• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Eurosport Int. gaat in HD uitzenden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoop dat eurosport hd nu wel een keer wordt toegevoegd, mensen in de winkel zien eurosport hd op de verpakking staan maar deze is nog niet te ontvangen.

Staat dat tegenwoordig op de verpakking!?! Dan is deze situatie nog pijnlijker dan ik dacht. Ziggo heeft wel lef om een product aan te prijzen op de verpakking middels een feature die (zoals nu blijkt) niet getest en niet bewezen is. Ik weet niet wat er op de verpakking staat, maar ik vraag me af wat eventuele consumentenrechtelijke consequenties zouden kunnen zijn voor een dergelijke aankoop als het echt nog weken gaat duren.

Tenzij de winkel dit er op gestickert heeft natuurlijk...
 
Ik wacht geduldig mee. Vind het erg mooi dat Nederland 1 HD al beschikbaar is, schept vertrouwen. Ik hoop dat Ziggo wel de EPG data van Nederland 1 kan "klonen" naar het Nederland 1 HD kanaal, zou ik erg handig vinden.

Zou het mogelijk zijn als in 2009 de 3 publieke zenders in HD gaan simulcasten verschillende netwerk ids (bij mij 8888) te hebben voor SD en HD kijkers. Zodat de SD kijkers de SD kanalen op 1, 2 en 3 krijgen en de HD kijkers de HD versies op 1, 2 en 3 (en de SD ergens in de 100).

Ik weet niet ik hoeverre dit mogelijk is, als ik de data van ArChie en digitalekabeltelevisie.nl een beetje denk te begrijpen lijkt de LCN (Logical Channel Number) in het kanaal te zitten en dan zouden 2 kanalen op een LCN van 1 wat mij onmogelijk lijkt. Zou dit op een andere manier kunnen of moet ik in 2009 als in Nederland 1, 2 of 3 wil kijken altijd naar bijvoorbeeld 14 zappen i.p.v. 1. Ik kan natuurlijk favoriete lijstjes maken maar vroeg het me toch even af.

Maar dit even terzijde.

Staat dat tegenwoordig op de verpakking!?! Dan is deze situatie nog pijnlijker dan ik dacht.
Ik heb gister een startpakket gezien, Eurosport HD staat op de zenderlijst met een paar sterretjes er achter. Onderaan staat dat de zender (eind) juni beschikbaar komt, in dat opzicht hebben zo nog even.
 
Ik weet niet ik hoeverre dit mogelijk is, als ik de data van ArChie en digitalekabeltelevisie.nl een beetje denk te begrijpen lijkt de LCN (Logical Channel Number) in het kanaal te zitten en dan zouden 2 kanalen op een LCN van 1 wat mij onmogelijk lijkt.

Hmmm, interessante vraag. Dat betekent meestal dat je een vaag en lang antwoord gaat krijgen, en dat is hier ook het geval...

Het Logical Channel Number (LCN) wordt beschreven in de Logical Channel Descriptor. Alleen is deze Logical Channel Descriptor geen onderdeel van "de DVB standaard", maar een "private extension". Wat precies de standaard is die Ziggo gebruikt, en welke eisen ze hierbij stellen aan decoders is niet bekend. De private_data_specifier die Ziggo gebruikt geeft aan dat ze de specificaties van EACEM, tegenwoordig de EICTA, gebruiken voor de LCN. Helaas zijn deze specs nergens te vinden, alleen een document hoe de standaard bij de italiaanse DVB-T gebruikt wordt.

Volgens het Italiaanse verhaal is het niet expliciet verboden om meerdere kanalen met hetzelfde nummer te hebben. De decoder moet dan de gebruiker een keuze geven welke versie hij nou eigenlijk bedoeld. Er staan geen regels in voor automatische keuze voor de "beste" (HDTV) versie. Dat klinkt niet als een handige oplossing.

Maar er zijn ook andere opties. Nordig heeft net een nieuwe spec voor HD-ontvangers opgesteld. Daarin staat: "While waiting for any new DVB recommendation of signalisation, for service simulcasting on separate service_ids and as a help for the HDTV IRD to know that these services are two versions of the “same” service/content, a linkage ‘NorDig Simulcast replacement service’ (linkage type 0x82) will be broadcasted from the SDTV version pointing to the HDTV version of the same service."

DWZ, aan de gewone SD-versie wordt een vlaggetje toegevoegd dat verwijst naar de HDTV versie van dezelfde zender. Een HDTV decoder die dat begrijpt zal dan automatisch de HD-versie kiezen, ook al kies je de gewone zender. Het is niet waarschijnlijk dat de Ziggo-ontvangers dit ondersteunen.

De derde optie is uitzenden binnen dezelfde service (kanaal). Net zoals er meerdere geluidskanalen bij een zender kunnen zijn, zo mogen er ook meerdere beeldkanalen bij een zender aanwezig zijn. Een gewone SD-decoder zou de HD-stream niet herkennen, en het gewone beeld laten zien. De HD-decoder zou zo slim moeten zijn de HD-versie te kiezen. Eis is natuurlijk wel dat beide signalen precies gelijk lopen. Voordeel van deze optie is dat data zoals geluid en teletext maar één keer doorgegeven hoeven te worden, dat scheelt weer wat bandbreedte. En als het HD-kanaal Dolby-geluid heeft is dat ook meteen beschikbaar voor de SD-versie.

Dit zijn wat (theoretische) opties, het gebruiken van een aparte LCN voor HD-kanalen is het meest simpel en veilig.
 
Staat dat tegenwoordig op de verpakking!?! Dan is deze situatie nog pijnlijker dan ik dacht

Tenzij de winkel dit er op gestickert heeft natuurlijk...


Ja dat klopt
Het staat op de doos gedrukt!!
Dit staat op de Speciale Ziggo verpakking ( 3 maanden HDTV gratis en de decoder voor 199 euro)
 
DWZ, aan de gewone SD-versie wordt een vlaggetje toegevoegd dat verwijst naar de HDTV versie van dezelfde zender. Een HDTV decoder die dat begrijpt zal dan automatisch de HD-versie kiezen, ook al kies je de gewone zender. Het is niet waarschijnlijk dat de Ziggo-ontvangers dit ondersteunen.
Whow, erg bedankt voor je duidelijke antwoord! Mij klink deze optie het beste in de oren. Dit zouden de decoders toch moeten kunnen ondersteunen na een software update. Ook Loewe TVs kunnen van nieuwe software worden voorzien. Als dit gebruikt gaat worden neem ik aan dat hun dit wel gaan ondersteunen. Wat lijkt jou het beste?
 
Wat lijkt jou het beste?
De optie met een vlaggetje in de SD-versie lijkt me meest waarschijnlijk. Van de EICTA is er een aanbeveling voor DVB-T decoders, en men is bezig die aan te passen voor HD-services. Daarin is een HD_simulcast_logical_channel_descriptor gedefinieerd, die een vergelijkbare functie heeft.

De HD- en SD-versie in één service plaatsen is technisch waarschijnlijk lastig en het is de vraag of bestaande decoders er tegen kunnen. Daarnaast krijg je dan een enkele service van meer dan 20 Mbps. Dat is lastig voor kabelaars, want je kan maar één zo'n service kwijt in een transport-stream van 38 Mbps.Dat maakt het indelen van services minder flexibel.
 
De optie met een vlaggetje in de SD-versie lijkt me meest waarschijnlijk. Van de EICTA is er een aanbeveling voor DVB-T decoders, en men is bezig die aan te passen voor HD-services. Daarin is een HD_simulcast_logical_channel_descriptor gedefinieerd, die een vergelijkbare functie heeft.

De HD- en SD-versie in één service plaatsen is technisch waarschijnlijk lastig en het is de vraag of bestaande decoders er tegen kunnen. Daarnaast krijg je dan een enkele service van meer dan 20 Mbps. Dat is lastig voor kabelaars, want je kan maar één zo'n service kwijt in een transport-stream van 38 Mbps.Dat maakt het indelen van services minder flexibel.


De HD-simulcast descriptor is al geimplementeerd bij de Humax HD-ontvanger !
 
De HD-simulcast descriptor is al geimplementeerd bij de Humax HD-ontvanger !

Dan kan de descriptor ook in het signaal opgenomen worden, want die zie ik nog niet.... :wink:

Is meteen de vraag of de decoder ook een mogelijkheid heeft om handmatig terug te schakelen naar het SD-signaal, bijvoorbeeld als ik teletekst wil kijken wat op het HD-signaal nog niet aanwezig is?
 
Dan kan de descriptor ook in het signaal opgenomen worden, want die zie ik nog niet.... :wink:

Is meteen de vraag of de decoder ook een mogelijkheid heeft om handmatig terug te schakelen naar het SD-signaal, bijvoorbeeld als ik teletekst wil kijken wat op het HD-signaal nog niet aanwezig is?

De descriptor is alleen in de testomgeving geimplementeerd.
De descriptor kan functioneren als een SD/HD positie swap. De positie van de SD LCN en HD LCN worden daarbij omgewisseld.
Verder streven we er naar om ook ttx gewoon toe gevoegd te krijgen of dit desnoods zelf toe te voegen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan