• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Ziggo gewonnen 6 raden verloren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het artikel lezende, moet ik toch wel een beetje lachen. De programmaraden proberen met de wet in de hand Ziggo te manen zich te houden aan de adviezen, maar tegelijkertijd hebben diezelfde programmaraden zich niet aan diezelfde wet gehouden. En het leukste is nog, dat ze daarvan zeggen dat het maar formaliteiten zijn en dat dat het advies niet ongeldig zou maken. Natuurlijk maakt dat het advies ongeldig! Per definitie zou ik zeggen. Er zitten bijvoorbeeld mensen in de raad die volgens de wet te lang in de raad zitten. Dat betekent dat bij stemming of na discussie een andere uitkomst zou kunnen zijn. Prutsers. Hou je eerst zelf aan de wet, waar je een ander mee om de oren wil slaan.
 
Ik kon een kleine grijns toch niet onderdrukken.
Wat wel jammer is, is dat Ziggo nu op technische fouten gewonnen heeft. Een knock-out was toch leuker geweest.
 
Aan de commentaren te lezen zijn er ook programmaraadsleden op TotaalTV commentaar aan het leveren.
 
Even afgezien van alle andere wettelijkeiesen: als het Commissariaat voor de Media eerst een programmaraad dispensatie verleent (op papier ook nog, in elk geval heb ik hier een brief met daarin de aan ons verleende compensatie) voor de zittingstermijn van de leden, maar deze tijdens een handhavingsprocedure weer intrekt, dan noem ik dat onbehoorlijk bestuur. Verleen dan geen dispensatie, dan is dat duidelijk.

Onze raad (Programmarad Ziggo Friesland) heeft genoeg leden (welliswaar een aantal die langer dan 8 jaar zitten maar daar hebben we dus die dispensatie voor, dachten we), voldoende leden die door de gemeentes zijn benoemd, statuten en een huishoudelijk reglement, een nette procedure voor het adviestraject, een deugedelijk en gemotiveerd advies (zoals de groninger rechtbank voorschreef) en dat alles is door ons goed gedocumenteerd. Dan zou je dus mogen verwachten dat een handhavingsprocedure daar niet op stranden zou. Nou deden wij niet mee in de beroepsprocedure, maar het schiep wel verwachtingen...

Ben dus heel benieuwd hoe het met de beroepen op deze uitspraak gaat komen. Hoe oudbollig sommigen programmaraden en dat deel van de mediawet ook vinden, het is wel onderdeel van die wet en dus moet er gewoon aan voldaan worden. Ook door Ziggo. Alleen heeft die nu dé manier gevonden om dat niet te hoeven, namelijk juridisch vertragen. Da's jammer...
 
Robert,

Dat geloof ik allemaal wel. Alleen heb ik het idee dat er in dit land niet zo gek veel mensen zitten te wachten op een programmaraad. En dat is de schuld van deze programmaraden zelf. Ik hoor NU wat van de programmaraad. Nu, op het moment dat Ziggo dingen doet die de programmaraad niet wil. Ik heb jaren NIETS gehoord van de raad. Wie zitten er in de raad? Hoe komen ze er? Wat doen ze? Hoe kunnen normale stervelingen met ze in contact komen? Hoe kunnen burgers de raad afrekenen op adviezen die zij uit brengt? De waterschappen zegt de burger ook niets. Ik heb daar alleen wel een aantal keren een stemformulier van gekregen met de vraag of ik wilde stemmen. Maar van de programmaraad: nooit. Daardoor voelt het voor mij (en dat is mijn mening) dat de programmaraad een ondemocratisch groepje is, wat achter de schermen op totaal onduidelijke gronden zenders wel of niet wil toevoegen.
En om de bal terug te spelen: wanneer heb JIJ voor het laatst een groep burgers toegesproken en uitgelegd hoe de raad tot haar oordeel is gekomen of gevraagd aan een groep wat zij nu eigenlijk wil zien? En als je daar vorige week op antwoord, dan wil ik je van harte uitnodigen om je collega's bij andere programmaraden eens wat bij te gaan scholen.

De programmaraad is een fossiel uit de tijd dat er nog 15 of 20 zenders konden worden doorgegeven. Het hele omroepwezen is op zijn retour en over 10 jaar kennen we dit allemaal niet meer. Dan hebben we gewoon een dikke pijp naar het Internet en doen we direct zaken met de studio's die de programma's maken. Geen "TV-providers", maar alleen content leveranciers en niet meer verplicht op een bepaald tijdstip naar een programma kijken, maar op het moment dat het ons zelf uit komt.
En in die wereld is al helemaal geen plaats voor een programmaraad.
 
Hoewel je het wel kunt vergoelijken dat er enkele leden te lang in dienst zijn, is dat niet geheel waar. Mensen die te lang lid zijn, zijn vaak voorzitter oid en hebben vaak een veel zwaarder gewicht in de vergadering dan aspirant leden. Aan de wet laten houden is prima, maar doe het dan zelf ook.
 
Vreemd dat het deze keer niet op RTLNieuws en EditieNL is geweest.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan