• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Het grote Z3i topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is niet eens zo vreemd, is een mainstream router en het model draait al een tijdje mee. Er zijn routers van die leeftijd die het minder doen en er al eerder mee ophouden. Vind het nog een vrij nette score voor een mainstream router waarvan het modem/ontwerp al flink wat jaartjes mee gaat.

Tja je hebt misschien wel gelijk. :) Hij is inderdaad denk ik al zo'n dikke 7 jaar oud.
Maar goed nooit problemen mee gehad. Ik denk dat ik dan toch voor een nieuwe ga.


Is er iemand die speciaal een router adviseert waarmee ik mijn 30mbit wel zal halen, en in het vooruitzicht ook de nieuwe 40mbit? (Uiteraard bedraad)
 
ik heb ook de keuze gemaakt om naar z3i te gaan maar is me router sterk genoeg ik heb een Sitecom WL-173 en zo niet wat is een goede router ook voor de toekomst
 
router

Tja je hebt misschien wel gelijk. :) Hij is inderdaad denk ik al zo'n dikke 7 jaar oud.
Maar goed nooit problemen mee gehad. Ik denk dat ik dan toch voor een nieuwe ga.


Is er iemand die speciaal een router adviseert waarmee ik mijn 30mbit wel zal halen, en in het vooruitzicht ook de nieuwe 40mbit? (Uiteraard bedraad)

ik snap dat router verhaal niet zo daar kwam de Ziggo helpdesk ook al mee
ik kan via mijn router bestanden van de 1ne naar de andere computer overzetten met 10 Mbyte/s
dat is 80 Mbit/s volgens mij
dan kan je toch ook zo snel downloaden :roll:
ik heb een sitecom dc202
misschien als je een hele oude router hebt
 
Ik heb van Ziggo een modem activatiecode ontvangen. Als ik een bestaande Ziggo modem van iemand anders gebruik kan ik dit modem middels de pagina https://activatie toch gewoon met mijn gegevens activeren. En als dan een keer het nieuwe modem van Ziggo binnenkomt doe ik hetzelfde voor het nieuwe modem...
Het proberen waard. Ik koop het modem van iemand voor 10,00. Vanavond weet ik meer! :)
Als je dat modem van iemand anders 'leent' is het al geactiveerd en (als hij in dezelfde regio woont) zal hij gewoon werken, maar met het profiel van die ander. Zou je dit modem opnieuw activeren, dan heeft degene van wie je het geleend heb later een probleem omdat het dan niet meer geactiveerd is als hij het terugkrijgt en jij je nieuwe modem weer activeert. Dus als het je alleen om internet gaat: niet opnieuw aktiveren en gewoon gebruiken als het werkt.
 
ik snap dat router verhaal niet zo daar kwam de ziggo helpdesk ook al mee
ik kan via mijn router bestanden van de 1ne naar de andere computer overzetten met 10 Mbyte/s
dat is 80 Mbit/s volgens mij
dan kan je toch ook zo snel downloaden :roll:
ik heb een sitecom dc202
misschien als je een hele oude router hebt

En dat is de algemene gedachte, maar helaas is dat niet zo. Ook de snelheid van de LAN en/of WAN poort op zich zegt niet zoveel.

Een router bestaat even heel eenvoudig gezegd uit 3 apparaten die aan elkaar gekoppeld zijn. Aan de interne kant een switch met een of meerdere LAN poorten. Dan volgt een "verkeersagent -> routerfunctie, en daarna komt de WAN zijnde met 1 poort.

Situatie 1:
Verkeer tussen de aangesloten pc, hierbij hoeft er geen verkeer van LAN naar WAN en blijft het op het LAN, hierbij hoeft de router (de verkeersagent) niet veel werk te verrichten. Dit noemt men de LAN <-> LAN doorvoer snelheid. Wanneer er een firewall ingebouwd zit op de router komt dit er in deze situatie niet aan te pas.

Situatie 2:
Nu ga je downloaden vanaf een van de pc's. Hierbij moet het verkeer van het LAN naar het WAN en visa versa voor het retour komende verkeer. Hierbij moet de router voor elk pakketjes bepalen waar dit pakketje heen moet. Dit noemt men het LAN <-> WAN verkeer. Als er een firewall ingebouwd moet de router ook elk pakketje inspecteren. Zoals je begrijpt krijgt de router het hier veel drukker als in de vorige situatie.

In beide situaties is de router (in de vorm van een cpu) hier de bepalende factor. Aangezien de cpu in situatie 1 minder belast word als in situatie 2 zal de doorvoer snelheid in de 1e situatie meestal hoger liggen. En welke doorvoersnelheid je dus uiteindelijk kan behalen is afhankelijk wanneer de cpu aan de 100% zit.

Bovenstaande is even heel eenvoudig uitgelegd, maar het geeft een idee over de werking van een router en waarom deze snelheden kunnen verschillen en dat de snelheid van een poort op zich eigenlijk niets zegt. Een van de snelste routers die nu verkrijgbaar is haalt ruim 200Mbit/sec. Er zijn echter genoeg (moderne, max 1jaar oud) routers die nog niet een kwart halen, en soms nog minder. Zijn wel routers tests op internet te vinden waar de behaald snelheden van de verschillende routers vergeleken kunnen worden.
 
Hmmmm, dus als ik dit zo lees kun je beter een switch kopen in plaats van een router.
 
nou nee, nog geen kwart van 200 Mbp/s is nog altijd een snelheid die Ziggo nog niet kan leveren.... 40.000 - 50.000 :schater:
 
Als je dat modem van iemand anders 'leent' is het al geactiveerd en (als hij in dezelfde regio woont) zal hij gewoon werken, maar met het profiel van die ander. Zou je dit modem opnieuw activeren, dan heeft degene van wie je het geleend heb later een probleem omdat het dan niet meer geactiveerd is als hij het terugkrijgt en jij je nieuwe modem weer activeert. Dus als het je alleen om internet gaat: niet opnieuw aktiveren en gewoon gebruiken als het werkt.

Ik leen het modem niet, ik heb het gekregen dus een heractivatie na mijn activatie is niet meer nodig. Heb het zojuist geprobeerd, helaas zonder succes.

Ik krijg de volgende melding vanaf https://activatie : Wij hebben uw modem niet kunnen aanmelden. U kunt het best contact opnemen met onze Klantenservice 0900 - 1884 (lokaal tarief).

Ik kom dus nog niet eens tot het inlogscherm. Het modem is wel van Ziggo. Morgen dus maar even bellen en hopen dat ze het serienummer + macadres tijdelijk willen opvoeren. Ze zijn ten slotte een week te laat met het uitleveren van het nieuwe modem.
 
Hmmmm, dus als ik dit zo lees kun je beter een switch kopen in plaats van een router.
Nee helaas niet. Een switch heeft niet de intelligentie die een router wel heeft, en dat heb je nu juist nodig om meerdere pc's op het modem aan te kunnen sluiten.

De router fungeert als verkeersagent die bepaald naar welke aangesloten pc een inkomend pakketje gerouteerd moet worden. Je kan het zien als een postbode die aan de hand van het adres ziet welke post bij wie in de brievenbus moet.
 
nou nee, nog geen kwart van 200 Mbp/s is nog altijd een snelheid die Ziggo nog niet kan leveren.... 40.000 - 50.000 :schater:

En genoeg routers die nu verkocht worden halen nog geen 20Mbit, en das toch jammer als je een 20Mbit of hogere verbinding hebt. Hier is toch vaak van toepassing, erg goedkoop is duurkoop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan