• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Mag je wel of geen firmware updates verwachten voor een digitale ontvanger?

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mod-5

Omdat in enkele topics (o.a. het Bug&Wishlist topic voor de Humax 5050) de discussie ontstond of je wel of geen firmware updates mag verwachten (bug fixes uitgezonderd) voor een (gecertificeerde) digitale ontvanger hebben we dit topic geopend.

De off-topic berichten die we verplaatst hadden naar de prullenbak hebben we hier terug geplaatst.
 
Doe normaal! Het is absoluut heel normaal dat een fabrikant van electronica nieuwe firmware uitbrengt en daarbij luistert naar de klant en nieuwe functionaliteit toevoegt. Zeker bij een nieuw en kostbaar apparaat mag je deze service absoluut verwachten.
En ja, dat krijg je ook bij televisies. Heeft helemaal niks met wasmachines te maken.
Nee, dit is niet normaal bij kabelontvangers (Dreambox daargelaten maar daar betaal je dan ook voor).

Bugfixes mag je natuurlijk van elke fabrikant die apparatuur waarbij de firmware geflashed kan worden fabriceert verwachten.

Daarentegen is het bij mediastreamers en computergerelateerde apparatuur wel vrij normaal om functies in de firmware toe te voegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is wel degelijk normaal dat er software updates uitgebracht worden met features en (natuurlijk) bug fixes.
Ik werk zelf bij een groot Amerikaans bedrijf die zowel Kabel als Satelliet ontvangers leverd en de meeste tijd zijn we erg druk met het testen van nieuwe software updates met nieuwe features (vaak door de klant aangevraagt) en bug fixes. In dit wereldje is dit normaal.

Ook de concurrentie doet dit.

Ed

Nee, dit is niet normaal bij kabelontvangers (Dreambox daargelaten maar daar betaal je dan ook voor).

Bugfixes mag je natuurlijk van elke fabrikant die apparatuur waarbij de firmware geflashed kan worden fabriceert verwachten.

Daarentegen is het bij mediastreamers en computergerelateerde apparatuur wel vrij normaal om functies in de firmware toe te voegen.
 
Zoals ik al gemeld heb doet Dreambox dat inderdaad wel maar Humax heb ik dit nog nooit zien doen. Het is dus wel degelijk fabrikant afhankelijk.

Verder staat dit los van het feit of jij bij een groot Amerikaans bedrijf werkt of niet. Net zoals ik niet voor Ziggo of Humax werk. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het feit is dat ik toevallig al 20 jaar in de satelliet/kabel/IP Business werk
bij een Amerikaans bedrijf. Het feit is dat ik toevalig weet wat er in deze wereld omgaat en het feit is dat de meeste merken updates aan bieden. Dit doet een Humax al 10 tallen jaren, maar ook elk ander zich zelf respecteerdend merk dit is gewoon nodig om concurrerend te blijven. Dit is heel normaal in deze Business.

Ed

Zoals ik al gemeld heb doet Dreambox dat inderdaad wel maar Humax heb ik dit nog nooit zien doen. Het is dus wel degelijk fabrikant afhankelijk.

Verder staat dit los van het feit of jij bij een groot Amerikaans bedrijf werkt of niet. Net zoals ik niet voor Ziggo of Humax werk. ;)
 
Het feit is dat ik toevalig weet wat er in deze wereld omgaat en het feit is dat de meeste merken updates aan bieden. Dit doet een Humax al 10 tallen jaren, maar ook elk ander zich zelf respecteerdend merk dit is gewoon nodig om concurrerend te blijven. Dit is heel normaal in deze Business.

Ed

Humax doet dit, absoluut en zeker voor hun decoders in de sat-branche. Maar niet voor onze kabelboer, dan gaan ze het niet doen. Vreemd, maar wie is daar leidend in dan? Ze hebben natuurlijk wel te maken met het beruchte 'certificatie'-proces van de kabelboer. :cry:

Gert.
 
Ben eigenlijk niet van plan om een welles nietes spelletje te gaan voeren maar Humax doet wel degelijk updates voor hun kabel ontvangers. Ze hebben er nog wel niet veel en ze doen nog niet veel updates maar als ik eens even de SD Fox ontvanger als voorbeeld neem omdat hier al verschillende updates voor zijn gedaan zijn dit voorbeelden van feature updates :

(1) Channel change using Navigation key on RCU has been implemented.

(2) scart (release) Source remote control functie

(3) transparantie van ondertiteling kan niet ingesteld worden

(4) geen automatische software update melding

Het is zijn wel klein issues maar het zijn feature updates.

Ed

Humax doet dit, absoluut en zeker voor hun decoders in de sat-branche. Maar niet voor onze kabelboer, dan gaan ze het niet doen. Vreemd, maar wie is daar leidend in dan? Ze hebben natuurlijk wel te maken met het beruchte 'certificatie'-proces van de kabelboer. :cry:

Gert.
 
Ben eigenlijk niet van plan om een welles nietes spelletje te gaan voeren maar Humax doet wel degelijk updates voor hun kabel ontvangers. Ze hebben er nog wel niet veel en ze doen nog niet veel updates maar als ik eens even de SD Fox ontvanger als voorbeeld neem omdat hier al verschillende updates voor zijn gedaan zijn dit voorbeelden van feature updates :

(1) Channel change using Navigation key on RCU has been implemented.

(2) scart (release) Source remote control functie

(3) transparantie van ondertiteling kan niet ingesteld worden

(4) geen automatische software update melding

Het is zijn wel klein issues maar het zijn feature updates.

Ed

Updates lees ik hier als bugfixes en niet de introductie van nieuwe features en daar reageerde ik op.

Gert.
 
Doe normaal! Het is absoluut heel normaal dat een fabrikant van electronica nieuwe firmware uitbrengt en daarbij luistert naar de klant en nieuwe functionaliteit toevoegt. Zeker bij een nieuw en kostbaar apparaat mag je deze service absoluut verwachten.
En ja, dat krijg je ook bij televisies. Heeft helemaal niks met wasmachines te maken.

Niet zo agressief reageren. Ook wasmachines hebben tegenwoordig elektronica en mijn auto ook. Daar krijg ik ook geen extra opties, maar wel bugfixes. Mijn auto (ook nieuw) kostte trouwens ietsje meer dan deze Humax.
Mijn vroegere en huidige tuner (met processor), mijn vroegere casettedek (met processor) en mijn vroegere SVHS-VCR (met processor) kregen nooit extra's. Trouwens zij hadden/hebben ook geen bugs.
Zij waren/zijn allemaal duurder dan deze Humax.
Het probleem is dat tegenwoordig de fabrikanten snel op de markt willen zijn en er dus nog bugs in hun programmatuur zitten. Om het zuur ietsje zoeter te maken, krijg je dan bij een update soms wat extra's.
Een recht is dat echter niet. Dus inderdaad laten we normaal doen.

Ton.
 
Updates lees ik hier als bugfixes en niet de introductie van nieuwe features en daar reageerde ik op.

Gert.
Daar doelde ik dus ook op. Ik heb Humax nog geen enkele feature zien toevoegen bij al hun voorgaande DVB-C ontvangers.
De Humax 5050C zou in dit geval de eerste zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan