• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Firewall uit/routeren uit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als het een router is, en je moet porten van buiten nara binnen hebben kom je niet onder port forwarding uit. zo werkt het NAT systeem in een router nu eenmaal. firewall kan alleen een extra berscherming zijn voor porten die je niet open wilt.
 
-----
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iedereen, ook op internet staat dat de firewall zorgt voor het open of dicht zijn van poorten.

Als ik de firewall uit heb staan en de poorten zijn dicht dan betekent dat dan dat de firewall nog steeds aan staat.

Stel dat je gelijk hebt BER. Dan moet er een optie aanwezig zijn voor het uitzetten van de NAT. Dit omdat ik al een eigen router heb.

Zoals Ziggo dit aanpakt vind ik klantonvriendelijk. Krijg gewoon het gevoel dat ik ook hier niet welkom ben als eigen router bezitter.
nee, dat begrijp je verkeerd. de firewall bepaalt wel of poorten open of dicht zijn, maar daarna bepaalt de router hoe daar verder mee wordt omgegaan. er zijn drie mogelijkheden:
- de routerfunctie staat uit. in dat geval wordt alles doorgegeven, zowel van buiten naar binnen als van binnen naar buiten. de firewall staat dan ook automatisch uit, net als bv de DHCP SERVER. doe dit alleen als je een eigen router hebt!
- de router staat aan in gateway mode. in dat geval is NAT INGESCHAKELD, verkeer van buiten naar binnen is toegestaan op alle poorten, verkeer van buiten naar binnen is NIET toegestaan, tenzij het is toegestaan door port forwarding. de firewall kan hier nog een filter overheen leggen, bv verkeer vanaf een bepaald extern ip adres of extern netwerk is uitgesloten.
- de router staat aan in router mode. in dat geval is NAT UITGESCHAKELD, zowel verkeer van binnen naar buiten als van buiten naar binnen is toegestaan. er is geen port forwarding, de firewall bepaalt wat wel en niet mag of kan. deze optie is niet aanwezig in de EVW3200 firmware versies van ziggo.

het in- of uitschakelen van de router functie kan alleen door klantenservice worden gedaan. daarna moet de router herstarten. als je de routerfunctie uit laat schakelen kun je geen gebruik meer maken van wifispots.
 
Of bel even naar 1200 daar kan de modem in bridge mode gezet worden, dwz router van ziggo uit en je eigen router neemt de taak over. Je wifi modem wordt zo weer een ouderwets statisch modem. Let op dat dan alleen LAN 1 ook nog werkt. Zo heb je zelf voledige controle over je netwerk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan