• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Beeldkwaliteit 5050c

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beeldkwaliteit

Film is oorspronkelijk 24 beelden per seconden en niet 25.
Dus 576i24, eigenlijk een hogere resolutie.
Door de 25 beelden wordt de film iets versneld uitgezonden en duurt hij via de TV altijd 4% korter en is het geluid altijd iets hoger (toon).

Alleen via Blu-Ray kan je het via 24 beelden uitzenden en dan zie je pas het verschil.

Dat interlacen was vroeger bij de oude televisie (beeldbuis) om geen flikkering in het beeld te zien.

Dat interlacen is uitgevonden voor de oude tv, maar is de standaard voor PAL en wordt dus nog steeds gebruikt voor alle SD materiaal. (Overal staat tenslotte 576i als originele beeldformaat) Overigens in Europa wordt nog steeds frame rate conversion gebruikt om van 24->25 te komen ofwel via 4% sneller afspelen, danwel via 2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:3 pull-down (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Telecine) interessant om te vermelden dat dit OOK gebeurd met HD via DTV (1080i50 *zucht*)

Maar goed, ik blijf van mening dat het altijd deinterlacing van de 5050 reden kan zijn van scherpteverlies.
 
Hoi Geert,

Ik heb ook via Eurosport HD naar de giro gekeken en ik heb het ook gezien. Het ligt volgens mij vooral aan de uitzending. De giro wordt niet in native HD opgenomen, waardoor het beeld minder mooi is. (maar nog altijd mooier en groter dan de gewone eurosport)....Rob

Ik keek een poosje naar Eurosport HD Tennis (real HD) perfect beeld maar, tijdens de 'break' zie je aankondigingen en reclame,
dan gaat vaak HD kwaliteit achteruit het lijkt net alsof SD naar HD wordt omgezet!
 
Dat interlacen is uitgevonden voor de oude tv, maar is de standaard voor PAL en wordt dus nog steeds gebruikt voor alle SD materiaal.
Het maakt eigenlijk weinig uit voor SD: 50 fields (halve beelden) per sec interlaced of 25 frames (hele beelden) per seconde progressive. Althans bij digitale beeldprocessing met een frame buffer. De resolutie blijft hetzelfde. Voordeel van interlaced op een oude CRT TV is dat de tijdresolutie eigenlijk 2x zo hoog is. De interlaced manier was 50 jaar geleden een geniaal idee om de bandbreedte binnen de perken te houden ;)
 
U studeert voor forum MOD?

Nee hoor, maar ik lees dit forum wel en ik kreeg de indruk dat jij en anderen een beetje in de nostalgieen aan het afdwalen waren, ivm:

De interlaced manier was 50 jaar geleden een geniaal idee om de bandbreedte binnen de perken te houden :wink:

in een andere draad las ik deze opmerking:
Maar we mogen elkaar scherp houden op dit forum. Niets mis mee. :-P

die lijkt me nu ook wel van toepassing toch
 
Iedereen is erg lovend over genoemd apparaat, maar ik heb toch een probleem. Via de (bijgeleverde) HDMI kabel heb ik op mijn Sharp Aquos full-HD een wat flakkerend beeld, met name op grote vlakken groen en blauw. Gisteren via Eurosport HD naar de Giro d'Italia gekeken en hierbij was dit effect hinderlijk in het vele Italiaanse groen (bomen) te zien. Het beeld was wel een stuk scherper dan in SD, maar het storende effect was dusdanig hinderlijk (ook bij SD zenders via HDMI), dat ik snel ben teruggekeerd naar weergave via de Scart. Het effect is dan niet aanwezig.
Alle instellingen op zowel TV als Humax heb ik gereset (volledige nieuwe installatie), maar niets mocht baten.
Ligt dit effect aan de HDMI kabel? Is er iets mis met de Humax? Of dient mijn TV de schuld te krijgen?
Ik hoor graag jullie mening, waarvoor bij voorbaat dank!

De Sharp Aquos komt bij veel verscherping soms processor capaciteit te kort. Het kan zijn dat je scherpte instelling te hoog staat. Bij digitale TV moet je dat lager zetten dan bij analoge TV.
 
U studeert voor forum MOD?

:schater:

Hoezo is dat off topic? Interlaced of progressive maakt voor de uiteindelijke resolutie niets uit.

[off-topic]
Maar ik moet zeggen dat hij zo 'af en toe' wel gelijk heeft... Aan de andere kant houdt het, zo af en toe, off-topic gaan een discussie wel levendig. Als hij in het onderwijs zou werken zou hij bekend staan als een strenge docent. :cool: Oeps, even de off-topic haken rond dit antwoord zetten...
[/off-topic]

Gert.
 
Beeldscherpte

Het maakt eigenlijk weinig uit voor SD: 50 fields (halve beelden) per sec interlaced of 25 frames (hele beelden) per seconde progressive. Althans bij digitale beeldprocessing met een frame buffer. De resolutie blijft hetzelfde. Voordeel van interlaced op een oude CRT TV is dat de tijdresolutie eigenlijk 2x zo hoog is. De interlaced manier was 50 jaar geleden een geniaal idee om de bandbreedte binnen de perken te houden ;)

576i50 wordt niet vertaald naar 576p25 via een frame buffer, maar naar 576p50. En als er gebruik wordt gemaakt van de "bob" methode bij het de-interlacen is dat eigenlijk niets anders dan 288p50 upscalen naar 576p50. Kortom een verlies van de helft van je resolutie.

lees ook voor de aardigheid eens
https://www.hqv.com/technology/index1/deinterlacing.cfm?CFID=19932591&CFTOKEN=55840587
waarin te zien is dat het geheel helemaaaaaaaaal niet triviaal is.

Kortom het blijft iets waar eens naar gekeken zou kunnen worden. Overigens ik kan dus niet 576i als output kiezen zoals gezegd, wie kan dat wel hier in dit forum?
 
Het maakt eigenlijk weinig uit voor SD: 50 fields (halve beelden) per sec interlaced of 25 frames (hele beelden) per seconde progressive. Althans bij digitale beeldprocessing met een frame buffer. De resolutie blijft hetzelfde. Voordeel van interlaced op een oude CRT TV is dat de tijdresolutie eigenlijk 2x zo hoog is. De interlaced manier was 50 jaar geleden een geniaal idee om de bandbreedte binnen de perken te houden ;)

Nee dat is niet correct, dat is ook niet de reden.
De reden is om een mooier stabieler beeld te krijgen.
Voor het oog lijkt het of je 50 beelden per seconde ziet.
Je oog wordt dus voor de gek gehouden.
Dat is de reden van het uitzenden van eerst de oneven lijnen en daarna de even lijnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan