• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

hoe lang nog analoog?

Status
Niet open voor verdere reacties.
J

jwijnands

Rekam en Caiway stoppen er in oktober al mee. Persoonlijk vind ik dit een ronduit schandalige beslissing van een monopolist. Zou Ziggo dit soort gedrag ook al volgend jaar gaan vertonen?

Ik noem dit schandalig omdat men mensen verplicht om of zo'n onhandige stroomslurpende settopbox te nemen of om aan de, naar mijn mening, nog lang niet volwassen Ci+ module te gaan.
 
hoop dit jaar nog, decoders worden steeds zuiniger. Een gemiddelde schemerlamp gebruikt al meer of je moet van dat witte spaarlampen licht houden. En er word niks verplicht alleen als je meer dan het basis pakket wilt. sommige mensen hebben zelfs een hele dure digitale klok lopen. Ook wel eens een video recorder genoemd
Mozilla/5.0 (SymbianOS/9.2; U; Series60/3.1 NokiaN95_8GB/20.0.016; Profile/MIDP-2.0 Configuration/CLDC-1.1 ) AppleWebKit/413 (KHTML, like Gecko) Safari/413
 
Gezien de verplichting dat Ziggo anderen moet toelaten die analoge televisie gaan aanbieden vrees ik dat het nog wel een tijdje duurt voordat de analoge zenders er uit gaan. Ik kijk sinds 2002 digitaal en sindsdien de tv niet eens meer direct op de kabel aangesloten.
 
Rekam en Caiway stoppen er in oktober al mee. Persoonlijk vind ik dit een ronduit schandalige beslissing van een monopolist. Zou ziggo dit soort gedrag ook al volgend jaar gaan vertonen?

Ik noem dit schandalig omdat men mensen verplicht om of zo'n onhandige stroomslurpende settopbox te nemen of om aan de, naar mijn mening, nog lang niet volwassen Ci+ module te gaan.

Over een paar jaar hoor je niemand meer over die hele discussie analoog versus digitaal, omdat er dan geen analoge TV meer is. De EU heeft aangegeven dat analoge TV ergens tussen 2012 en 2015 in alle lidstaten verleden tijd moet zijn. Onduidelijk is of er dan nog analoge kabel TV zal zijn. Momenteel zijn de kabelaars nog de enigen die analoge TV's draaiende houden: zonder kabel heb je in Nederland of Vlaanderen niets meer aan een analoge TV zonder 'kastje' erbij. Ik hoop wel dat er (in navolging van bijvoorbeeld Frankrijk) wetgeving komt die regelt dat:

1. Alle aanbieders van (digitale) TV signalen verplicht worden een uitgebreid basispakket ongecodeerd aan te bieden.

2. Alle nieuw verkochte TV's vanaf een schermdiagonaal van pakweg 26 inch verplicht zijn voorzien van een ingebouwde DVB-C (en DVB-T) tuner.

3. Er een gestandaardiseerd coderingssystem komt of wordt voorgeschreven waardoor koppelverkoop van apparatuur en abonnementen wordt tegengegaan en waaraan alle signaalaanbieders van gecodeerde signalen zich dienen te confirmeren.

Als er aan deze voorwaarden is voldaan dan staat niets het uitfaseren van analoge TV meer in de weg en ondervinden gebruikers ook geen nadelen meer van de digitalisering.

En wat dat CI+ slot betreft: er bestaan al tien jaar CI slots en CAM modules, en dat is een volkomen uitgerijpte techniek. Als ik me niet vergis is er jaren geleden ook al in Europees verband besloten dat TV's die beschikken over een ingebouwde digitale tuner tevens moeten beschikken over een CI slot. Alleen zien we nu dat door het ontbreken van sluitende wetgeving op dit punt de industrie en de kabelaars toch nog steeds hun eigen gang kunnen gaan. En dat leidt dan tot ontwikkelingen zoals CI+, waar werkelijk geen consument op heeft zitten wachten, of tot praktijken zoals bij UPC, die die via technische foefjes (boxkeys) al zijn digitale abonnees dwingt gebruik te maken van de eigen boxen, die bovendien in de meeste gevallen ook niet eens eigendom zijn of kunnen worden van de abonnee.
 
Ik noem dit schandalig omdat men mensen verplicht om of zo'n onhandige stroomslurpende settopbox te nemen of om aan de, naar mijn mening, nog lang niet volwassen Ci+ module te gaan.
Overdrijven is ook een vak.
De settopbox neemt niet zoveel stroom hoor dit is echt te verwaarlozen.

Jaren terug moest je ook een kastje aanschaffen om Nederland 2 te ontvangen.
Nog niet zo lang terug moest je om RTL 4 te kunnen ontvangen een geschikte decoder aanschaffen en een nieuwe kop in je schotelantenne plaatsen.

Technologische vooruitgang kost nu eenmaal geld.

Van mij mag het analoge signaal er zo snel mogelijk van af.
Voor mijn part geven ze dan alleen nog maar Nederland 1, 2 en 3 en een informatie/alarmkanaal door.

De tuner in mijn televisie heb ik in ieder geval nog nooit gebruikt. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van mij mag het analoge signaal er zo snel mogelijk van af.
Voor mij part geven ze dan alleen nog maar Nederland 1, 2 en 3 en een informatie/alarmkanaal door.

De tuner in mijn televisie heb ik in ieder geval nog nooit gebruikt. ;)

Helemaal waar, maar je maakt heel veel apparatuur onbruikbaar vooral voor de oudere(n). Die werken nog met hun (VHS/Betamax/V2000) videorecorder of hun pasgekochte hdd recorder waarvan ze nu gelukkig een beetje weten hoe die werkt, maar in elk geval nog steeds analoog en ze zijn daar vaak ook nog super tevreden mee ook. Niet om te zeggen dat die ouderen gek zijn maar het omschakelen naar digitaal is voor hun vaak een probleem. Ik heb dit vaak mee gemaakt met hun. Kijk maar eens wat voor een problemen er zijn als je door het forum heen bladert. Dit kun je die mensen niet aandoen of het moet gewoon helemaal vlekkeloos werken zoals 'analoog' dat doet en gedaan heeft.

De wereld bestaat nou eenmaal niet uit alleen maar techneuten. :no:
 
Ben ik het ook mee eens. Waarom zou het eruit moeten. Je hoeft het niet te gebruiken toch. Er zijn voldoende mensen die geen digitale TV willen maar gewoon af en toe TV kijken. Die dwing je dan om digitale Tv te gaan afnemen. Het kost maar een paar euro per maand maar zo is er elke keer weer iets te bedenken en jaar je consumenten op onnodige kosten.

Zelf gebruik ik ook digitaal Tv om 3 TV's. Mijn Media Center heeft 3 analoge TV kaarten waarmee ik opneem en ook de DVD-Recoder is analoog waarmee ik opneem. Dit gaat prima en voldoet nog steeds prima voor mij.

Stel dat Ziggo analoog zou stoppen dan heb ik dus minimaal 4 aparaten die je zo kunt weggooien. Natuurlijk kun je er een decoder tussen zetten maar om er nu 4 extra bij te kopen gaat wel erg ver. Zeker voor de DVD-Recoder moet je dan al een docoder nemen met 2 tuners. Zo zullen er vele gebruikers zijn die in een soortgelijke situatie zitten.

Zo jaag je iemand dus behoorlijk op kosten tov de bestaande situatie

Nog een voordeel is dat als Digitale TV weer eens een storing heeft je kunt terugvallen op analoog wat altijd werkt.:)

Dus wat mij betreft moet dit gewoon blijven bestaan.

En niet iedereen wil steeds alle nieuwe dingen. Techniek is prachtig maar in dit geval zie ik dit als een aanvulling op bestaande diensten.
 
Ben ik het ook mee eens. Waarom zou het eruit moeten. Je hoeft het niet te gebruiken toch. Er zijn voldoende mensen die geen digitale TV willen maar gewoon af en toe TV kijken. Die dwing je dan om digitale Tv te gaan afnemen. Het kost maar een paar euro per maand maar zo is er elke keer weer iets te bedenken en jaar je consumenten op onnodige kosten.
Het analoge signaal moet er af, of inkrimpen, om ruimte te maken voor de doorgifte van het digitale signaal.
Er is maar een beperkte ruimte op het netwerk.
We willen allemaal zo veel mogelijk zenders in de best mogelijke kwaliteit en dan moet je nu eenmaal keuzes maken.
 
We willen allemaal zo veel mogelijk zenders in de best mogelijke kwaliteit en dan moet je nu eenmaal keuzes maken.

Willen we dat echt? We hebben een overschot aan zenders en misschien kijk ik er 10% van. Ik denk dat het voor anderen niet veel anders is. Niet dat ik spreek voor anderen maar de ervaring heeft dat wel geleerd.
Maar ik snap natuurlijk de reden wel, het analoge gedeelte 'vreet' veel te veel bandbreedte en dat gaat ten koste van het digitale platvorm.
 
Willen we dat echt? We hebben een overschot aan zenders en misschien kijk ik er 10% van. Ik denk dat het voor anderen niet veel anders is. Niet dat ik spreek voor anderen maar de ervaring heeft dat wel geleerd.
Maar ik snap natuurlijk de reden wel, het analoge gedeelte 'vreet' veel te veel bandbreedte en dat gaat ten koste van het digitale platvorm.

Ja, dat willen we. Hoe meer zenders hoe meer keuze, of heb je liever alleen maar de keuze uit Nederland 1, 2, 3, RTL en SBS?

Ik kijk ook maar een bepaalt percentage van het aanbod maar ik ben wel degelijk blij met het brede aanbod zodat ik mijn eigen keuzes kan maken en ik niet afhankelijk ben van een of andere commissie die bepaalt waar ik naar mag kijken.

Dus ja, zoveel mogelijk zenders en dan kun je je eigen keuze maken daar zijn die favorietenlijsten ook zo handig voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan