• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ned.1,2,3 in 2009 in HDTV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier ben ik het totaal niet mee eens.

Als je de allerbeste Bang en Olufsen /Loewe Lcd televisie naast de allerlaatste en beste B&O/ Loewe Crt zet zal je zien dat de Crt werkelijk nog steeds superieur is in (digitale) beeldkwaliteit.

Vooral als je dichterbij je televisie zit zie je constant een soort 'sneeuwerigheid' door een Lcd scherm ongeacht de prijsklasse.

De techniek van Crt is inderdaad 80 jaar oud maar ook wel 80 jaar doorontwikkeld.
De lcd heeft nog even te gaan voordat die beeldkwaliteit geevenaard kan worden laat staan overtroffen.

Die sneeuwigheid ligt dus niet aan de LCD tv zelf, maar aan het bronsignaal. Dit is precies wat ik in mijn post omschrijf. De reden dat je die sneeuwigheid ziet, is dus dat LCD wel in staat is om dit te laten zien en CRT niet.

De reden dat er nu LCD televisies zijn is omdat na 80 jaar doorontwikkeling van de CRT tv, er geen vooruitgang meer te halen is. CRT is tegenwoordig achterhaald, het is tijd om verder te gaan ;)
 
De reden dat je die sneeuwigheid ziet, is dus dat LCD wel in staat is om dit te laten zien en CRT niet.
Dus als ik het goed begrijp is de LCD zo goed dat hij zelfs in staat is om de sneeuwigheid van het signaal te tonen. :p
 
Daar komt het wel op neer, of je kunt het ook omdraaien, de CRT is niet goed genoeg om het te tonen ;) Maar het hoeft natuurlijk geen sneeuwigheid van het signaal te zijn. Je ziet het ook vaak bij series die uit america komen, daar is het soms heel erg, volgensmij krijgen we dat soort series nog via band binnen in nederland ofzo :p
 
De analoge tuners van de LCD TV's zijn vaak de boosdoener.

Dat idee heb ik inderdaad ook. Maar daar heb ik het in dit geval niet over, ik bedoel vooral de 'vlekken' in sommige series, die ik dus ook digitaal zie.
 
Vooral als je dichterbij je televisie zit zie je constant een soort 'sneeuwerigheid' door een Lcd scherm ongeacht de prijsklasse.

Heb je ook al eens een Blu-ray of HD DVD gezien op een Full HD LCD? Het 'probleem' met LCD en ook plasma is dat ze speciaal gemaakt zijn om HD beelden te laten zien en niet om SD beelden te laten zien. Ze doen het natuurlijk wel, maar niet op de best mogelijke manier. Neem bijvoorbeeld een film als Cars of Ratatouille. Die zijn 100% digitaal en zien er werkelijk schitterend uit op een Full HD LCD. Niks geen sneeuwerigheid of andere storende factoren.
 
Dat idee heb ik inderdaad ook. Maar daar heb ik het in dit geval niet over, ik bedoel vooral de 'vlekken' in sommige series, die ik dus ook digitaal zie.
Die vlekken komen dus niet door de tuner maar door het LCD scherm zelf.
De meeste LCD schermen zijn namelijk 8 bits. Dat betekent dus dat ze maar 256 kleurgradaties kunnen weergeven.
Als je dus op een LCD scherm een beeld bekijkt dat bv van licht blauw naar donker blauw overloopt krijg je dat soort vlakken te zien.
Een CRT heeft in principe oneindig veel kleurgradaties en heeft daar geen last van.
Overigens zijn de nieuwe generatie LCD's 10 bits waardoor ze 1024 kleurgradaties kunnen weergeven. Zij hebben hier dus veel minder last van.

En ik blijf voorlopig nog bij mijn CRT omdat ik nog geen LCD ben tegengekomen die enigszins in de buurt komt kwa beeldkwaliteit.
 
€ 800,= is voor de meeste mensen nog meer dan een half jaarsalaris. Veel mensen bezinnen eer ze beginnen!! Ik weet niet wat jij te besteden hebt per maand, maarik vraag me af of je uberhapt weet waar het modale inkomen nu zit!!

Ik ontken zeker niet dat 800 euro veel geld is. En ik begrijp heel goed dat veel mensen niet de keuze hebben een TV te vervangen die het nog doet.
Wat ik alleen ook zie is dat als ik door de gemiddelde 'arbeiderswijk' heen loop de gemiddelde LCD dichtheid stukken hoger is dan in een yuppenwijk. En in die 'arbeiderswijk' zie ik ook steeds vaker belachelijk grote schermen in belachelijk kleine woonkamers (zeker nog nooit van optimale kijkafstand/beeldscherm grootte gehoord). In de Mediamarkten zijn de LCDs niet aan te slepen, bij oa Wehkamp worden ze bij bosjes op krediet gekocht.
Kortom: ik heb wel eens het idee dat mensen liever niet eten dan zonder nieuwe TV te zitten. OK, overdrijf wellicht wat, maar ik bespeur voor zover ik kan zien toch een aardige correlatie tussen hoe lager het inkomen hoe groter het scherm.

Dat het die mensen meestal ook niet om de beeldkwaliteit te doen is, blijkt uit het feit dat veel van die mensen wel een 50 inch kopen maar dan van een merk waar mijn tenen krom van gaan staan en je dus zeker weet dat een CRT van duizend euro goedkoper beter beeld heeft.

Kortom: mijn volstrekt onwetenschappelijke observaties geven aan dat het nog wel eens mee kan vallen met die HDTV acceptatie. Mensen vallen toch kennelijk net zo snel voor de Full HD mythe als ze doen voor zo veel mogelijk megapixels in de camera.

Ondertussen ben ik erg tevreden met mijn LCD scherm, zeker met HD bronnen (BluRay en internetdownloads in HD zijn fantastisch!) en kan ik niet wachten op alle NL zenders in HD. Vergeet niet: alle US series en films zijn al in HD beschikbaar, dus er is al aardig wat HD content zonder dat ook maar een enkel programma in NL zelf in HD gemaakt wordt.
Ben persoonlijk ook best bereid hier voor te betalen. Vergeet niet dat als je naar de US en het VK kijkt wij in Nederland erg weinig betalen voor de kabel. Bedragen van 40 euro per maand zijn in het buitenland niet ongewoon voor digitale TV plus HDTV en dan nog exclusief de paychannels.
 
Modaal zit dacht ik ergens rond de 2300 euro bruto per maand.
Als 800 euro al je halve jaarsalaris is dan zie ik het duister in.

Modaal in 2007 was 2.700 euro bruto per maand (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen), dat is netto ongeveer 1.600 euro per maand (plus vakantiegeld).

800 euro een half jaarsalaris is dus rijkelijk overdreven, maar als het een typo was en Bor een half maandinkomen bedoeld is het spot on.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan