• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Digitale tv op de slaapkamer

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mesa57

Nu ik een ci+ cam in mijn sony heb, probeer ik de humax 5000 aan de gang te krijgen op de slaapkamer van mijn dochter.
Er loopt een kabel van de woonkamer naar de ouderslaapkamer waar een rijgdoos zit en dan naar de slaapkamer van mijn dochter waar een 2e rijgdoos zit.
Beneden zit een actieve splitter (10db) die het signaal splits voor de sony in de woonkamer en de kabel naar boven.
Nu het probleem : de digitale ontvangst boven is beroerd. Een aantal zenders geven 'geen signaal', ander tonen regelmatig blokvorming. Zenders zoeken met de humax gaat helemaal niet (geen zenders gevonden zegt hij dan). Het analoge beeld is wel goed voor zover ik kan zien.
Ik heb vervolgens gepoogd om het signaal wat meer te versterken door beneden een hirschman GHV830A tussen de kabel naar boven te zetten. Dit is een 29db versterker. De actieve splitter er even tussenuit gehaald. Het resultaat is bedroevend. De signaalsterkte gaat volgens de humax wel naar 30% (was 15%), maar de kwaliteit verslechterd, nog meer BER errors en nog meer zenders die niet te bekijken zijn. Ik ben nu een beetje einde raad.
 
Lijkt erop dat ergens een bekabelingsprobleem zit. Een slechts contact, kortsluiting tussen kern en mantel van de coax kabel, of een (gedeeltelijke) kabelbreuk. Versterkers helpen over het algemeen niet tegen dit soort problemen. Probeer het probleem te isoleren door "dichterbij" de bron te testen, bijvoorbeeld in de ouderslaapkamer.
 
Vaak zitten veel storingen in rijgdozen. Dat de buitenmantel net geen goed contact maakt of de kern niet goed aangesloten zit (of zelfs afgebroken door het schroefje te hard aan te draaien).
De stelregel is om eerst het signaal te versterken (direct bij binnenkomst) en dan pas te splitsen.
M.a.w. een slecht signaal proberen te versterken is juist het slechte signaal versterken.

Dus probeer eerst de GHV830A direct na binnenkomst te plaatsen. Dan het signaal splitsen naar de woonkamer en boven.

Controleer even al je stekkers en verbindingen.

Probeer ook even zoals OM1 zegt om direct naar boven te testen zonder er iets tussen. Dus direct op het AOP en daarna met de versterker.
Het beeld (sterkte/kwaliteit en BER) moeten dan goed zijn.
 
Van de meterkast loopt een coax vanaf het aop (groene kabel) direct naar de woonkamer. Daarachter had ik de versterker geplaatst. Dat was een kleine ramp, want na het splitsen was het signaal in de woonkamer veel te sterk (oversturing) en boven alleen maar sterker, maar slechter van kwaliteit (hoge BER waardes). Toen heb ik nog een poging gedaan om hem in de meterkast te plaatsen, maar het resultaat was hetzelfde.
Alle dozen boven heb ik inmiddels losgehaald en gecontroleerd ...
 
Van de meterkast loopt een coax vanaf het aop (groene kabel) direct naar de woonkamer. Daarachter had ik de versterker geplaatst. Dat was een kleine ramp, want na het splitsen was het signaal in de woonkamer veel te sterk (oversturing) en boven alleen maar sterker, maar slechter van kwaliteit (hoge BER waardes). Toen heb ik nog een poging gedaan om hem in de meterkast te plaatsen, maar het resultaat was hetzelfde.
Alle dozen boven heb ik inmiddels losgehaald en gecontroleerd ...

Wat zijn je waardes en heb je de blokken ook als je direct vanaf het AOP naar boven gaat direct op je ontvanger?
 
Waardes zijn moeilijk te vergelijken, beneden staat een sony met ci+ cam.
Die geeft onvangst : sterk, ber : 0 en qam-uec (versterkings factor van de tuner) : -79. Dat laatste blijft ook als ik de versterker tussenschakel, alleen de ber loopt dan op en ik krijg overal storingen. Blijkbaar is het signaal beneden al optimaal.
Boven staat een humax ird 5000. Die geeft aan : signaalsterkte tussen 8 -15%, maar op de probleemzenders (niet allemaal) : kwaliteit 70-80% en BER tussen de 0 en 400 (wisselend). Er zijn ook een aantal zenders waar de humax doodleuk "geen signaal geeft". Zenders zoeken gaat niet.

M.b.t. je tip om even direct tussen aop en humax te gaan :
Ik heb net een rol 25m coax (-2db/meter) gekocht (ja bij de bouwmarkt ik weet het, maar via inet bestellen is ook niet handig, en de koka 799 is ook -0,18 db per meter). Ik moet de coax pluggen er nog opschroeven en dan ga ik inderdaad eens testen.
 
Zet dan direct op je dochter's kamer een einddoos in plaats van een rijgdoos. Nu heb je een open punt in je installatie waarop allerlei vuiligheid je huisinstallatie in kan stromen.
 
Die doos is al als einddoos geconfigureerd middels een afsluitweerstand.
Was eerst inderdaad niet, maar gisteren gecorrigeerd. Overigens werd het er niet beter op, eerder wat slechter.
 
Ok, ik heb de test met mijn 25 meter kabel gedaan.
Als ik hem aansluit op het AOP : ontvangst prima. Sterkte 35%, kwaliteit 100%, ber 0. Alle zenders zijn beschikbaar.
Toen aangesloten op de actieve 10db splitter in de woonkamer.
Resultaat : ontvangst prima. Sterkte 48%, kwaliteit 100%, ber 0. Alle zenders zijn beschikbaar.
Toen aangesloten vlak voor de 2 rijgdozen op de eerste slaapkamer.
Resultaat : ontvangst redelijk. Sterkte 30%, kwaliteit 100%, ber 0. 1 zender geeft 'geen signaal' (nickleodion).

Conclusie : 1. De kabel van beneden naar boven is 'rot'. :sad: 2. De rijgdozen moeten vervangen worden en/of hebben iets meer versterking nodig. Alternatief is boven nog een actieve splitter te plaatsen.

Als iemand nog een goedkoop maar goed klusbedrijf weet om nieuwe kabels te trekken ? :roll:
 
Zitten jouw kabels niet in pijpjes naar de slaapkamer toe? Of liggen deze onder de plinten oid. Dit zijn vaak dingen waarop je redelijk wat kunt besparen door het zelf te doen.

Als je signaal vanaf beneden goed is is het niet nodig om boven nogmaals een extra versterker te plaatsen.

Waarschijnlijk ben je al een heel eind met een nieuwe kabel en goede rijg- of einddozen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan