• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Waarom nieuw ip adres als je van router wisselt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SAICRJMPM

Forum Gebruiker
Berichten
78
Wat was ook alweer de reden waarom Ziggo je een nieuw (publiek) IP adres geeft als je een andere router aan je modem hangt. Wat zat hier ook alweer achter? Lijkt me technisch toch niet nodig te zijn. Ik zou zeggen laat je IP adres afhangen van de MAC van je modem of zo.
 
Dat doet men idd niet, want ik had dat laatst ook, mac clone in mijn router en ik kreeg een ander ip nummer, ging ik deze mac clone er weer afhalen, kreeg ik idd weer een nieuw ip nummer, daar is niets aan te doen denk ik.
 
Ja, klopt. Maar ik vraag me gewoon af welke technische redenen Ziggo hiervoor zou hebben? Wat maakt het nou uit als een gebruiker een andere router eraan hangt, waarom dan per se de gebruiker een ander IP adres geven?

Iemand bij Ziggo moet dat eens besloten hebben en daar dus een reden voor gehad hebben. Ik kan er alleen geen bedenken.
 
Omdat het modem 'onzichtbaar' is op het niveau waarop de dhcp aanvraag gedaan wordt.

En er is nog een praktisch argument. Ze kunnen nu de IP-ranges geografisch uitdelen. Ze geven bijvoorbeeld de 83.x.x.x range aan Den Haag en 94.x.x.x aan Den Helder. Netwerkverkeer kunnen ze nu simpel routeren. Alle pakketjes met 83 gaan naar Den Haag, zonder verder te hoeven denken.

Geef je iedereen een vast IP adres, dan loopt alles op den duur door elkaar, en wordt het routen veel lastiger.
 
Maar als Pietje in Den Haag woont en dus een Dan Haag IP adres heeft en dan zijn router vervangt krijgt hij ineens een ander Den Haag IP adres. Wat heeft dat met routeren te maken dat je dan een ander IP adres moet krijgen puur omdat je de router vervangt. Hij woont toch niet ineens ergens anders.
 
Ik zei net al:
Omdat het modem 'onzichtbaar' is op het niveau waarop de dhcp aanvraag gedaan wordt.
Omdat de dhcp-server het modem-MAC dus niet kan lezen. Bij een aanvraag van een nieuw IP-adres kijkt die dus alleen naar het PC/router-MAC of het een nieuwe gebruiker is.
 
Ok, duidelijk. Ik dacht dat de modem het IP adres ophaalt en de router het van de modem krijgt, maar het is dus zo begrijp ik:

De router vraagt IP adres aan de DHCP server van Ziggo (bypassing de modem).

Dan snap ik het helemaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan