• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Digitale Radio storing

Status
Niet open voor verdere reacties.
Draadloze netwerk dongle stoort, maar alleen in bepaalde USB poort!

Mijn Hemel! :idea:

Vandaag peperdure kabel-keur kabel gekocht, aangesloten en wat denk je? Nog steeds stottert mijn radio als de neten. Maar wat mij ineens opviel is dat het stotteren begon nadat ik mijn PC aanzette. En het probleem reproduceerde ook voor het eerst! Enfin, na lang alles één voor één uitzetten blijkt dat de storing veroorzaakt wordt ... [prijsvraag als je 't raadt] ... door mijn wireless network dongle! Maar dan alleen als deze in de USB poort aan de achterkant van mijn PC zit.. ??? Waaaaaaaaaat?! Jazeker. Die dongle in de achterkant prikken leidt meteen tot gestotter op bepaalde digitale radio zenders.

Verder stoort de TV al een gek als ik mijn magnetron aanzet, maar dat is een alom bekende stoorzender.

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn draadloze netwerk dongle mijn digitale signaal dat rond de 786 MHz zit stoort? :?:
 
Toch zit er ergens een 'lek' in de bekabeling ! Bekabeling moet vanaf het AOP tot en met de connector in de ontvanger (van de televisie) van goede kwaliteit zijn (kabelkeur is garantie voor goede afscherming).

Waarom de dongel het probleem is? Dat kan heel breed zijn. Het kan goed zijn dat de voeding voor de dongle op een bepaalde frequentie schakelt die gelijk is aan (of bijproducten heeft op) radio frequentie.

Storing kan door de meest lullige dingen veroorzaakt worden. Net waren al mijn radio zenders weg nadat ik een ikea led lamp inschakelde. Het ging dan wel om een radio aangesloten op een binnenantenne, maar om een idee te geven om hoe iets kleins het kan gaan. Technisch gezegd kun je alles wat een schakelende voeding heeft (en die hoeft niet eens op de uitzend frequentie te schakelen, maar ook de harmonischen van de schakelfrequentie kunnen roet in het eten gooien) verdenken. Evenals draadloze communicatie op dezelfde frequentie als de Ziggo uitzend frequentie.
 
Toch zit er ergens een 'lek' in de bekabeling ! Bekabeling moet vanaf het AOP tot en met de connector in de ontvanger (van de televisie) van goede kwaliteit zijn (kabelkeur is garantie voor goede afscherming).

Waarom de dongel het probleem is? Dat kan heel breed zijn. Het kan goed zijn dat de voeding voor de dongle op een bepaalde frequentie schakelt die gelijk is aan (of bijproducten heeft op) radio frequentie.

Storing kan door de meest lullige dingen veroorzaakt worden. Net waren al mijn radio zenders weg nadat ik een ikea led lamp inschakelde. Het ging dan wel om een radio aangesloten op een binnenantenne, maar om een idee te geven om hoe iets kleins het kan gaan. Technisch gezegd kun je alles wat een schakelende voeding heeft (en die hoeft niet eens op de uitzend frequentie te schakelen, maar ook de harmonischen van de schakelfrequentie kunnen roet in het eten gooien) verdenken. Evenals draadloze communicatie op dezelfde frequentie als de ziggo uitzend frequentie.
Bedankt voor je uitleg.

Gekke is dat ik nu voor het eerst in mijn leven een "volledig" ideale verbinding heb voor zover ik weet: kabel-keur kabel met gegoten pluggen (merk: Elro, vandaag gekocht) van decoder naar splitter, AOP met daarin de kabel die ik van Ziggo kreeg (volgens mij ook goed), splitter van Ziggo (volgens mij goed) van waaruit waarvan één kabel naar mijn kabelmodem loopt en die nieuwe kabel naar mijn decoder van Samsung.
Dat er ergens een "lek" moet zitten ben ik met je eens. Zou het bijvoorbeeld de kabel van de splitter naar mijn modem kunnen zijn? Die zit wel in de kamer, maar is in principe niet aangesloten op de TV/Radio-decoder. Zou zo'n kabel als antenne voor de storing kunnen functioneren en de storing door kunnen geven aan mijn decoder? Via de kabels naar de splitter en dan weer naar de TV/Radio-decoder? Of de analoge coax kabel van TV naar decoder? Dat lijkt mij nl. sterk...

Maar goed: bedankt voor je tips. Het blijft dus bij een storing heel goed nagaan wat je nu veranderd hebt in je huis/huiskamer. Als is het maar een lampje...
 
Als ik het goed begrijp zit het dus zo:

1. AOP aangesloten op de wandcontactdoos.
2. Signaalverdeler aangesloten met een kabel op de wandcontactdoos
3a. kabel vanaf de signaalverdeler naar de modem
3b. kabel vanaf de signaalverdeler naar de decoder

Nu sprak je over een Casema aansluiting van ruim tien jaar geleden. Ik durf niet te zeggen welke kwaliteit er toen meegeleverd werd, maar het kabel probleem was toen der tijd veel minder een issue als dat het nu is. Kabelkeur bestond toen ook nog niet.

Ik raad je aan toch eens naar de oude Casema kabels te kijken. Dan weet je zeker of die punten goed waren of niet. Bij de meeste bouwmarkten kun je kabelkeur spullen kopen met recht op retour, dus als het niet werkt dan is er niks weggegooid !
 
Ik raad je aan toch eens naar de oude Casema kabels te kijken. Dan weet je zeker of die punten goed waren of niet. Bij de meeste bouwmarkten kun je kabelkeur spullen kopen met recht op retour, dus als het niet werkt dan is er niks weggegooid !
Ik weet wel zeker dat die dunne coax-kabel uit de (analoge) tijd van weleer ongeschikt zijn in het huidige digitale tijdperk.
Ik heb jaren geleden al al die dunne coax kabel vanuit de meterkast naar de aansluitpunten in de muur totaal vervangen door double-shielded.

@Ziggogebruiker01: die oude coax in huis moet er helemaal uit. Er moet Kabelkeur in met ook nieuwe wandcontactdozen. Daarna kun je weer heel veel jaren plezier hebben van ongestoorde digitale ontvangst. Inclusief interactief als je dat zou willen.
 
@Ziggoot13 en @Eduard08:

Bedankt voor jullie tips. Zoals jij het beschrijft, Zigoot, zit het inderdaad in elkaar. Behalve die kabels heb ik ook nog (voor het geval dat digitaal even niet werkt) een analoge kabel naar mijn TV en (via een splitter) een analoge kabel naar mijn PC (2e scherm, analoog). Wellicht dat die storing oppikken en naar mijn decoder doorsturen, of kan dat niet?

Verder heb ik de verpakking van die nieuwe kabel open moeten knippen dus ik denk dat de kans klein is dat ik mijn geld terug krijg van de Gamma. Maar ik zeg altijd maar: een kabelkeur kabel is de laatste coax kabel die je in je leven koopt. Daar heb je altijd iets aan dus die hou ik.

Ik heb de oude documentatie van mijn Casema-Wanadoo abonnement gevonden! Ik blijk een van de eerste internet-kabel-klantjes te zijn geweest: de spullen zijn van 24-9-2003. Jazeker: van elf jaar geleden!
Dus die kleine kabeltjes van mijn AOP naar de splitter en v/d splitter naar mijn modem (nog steeds dat prima werkende exemplaar uit 2003) zijn waarschijnlijk ook niet te vertrouwen. Bedankt ook voor de tips over die kabeltjes.

Mijn woning is uit 1975. Zou ik een nieuwe AOP nodig hebben? En een nieuwe splitter? Gelukkig is de storing nu verholpen, maar als deze terug komt wil ik er niet weer weken aan verpesten voordat ik weet wat ik doen moet.

Oh ja, nog een tip voor anderen die kabelkeur willen kopen: let goed op in de winkel! Het merk dat kabelkeur kabels en pluggen maakt (Elro) maakt ook ong. 10.000 producten die bijna even duur zijn maar niet het kabelkeur hebben. Je zoekt je in de winkel dus een breuk naar het goede spul. En het keurmerkje staat er niet eens heel groot op om mee te pronken, wat ik wel zou doen maar goed.

Nogmaals bedankt allemaal voor de info en de tips! :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan