• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Wat als Ziggo jouw DVB-C tv niet 'officieel' ondersteunt?

Status
Niet open voor verdere reacties.
archie bedankt voor je uitleg! waar zit het hem dan in dat Ziggo zegt dat het op bepaalde systemen wel werkt en op andere niet? veelal de duurdere modellen worden naar myn idee ondersteund, terwijl myn tv volgens my wel aan de basiseisen voldien: CI--slot, dvbc en fullhd.

Ziggo heeft besloten dat zij alleen TV's met CI+ slot gaan "ondersteunen" en dan ook nog alleen die exemplaren die door Ziggo "gecertificeerd" zijn. Ondersteuning en certificatie stelt in dit kader helemaal niets voor. Ik heb een Humax IR-FOX C die speciaal voor Ziggo ontwikkeld is en niet bugvrij is terwijl Ziggo er voor kiest om daar niets aan te doen. Het hele Ziggo "gecertificeerd" gebeuren is niets anders dan een manier van Ziggo om zichzelf in te dekken door fabrikanten verplicht de afwijkingen van Ziggo op het DVB-C signaal in te laten bouwen in de hoop dat het dan wel gaat werken. Je mag als klant echter problemen niet richting Ziggo claimen, dus komen ze met allerlei disclaimers om de verantwoordelijkheid voor die opgelegde afwijkingen af te schuiven. Ziggo heeft gekozen voor "ondersteuning" van het CI+ slot omdat zij dan beperkingen kunnen opleggen aan de TV's die niet door hem "gecertificeerd" zijn. Met andere woorden: Zij hebben de fabrikanten van TV's met CI+ slot in hun macht om ze te laten doen wat Ziggo wil.

Voordat het CI+ slot uitkwam was er al een standaard DVB CI slot waarin de standaard DVB CAM gebruikt kan worden. Daarvoor heeft Ziggo echter nooit een standaard DVB CAM uitgebracht die geschikt is voor hun Conditional Access System (CAS) omdat ze daar namelijk niet de controle hebben over welke apparatuur wel of niet gebruikt kan worden. Er is echter wel een standaard DVB CAM die met het Irdeto CAS van Ziggo overweg kan en dat is de AlphaCrypt Classic CAM. Uiteraard is Ziggo fel tegen het gebruik van deze AlphaCrypt Classic CAM omdat die de klant de vrijheid geeft om apparatuur te kiezen die niet "gecertificeerd" is door Ziggo als een dergelijk apparaat tenminste beschikt over een standaard DVB CI slot en een DVB-C tuner.

Ik heb even de specificaties van de LG website erop nageslagen voor jouw TV, maar de 32LF2500 beschikt volgens die informatie niet over een DVB-C tuner:

Tuner
  • Analoog (PAL/SECAM/NTSC)
  • DVB-T
  • MPEG-4 AVC (H.264) Decoder

Misschien dat jouw handleiding wel aangeeft dat er een DVB-C tuner in zou moeten zitten? In dat geval zou ik je willen aanbevelen om eerst eens te proberen om de TV alle digitale TV te laten zoeken en installeren. Als het goed is kan je dan een paar kanalen weergeven zonder AlphaCrypt Classic CAM waaronder Nederland 1. Als dat lukt dan kun je altijd nog de AlphaCrypt Classic CAM gaan aanschaffen om ook de kanalen weer te geven die van encryptie zijn voorzien en waarvoor je dan een abonnement bij Ziggo moet hebben.

Voor alle duidelijkheid: Een CAM is geen digitale ontvanger in PCMCIA kaart vorm. Als je TV niet over een tuner van het juiste type beschikt, namelijk een DVB-C tuner, dan kan je daar niet alsnog de juiste tuner van maken door een AlphaCrypt Classic CAM aan te schaffen. En houdt er ook rekening mee dat Ziggo mogelijk in de toekomst komt met een gerichte actie om het functioneren van de AlphaCrypt Classic CAM onmogelijk te maken. Dat is dus een risico dat je zelf zal moeten afwegen.
 
Mijn zoon heeft de LG 32LF2500, daar zit een dvb-tuner in. Bij het afstemmen van de kanalen vindt de tuner 169 digitale zenders, echter de tv geeft aan dat de programma's gescrambeld zijn behavle NED1.
Als ik de CI informatie opvraag laat de tv zien dat er een alphacrypt kaartje versie 3.19 en een smartcard met serienummer in zit.
De tv ingesteld op zweden, dan wordt de dvb-tuner geactiveerd.
Heb gisteren de smartcard geregistreerd, wel via een humax 5000c digitale decoder. Wordt de relatie smartcard en decoder vastgelegd of is er een ander probleem?
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen zodat mijn zoon digitale tv kan kijken?
Jos
 
Mijn zoon heeft de LG 32LF2500, daar zit een dvb-tuner in. Bij het afstemmen van de kanalen vindt de tuner 169 digitale zenders, echter de tv geeft aan dat de programma's gescrambeld zijn behavle NED1.
Als ik de CI informatie opvraag laat de tv zien dat er een alphacrypt kaartje versie 3.19 en een smartcard met serienummer in zit.
De tv ingesteld op zweden, dan wordt de dvb-tuner geactiveerd.
Gezien bovenstaande informatie voldoet de TV in ieder geval aan de minimale vereisten om uberhaupt de gevonden weer te kunnen geven.

Heb gisteren de smartcard geregistreerd, wel via een humax 5000c digitale decoder. Wordt de relatie smartcard en decoder vastgelegd of is er een ander probleem?
Nee, de relatie smartcard en ontvanger wordt niet vastgelegd. Weet je echt zeker dat je de smartcard er weer op de juiste manier in hebt gestoken nadat je deze geactiveerd had in de Humax? Misschien nog een keer via het CI menu dit even controleren? Als het niet wil werken probeer dan eerst om via forums te achterhalen of anderen wel de 32LF2500 aan de praat hebben in combinatie met een AlphaCrypt Classic CAM. Zo ja, dan is mijn eerste gedachte een defecte AlphaCrypt Classic CAM en de tweede mogelijkheid een defecte TV.
 
Ik ben eigenlijk ook dit topic gestart omdat ik nergens iets over dit probleem kon vinden, laat staan over juist mijn type 32LF2500!

Vreemde situatie, wat is het nadeel voor Ziggo als veel mensen hun kaarten op hun tv kunnen gebruiken? Dat ze minder decoders verkopen? Dat ze veel vragen krijgen op hun helpdesk?
 
AlphaCrypt ondersteuning Ziggo

Bij ons in de Haarlemmermeer werkt de Alphacrypt sinds 1-10-2009 niet meer. Alleen NED1 werkt nog. Zoals je overal kan kan lezen wil men uitsluitend nog C+ CA-modules ondersteunen en dat alleen op door Ziggo gecertificeerde produkten. Dit heeft alles te maken met DRM (Digital Rights Managment). Je kunt dus geen film zomaar digitaal opslaan en alleen maar bekijken via gecertificeerde apparaten met een C+ CAM en een geldige smartcard.
 
Bij ons in de Haarlemmermeer werkt de Alphacrypt sinds 1-10-2009 niet meer. Alleen NED1 werkt nog.
Hier werkt de AlphaCrypt Classic CAM nog gewoon. Ik denk dat er wat anders aan de hand is. Heb je bijvoorbeeld wel de smartcard geregistreerd bij Ziggo? Heb je al eens geprobeerd of de smartcard nog wel werkt in een aanbevolen kabel ontvanger? Is je kanalenlijst nog wel in takt?
 
AlphaCrypt ondersteuning Ziggo

Heb al 6 maanden de Alphacrypt in mijn Sony 40W4500 zitten. Zonder enig probleem ontvangst van de gewone en HD zenders gehad. Per 1-10-2009 ben ik eruit "gegooid", zonder dat ik aan mijn kant wat heb veranderd.
 
Heb al 6 maanden de Alphacrypt in mijn Sony 40W4500 zitten. Zonder enig probleem ontvangst van de gewone en HD zenders gehad. Per 1-10-2009 ben ik eruit "gegooid", zonder dat ik aan mijn kant wat heb veranderd.
In dat geval wil ik je toch adviseren om even de smartcard te testen in een aanbevolen ontvanger om absoluut zeker te zijn dat die smartcard niet door Ziggo om de één of andere duistere reden niet meer up-to-date wordt gehouden. Als de smartcard nog wel functioneert dan kunnen we verder gaan zoeken naar een oorzaak.
 
Bij ons in de Haarlemmermeer werkt de Alphacrypt sinds 1-10-2009 niet meer. Alleen NED1 werkt nog. Zoals je overal kan kan lezen wil men uitsluitend nog C+ CA-modules ondersteunen en dat alleen op door Ziggo gecertificeerde produkten. Dit heeft alles te maken met DRM (Digital Rights Managment). Je kunt dus geen film zomaar digitaal opslaan en alleen maar bekijken via gecertificeerde apparaten met een C+ CAM en een geldige smartcard.

Je trekt veel te snel conclusies. Mijn AlphaCrypt in mijn Sony TV met standaard CI slot werkt prima en dat zal ie ook op afzienbare termijn blijven doen, want zoals ik hier al zo vaak heb uiteengezet is het voor Ziggo onmogelijk om de werking van de AlphaCrypt in een gewoon CI slot te saboteren zonder de codering te veranderen. En dat gaat niet zomaar. Zoals ArChie ook al aangeeft moet er bij jou iets anders aan de hand zijn. Wellicht een administratieve fuck-up waardoor de geldigheid van je smartcard niet meer wordt bijgewerkt. Eerst de smartcard in een andere ontvanger testen dus. Of omgekeerd: leen van iemand een smartcard die zeker werkt, en stop die in je AlphaCrypt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan