• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Humax IRHD-5000 HD-Tuner

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze ontvanger een aantal weken en ben wel tevreden
2 zaken die mij opvallen.

Ik heb het HD abo, en er zit een dedicated HD favourieten lijst in de ontvanger.
Ik kan alleen filmnetHD niet uit die lijst verwijderen, en heb dus met het switchen in de lijst steeds de melding dat ik geen abo heb.
Of is er een nog niet door mij ontdekt menupunt waar ik deze lijst kan editten, zodat ik filmnet HD eruit kan halen?

En natuurlijk is de lipsync op HD duidelijk nog niet op orde.
Krijg deze ook niet goed bij de instelling met de vertraging, kan deze ook maar 1 kant uit regelen.
Loopt het beeld altijd voor, of altijd achter bij het geluid?
Gelukkig maar dat bij natuurseries niet zoveel mensen in beeld praten.

Maar met de interviews op Ned1 en eurosport toch wel erg iritant.
 
En natuurlijk is de lipsync op HD duidelijk nog niet op orde.
Krijg deze ook niet goed bij de instelling met de vertraging, kan deze ook maar 1 kant uit regelen.
Loopt het beeld altijd voor, of altijd achter bij het geluid?
Gelukkig maar dat bij natuurseries niet zoveel mensen in beeld praten.

Maar met de interviews op Ned1 en eurosport toch wel erg iritant.
Is Nederland-1 niet in orde met de default settings ? Ik heb zelf een prima synchroon beeld/geluid daar.

Eurosport is inderdaad niet goed, maar dat ligt aan het nederlandse geluidskanaal, ook op de SD versie loopt die niet synchroon in tegenstelling tot het engelse geluid. Misschien heb je geprobeerd om eurosport goed te krijgen en zijn daardoor de overige kanalen nu niet meer synchroon ???

Of ligt het aan het type TV ? (ik heb een hd-ready JVC)
 
Je begrijpt niet dat mensen de decoder via SCART aansluiten maar je gebruikt zelf de SCART aansluiting wel? :wink:
Ook geef je al aan dat het SD signaal veel beter is dan je oudere Samsung decoder.
Er zijn diverse redenen te bedenken om de decoder naast HDMI ook via analoog/SCART op een (SD) display of recorder aan te sluiten.

Voor mij is de enige reden om dit via scart te doen omdat de DVDR geen HD ondersteund en het dus weinig tot geen zin heeft om deze via HDMI aan te sluiten.
Eigenlijk ben ik heel beniewd wanneer de eerste betaalbare Blu Ray recorder op de markt komt. Dan zou je dus in HD kunnen opnemen en is een aansluiting via HDMI te preferen boven een analoge Scart.
 
Eigenlijk ben ik heel beniewd wanneer de eerste betaalbare Blu Ray recorder op de markt komt. Dan zou je dus in HD kunnen opnemen en is een aansluiting via HDMI te preferen boven een analoge Scart.
HD opnemen via HDMI zal vrijwel zeker onmogenlijk worden gemaakt door middel van de HDCP beveiliging.
Je hebt waarschijnlijk meer kans via de component uitgang zolang deze niet ook uitgeschakeld/gelimiteerd gaat worden door de kabelproviders.
 
Vraag.
Ik ben een leek op dit gebied, sinds dinsdag deze Humax is huis. Wat ik merk is dat als ik de hem op 1080i zet de HD kwaliteit perfect is. Echter de SD kwaliteit beduidend minder. (logisch zou je zeggen, HD <-> SD). Zet ik de decoder op 720p dan is HD wat minder maar de SD weer wat beter.
Net Copaco aan de telefoon gehad en die zeggen dat als je een Full HD tv hebt (en die is er, Samsung LE40A656) je de decoder op 1080i moet zetten en niet op 720p want dan hoeft er niet meer geupscaled te worden.
Maar wat nu met de SD uitzendingen die op 576i staan, dan wordt er toch gedownscaled? (2 keer, bij 1080i) En waar is de instelling in de decoder voor 576i (kan alleen maar kiezen uit 576p, 720p en 1080i).

Probleem gevonden, het zat in de TV zelf. Sinds gisteren een nieuwe Samsung LE40A656 afgeleverd gekregen en SD kwaliteit is echt veel beter. Even nog naar het verschil gekeken tussen deze Humax en de Humax IR-Fox C, en de SD kwaliteit van de IR-HD5000 is inderdaad beter dan de IR-Fox C.
Ik las op internet ergens dat de 576i verwerkt zit in de 720p, klopt dit ?
 
Is Nederland-1 niet in orde met de default settings ? Ik heb zelf een prima synchroon beeld/geluid daar.

Eurosport is inderdaad niet goed, maar dat ligt aan het nederlandse geluidskanaal, ook op de SD versie loopt die niet synchroon in tegenstelling tot het engelse geluid. Misschien heb je geprobeerd om eurosport goed te krijgen en zijn daardoor de overige kanalen nu niet meer synchroon ???

Of ligt het aan het type TV ? (ik heb een hd-ready JVC)

Ik heb een Panasonic Plasma, FullHD, 46PZ80E
HDMI kabel 1,5 meter.

Bij HD downloads die ik afdraai is het mij nog niet opgevallen.
Ik kijk wel veel natuurfilms (echte dan :) ) en dan zie je het natuurlijk niet.
En bij de films en muziekfilms die ik afspeel is het mij niet opgevallen.
Ik heb Blu-ray maar nog maar 1 schijf en daar wordt niet op gepraat.

Het is op Ned-1 niet zo erg als op de andere zenders, maar er zit een afwijking in.
Maar ik ben een pietje precies mannetje wat dit betreft.
Bij de andere zenders is het varierend meer tot ernstig zichtbaar maar ja, alleen maar zichtbaar als iemand praat, en dat zijn meestal niet de programma's waar ik naar kijk.

Overigens lig ik er niet wakker van, tot nu toe heeft elke nieuwe ontwikkeling in het A/V gebeuren zijn opstart problemen gehad.
Gaat ongetwijfeld opgelost worden.
Zal wel in de samenstelling van de streams zitten, er wordt volgens mij flink mee geklooid bij Ziggo.
Het inschakelen van een HD zender zoals Ned-1 verstoord volgens mij ook de kwaliteit van normale kanalen, de beschikbare bandbreedte wordt volgens mij dynamisch bepaald.
Maar ja gebeurd op de sateliet al jaren.

Vind de bediening redelijk goed.
Maar ik weet dat HUMAX al veel jaren ervaring heeft met user interfaces in dit type ontvangers, ik had 10 jaar geleden al een Humax sateliet ontvanger, ze hebben sinds die tijd veel ervaring in userinterfaces en digitale ontvangst opgedaan.
 
Is Nederland-1 niet in orde met de default settings ? Ik heb zelf een prima synchroon beeld/geluid daar.

Eurosport is inderdaad niet goed, maar dat ligt aan het nederlandse geluidskanaal, ook op de SD versie loopt die niet synchroon in tegenstelling tot het engelse geluid. Misschien heb je geprobeerd om eurosport goed te krijgen en zijn daardoor de overige kanalen nu niet meer synchroon ???

Of ligt het aan het type TV ? (ik heb een hd-ready JVC)

Nee hoor. Op mijn TV, een Full HD Panasonic, heb ik het probleem ook.
Enorm irritant.
 
Aansluiten Home Cinema

Ongetwijfeld een domme vraag van een domme leek...

Binnenkort ga ik aansluiten:
- Philips 42PFL9703 LCD-TV
- Philips HTS 8140 home cinema
- Humax IRHD-5000

Van de Humax gaat een HDMI-kabel naar de TV en een optische (toslink)kabel naar de home cinema. Van de home cinema gaat een HDMI-kabel naar de TV. Om het geluid van de TV via de home cinema te laten horen, is er dan nog een extra audio kabel van de TV naar de home cinema nodig? En maakt het dan uit of het een tulp-stekker of een digitale coax-kabel is?
Hoe werkt de radio via de Humax? Gaat dat via de TV of gaat dat ook via de home cinema?

Ik hoor het graag!
 
De HDMI van TV naar homecinema is overbodig. Voor het geluid van de tv sluit je immers de toslink aan. De tv krijgt z'n geluid van de 5000 via de HDMI. Radio luisteren kan zonder tv, geluid doe je dan via toslink naar homecinema.
 
De HDMI van TV naar homecinema is overbodig. Voor het geluid van de tv sluit je immers de toslink aan. De tv krijgt z'n geluid van de 5000 via de HDMI. Radio luisteren kan zonder tv, geluid doe je dan via toslink naar homecinema.

Mr. Leo, bedankt voor je snelle reactie! Overigens neem ik wel aan dat je een HDMI-kabel van TV naar homecinema nodig hebt voor het beeld, toch?
De radiokabel gaat van kabeldoos naar de subwoofer van de homecinema, is deze aansluiting door tussenkomst van de 5000 nog wel nodig?
Nogmaals bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan