijkers er last van moeten hebben.
 
Pfffff.... Even het stof van dit topic blazen.

Gisteren weer een aantal keer dit fenomeen waargenomen, zowel op de Samsung, Siemens als analoog. Vooral omdat het ook analoog waarneembaar is lijkt het me het meest voor de hand te liggen dat het al fout gaat bij de NPO, tenzij Ziggo al "beeldverbeteringen" toepast voordat het de kabel opgaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan