• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo verhoogt internetsnelheid naar 120 Mb in Amersfoort

Status
Niet open voor verdere reacties.
5 ja 5e ja 6 ja 6a nee, een 6a switch nee zeg, allemachies was het maar waar zeg... ;)
Mozilla/5.0 (SymbianOS/9.2; U; Series60/3.1 NokiaN95_8GB/15.0.015; Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1 ) AppleWebKit/413 (KHTML, like Gecko) Safari/413
 
Worden hier niet 2 CAT6 standaarden door elkaar gebruikt?

Voor zover ik weet:

CAT5 : 100Mbit
CAT5E: 1 Gbit
CAT6 : 1 Gbit
CAT6A: 10Gbit

Het is net iets ingewikkelder.

Voor 1G heb je twee standaarden: 1000Base-T en 1000Base-TX. De eerste heeft voldoende aan Cat5 of Cat5e. De meeste bronnen bevelen Cat5e aan. 1000Base-TX heeft Cat6 nodig, maar wordt niet in de praktijk gebruikt. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/1000BASE-T#1000BASE-T.

Verder speelt de afstand die je wil overbruggen (en mogelijk zaken als storingsbronnen) een rol.

Als we naar 10G ethernet gaan, dan kan je zelfs voor korte afstanden Cat5e gebruiken. Cat6 kan 10GBase-T aan tot 55m, Cat6a tot 100m, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/10_Gigabit_Ethernet#10GBASE-T.

Voor 100Mbit ethernet geldt: 100Base-T en 100Base-TX kunnen Cat5 gebruiken tot 100m. De eerste gebruikt 2 paren, de tweede 4 paren en levert full-duplex.

Alle kabels zijn backward compatible, je kan dus altijd een hogere categorie kabel kiezen zonder problemen.

Maar ik ben eigenlijk dus een software man :wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Was mij ook opgevallen, ik zit in elk geval niet bij de geselecteerde groep
van zo’n 500 abonnees om de snelheid te testen en maar goed ook want
mijn lokale netwerk is nog niet geschikt voor de hoge snelheid heb wat de
router aangaat nog geen keuze kunnen maken.

Toch zal je er op 14 oktober aan moeten geloven, of je wilt of niet... :oyeah:

Afhankelijk natuurlijk of de 500 test 'gelukkigen' geen al te ernstige problemen tegen komen.
 
hier ook Amersfoort en ook niet bij de 1ste 500, ach ik ben geduldig
 
Toch zal je er op 14 oktober aan moeten geloven, of je wilt of niet... :oyeah:

Afhankelijk natuurlijk of de 500 test 'gelukkigen' geen al te ernstige problemen tegen komen.

Ik zie het wel gebeuren, heb nog geen grote problemen gehoord na de verhoging naar 120 Mb misschien als alle AI1-E aansluitingen in Amersfoort
omhoog gaan dat de echte problemen pas komen :shock:, zit hier met een Ubee modem wat heel groed draait heb alleen begrepen dat er problemen zijn met
Usenet, kan dat zelf niet beoordelen heb een Payserver met 20 Mb en die snelheid haal ik constant dus uit een hogere snelheid haal ik geen winst op dit moment.
Ben benieuwd een woensdag :cool:.
 
Ben benieuwd een woensdag :cool:.

Als je bij de eersten hoort.... heb net nog eens goed gelezen en er staat:

"Ziggo voert dan een week lang de allerlaatste testen uit, waarna voor het eind van de maand alle abonnees in Amersfoort de nieuwe verhoogde snelheden krijgen."

Dus vanaf de 14e oktober en voor 1 november. Heb je in ieder geval 18 dagen spanning voor de boeg! :mrgreen:
 
Als je bij de eersten hoort.... heb net nog eens goed gelezen en er staat:

"Ziggo voert dan een week lang de allerlaatste testen uit, waarna voor het eind van de maand alle abonnees in Amersfoort de nieuwe verhoogde snelheden krijgen."

Dus vanaf de 14e oktober en voor 1 november. Heb je in ieder geval 18 dagen spanning voor de boeg! :mrgreen:

Oke gaan het afwachten hierzo, wel jammer dat er van die 500 geselecteerde Amersfoorters weinig zijn die hier posten.
 
Het is net iets ingewikkelder.

Voor 1G heb je twee standaarden: 1000Base-T en 1000Base-TX. De eerste heeft voldoende aan Cat5 of Cat5e. De meeste bronnen bevelen Cat5e aan. 1000Base-TX heeft Cat6 nodig, maar wordt niet in de praktijk gebruikt. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/1000BASE-T#1000BASE-T.

Verder speelt de afstand die je wil overbruggen (en mogelijk zaken als storingsbronnen) een rol.

Als we naar 10G ethernet gaan, dan kan je zelfs voor korte afstanden Cat5e gebruiken. Cat6 kan 10GBase-T aan tot 55m, Cat6a tot 100m, zie: https://en.wikipedia.org/wiki/10_Gigabit_Ethernet#10GBASE-T.

Voor 100Mbit ethernet geldt: 100Base-T en 100Base-TX kunnen Cat5 gebruiken tot 100m. De eerste gebruikt 2 paren, de tweede 4 paren en levert full-duplex.

Alle kabels zijn backward compatible, je kan dus altijd een hogere categorie kabel kiezen zonder problemen.

Maar ik ben eigenlijk dus een software man :wink:

Toch ook net niet: 100Base-TX gebruikt gewoon 2 aderparen Cat5 met 1 paar voor "heen" en 1 paar voor "terug" en is de gangbare standaard. 100Base-T bestaat alleen als verzamelnaam, voor 4 paren bestaat wel de 100Base-T4 standaard wat 4 paar gebruikt van minimaal class 3. In principe is alle gebruikelijke 100Mbit app. 100Base-TX.

Voor de Gigabit producten geldt dat feitelijk idd alleen 1000Base-T gebruikt wordt. De bandbreedte per aderpaar is voor 100Base-TX en 1000Base-T gelijk, Maar de gigabit standaard gebruikt 2 maal zoveel aderparen en muxed meerdere bits in een puls door verschillende voltageniveaus te gebruiken (trellis modulatie, bekend van de oldskool telefoonmodems). Dit laatste principe wordt ook op de kabel gebruikt en vandaar af en toe de term "QAM"

Omdat de bandbreedte niet anders is, is cat5 theoretisch geschikt. De ruisgevoeligheid ligt wel een stuk hoger en daarom blijft het beter om voor 5e tot 6 te gaan. Problemen zitten echter vaker in zaken eromheen dan in de kabel zelf. Bij "zelf doen" worden de twists onjuist uit de kabels gehaald of de symmetrie van de aderparen verstoord, naast bijvoorbeeld gewoonweg niet goed aanknijpen van de stekkertjes. Ook worden kabelbochten gemaakt die buiten de specs vallen en bijvoorbeeld vrijwel haaks zijn, langs spanningskabels, met strakke ty-wraps etc....

Voor de praktijk dus: goede kabels gebruiken, liefst kant en klaar, houdt cat 5e of 6 aan, niet langs 220 in een buisje leggen, geen haakse bochten, geen ty-wraps eromheen, voorzichtig stekkers erin en eruit. Bij problemen kijken hoeveel frame errors optreden.

Anyway, eigenlijk ook meer van de softe zaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan