• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

200 mbit met EVW3200

  • Onderwerp starter SanderAshwin
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
S

SanderAshwin

Hallo,

Al enige tijd hebben wij Alles-in-1 Extra in huis, maar tot onze grote teleurstelling nog nooit de 200 mbit gehaald. Op iedere computer in huis meten we tot zo'n 135 mbit, maar dan kan ik even goed m'n abbonement downgraden...

Nu vraag ik me af, is dit modem wel geschikt? Het is dus een wat ouder WiFi-modem van Ziggo. Hij staat bij ons niet in bridge-mode. Is er iemand die de 200 mbit ermee heeft gehaald? Opzich mag hij in bridge mode, maar gezien de veranderingen en de onzekerheid die erbij komen kijken liever niet...

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Wat is zo gemiddeld lees als je even zoekt op het type moet het modem dit prima aankunnen. Waarschijnlijk zijn je netwerkkabels en/of netwerkkaart(en) zelf de beperking.

Netwerkkabels dienen minimaal CAT5e te zijn, zoniet deze vervangen beste direct CAT6 aanleggen.

Netwerkkaart per pc controleren en via het modem/typenummer kun je de max snelheid eenvoudig achterhalen.

Grote kans dat er hardware inzet die deze snelheid niet aankan. Deze vervangen door snellere hardware of gewoon accepteren als je de hoge snelheid niet nodig hebt en evt je abbo verlagen, dat levert geld op ipv dat het je geld kost.
 
Nu vraag ik me af, is dit modem wel geschikt? Het is dus een wat ouder WiFi-modem van Ziggo.

Als je het over "200Mbit via de netwerk kabel" hebt, dan is dit modem prima geschikt daarvoor. Hij kan tot 400Mbit doen als dat abonnement zou bestaan.
Ik gebruik de oudere voorganger van de EVW3200 zonder wifi en haal altijd 200Mbit.

Maar als je het over snelheid via WiFi hebt, dan is 135Mbit een normale waarde die je met een 802.11n wifi haalt. Voor echt hogere wifi snelheid moet je de 5GHz band gebruiken en een modernere wifi variant (802.11ac) en die moet dan ook nog eens ondersteund worden door al je pc's en mobiele apparaten.

Dus verduidelijk nog eens wat je bedoelt, via Wifi of LAN ?
 
onduidelijkheid

De apparatuur die ik erop heb aangesloten heb ik inderdaad niet vermeld.

De ultieme test die ik heb gedaan was mijn laptop (splinternieuwe i7 Asus laptop met Gbit netwerkkaart) met Cat6 kabel direct op het modem aangesloten. Verder geen andere apparatuur aangesloten, zowel draadloos als bekabeld niet. Ik heb er maximaal 150 mbit uit weten te halen (getest met speedtest.net en Ziggo's speedtest).

Een hoop andere apparatuur in m'n huis zit via Gbit-switches aangesloten, dus daar heb ik ook een test mee gedaan. Ik heb via iperf (een Linux netwerk snelheid test tooltje) de snelheid tussen een PC direct op de Ubee en een PC die via een switch aan het netwerk hangt getest. Ik krijg snelheden constant hoger dan 800 mbit, dus aan de bekabeling, switches en netwerkkaarten kan het ook niet liggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou nog kunnen proberen om het modem eens een keer te resetten.

Kleine reset knopje minimaal 10 sec ingedrukt houden. Modem gaat dan terug naar fabrieksinstellingen. Misschien dat er dan een nieuw profiel wordt gedownload zodat je wel de juiste snelheid krijgt.

Andere optie is om in de veilige mode met netwerkondersteuning op te starten en dan direct op hem modem met een korte kabel testen op https://www.ziggo.nl/speedtest

Als je dan nog niet de juiste snelheid hebt Ziggo bellen meer kun je dan niet doen.
 
Met een EVW-3200 kun je volgens mij wel de signalen van de modem-kanalen bekijken (docsis status heet dat geloof ik) in het menu. Daar zouden 8 kanalen een goede verbinding moeten hebben. Je kunt eventueel zelf even kijken naar die signalen en eventueel een screenshot daarvan hier even posten.

Maar de helpdesk moet je dat ook kunnen vertellen, die kunnen op afstand zien of je modem goed werkt.
 
Update: werd uitstekend geholpen door Ziggo via de telefoon. Ze hebben me een monteur aangeboden, maar kwamen erachter dat we nog geen Horizon hebben. Omdat Horizon ook meteen als modem kan fungeren ga ik het zelf maar eerst daarmee testen als het pakket binnen is.

Ik laat 't hier even bij! :)

Bedankt voor het meedenken iedereen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan