• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Vastloper door de warmte

Status
Niet open voor verdere reacties.
H

Holodoc

De laatste dagen liep mijn PVR vast of begon spontaan te resetten. Vaak lukte het niet om de bootcyclus af te maken (blijft hangen).
De temperatuur in de woonkamer is op dat moment 26 graden. De PVR staat vrij (niet in een kast) en niet in de zon.

Het is duidelijk een koelingsprobleem, omdat later in de avond of 's ochtends het apparaat wel goed werkt.
Wat opvalt is dat de cpu nogal warm wordt.
Momenteel heb ik de kap eraf en draait hij (nog) goed.

Is er een mogelijkheid om de fan snelheid te vergroten? Ik weet dat in de laatste upgrades de fan snelheid juist lager is gemaakt vanwege het lawaai.

Een andere optie is een koelrib op de cpu, maar hier wacht ik nog even mee ivm garantie.

Iemand soortgelijke ervaringen?
 
Wat voor spanning staat er nu over de fan? Zijn meestal 5 of 12 volt fannetjes, hoe hoger voltage hoe sneller hij draait (tenzij er drie draden aan zitten, dan is het PWM aansturing dat is wat ingewikkelder).
 
Het is de "standaard" fan, met twee draadjes.
Draaide bij aanschaf ook veel sneller, maar na een SW upgrade is het toerental omlaag gegaan.
Voordeel is dat je hem niet meer hoort (m.n. in stand-by), maar er blijkt dus toch problemen te zijn met de koeling.

Dus geen drie-draads fan met temp. afhankelijke toerentalregeling.

De CPU wordt ook erg warm in stand by stand; heeft hem dan ook al een paar keer laten resetten (staat je audio volume ineens weer default; mooie check :))
 
Even uitvogelen hoeveel volt die fan aankan en dan voltage verhogen op een of andere manier (versterkertje als je handig bent met solderen).

Maar dan is je garantie wel weg :)
 
Aanvulling

Aanvulling op de situatie:

Vanochtend begon hij weer spontaan vast te lopen, terwijl het toen nog lekker koel was. Dus ik vermoed dat er toch wat anders speelt.
Wellicht ben ik op het verkeerde been gezet omdat de problemen begonnen toen het zo warm was en hij het later met de kap er af het wel weer deed.

Momenteel is er geen beweging in het apparaat te krijgen, terwijl hij het eerder na een minuutje of 5 het wel weer ging doen.

Tijd dus om hem maar eens terug te brengen voor reparatie, al is de garantie al voorbij :evil:
Of toch maar een ander merk; ik vind het een prima ontvanger maar kom steeds vaker tegen dat deze te snel op op de markt is gezet en daardoor ontwerpfouten bevat
 
Ik heb een koelblok op de CPU gezet, en ik had er toch noch wat over op de andere chips ook maar een.

Tevens heb ik de ventilator ook maar meteen opgehangen in rubbers, en de harddisk vervangen voor een 500Gb model.

Geen problemen kast ist dicht
 
heb je misschien een foto hiervan, ik ben wel geinteresseerd om het zelf ook aan te pakken.:cool:
 
@Holodoc.

Ik heb precies hetzelfde probleem als wat jij hebt. Vastlopers en slecht opstarten. Na een hele tijd uit staan start hij dan wel weer op maar loopt dan al weer snel vast. Ik dacht ook eerst aan warmte maar dat is het niet.
Heb je al een oplossing voor het probleem gevonden?

Ik wil de koelblokken ook wel gaan testen maar mijn vrouw klaagt dat ze niets meer op kan nemen en dat we maar een nieuwe moeten halen. Ik twijfel wel of ik weer dezelfde zal kopen of voor een ander zal gaan.
Lees van de meeste ontvangers dat ze allemaal hun kuren hebben.....:?
 
@ Wondermike,

Helaas heb ik er nog geen oplossing voor. Bij mij is het nu zodanig verslechterd dat hij helemaal niets meer doet (op 3 brandende ledjes na).
Op een ander forum stond nog de tip om enkele slechte condensatoren te vervangen, maar dat mocht niet baten.

Ik heb nog even contact gehad met de helpdesk van Samsung. Omdat de garantie al verlopen is, zou reparatie al zo gauw Eur. 100 gaan kosten (Eur 80 onderzoekskosten met daarbovenop nog materiaalkosten etc.)
En dan is het nog maar afwachten hoe lang hij het dan vol gaat houden.

Persoonlijk heeft mij dat doen besluiten om dat geld maar in een nieuwe Humax te steken; deze komt nog het minst negatief in beeld op diverse fora en heeft iig 2 jaar garantie :wink:

Op de diverse fora kom je dit probleem steeds vaker tegen. Het lijkt op een ontwerpfout omdat het doosje snel de markt op moest zodat Samsung de boot niet zou missen.
Ikzelf zal binnenkort eens contact opnemen met Radar, wie weet kunnen we collectief via hen wat tegen Samsung ondernemen....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan