• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Verslechterde signaal kwaliteit op digitale TV frequenties

Status
Niet open voor verdere reacties.
Problemen als deze zitten in de downstream. Zoals het woord al zegt, is dat het signaal dat van Ziggo 'af gaat'. Na het versturen ziet Ziggo er nooit meer wat van terug.

Natuurlijk zijn er op diverse plekken wel meetapparaten geïnstalleerd, maar het is vanzelfsprekend veel te kostbaar om op elke individuele aansluiting de downstream te monitoren. Meestal gebeurt dit op regionaal niveau (10.000 - 100.000 klanten). Na dit regionale niveau komen er nog een aantal tussenstappen die de storing kunnen veroorzaken (lokaal station (ca 10.000 klanten), wijkcentrum (1000-2000 klanten), groepsversterker (10-200 klanten), eindversterker (12-48 klanten) en alle tussenliggende kabels).

Problemen met de downstream op een lager niveau dan het regionaal centrum, kunnen dus alleen ontdekt worden aan de hand van meldingen van klanten. TV (=downstream) klachten kun je daarom het beste altijd melden bij de klantenservice, zeker als buren dezelfde problemen ervaren. Als de buren geen probleem hebben, kun je het beste eerst je eigen aansluiting nog eens nalopen (al vertrouw ik erop dat die bij Archie wel voor elkaar zal zijn).

Voor de upstream (internet/telefonie) wordt elke aansluiting (modem) gemonitord. Het is echter niet zo dat je bij slechte signaalwaarden vanzelf een monteur krijgt. Dit gebeurt pas wanneer minimaal een belangrijk deel van de aansluitingen op dezelfde eindversterker problemen laat zien.
 
Natuurlijk zijn er op diverse plekken wel meetapparaten geïnstalleerd, maar het is vanzelfsprekend veel te kostbaar om op elke individuele aansluiting de downstream te monitoren. Meestal gebeurt dit op regionaal niveau (10.000 - 100.000 klanten). Na dit regionale niveau komen er nog een aantal tussenstappen die de storing kunnen veroorzaken (lokaal station (ca 10.000 klanten), wijkcentrum (1000-2000 klanten), groepsversterker (10-200 klanten), eindversterker (12-48 klanten) en alle tussenliggende kabels).
Tja, bedankt voor deze aanvulling. Hopelijk verduidelijkt dit bij de lezers dat er veel punten zijn tussen Ziggo en AOP van de klant waar van alles mis kan gaan met het digitale TV signaal en dat storingen dus niet altijd maar bij de klant zitten.

De afgelopen tijd heeft Ziggo volgens de eigen website langdurig onderhoud uitgevoerd om het kabelnetwerk in mijn postcode gebied geschikt te maken voor nieuwe diensten. Toen ik dat las was ik al bij voorbaat bang dat dit wel weer eens nadelig zou kunnen uitpakken voor de storingsvrije ontvangst op mijn adres en helaas is dat voorgevoel weer uitgekomen. Toen in augustus 2007 de digitale TV signaal leverantie in Ziggo/Multikabel gebied door Ziggo/Casema werd overgenomen en tegelijkertijd allerlei apparatuur vervangen werd in het signaal pad heeft dat in mijn regio van het Ziggo/Multikabel gebied geleid tot veel en langdurige storingen die volgens Ziggo ook moesten liggen aan mijn eigen huisinstallatie en uiteindelijk na veel ophef hier op het forum door Ziggo zijn opgelost zonder dat ik ook maar iets aan mijn installatie gewijzigd heb. Zie het volgende topic uit de oude doos voor meer informatie:
https://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=9672

Helemaal 100% storingsvrij is het signaal echter nooit meer geworden hier op mijn adres wat te zien was aan af en toe een BER waarde van 1 i.p.v. 0 op sommige frequenties. Daaruit heb ik altijd de conclusie getrokken dat er sprake was van een precair evenwicht tussen allerlei apparatuur en versterkers in het signaal pad naar mijn adres. Zolang men er maar niet aanzit gaat het goed, maar helaas heeft men kennelijk weer aan van alles en nog wat zitten te draaien bij het afgelopen landurige onderhoud met de hernieuwde problemen op mijn adres als gevolg.

Als het mogelijk zou zijn om deze problemen via de helpdesk aan te melden zonder verplicht een afspraak te moeten maken met een monteur dan had ik dat natuurlijk allang gedaan. Maar met het huidge helpdesk script komt het er opneer dat ik dus iedere keer dat ik een storing wil aanmelden verplicht wordt om mijn vrije tijd op te offeren om een monteur langs te laten komen voor de Ziggo veroorzaakte storingen door onderhoud. En daar pas ik voor. Het kan toch niet zo zijn dat men bij het onderhoud maar wat aanklooit en dat ik dan vervolgens mijn tijd moet gaan opofferen om de boel weer goed te krijgen?

Laten we bijvoorbeeld die freezes eens als voorbeeld nemen. Sinds het digitale TV signaal uit de headend van Ziggo/Casema afkomstig is komen die freezes om de haverklap voor. Als ik dat iedere keer zou aanmelden via de helpdesk dan was ik nu al door mijn toelage voor vrije dagen heen geweest zonder dat een monteur hier ook maar iets nuttigs had kunnen doen. En ook met dit probleem heb ik uiteraard alle standaard helpdesk stappen al zelf doorlopen waardoor ik er 100% van overtuigd ben dat de problemen in het signaal pad buiten mijn woning zitten. Vermoedelijk een brakke versterker van ziggo of meerdere versterkers die niet goed zijn ingesteld en elkaar staan te oversturen.

Ik wil dus heel graag kunnen signaleren aan de helpdesk dat er hier iets mis is na het onderhoud door Ziggo, maar als ik geen monteur wil ontvangen dan gaat de aangemelde case direct op afgehandeld wordt gesloten. Daarom meld ik die problemen dan maar via forums in de hoop zo langs het helpdesk filter te geraken.
 
De laatste tijd weer vaak storing op BBC1 & BBC2, vroeger was dat vaak alleen 'savonds maar nu ook overdags.
Andere kanalen geen problemen mee...
Postcode 2565.
 
Hier bij mij ook hetzelfde met BBC1 en 2,zeldzaam als ik die kan ontvangen!
Eurosport gaat de laatste tijd ook al niet goed en gaat regelmatig op zwart.

"Blokjes" zie ik ook steeds regelmatiger op alle kanalen terugkeren,al met al ben ik met het hele nieuwe spul er NIET op vooruit gegaan....helaas!!

PC gebied: 2555
 
Tot een paar maanden geleden had ik nergens last van, maar sinds die tijd (eerst alleen soms 's avonds, maar nu gewoon vaak de hele dag) zijn Net 5, Veronica en RTL 8 niet meer te bekijken (zitten niet geheel toevallig in dezelfde transportstream afaik). Zelfs zo erg dat de ontvanger soms zegt dat er geen signaal meer is. De BER waardes schieten door het dak (3000+). De rest van de zenders is prima, ook HD zenders zjin geen probleem.

Enige oplossing is de splitter die in de meterkast zit ertussenuit halen, dan is wel goed. Echter heb ik zo boven geen TV meer. Bovendien zat de splitter er een jaar geleden ook al toen alles nog prima werkte, verder heb ik eigenlijk ook nooit wat aangepast aan mn kabelnetwerk in huis. Ook geprobeerd met een andere splitter, dit gaf hetzelfde resultaat.

Ik verdenk Ziggo ervan dat ze hier een aandeel in hebben, aangezien er ten tijde dat de storingen begonnen bezig waren met 'onderhoud' in mijn postcode (2151).
 
Enige oplossing is de splitter die in de meterkast zit ertussenuit halen, dan is wel goed.

Ik verdenk Ziggo ervan dat ze hier een aandeel in hebben

Nee dus. Als je de decoder rechtstreeks zonder splitters of wat dan ook op het AOP aansluit en het beeld is prima, moet je het in huis zoeken, want dan levert Ziggo gewoon prima tot in huis, en heeft het dus gewoon met je kabels en aansluitingen daarna te maken.
Het feit dat de storende zenders in dezelfde stream zitten wijst op interferentie: omdat je kabels in huis niet goed afgeschermd zijn gaat er ander signaal dwars doorheen. Zenders die dan op of rond de frequentie van het storende signaal zitten zijn dan slecht te ontvangen.

Als het werkt zonder splitter, is de splitter toch echt het probleem. Een splitter slijt niet opeens, heel waarschijnlijk is hij gewoon altijd slecht geweest, alleen merk je het nu pas omdat er dan een storend signaal op de betreffende frequenties bij is gekomen (denk aan nieuwe Digitennemasten).

Splitters zijn altijd zwakke plekken in je kabels. Let bij het vervangen van de splitter op het KabelKeur-merk.
 
Dat de splitter het probleem veroorzaakt snap ik zelf ook wel.

Alleen zoals je zelf zegt, een splitter slijt niet ineens en aangezien het tot een paar maanden geleden feilloos werkte en er aan mijn installatie/ligging kabels niets is veranderd en het me erg stug lijkt dat er digitenne mast in mijn omgeving is die zo hard zendt dat ie storing veroorzaakt op mn kabel, is mijn aanname helemaal zo gek niet.

Bovendien waren er dus rond die tijd werkzaamheden in mijn wijk...
 
het me erg stug lijkt dat er digitenne mast in mijn omgeving is die zo hard zendt dat ie storing veroorzaakt op mn kabel,

Geloof het of niet, maar de grootste storingsbron op de kabel is Digitenne.

Ziggo is verantwoordelijk voor de levering tot in huis, en dat gaat in jouw geval goed. Het probleem ligt dus niet bij Ziggo. Vervang die splitter van je en het probleem is zeer waarschijnlijk opgelost.
 
Dat de splitter het probleem veroorzaakt snap ik zelf ook wel.

Alleen zoals je zelf zegt, een splitter slijt niet ineens en aangezien het tot een paar maanden geleden feilloos werkte en er aan mijn installatie/ligging kabels niets is veranderd
Dat zegt dus helemaal niets. Bij veel mensen komt zo'n storing op als kakken (om 't maar even plastisch uit te drukken). Naast Digitenne kan een in gebruik genomen draadloze deurbel / DECT telefoon / koptelefoon / router, van een van je buren gemakkelijk de oorzaak zijn.
Ik snap je probleem eigenlijk niet, als je die splitter vervangt voor een goed exemplaar is de storing toch over?
 
Dat de splitter het probleem veroorzaakt snap ik zelf ook wel.

Alleen zoals je zelf zegt, een splitter slijt niet ineens en aangezien het tot een paar maanden geleden feilloos werkte en er aan mijn installatie/ligging kabels niets is veranderd en het me erg stug lijkt dat er digitenne mast in mijn omgeving is die zo hard zendt dat ie storing veroorzaakt op mn kabel, is mijn aanname helemaal zo gek niet.

Bovendien waren er dus rond die tijd werkzaamheden in mijn wijk...

Een splitter dempt het signaal echter wel, net als kabel dat doet. Hoe meer aftakkingen die splitter heeft, hoe groter de demping die veroorzaakt word door die splitter. Het maakt geen verschil of die aftakkingen wel of niet in gebruik zijn.

Over hoeveel aftakkingen beschikt die splitter? En wat voor aansluitingen zitten erop die splitter? (f-connectoren?) En over welke kabellangtes (in totaal) hebben we het over na de splitter? Gezamenlijk met de kabellengtes kun je dan ongeveer uitrekenen hoeveel demping je hebt en of je wel of niet een versterker nodig hebt. Het kan goed zijn dat je signaal zich op het randje van wel en niet goed bevind door de demping.

Een digitenne signaal behoeft niet ontzettend "hard" te zijn om (grote)storingen te kunnen veroorzaken. Het is een vrij "agressief" signaal. Als er in jou buurt een dergelijke mast staat kan dit zeker van invloed zijn. Je gehele installatie zal van van A tot Z voldoende afgeschermd moeten zijn. Als er ergens een schakel in zit die dit niet is zul je dit direct terug zien. En niet alle verkrijgbare bekabeling is van even goede kwaliteit en/of afscherming. Echter er is (hele)goede bekabeling verkrijgbaar, voor een zeer redelijke en betaalbare prijs, maar dit is niet altijd zo.

Mijn vuistregel, laat de coaxkabels, stekkers, versterkers etc die je bij de bouwmarkt om de hoek kunt krijgen links liggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan