• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Zenders & iTV stabieler maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Chico88

Sinds een kleine week of 3 heb ik Alles-In-1 plus met een Humax 5200. Om zoveel mogelijk werk te besparen (de boel is veelal onzichtbaar weggewerkt) heb ik geprobeerd alles zo eenvoudig mogelijk aan te sluiten.

- Meterkast: binnenkomende kabel wordt direct gesplit. Boven gaat deze naar analoge TV, andere kabel komt uit in woonkamer.
- Woonkamer: 2-punts WCD voor radio en TV. Hierop heb ik de verdeler van Ziggo op geprikt, met uitgangen voor data/TV/radio.

- Data: gaat direct naar het modem. Snelheid stabiel en hoog (59,8Mb down / 5,9Mb up).
- TV: legt 6m af naar decoder
- Radio: eigen kabel, ook zo'n 6m tot AV receiver

Signaalkwaliteit is veelal 100%, maar sterkte varieert tussen 20% en 40%. Heb al 3 mislukte opnames gehad wegens 'weggevallen signaal'. In een enkel geval krijgt een live-uitzending ook blokjes en vervormd geluid. Een uitzending gemist aflevering moet ik doorgaans 7 keer starten voor deze een keer goed doorkomt. Van de radiozenders (niet via de Humax) ontvang ik enkel nog zenders boven de 100Mhz.

De zogeheten "Twist and Lock" plaat voor de UMU (onderste onderdeel) heb ik vanwege gekozen opstelling niet gebruikt.

Ik weet dat eea niet volgens richtlijnen is aangesloten, maar buiten een wat zwak signaal ben ik best tevreden. Zou een versterker hier uitkomst bieden, zoja, wat voor een? Kan ik voor €13,50 klaar zijn, of moet die €67 kosten?

Alle adviezen zijn welkom! :thankyou:
 
Die eerste splitter is vrij dodelijk voor de signaalkwaliteit. Als je die vervangt door een goede splitter/versterker win je al heel veel.

Koop wel een retourgeschikte, anders werkt je internet niet.
Die versterker van 67 euro is retourgeschikt. En is dezelfde als die Ziggo zelf installeerd, prima versterker dus.
Bij die van 13 euro staat duidelijk dat hij NIET retourgeschikt is, gaat voor je data niet werken dus.
 
De zogeheten "Twist and Lock" plaat voor de UMU (onderste onderdeel) heb ik vanwege gekozen opstelling niet gebruikt.
Deze moet op de groene kabel in de meterkast. (Als je daar tenminste nog geen 1-gats-doos hebt)

pvd

p.s. Die versterker van €67,- schijnt in de ziggo-studio goedkoper te zijn.
 
Het Twist en Lock-onderdeel is al in de meterkast aanwezig, had ik overheen gekeken wegens het inmiddels verwijderde opzetstuk, excuses. De splitter heb ik weggehaald, maar het signaal is nu slechts van 20% naar 25% sterkte verbeterd. Nog steeds blokjes en mislukte opnames op Nederland 1 HD, andere zenders slechts zelden. Radiosignaal onder de 100Mhz komt er niet door terug.

Utrecht, Den Haag en Zwolle zijn niet in de buurt, dus de Ziggo Studio sla ik over, maar dank voor de tip. De gecertificeerde versterker/splitter leek me idd ook een goede. Googlen op de EAN-code leidde me tot deze webshop. Een aanzienlijk betere prijs, maar viel me op dat productcode hier niet FRA-752N is, maar afwisselend FRA-752KK of FRA-752NKK. Bij Technetix zelf komen deze typen niet voor op de site. Gaat het wel om dezelfde versterker, wat denken jullie?
 
Ik denk dat het om dezelfde versterker gaat.

pvd
 
Nog een laatste vraag hoor, want ik kom behoorlijk wat tegenstrijdige zaken tegen in aansluitschema's... Deze versterker zou in de meterkast, na de 1-gatsaansluiting komen. Van hieruit gaat dan:

-1 coax rechtstreeks naar een tv voor analoog signaal.
-1 coax naar de woonkamer, waar een 2-gats doos zit. Op deze doos zit de signaalverdeler nu geprikt, met aansluiting naar modem, TV en radio (3 aparte kabels).

Correct? Of moet ik nog meer dingen aanpassen om te voorkomen dat ik iets opblaas? :neutral:
 
Nog een laatste vraag hoor, want ik kom behoorlijk wat tegenstrijdige zaken tegen in aansluitschema's... Deze versterker zou in de meterkast, na de 1-gatsaansluiting komen. Van hieruit gaat dan:

-1 coax rechtstreeks naar een tv voor analoog signaal.
-1 coax naar de woonkamer, waar een 2-gats doos zit. Op deze doos zit de signaalverdeler nu geprikt, met aansluiting naar modem, TV en radio (3 aparte kabels).

Correct? Of moet ik nog meer dingen aanpassen om te voorkomen dat ik iets opblaas? :neutral:

- De versterker komt inderdaad in de meterkast bij de hoofdaansluiting. (Verwijder de twist&lock splitter)
- Op de poort zonder versterking komt de modem/router. Volgens ziggo moet dit met een korte kabel, maar persoonlijk zou ik een langere kabel nemen, zodat de modem/router ergens centraal in huis kan komen te staan voor een optimaal draadloos bereik.
- Op de tweede poort de TV aansluiting die het dichtste bij is,
- Op de derde poort de TV aansluiting die iets verder weg staat
- Op de vierde poort de TV aansluiting die aan de andere kant van de woning is. (of een splitter, zodat er twee TV's op deze poort aangesloten kunnen worden)

Die signaalverdeler kun je weglaten.

Mocht het modem geen verbinding krijgen kun je aansluiting 1 en 2 eventueel omwisselen.

Als je poorten van de versterker niet gebruikt moet je ze afsluiten met een afsluitweerstand.

Voor een optimaal resultaat gebruik je uitsluitend materialen met het kabelkeur keurmerk. Ik gebruik zelf voor de TV/radio aansluitingen in de verschillende kamers deze tweegatsdoos.

pvd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
- De versterker komt inderdaad in de meterkast bij de hoofdaansluiting. (Verwijder de twist&lock splitter)
- Op de poort zonder versterking komt de modem/router. Volgens ziggo moet dit met een korte kabel, maar persoonlijk zou ik een langere kabel nemen, zodat de modem/router ergens centraal in huis kan komen te staan voor een optimaal draadloos bereik.
- Op de tweede poort de TV aansluiting die het dichtste bij is,
- Op de derde poort de TV aansluiting die iets verder weg staat
- Op de vierde poort de TV aansluiting die aan de andere kant van de woning is. (of een splitter, zodat er twee TV's op deze poort aangesloten kunnen worden)

Die signaalverdeler kun je weglaten.

Mocht het modem geen verbinding krijgen kun je aansluiting 1 en 2 eventueel omwisselen.

Dank pvd voor je uitvoerige uitleg. Probleem is alleen de modem (woonkamer) direct aan te sluiten op de versterker (meterkast). Ik heb een 2-gatsdoos in de woonkamer. Doordat ik de huidige signaalverdeler hierop geplaatst heb kan ik hier modem, TV én radio op aansluiten, maar dat gaat in jouw opzet niet werken. Om TV en radio direct op versterker (meterkast) aan te sluiten moet ik nieuwe kabels door het hele huis gaan trekken, terwijl nu alles mooi weggewerkt is vanaf de woonkameraansluiting.

Mijn vraag is dan ook of ik een versterkt signaal naar de woonkamer kan sturen, welke door de signaalverdeler over 3 genoemde aansluitingen verspreid wordt. Of is dit wezenlijk verkeerd?
 
Het is niet optimaal in elk geval.

Maar ik zou zo zeggen: Probeer het gewoon eens en kijk of het naar behoren werkt. De 4e poort geeft de grootste versterking.

Indien het niet werkt kun je het modem altijd nog in de meterkast plaatsen.

pvd

p.s. Radio en tv hoef je niet allebei rechtstreeks op de versterker aan te sluiten. Daar zijn die twee-gatsdozen voor uitgevonden. De decoder (Humax) kan dan op de TV-uitgang van de tweegatsdoos. De humax heeft ook een coax-uitgang, waar je je TV op aan kunt sluiten. (Zet dan wel de energiebesparing van de humax uit)

De radio kan dan op de radio-uitgang van de twee-gatsdoos.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Versterker is inmiddels aangesloten en eerste experimenten uitgevoerd. Het ging hem om de woonkamer-aansluiting, waar een 2-gatsdoos zit. Hierop zit de signaalverdeler geprikt, welke het signaal verspreid naar modem, tv en radio (3 aansluitingen).

In de uitgangssituatie had ik op NL1HD een sterkte tussen 15 en 25%. Meeste andere zenders waren sterker, rond 30 tot 40%. Vaak mislukten opnames en blokkering beeld op NL1HD. Deze zender heb ik dan ook gecontroleerd met de versterker. Daarnaast ontving de radio geen zenders boven 100Mhz meer.

De versterker zit in de meterkast, aangesloten op de eengatsdoos. Wanneer ik de coax op poort:
- 2 aansluit (+2dB,<5m) verbetert sterkte naar 35%. Geen verandering bij radio.
- 3 aansluit (+4dB,<10m) verbetert sterkte naar 54%. Geen verandering bij radio.
- 4 aansluit (+8dB, <15m) verbetert sterkte naar 62%. Meeste radiozenders boven 100Mhz weer beschikbaar, maar tot 103Mhz. Degene die ik wil ontvangen zit er iig weer bij.

Ik ben tevreden met het versterkte signaal :applause:. Ik vraag me alleen af, omdat de modem hier ook op zit, of dit nog problemen geeft. Verbinding wordt tot stand gebracht, alles werkt, maar moet ik nog iets controleren?

Edit: een overzicht van dBmV-gegevens heb ik eerder gezien op het forum, wellicht is dit bruikbaar?
https://tinypic.com/r/6qlcgx/6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan